Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Maggie - Rachael Taylor Glen - Anthony Anderson
Optimus Prime - Peter Cullen Ratchet - Robert Foxworth
Jazz - Darius McCrary Ironhide - Jess Harnell
Megatron - Hugo Weaving Starscream - Charlie Adler
Kapten Lennox - Josh Duhamel Sergeant Epps - Tyrese Gibson
Agent Simmons - John Turturro Försvarsminister John Keller - Jon Voight

Den eviga kampen mellan de goda robotarna Autoboterna och de onda Deceptikonerna på planeten Cybertron påbörjades under tidigt 1980-tal i form av framgångsrika leksaker som kunde förvandlas mellan robotar och bilar. För de flesta lär konceptet dock vara betydligt mer känt från den kultförklarade tecknade TV-serien Transformers från 1984, som i Sverige mig veterligen enbart släppts i form av gamla VHS-utgåvor. Det följdes av flera tecknade långfilmer under 1980-talet, innan konceptet startade om under 2000-talet med den datoranimerade TV-serien Transformers Armada. 2007 återuppstod den nedlagda men fortfarande populära idén i form av en spelfilm på bio, i regi av Michael Bay. Nu har handlingen flyttats till nutid, och vi befinner oss inte längre på Cybertron - den forna planeten är nu förstörd efter alltför långvarigt krigande mellan Autoboterna och Deceptikonerna. Tonårskillen Sam bor någonstans i USA, och är en måttligt populär gymnasieelev. Han råkar vara ättling till en gammal kapten, som en gång i tiden spelade en viktig roll i kampen mellan Autoboterna och Deceptikonerna, men för Sam går det inte fullt lika bra. Han är hemligt förälskad i klasskompisen Mikaela, men hon har inte en blekaste aning om att han existerar. När han ska köpa sin första bil vill hans föräldrar inte lägga ner alltför mycket pengar, men den bästa kandidaten är en begagnad gul bil som trots allt verkar vara i hyfsat gott skick. Bilen är också ett utmärkt knep för att försöka imponera på Mikaela, och det dröjer inte länge förrän de börjat att umgås. Det dröjer dock inte länge innan Sam inser att något inte är som det ska med bilen - den verkar ha en egen vilja och hjärna, och kan såväl köra sig själv som sätta på bilradion. Sam får då reda på att bilen i själva verket är en robot vid namn Bumblebee; en Autobot från Cybertron, som skickats till jorden för att skydda Sam. Och han kan behöva all hjälp han kan få, för Deceptikonerna har också kommit till jorden, och till desperat få tag i en magisk kub som kan skänka liv, och som skulle kunna ge dem obegränsad makt. Nu måste Sam hjälpa Autoboterna att komma till Kuben först, för annars riskerar hela jorden att förintas. Med viss tvekan går Mikaela med på att hjälpa till, och en stor kamp väntar - om nu Sam bara lyckas att hålla robotarna hemliga för sina föräldrar, vill säga...

Jag har aldrig lekt med leksakerna Transformers, och har heller aldrig varit något stort fan av TV-serien, även om jag såg de svenskdubbade VHS-filmerna som släpptes under 1980-talet och tyckte de var fullt sevärda. Jag har heller aldrig varit särskilt förtjust i vare sig science-fiction eller action, och har alltid föredragit mer realistiska och jordnära filmer. Därför är jag knappast rätt person att bedöma nya Transformers, och mina förväntningar var minst sagt ljumma. Men till min stora förvåning visade sig det här vara en riktigt bra film, som lyckades hålla mitt intresse vid liv hela tiden. Storyn är visserligen ganska tunn, men det är trots allt en ganska intressant grundstory, även om man inte kan beskylla den för att vara världens mest originella. Rollfigurerna har blivit förvånansvärt mångbottnade, och i synnerhet Sam är en mycket genomarbetad och djup karaktär, som är lätt att känna sympati för. Även Mikaela är en riktigt intressant och genomarbetad rollfigur, och hon har mer substans än vad som brukar vara brukligt för sådana här roller, även om det inte hade skadat om hon fått ännu mer utrymme. Bland militärerna och soldaterna är det inte lika gott ställt. Där får vi inte veta mycket mer än namnen på de inblandade, och en del sådana scener blir därför ganska tråkiga. Men trots allt blev jag ändå ganska imponerad av filmen, som har blivit både intressant, spännande och bitvis rentav berörande. Filmmakarna har gjort allting med glimten i ögat, vilket är helt rätt drag. Periodvis har det därför också blivit riktigt roligt, och en del scener - däribland en scen där Sam försöker att gömma gigantiska robotar i trädgården för sina föräldrar - är sanslöst roliga. Det är verkligen trevligt med en science-fictionfilm som inte tar sig själv på alltför stort allvar; något som är en alldeles för vanlig brist med många dylika filmer. Därför engagerar och fängslar filmen hela tiden, trots den allt annat än realistiska handlingen. Det känns förvånansvärt levande, och i all sin otrolighet har det ändå blivit relativt trovärdigt. Visuellt är Transformers en mycket storslagen film, och specialeffekterna är oerhört imponerande. Det ser förvånansvärt verkligt ut, och en del av "förvandlingsnumren" mellan bilar och robotar imponerar oerhört. Man märker ibland att regissören fullkomligt frossar i specialeffekter och datoranimation, men som regel håller han sig ändå på rätt sida och går inte överstyr. Därför är det sällan som specialeffekterna tar överhanden, och som regel kompletterar de handlingen och de mänskliga karaktärerna riktigt väl. Fotot håller även hög klass, och har ett starkt och effektivt bildspråk. Även skådespelarna är utmärkta, och Shia LaBeouf är klockren som Sam. Han spelar starkt och naturligt, och det kan inte bli mycket bättre. Han lär gå mycket långt i framtiden, och är redan en bra bit på väg. Megan Fox - troligen mest känd från komediserien Hope and Faith och den måttligt framgångsrika svensk-amerikanska såpoperan Ocean Avenue - är också mycket bra som Mikaela. Hon spelar övertygande och trovärdigt, även om hon inte alltid får så mycket utrymme som jag hade önskat.

