Manusförfattare: Morgan Jurgenson & Eli Craig
Dale - Tyler Labine Tucker - Alan Tudyk
Allison - Katrina Bowden Chad - Jesse Moss
Naomi - Christie Laing Chloe - Chelan Simmons
Jason - Brandon Jay McLaren Chuck - Travis Nelson
Cheryl - Karen Reigh Todd - Alex Arsenault

De två "lantisarna" Tucker och Dale reser till en stuga ute på landet för att slappna av. Genom deras något bristande sociala kompetens är det lätt att missförstå killarna, och en grupp universitetsstuderande ungdomar som de träffar på en bensinstation börjar snart att tycka att Tucker och Dale känns väldigt skumma. När ungdomarna bestämmer sig för att nakenbada hoppar Allison i, men kommer inte upp igen. Då hennes vänner inte märker det, så hoppar Dale i vattnet för att rädda henne. Han och Dale för henne till deras stuga, så att hon ska få återhämta sig. Men när hennes vänner märker det är de stensäkra på att Tucker och Dale kidnappat henne, och i synnerhet Allisons pojkvän Chad ger sig den på att hämnas...

Tucker & Dale vs Evil är en annorlunda och originell film, som lyckas att åstadkomma något helt nytt inom genren. Att allting som händer beror på missförstånd är ett unikt begrepp inom den här genren, men genom det lyckas filmen att få ett visst djup och ett fint budskap om att inte låta sig påverkas av det yttre. Storyn är i grund och botten intressant, och de centrala rollfigurerna är också intressanta. Det är visserligen inte alltför mångbottnade karaktärer, men åtminstone Dale och Allison känns någorlunda nyanserade.

Av en rysarkomedi borde man kunna förvänta sig skräck och humor i ungefär lika stora mängder, men tyvärr kan jag inte påstå att Tucker & Dale vs Evil erbjuder särskilt mycket av någotdera. Det är onekligen en makaber film, med många äckliga scener som man blir närmast illamående av att titta på. Men äckel innebär inte automatiskt att det verkligen är otäckt, för här blir det tyvärr aldrig särskilt obehagligt eller hemskt. Komedidelen känns också något tveksam, och är framförallt av mycket ojämn klass. Det känns ungefär som att manusförfattarna lagt in så många skämt och poänger de kunnat komma på, utan en tanke på vilka som verkligen fungerar eller inte. Resultatet är att det ibland är småroligt och vid ett fåtal tillfällen riktigt kul, men ungefär 75% av skämten förstår i alla fall inte jag mig på. Antingen är humorn alldeles för sjuk för min smak, eller också är det helt enkelt inte särskilt roligt. Däremot uppskattar jag att filmteamet aldrig tagit filmen på alltför stort allvar, utan driver en del med traditionella rysare på ett ganska kul sätt.

Det stora problemet med filmen är dock att manuset spetsats till bristningsgränsen, och efter ett tag blir det alldeles för mycket av allting. Här är tanken att precis allt som kan gå fel ska gå fel och allt som kan missförstås ska också göra det, och medan det är kul till en början så tröttnar man efter ett tag på det. Det har helt enkelt gått lite för långt, då manuset överdrivits så kraftigt. Redan efter 20 minuter har trovärdigheten sjunkit till botten, och ännu värre ska det bli...

I 45 - 50 minuter tycker jag ändå att Tucker & Dale vs Evil fungerar ganska väl - det är visserligen sällan alltför roligt, men det finns trots allt en viss charm vilket i kombination med intressanta rollfigurer håller intresset vid liv. Men den sista halvtimmen spårar allting ur å det grövsta, och manuset känns alltför överdrivet för att ens kunna fungera i parodisk mening. Det känns som att hela syftet varit att så många som möjligt ska dö, vare sig det finns någon logik i det eller inte, och det blir snabbt tröttsamt. Mot slutet börjar det också bli segt och utdraget, och för en film där eftertexterna börjar rulla redan efter 1 timme 20 minuter så säger det en hel del. Det förekommer också en del logiska luckor, och somliga rollfigurer beter sig allt annat än smart.

Fotot är fullt funktionellt, men sticker inte ut som något utöver det vanliga. Skådespelarinsatserna är överlag relativt bra. Tyler Labine är bra som Dale, och överlag är även Alan Tudyk bra som Tucker även om han tyvärr balanserar på gränsen till överspel. Katrina Bowden är mycket bra som Allison och spelar övertygande och trovärdigt. Jesse Moss gör vad som går av en väldigt endimensionell roll, och resten av ensemblen är inte mycket mer än helt okej.

Tucker & Dale vs Evil har verkligen ett originellt kul koncept, och om bara manusförfattarna vetat när de skulle sluta så hade det här kunnat bli en riktigt bra film. Men det som börjar så annorlunda och kul har tillspetsats alldeles för mycket, tills det bara känns pinsamt hellre än kul. Att det heller aldrig blir lika roligt som det säkerligen varit meningen och aldrig blir särskilt otäckt gör inte heller saken bättre. Men trots många brister och en del outnyttjad potential är det absolut ingen dålig film, utan filmen är ändå ganska underhållande med en viss charm. Tucker & Dale vs Evil är fullt sevärd, men samtidigt ingen film som lämnar något bestående intryck eller som man skulle vilja se om. Mitt betyg stannar på en svag sexa, och även fast det på intet sätt är dåligt så är det tråkigt då filmen haft potential att bli så lyckad.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med formatet 1,78:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild och ljud håller hög kvalitet. Filmen är textad på de fem nordiska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter visas några trailers för andra filmer, som går att hoppa förbi. Därefter möts vi av huvudmenyn, som är stilren men engelskspråkig. Tyvärr finns ingen tillstymmelse till extramaterial, och det är tråkigt då jag gärna hade velat höra lite om tankarna bakom filmen.

Recensionen skriven: 10 augusti 2011
Senast uppdaterad: 10 augusti 2011

Recensionen har lästs 3348 gånger av 1786 personer, sedan den 10 augusti 2011