Vincent van Gogh - Willem Dafoe Theo Van Gogh - Rupert Friend
Paul Gauguin - Oscar Isaac Johanna Van Gogh - Amira Casar
Prästen - Mads Mikkelsen Madame Ginoux - Emmanuelle Seigner
Doktor Paul Gachet - Mathieu Amalric Galningen - Niels Arestrup
Gaby - Stella Schnabel Tjejen på vägen - Lolita Chammah
Föreståndaren - Vincent Perez Lärarinnan - Anne Consigny

I Vincent van Gogh - Vid evighetens port får vi följa den holländske konstnären Vincent van Gogh (1853 – 1890) under de sista åren i hans liv, och några av hans mest aktiva år i livet. Han har vid det laget bosatt sig i Arles i södra Frankrike, men är luspank och inte direkt omtyckt av någon - de allra flesta finner hans målningar alltför obehagliga, och att faktiskt få sålt något han gjort finns inte ens på kartan. Efter ett gräl med sin konstnärsvän Paul Gauguin skär han av sitt ena öra, för att ge det som present till Paul, och Vincent hamnar på mentalsjukhus. Där börjar han sakta komma till insikt med att hans målningar kanske är avsedda för personer som ännu inte är födda...

Jag kan inte påstå att jag är alltför insatt i Vincent van Goghs liv, även om jag förstås kan grunderna - inte heller är jag alltför insatt i hans konstverk, även om jag förstås också sett ett antal sådana. Det är kanske inte de bästa förutsättningarna för en film om hans liv, men samtidigt bör dramabiografier rikta in sig till fler än de redan insatta. Vincent van Gogh - Vid evighetens port är absolut en intressant och vacker film, och det är värdefullt att få veta lite mer om Vincent van Goghs liv. Det är också oerhört finstämt och stämningsfullt, och filmen ser ut att ganska väl hålla sig till vad som verkligen hände; eller åtminstone vad vi kan bedöma så här hundratals år senare.

Det är avskalat, suggestivt och mycket vackert. Att skildra en konstnärs arbete är förstås inte det lättaste, men på den punkten lyckas filmen oväntat väl. Den tar god tid på sig att skildra Vincent och hur han målar, genom att filma skådespelaren framifrån när han målar under stor koncentration. Vincents målarteknik framkommer, och det fungerar riktigt väl att få se tavlorna långsamt formas till de konstverk vi känner till. Det är dämpat och minimalistiskt, och det fungerar bättre än väntat för att få en inblick i hur Vincent målade utan att det upplevs tjatigt.

Det låter positivt, och det är det också. Problemet är bara det att vi inte får veta särskilt mycket mer än vad man kan få fram genom att skumma igenom de första styckena i Wikipedia-sidan om Vincent van Gogh, och det märks att filmen inte har så mycket att berätta mer än att skildra Vincent ute i naturen och när han målar. Det är en långsamt berättad film, som tar god tid på sig att skildra personen och hans skapandeprocess. Självklart måste en sådan här film få vara lite långsam, men Julian Schnabel går steget över från långsam till seg; bitvis rentav olidligt seg.

Väldigt mycket tid läggs åt att se Vincent promenera ute i naturen med ett annorlunda bildspråk. Ytterligare ganska mycket tid går åt till att Vincent ska prata lite, dricka och tycka synd om sig själv. Plus förstås en del tid åt att se honom måla och skapa sina klassiska tavlor. Mycket mer än så händer inte, och det som inledningsvis är snyggt och effektfullt blir liksom ganska tjatigt när samma scen repeteras för femtioelfte gången. Historien är för tunn, och det blir lite för repetitivt i kombination med ett för lågt tempo. Det blir också ganska rörigt, och filmen envisas med att ett flertal gånger byta perspektiv, stil och berättarteknik, men utan att ha så mycket nytt att komma med. Det blir inte mycket till helhet, utan de enskilda delarna är bättre än helheten.

Fotot är vackert, och filmen har ett suggestivt och annorlunda bildspråk. Vi får se långa skakiga tagningar av det franska landskapet, där övredelen är skarp och nedredelen är suddig och otydlig. Visst är det effektfullt, men jag är fortfarande inte riktigt säker på vad man egentligen velat visa med detta bildspråk...? Däremot är skådespelarinsatserna mycket bra, och framförallt är Willem Dafoe fullkomligt lysande i en svår och nedtonad roll som Vincent van Gogh. Han är naturlig, övertygande och trovärdig, och imponerar stort i en mycket avskalad roll. Att han blev Oscarsnominerad för den här rollen förvånar mig inte, och det är ingen lätt bedrift att göra en så minimalistisk rollprestation rättvisa utan några stora gester. Med sina 63 år är Willem Dafoe förstås mycket äldre än den riktige Vincent van Gogh var, som bara var 35 - 37 år under den tidsperiod som filmen skildrar, och Willem ser helt klart alldeles för gammal ut. Men man får väl kanske köpa en viss konstnärlig frihet, och det hade förmodligen varit svårt att hitta en tillräckligt bra skådespelare i rätt ålder. Rupert Friend är riktigt bra som Theo.

Vincent van Gogh - Vid evighetens port är en stämningsfull, vacker och avskalad film, med ett annorlunda bildspråk och ett imponerande sinne för detaljer. Med fantastiska skådespelare, en utmärkt atmosfär och en suggestiv stil kommer man ganska långt, och jag betvivlar inte att regissören Julian Schnabel haft de bästa avsikter. Och det finns absolut många fina egenskaper i detta lågmälda och minimalistiska drama; men ack så långsamt det blivit...! Filmen går i ultrarapid, och väldigt långa perioder går åt till att se Vincent strosa runt i omgivningen med skakig handkamera och delvis suddig skärpa; utan att särskilt mycket mer än så händer. Det är för händelsefattigt och för tunt, och det blir alldeles för segt då det egentligen inte funnits så mycket att berätta om Vincent. Det är ingen dålig film, men heller inte alls så bra som den hade kunnat bli, och vill man se film om Vincent van Gogh är animerade Loving Vincent från 2017 ett bättre val. Jag hade verkligen velat älska den här filmen, men i slutändan blev jag varken berörd eller speciellt engagerad, och därmed kan jag inte ge den mer än en stabil femma i betyg.

Recensionen skriven: 17 april 2019
Senast uppdaterad: 17 april 2019

Recensionen har lästs 1656 gånger av 901 personer, sedan den 17 april 2019