Rachael Taylor är också riktigt bra som Maggie, och även i övrigt är de allra flesta riktigt bra. Den enda jag inte är särskilt förtjust i är Anthony Anderson som Glen, som ibland spelar över å det grövsta, och heller inte riktigt lyckas att väcka liv i sin tämligen endimensionella rollfigur. Det största problemet med Transformers är egentligen att den blivit alldeles för lång. Sluttexterna börjar rulla efter 2 timmar 10 minuter, och det är helt enkelt för länge för den här handlingen. Det händer inte tillräckligt mycket för att motivera en så lång speltid, och filmen hade vunnit på att kortas ner med minst en kvart och kanske rentav så mycket som en halvtimme. En del av actionsekvenserna har också blivit alldeles för utdragna, vilket i synnerhet gäller slutstriden mellan Autoboterna och Deceptikonerna. Då kan det lätt bli lite långtråkigt, och det hjälper heller inte att många av striderna innehåller så snabba klipp och kamerarörelser så att det inte alls är problemfritt att se vad som egentligen händer. Regissören Michael Bay har kanske fått lite för stort spelrum med sin kraftiga budget, och ibland ser man tendenser på actionsekvenser "för syns skull" hellre än att de faktiskt har någon betydelse för handlingen. Storyn är också bitvis lite rörig, och jag lyckades inte få allting klart för mig. Exempelvis är jag fortfarande inte säker på om Kuben och Allspark är samma sak eller två skilda saker, då båda begreppen förekommer i olika sammanhang, och till synes synonymt. Det är kanske förståeligt om man är mer insatt i leksakerna och/eller TV-serien, men för mig som inte sett ett avsnitt av serien på 15 års tid var det i alla fall långt ifrån självklart. Man kan också anmärka på vissa rollfigurer som manusförfattarna tycks glömma bort under filmens gång. Det mest påtagliga exemplet är datorexperten Maggie, som till en början ser ut att ha en viktig roll men som efter ett tag plötsligt nästan helt tappas bort. Det är tråkigt, då Maggie i grund och botten är en intressant karaktär med åtminstone visst djup. Men trots att det är lätt att kritisera Transformers, så kan jag inte förneka att filmen trots allt lyckades att både engagera, roa och beröra mig under hela sin speltid, och att jag satt på helspänn under nästan hela filmen. Med intressanta rollfigurer, en genomarbetad grundstory, utmärkta skådespelare och fantastiska specialeffekter kommer man ganska långt. Därför har det också blivit en bra film, som definitivt kan rekommenderas för de allra flesta, även om man inte alls tycker om den här genren i normala fall. Det hade inte skadat med en lite mindre specialeffektgalen regissör och ett lite mer finslipat manus, men samtidigt var filmen så bra att jag ser fram emot uppföljaren som nyligen gått upp på biograferna.

Recensionen skriven: 24 juli 2009
Senast uppdaterad: 24 juli 2009

Recensionen har lästs 4172 gånger av 2312 personer, sedan den 24 juli 2009