Dubbningshemsidan

Recensioner

Icke-dubbade filmer

Up in the Air
(Up in the Air)

Glöm inte bort att använda funktionerna för att lämna kommentarer kring recensionen eller filmen samt sätta egna betyg.

Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Sök efter Up in the Air på CDON
Sök efter Up in the Air på Discshop.se
   ANNONS
Drama / Romantik / Spelfilm / Baserad på bok / Långfilm
Målgrupp: Ungdomar / Vuxna  [Sök exakt denna kombination]
Speltid: 1 timme 44 minuter
Genre: Drama
Produktionsland/år: USA, 2009
Produktionsbolag: Paramount Pictures & The Montecito Picture Company, i samarbete med Dreamworks SKG, Cold Spring Pictures & Rickshaw Productions
Producent: Jeffrey Clifford, Daniel Dubiecki, Ivan Reitman & Jason Reitman
Regi: Jason Reitman
Manusförfattare: Jason Reitman & Sheldon Turner, baserat på en roman av Walter Kirn
Svensk distributör: Paramount Home Entertainment Sweden AB
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar bara steg 1 och 2
                                          (Kompletteringar och rättelser tas tacksamt emot via e-post)
Medverkande:
Ryan Bingham - George Clooney Alex Goran - Vera Farmiga
Natalie Keener - Anna Kendrick Craig Gregory - Jason Bateman
Kara Bingham - Amy Morton Bob - J.K. Simmons
Julie Bingham - Melanie Lynskey Jim Miller - Danny McBride
Maynard Finch - Sam Elliott Steve - Zach Galifianakis

Den kanadensiska producenten, regissören och manusförfattaren Jason Reitman började sin karriär med att producera kortfilmer, innan han långfilmsdebuterade som regissör och manusförfattare med den kritikerrosade independentfilmen Thank You For Smoking; med vars hjälp han vann ett flertal priser. Karriären har fortsatt med regi av den Oscarsbelönade succéfilmen Juno 2007, och två år senare var det dags igen. Hans senaste film Up in the Air, där han till skillnad från Juno även skrev manus, nominerades till totalt 6 Oscars under Oscarsgalan 2010; däribland bästa film och bästa regi. Nu har filmen släppts på DVD.

I centrum står affärsmannen Ryan Bingham, som tillbringar 300 dagar per år på resande fot och nästan aldrig är hemma i sin egen lägenhet i Omaha. Han har tacksamt nog det troligen enda jobb som behövs allra mest i lågkonjunkturer, och därmed är hans jobb knappast i någon fara - han jobbar nämligen för ett företag som på uppdrag av olika företag säger upp personal när arbetsgivarna själva inte har mage att göra det. Han uppskattar jobbet, och är så vältalig att han snabbt kan lyckas vända det mesta till något positivt. Under en av sina många resor runt hela USA träffar han en samåldrig kvinna vid namn Alex, som är förvånansvärt lik honom själv och också är på resande fot merparten av tiden. Men problem uppstår på arbetet när Ryans arbetsgivare anställer en ny ung kvinna vid namn Natalie som hittat på ett sätt att spara pengar - nämligen att låta säga upp folk via webbkamera på Internet, istället för att verkligen träffa någon öga mot öga. Ryan vill inte alls ge upp sitt resande liv för att börja hålla till på samma ställe, och därför tar han med Natalie på en av sina affärsresor för att försöka bevisa för henne att det trots allt finns fördelar med att träffa folk som man ska säga upp...

Alla som sett Jason Reitmans tidigare filmer Thank You For Smoking eller Juno kan säkert lista ut att inte denna heller är någon traditionell och sedvanlig film. Det rör sig istället om en tämligen originell film, som trots bekant dramaturgi och upplägg ändå lyckas att åstadkomma något förhållandevis nytt. Grundstoryn är intressant, och det är en ganska tänkvärd film som definitivt har ett visst djup. Det är en sådan film som man funderar på ett tag efteråt, och som säkerligen också kan få en del personer att omvärdera sina liv. Up in the Air är en stämningsfull och lågmäld historia, som trots Ryans extrema yrke (som jag innerligt hoppas tillhör ovanligheterna även i USA) ändå känns förvånansvärt trovärdig och realistisk hela tiden.

Det är lätt att känna för rollfigurerna, som blivit mångbottnade och nyanserade. Det gäller i synnerhet Ryan och Natalie. Ryan kan inte anses vara alltför sympatisk, men han har tillräckligt många bottnar för att man ändå i slutändan ska känna för honom. Och Natalie uppvisar en sådan charm och värme att man inte kan låta bli att smälta för henne, trots att hon överlag är både lite opersonlig och osympatisk. Alex är i grund och botten också en mångbottnad personlighet, men vi får ändå inte lära känna henne riktigt lika väl som de andra två; trots att vi räknat i minuter kanske får se henne mer än Natalie.

