Manusförfattare: Robert Nelson Jacobs, baserat på en roman av Dick King-Smith
Angus - Alex Etel Kirstie - Priyanka Xi
Anne - Emily Watson Lewis Mowbray - Ben Chaplin
Kapten Thomas Hamilton - David Morrissey Löjtnant Wormsley - Erroll Shand
Korpral Grubbs - Edward Newborn Angus som gammal - Brian Cox

Alex Etel

En av de myter och legender som aldrig lyckats att vare sig bevisas eller motbevisas är det påstådda sjöodjuret i Loch Ness, en av Skottlands djupaste sjöar. Många är de personer som säger sig ha sett sjömonstret, och även en del foton har tagits på monstret. Men fortfarande är det ingen som vet om det ligger någon sanning i legenden eller inte. Just detta påstådda sjöodjur ligger i alla fall till grund för den amerikansk-brittisk-nyzeeländska samproduktionen Vattenhästen, som berättar om en tolkning av legenden. Den halvkända amerikanska regissören och producenten Jay Russell, troligen mest känd för Tuck Everlasting, har regisserat filmen som bygger på en roman skriven av Babe-författaren Dick King-Smith. Handlingen utspelas i Skottland under andra världskriget, där 12-åriga Angus MacMorrow bor med sin mamma och lillasyster i en fin herrgård. Hans pappa är militär, och har försvunnit efter ett sjöslag under kriget. Ingen annan än Angus räknar med att han någonsin kommer att komma tillbaka. De får sällskap på herrgården, då en hel grupp med brittiska soldater plötsligt insisterar på att bo på gården. Angus har inga vänner, och tillbringar merparten av tiden i ensamhet. Nere vid den närbelagda sjön Loch Ness hittar han ett mystiskt stort ägg, som inte liknar något han (eller vi) tidigare sett. Han tar med ägget till gården, och när det kläcks tittar en mystisk liten varelse ut. Angus märker snart att varelsen mår bäst av att vara i vattnet, och gömmer därför den lilla krabaten i badkaret. Det dröjer inte länge innan både hans syster Kirstie och den anlitade hantverkaren Lewis upptäcker vad Angus egentligen döljer, och Lewis berättar att varelsen påminner om legendariska djur som kallas för vattenhästar (därav titeln). Angus döper vattenhästen till Kruse (efter Robinson), och han visar sig vara en snäll varelse. Problemet är bara att sjöodjuret växer i ett rasande tempo, och snart är han alldeles för stor för att rymmas i badkaret...

Fantasy har aldrig tillhört min favoritgenre, och generellt sett föredrar jag realistiska och jordnära filmer. Men ingen regel utan undantag, och Vattenhästen visade sig vara en bra film. Upplägget har visserligen en del likheter med både Rädda Willy och E.T., men det har lånats på ett så skickligt och fint sätt att det inte kan klassas som plagiat på något sätt. Därför gör dessa likheter ingenting, och filmen fungerar trots allt bra som ett fristående verk. Det är en spännande och intressant film, som lyckas att beröra och engagera från början till slut. Tekniskt är det en mycket välgjord film, och regissören har på ett skickligt sätt lyckats att återskapa tidskänslan från 1940-talet - det ser verkligen ut som rätt tidsålder, och det är imponerande. Fotot och bildspråket är också starkt, och filmen innehåller många vackra vyer. För övrigt har merparten av filmen spelats in på Nya Zeeland, med mindre delar i Skottland, och det har gjorts på ett imponerande och sömlöst sätt. Experter har visserligen påpekat att Lake Wakatipu i nyzeeländska Queenstown där vattenscenerna spelats in inte ser ut riktigt som Loch Ness gör i verkligheten, men för mig som aldrig varit i Skottland ser allting i alla fall verkligt ut. Dessutom blev jag mycket imponerad över specialeffekterna, gjorda av det nyzeeländska företaget Weta (som också arbetat med bl.a. Narnia-filmerna och Sagan om ringen-trilogin. Sjöodjuret Kruse är datoranimerad, och det har gjorts på ett mycket naturtroget och realistiskt sätt. Faktum är att Kruse ser så levande ut, att man nästan tror att det är filmat med ett riktigt sjöodjur. Skådespelarna är överlag bra, och både Alex Etel och Priyanka Xi spelar mycket starkt och övertygande som Angus och systern Kirstie. Den betydligt mer erfarne vuxna skådisen Ben Chaplin är också bra som allt-i-allot Lewis. Emily Watson är utan tvekan en duktig skådis, men här spelar hon lite för menlöst som mamman Anne. Några av militärerna har också en viss tendens att spela över under vissa scener. Man hör också att många av de skotska dialekterna är fejkade, då merparten av skådespelarna kommer från England, men trots allt låter det någorlunda naturtroget och man stör sig inte över det. Vattenhästen har dock blivit ganska förutsägbar, och även de yngsta kan säkert lista ut ungefär hur allting kommer att gå. Under vissa perioder, i synnerhet mot slutet, har det också blivit lite för översentimentalt. Jag hade inte heller tackat nej till en lite mer återhållsam stil, då vissa scener med sjöodjurets hopp och dykningar helt enkelt blivit lite för mycket. Kanske har regissören inte kunnat motstå att stila med specialeffekterna vid några tillfällen. Några av birollerna har också blivit lite väl endimensionella, och det finns vissa obesvarade frågor och bihandlingar som inte reds ut till fullo. Men att Vattenhästen trots allt blivit en bra film går inte att förneka, och den är både charmig, spännande och fängslande. Helhetsintrycket höjs också av det snygga fotot och de mycket imponerande och verklighetstrogna specialeffekterna. Trots att det inte direkt kan påstås vara någon originell eller oförutsägbar film, så gör det ändå att filmen når upp till en svag sjua i betyg. Fullt sevärd för de allra flesta, och den fungerar bra för både vuxna, ungdomar och barn.

Trots att Vattenhästen åtminstone delvis är inriktad på barn och familjer, så har filmen aldrig dubbats till svenska. Både biovisningarna samt DVD-utgåvan återger endast filmen i textad originalversion. Det är lite märkligt, i och med att filmen har ungefär samma målgrupp som exempelvis Narnia- och Harry Potter-filmerna, som samtliga har försetts med svensk dubb till DVD-utgåvorna. Dubbning av spelfilmer är visserligen långt ifrån oproblematiskt, men det hade ändå varit önskvärt för att även barn ska få en chans att se filmen. På DVD finns trots allt ingen nackdel med svenska dubbningar, på samma sätt som på bio, under förutsättning att svensktextad originalversion också finns att tillgå. Det är tråkigt att SF inte kunnat satsa lite mer på barnfamiljer, genom att beställa dubbning av filmen till svenska.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen i formatet 2,40:1, och ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS. - det sistnämnda ljudspåret har jag dock inte utrustning för att kunna testa. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, som följs av trailers för ett flertal andra filmer. Därefter möts vi av huvudmenyn, som är enkel och stilren, men tyvärr enbart finns på engelska. Tyvärr finns ingen tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt. Enligt uppgift har den amerikanska DVD-utgåvan trots allt en del extramaterial, såsom bakom kulisserna-dokumentärer och bortklippta scener, men inget av dessa finns med i den skandinaviska utgåvan. Det är mycket tråkigt att inte SF kunnat licensiera det extramaterial som trots allt finns till filmen, då det hade varit intressant att se.

Recensionen skriven: 18 december 2008
Senast uppdaterad: 19 december 2008

Recensionen har lästs 12808 gånger av 7141 personer, sedan den 18 december 2008