Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Jim - James Murtaugh Carol - Michael Hyatt
Sherry - Susan Misner Suzanne - Lori Beth Edgeman
Sarah - Anna Grace Smith Ben - Jeffrey Johnson
Jessica - Savannah Eller Julia - Jenny O'Hara
Betsy - Amy Hubbard Gerald - Terrence McNally
Sylvia - Layne Sasser Bedelia - Persephone Felder-Fentress

Amerikanska Steve Stockman har hittills jobbat med att regissera och producera reklamfilmer, men gjorde 2006 sin filmdebut som både regissör, manusförfattare och producent. Det skedde med den i grunden självbiografiska dramakomedin Two Weeks; en independentfilm som ursprungligen visats på diverse filmfestivaler i världen, och därefter visats på bio i USA som hastigast. I Sverige, i likhet med de flesta andra länder, släpps den direkt på DVD. Här får vi träffa den medelålders kvinnan Anita Bergman (låter väldigt skandinaviskt i mina ögon, men om hon har någon koppling till Sverige framgår aldrig), som lider av långt framliden cancer och snart kommer att dö. Hennes fyra vuxna barn kommer därför tillbaka till huset, där också Anitas nya man bor, för att säga adjö till henne och ta hand om allt det praktiska. Anitas enda dotter Emily bryr sig mest om Anitas tillstånd, och har skaffat alla böcker som finns i ämnet i ett försök att kunna hålla familjen samman. Barry är en arbetsnarkoman, som egentligen inte kan tänka tanken att vara borta från kontoret ens en dag. Keith är en new age-inspirerad man, som jobbar som inom filmbranschen i Hollywood (enligt uppgift är det hans rollfigur som huvudsakligen är baserad på Steve Stockman). Matthew är den yngsta familjemedlemmen, och har en dominerande fru som gör att han inte kan tänka mycket själv. Alla fyra räknar med att Anita ska dö vilken dag som helst, och ser därför till att stanna kvar i huset tills dess. Deras respektive familjer följer med, men när dödsfallet drar ut på tiden far de till sist iväg, och kvar är bara de fyra syskonen. Det tar längre tid för Anita att dö än de väntat sig, och därför måste alla fyra försöka komma överens och samtidigt sköta om allt. Hur lång tid de måste stanna kvar kan vem som helst som kan engelska lista ut...