Up in the Air är dock en sådan film som inte kommer att tilltala alla. Storyn är egentligen ganska tunn, och räknat i faktiska händelseförlopp är det i grund och botten inte speciellt mycket som händer. Här gäller det att tänka själv och att inse att talade ord har större betydelse än handling, och det lär inte passa alla. Somliga kommer att anse att filmen är oerhört seg och tråkig, och min tonåriga systerson gav upp vid ett tidigt skede. Jag skulle inte vilja gå lika långt, då filmen trots allt förblir intressant och någorlunda engagerande, trots en lite väl tunn story. Men jag hade inte sagt nej åt ett större djup och utökade händelseförlopp, då det ibland känns lite långsamt.

Något som skiljer denna från Jason Reitmans tidigare filmer är att det här överlag är ett seriöst drama, och är absolut ingen komedi. Visst finns det vissa komiska situationer och man kan skratta vid enstaka tillfällen, men till största delen är det ett drama. Regissören har berättat att Up in the Air ursprungligen var planerad som en vass satir och samhällskritik, men att han valde att ändra fokus i och med den ekonomiska krisen. Kanske var det fel tänkt, för den här storyn hade nog passat bättre som en satir - trots allt är företaget som Ryan och Natalie jobbar på lite väl extremt för att man ska kunna ta det på allvar, vilket skär sig lite från den i övrigt realistiska stilen. Visst finns det även nu vissa satiriska drag kvar, men de är ganska svaga och är inte tillräckliga för att nå önskvärd effekt. Som mer renodlad satir hade filmen troligen bättre kunnat få fram sitt budskap, och hade känts mer slagkraftig och effektiv.

Som drama blir filmen, trots ett intressant och allvarligt ämne, vid vissa tillfällen en smula menlös. Som om Jason inte riktigt bestämt sig för vad han försökt att säga med filmen. Man kan också tycka att filmen ibland förordar traditionella familjeförhållanden och könsroller lite väl starkt, och det förekommer en del klichéer och stereotyper. Slutet lämnar också en någon antiklimaktisk känsla, och jag hade helt enkelt väntat mig lite mer. Dialogen känns heller inte helt realistisk, utan ger vid vissa tillfällen en lite påklistrad och onaturlig känsla. Det är långt ifrån den sylvassa och realistiska dialogen som genomsyrade Juno, och det märks att Jason Reitman har långt kvar till Diablo Codys talang för trovärdig dialog. Däremot uppskattar jag att Up in the Air inte alls blivit så förutsägbar som det först verkade, och innehåller en del oväntade vändningar och inslag som förhöjer helhetsintrycket och ökar realismen.

Filmen innehåller också ett snyggt foto, med ett starkt och effektivt bildspråk som ibland närmast känns poetisk. Filmtekniskt passar allting ihop, och bidrar till en finstämd och stark känsla som genomsyrar filmen. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, och George Clooney - som inte brukar tillhöra någon av mina favoriter - spelar mycket bra och övertygande. Jag är inte riktigt lika förtjust i Vera Farmiga, som visserligen spelar fint och bra, men som ändå inte riktigt lyckas att väcka liv i sin karaktär på samma sätt. Vera gjorde betydligt bättre ifrån sig i Away We Go samma år, och därför är det för mig obegripligt varför hon blivit nominerad till en Oscar för bästa kvinnliga biroll för Up in the Air men inte för Away We Go. Det starkaste kortet i ensemblen står utan tvekan Anna Kendrick för, som annars främst blivit känd genom birollen Jessica i Twilight-filmerna. Hon gör en lysande insats som Natalie, och spelar övertygande och trovärdigt in i minsta detalj. Hon gör en subtil och finkänslig rolltolkning utan att någonsin spela över, och är samtidigt så charmig att man smälter för henne vad hennes rollfigur än gör. Det är mycket imponerande, och Annas Oscarsnominering för den här rollen var mycket välförtjänd. Även i övrigt är det bra skådisar, som gör naturliga och bra rollprestationer.

