Sam Flynn - Garrett Hedlund Kevin Flynn/CLU - Jeff Bridges
Quorra - Olivia Wilde Alan Bradley/Tron - Bruce Boxleitner
Castor/Zuse - Michael Sheen Jarvis - James Frain
Gem - Beau Garrett Siren #2 - Yaya DaCosta
Siren #3 - Serinda Swan Siren #4 - Elizabeth Mathis
Rinzler - Anis Cheurfa Bartik - Conrad Coates

1982 regisserade amerikanska Steven Lisberger en film som kom att förändra om inte hela världen så åtminstone filmbranschen - Tron var en av de första filmerna i världen som använde datoranimation för effekter, och den första filmen i sitt slag som integrerade datoranimation med spelfilm. Filmen blev en relativt stor framgång, och blev nominerad till två Oscars för bästa kostym och bästa ljud. 14 år senare fick också filmen en Oscar för teknisk framgång. Med åren har Tron blivit närmast kultförklarad, och följdes efter premiären av flera olika datorspel - de har bl.a. baserats på de klassiska ljuscykelsekvenserna i filmen, som med åren har inspirerat till många andra filmer, spel och annan populärkultur. 29 år senare är nu tiden inne för en uppföljare till Tron, där den ursprungliga regissören nu agerat producent. Tron Legacy har regisserats av datorgrafikern och reklamfilmsregissören Joseph Kosinski, som här gör sin långfilmsdebut.

Handlingen utspelas 27 år efter händelserna i gamla Tron, och kretsar nu kring hackern Sam Flynn; son till den legendariska Kevin Flynn. Kevin har varit försvunnen i 20 års tid, och under tiden har Kevins forna datorföretag ENCOM tagits över av mindre ambitiösa och mer pengafixerade personer. Sam har med åren blivit angelägen att får reda på var hans pappa egentligen tagit vägen, och blir ombedd av Kevins gamla kompis Alan Bradley att undersöka ett mystiskt telefonsamtal från den sedan länge övergivna spelhallen där Kevin huserade; trots att det inte funnits fungerande telefoner där i många år. Sam tar sig tid och hittar en dammig och övergiven dator, men av misstag aktiverar han en laser och förflyttas snart själv inne i datorn. Nu är han fast i Nätet; ett datorsystem utvecklat utifrån ENCOMs gamla nätverk, och en plats som med åren har blivit alltmer hård och ogästvänlig. Till sin stora chock hittar Sam snart sin pappa inne i datorvärlden, där han varit fast i 20 års tid. Men hur ska Sam och Kevin ta sig ut igen...?

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i originalfilmen Tron, men på senare tid har jag för första gången gett filmen en ärlig chans och insett filmens charm och tjusning. Trots allt är det en helt okej film även med dagens mått mätt, även fast man i dagens läge stör sig på de uppenbart påhittade datortermerna och på en del logiska luckor. Då datoranimation och effekter spelade en så viktig roll i Tron och utvecklingen som bekant gått väldigt långt på den fronten är det därför fullt förståeligt att vilja spela in en ny film för att utnyttja all teknik som finns att tillgå i dagens läge.

Och visuellt och tekniskt är Tron Legacy absolut en lyckad film, med imponerande specialeffekter och datoranimation som bibehåller grundutseendena från originalfilmen samtidigt som dagens teknik nyttjas till fullo. Det ser mycket verkligt ut, och det märks att det är en påkostad film. Vid vissa scener har man t.o.m. lyckats att "föryngra" Jeff Bridges på datoriserad väg så att han ska se ut som 30-åring igen, och det ser förvånansvärt verklighetstroget ut. Foto och musik är också förstklassigt, och på alla aspekter ser man hur långt branschen trots allt har kommit tekniskt sedan 1982. Grundstoryn är också intressant, och lyckas att komma med ett nytt upplägg som inte känns som en ren upprepning av originalfilmen.