Grundstoryn kanske inte verkar som särskilt märkvärdig, men faktum är att det här är en mycket bra film. Att göra en film som kretsar kring dödsfall är aldrig enkelt, men Steve Stockman har gjort det bästa av situationen och undvikit de flesta vanliga fällor på ett snyggt och effektivt sätt. Det är en film gjord med enkla medel och låg budget, och här finns inga avancerade kameraåkningar, specialeffekter, häftiga klippningar eller andra filmtrick. Det är enkelt filmat och enkelt ljussatt, men med den här handlingen är det trots allt ganska effektfullt och fyller sin funktion. Sminkörerna gör ett desto bättre jobb, och de har gjort ett strålande jobb med Sally Fields rollfigur Anita - hon ser verkligen illa däran ut, och periodvis tror man att skådespelerskan faktiskt håller på att dö på riktigt. Manuset är starkt och intressant - man bryr sig om vad som händer, och allting känns äkta och trovärdigt. Att göra en film om ett så allvarligt ämne till en dramakomedi kan tyckas vara ett egendomligt drag, men det fungerar faktiskt över förväntan. Manusförfattaren har på ett skickligt sätt lyckats blanda allvar och humor, med ungefär lika stora delar av vardera. Humorn är intelligent placerad, och känns därför aldrig opassande eller malplacerad. Det är också välbehövligt att lätta upp den allvarliga storyn med humor, och här får man trots allt många chanser att skratta. Men komedidelen tar aldrig överhanden, utan det här är samtidigt en mycket allvarlig och gripande film, och periodvis är det omöjligt att inte börja gråta. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och Sally Field - nu senast känd genom TV-serien Brothers and Sisters är som vanligt utmärkt som Anita. Hennes rollfigur gör dock inte alltför mycket väsen av sig, och därför är det ingen alltför svår rollrolkning hon ger sig in i. Då är jag mer nöjd med Julianne Nicholson, som för mig (men antagligen ingen aning) alltid kommer att vara synonym med Marian i den underskattade TV-serien The Others, som gör en fullständigt lysande insats som Emily. Även Thomas Cavanagh, mest känd från den långkörande TV-serien Ed och diverse andra TV-inhopp, är utmärkt som Barry. Glenn Howerton och Ben Chaplin gör inte lika mycket väsen av sig, men gör bra rolltolkningar även dem. Ben Chaplin är egentligen en brittisk skådis, men talar faktiskt med fullt godkänd (om än inte perfekt) amerikansk accent här. Dock kan man anmärka på att vi inte riktigt får lära känna en del av rollfigurerna särskilt väl, och somliga förblir ganska platta och endimensionella. I synnerhet gäller det brödernas respektive fruar, men till viss del även syskonen själva då en del frågetecken kring deras personligheter och bakgrunder kvarstår. Det gör att det periodvis kan upplevas lite rörigt, och det kan vara svårt att hålla isär vilka alla är. Ett uppenbart skräckexempel är Anitas nuvarande man Jim, som gör väldigt lite väsen av sig, och bara syns vid några få tillfällen. Det dröjde ett tag innan jag ens lyckades att lista ut vem denna främmande man egentligen var. Då de varit gifta i 13 år, borde Jim rimligen ha varit mer aktiv i allting, och inte bara överlåta all planering om begravning och annat åt syskonen. Det är lite egendomligt, då filmen i övrigt framstår som helt realistisk och jordnära. Men att det ändå är en mycket bra film går inte att förneka, och det är svårt att tycka illa om filmer där man både får skratta och gråta - ibland t.o.m. samtidigt. Det här är en av de starkaste regidebuterna jag sett på mycket länge, och jag ser fram emot vad Steve Stockman kan åstadkomma i framtiden. I främst USA har filmen av någon anledning fått relativt dålig kritik på de flesta håll, vilket för mig är helt obegripligt då jag tvingades rannsaka mig själv för att ens hitta något negativt att skriva. Jag är också övertygad om att jag missat många skämt och poänger, och att filmen håller att ses om. Det är tråkigt att en så lyckad film släpps direkt på DVD, och åtminstone hittills utan mycket till marknadsföring - det här är en film som hade passat att gå upp på biograferna. För en gångs skull var det en lätt uppgift att betygsätta filmen, då en åtta känns som det självklara och enda rätta betyget.

DVD-utgåvan kommer från 20th Century Fox, och erbjuder bild i anamorfisk Widescreen i formatet 1,85:1, vilket på ren svenska innebär minimala svarta fält på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1 på engelska samt fyra andra språk. Filmen är textad på 10 olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Vanlig engelsk text finns tyvärr inte, och heller inte svensk text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan, möts man av den vanliga anti-piratpropagandan, som distributörerna tycks älska och resten av världen hatar. Irriterande, men gudskelov går det att hoppa förbi genom att gå till nästa kapitel. Därefter visas varningstexter i fem sekunder (som inte går att hoppa förbi), som följs av distributörsjinglar för både Metro-Goldwyn Mayer och Fox, som båda går att hoppa förbi. Slutligen kommer vi till huvudmenyn, som är enkel och stilren, men tyvärr bara finns på engelska. Då skivan inte inleds med någon språkvalsmeny, så innebär det att filmen som standard visas på engelska utan text, om man inte går in i menyerna och väljer språk. Ytterligare ett irritationsmoment uppstår när man sett klart filmen. Då visas nämligen varningstexter för alla tio språken som filmen är textad på, med 10 sekunder per språk - med andra ord 1 minut och 40 sekunder. Ska det verkligen vara så svårt att bara visa varningstexter på det språk man faktiskt valt textning på...? Dessbätte går det dock att hoppa förbi varningstexterna - antingen en i taget genom att gå till nästa kapitel, eller samtliga genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp. Tyvärr finns inget extramaterial alls. Mycket tråkigt, i synnerhet som DVD-utgåvorna i bl.a. USA enligt uppgift innehåller en hel del extramaterial. Varför har detta inte kunnat tas med även här? Filmen distribueras genom MGM i hela världen, och med samma distributör borde det rimligen inte kunna finnas rättighetskäl bakom avsaknaden.

Recensionen skriven: 24 juni 2008
Senast uppdaterad: 25 juni 2008

Recensionen har lästs 3582 gånger av 1949 personer, sedan den 24 juni 2008