Up in the Air är absolut en lågmäld och finkänslig film, som tar upp ett intressant ämne på ett bra sätt och förblir ganska realistisk hela tiden. Trots en tunn story intresserar och engagerar filmen från början till slut, men samtidigt hade jag ärligt talat väntat mig mer av regissören bakom Juno och det faktum att filmen både fått Oscarsnomineringar och andra priser. Inte för att Up in the Air skulle vara dålig på något sätt, utan snarare för att man helt enkelt förväntar sig mer av Jason Reitman än så här. Med viss tvekan tycker jag det här är den sämsta av de tre som Jason regisserat, och till stor del beror problemet på manuset - det märks tydligt att Jason är bättre på att regissera än på att skriva manus, och i fortsättningen borde han nog koncentrera sig på just det. Filmen engagerar visserligen, men den lyckas aldrig att vare sig beröra eller riktigt gripa tag i tittarna. Men det är fortfarande en fullt sevärd och intressant film, som kan rekommenderas för de flesta och som efter moget övervägande förtjänar en svag sjua i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, vilket på ren svenska innebär att i stort sett hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och både bild och ljud håller hög kvalitet. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken samt holländska och engelska. Tyvärr finns ingen textning för hörselskadade alls, inte ens på engelska vilket Paramount annars brukar ha. Den svenska texten håller relativt hög kvalitet, och texten är lagom stor och lättläst. DVD-skivan inleds med distributörsjingel på 25 sekunder, som tyvärr inte går att hoppa förbi. Vidare visas en språkvalsmeny, som följs av varningstexter. Det visas därefter flera trailers för andra filmer, som dock går att hoppa förbi. Därefter kommer huvudmenyn, som är stilren men tyvärr bara finns på engelska.

Som extramaterial hittar vi ett kommentatorspår till filmen med regissören och manusförfattaren Jason Reitman, chefskameramannen Jason Reidman och förste regiassistent Jason Blumenfeld. Det är ganska intressant med en del matnyttigt vetande, men med dessa personer är det förstås ganska oundvikligt att fokuset ligger på att överglänsna tekniska aspekter. Därefter hittar vi ett drygt två meter långt inslag som tar upp hur förtexterna skapats under filmen, vilket är precis så spännande som det låter. Vidare finns några bortklippta scener, som är intressanta och roliga att se på, men ingen ger något bestående intryck. Det finns även kommentatorspår till alla bortklippta scener, vilket är positivt för att få en djupare inblick i varför scenerna klippts bort och var i filmen de hör hemma. Extramaterialet är textat på alla språk inklusive svenska; vilket är mycket glädjande. Det enda undantaget är kommentatorspåret till filmen, som tyvärr bara har engelsk text; men även det är förstås bättre än ingenting...


Recensionen skriven: 7 juni 2010

Recensionen har lästs 1577 gånger av 878 personer, sedan den 7 juni 2010

Betyg:
Film/serie * * * * * * *    
7
DVD-produktion * * * * * *      6
Snittbetyg: * * * * * * och en halv     6,5

Läsarnas betyg

Hittills har inga läsare röstat på denna film/serie. Men du kan bli den första genom att ange dina betyg här nedan.

Ditt betyg:
Film/serie:

Läsarnas kommentarer

Använd detta formulär för att skriva kommentarer till recensionen eller filmen. Kommentarerna publiceras här nedan omedelbart. Denna funktion är avsedd för kortare kommentarer, och får maximalt innehålla 1000 tecken. Mer invecklade frågeställningar samt diskussioner/debatter är inte lämpade för kommentarssystemet - sådant bör istället tas på Dubbningshemsidans forum. Undvik personangrepp, svordomar och annat olämpligt innehåll. Vid kritik mot skådespelare eller andra specifika personer, var vänlig motivera dina åsikter noggrant med konstruktiv kritik för att undvika att det kan tolkas som personangrepp. Webbmastern kommer att radera kommentarer som anses olämpliga, irrelevanta eller lagstridiga. Om du har kommentarer till recensenten som du inte vill att andra ska kunna läsa, kan du istället skicka dessa via e-post.

Ditt namn:
Din e-post-adress:
(visas inte för allmänheten,
men krävs av säkerhetsskäl)
Kommentarer:
För att verifiera att du är en levande människa (och inte en robot), skriv in följande siffror i textrutan nedanför. Du ska skriva in som siffror, utan mellanslag eller bindestreck.
FEMMA - ÅTTA - NOLLA - NOLLA
Skriv in ovanstående siffror:
 

Kenneth Bure - söndag den 25 juli 2010 kl. 21:27:
En mycket bra recension, mitt i prick. Vissa recensenter har varit mer översvallande, vilket filmen inte förtjänar.

psychedelic

© 2017 Dubbningshemsidan/Daniel Hofverberg

Skriv ut
Läs mer om utskriftsfunktionerna