Men tyvärr kan man också konstatera att merparten av utvecklingstiden och pengarna tycks ha gått åt effekter och animation, för manuset imponerar inte lika mycket. Det är en ganska rörig film, där det inte är helt enkelt att hänga med i svängarna och förstå hur allting egentligen hänger ihop. Även föregångaren var förvisso något rörig, men här är det betydligt värre ställt än där. Storyn är också tunn, och jag är inte heller särskilt förtjust i att denna filmen nästan uteslutande utspelas i den digitala världen. Originalfilmen blandade trots allt datorvärlden med den verkliga världen på ett effektivt sätt, även fast det förstås var datorvärlden som låg i fokus även då. Ibland känns det också ganska osammanhängande, då regissören verkar ha prioriterat häftiga effekter och datoranimation framför ett heltäckande manus. Det är absolut roligt att återse Kevin Flynn och Alan från första Tron, och att låta Flynns son spela en viktig roll i den här filmen är även det ett smart drag. Däremot saknar jag Lori/Yuri från den första filmen, som helt lyser med sin frånvaro här.

Både Sam och Flynn har fått ett visst djup, och även Quorra är en trevlig ny rollfigur som jag uppskattar. Men det hjälper inte hela vägen när storyn är så tunn och osammanhängande. Allt detta resultade i att jag åtminstone periodvis tyckte att det kändes oengagerande, och jag brydde mig inte riktigt om karaktärerna eller utgången på samma sätt som jag borde. Kanske var jag i tröttaste laget när jag såg filmen, men jag tyckte också att den under stora delar var tämligen seg. En bidragande orsak borde vara den långa speltiden på dryga två timmar - vid en så pass tunn story finns det inget skäl att göra filmen längre än 1982 års version. Dock är skådespelarinsatserna mycket bra, och både Jeff Bridges och svenskättlingen Garrett Hedlund är utmärkta i de båda huvudrollerna. Jag blev också imponerad över Olivia Wilde, som spelar mycket bra som Quorra.

Jag såg Tron Legacy i 3D-version, men jag kan inte påstå att jag blev direkt lyrisk över 3D-effekterna. Det här är den allra första filmen jag ser på bio i modern 3D-teknik (d.v.s. ej medräknat gammaldags röd-grön 3D-teknik), och därför har jag inget att jämföra med och vet inte om det brukar vara bättre än så här eller inte. Men det var bara vid några få tillfällen som jag blev riktigt imponerad över häftiga 3D-effekter. Annars stannade det vid en hyfsad djupkänsla, och vid en del tillfällen inte ens det. Förtexterna uppger dock att bara delar av filmen är inspelad i 3D, medan "ett flertal scener är i 2D". Exakt vad det betyder vet jag inte, men jag misstänker att åtminstone en del av de scener som jag tyckte inte alls kändes märkvärdiga trots allt inte var inspelade i 3D. Med 3D-glasögonen på blir filmen också lite väl mörk (åtminstone med den 3D-teknik som används i Skellefteå), och det kan periodvis bli lite irriterande då man inte ser allt riktigt lika tydligt som jag hade önskat. Textningen blir också något svårläst i 3D, då åtminstone jag behövde fokusera om ögonen mellan texten och bilden. Jag skulle därför tro att 3D blir mer behagligt vid dubbade filmer, då man slipper läsa. Därför misstänker jag att Tron Legacy märkligt nog kan upplevas mer behaglig i traditionell 2D-version, men jag tror inte att någondera gör en tillräckligt stor skillnad för att mitt betyg ska påverkas.

Tron Legacy är absolut en välgjord och sevärd film, som gjorts med lagom stor respekt för originalfilmen och lyckas att anknyta till den filmen utan att det känns som en upprepning. Den är också gjord på ett sådant sätt att den bör fungera relativt bra även om man inte sett 1982 års original, även om det är en fördel att åtminstone känna till rollfigurerna och grundstoryn från den filmen. Men i och med den tunna och osammanhängande storyn och den åtminstone bitvis sega och oengagerande stilen kan jag inte låta bli att känna att den första filmen var bättre; och då har jag aldrig ens varit alltför begeistrad i den. Det är visserligen fortfarande en hyfsad och sevärd film, men jag kan inte med gott samvete ge den mer än en stark femma i betyg, och betydligt mer än så hade jag väntat mig.

Recensionen skriven: 17 december 2010
Senast uppdaterad: 17 december 2010

Recensionen har lästs 3942 gånger av 2169 personer, sedan den 17 december 2010