Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: SF Video/Svensk Filmindustri & Twentieth Century Fox Home Entertainment AB
Jenna - Keri Russell Dr. Pomatter - Nathan Fillion
Becky - Cheryl Hines Dawn - Adrienne Shelly
Earl - Jeremy Sisto Joe - Andy Griffith
Ogie - Eddie Jemison Cal - Lew Temple
Dr. Lily Mueller - Sarah Hunley Sjuksköterska Norma - Lauri Johnson

Den amerikanska skådespelerskan, regissören och manusförfattaren Adrienne Shelly började sin karriär som skådis, och debuterade 1996 som regissör med filmen Sudden Manhattan (som mig veterligen aldrig fått svensk premiär). Som regissör och manusförfattare har hon alltid varit tämligen okänd i Sverige, och här känner vi troligen henne bäst från diverse gästroller i TV-serier såsom Law and Order. Hennes sista film hette Waitress, och fick premiär januari 2007 på den prestigefulla filmfestivalen i Sundance. Tyvärr fick Adrienne aldrig uppleva filmens premiär, då hon sorgligt nog blev mördad i sin lägenhet i New York i november 2006, av en man som gjort inbrott i lägenheten och försökt stjäla pengar. Waitress fick svensk biopremiär i mindre skala i november 2007, och nu har filmen släppts på DVD. Adrienne Shelly spelar själv en större biroll i filmen, medan huvudrollen spelas av Keri Russell; för de flesta mest känd från titelrollen i TV-serien Felicity. Keri spelar den unga kvinnan Jenna, som jobbar som servitris på ett kafé och är gift med en avskyvärd och eländig man vid namn Earl. Hon vill inget hellre än att lämna honom, men kan inte då han stjäl alla pengar hon tjänar. Jennas räddning i tillvaron är hennes imponerande förmåga att baka pajer, och hon hittar varje dag på nya pajrecept. En dag får hon reda på att hon är gravid, efter en kväll då maken söp henne full. Hon blir inte speciellt glad över nyheten, utan ser detta som ett tecken på att hon är fast med Earl för gott. Men när hon träffar sin nya gynekolog, kan hon inte låta bli att känna sig attraherad av honom...

Det här är precis den sortens filmer jag brukar älska, och därför hade jag höga förväntningar inför den. Och de infriades till fullo. Det är en intressant och charmig film, med genomtänkt story. Den är välgjord, och trots låg budget och inspelning på bara 20 dagar känns den någorlunda realistisk och trovärdig. Den är också visuellt tilltalande, där i synnerhet pajerna ser mycket färgglada och goda ut. Jag blev riktigt hungrig av att se filmen... Periodvis är den rolig med en del tillfällen till skratt, samtidigt som den också är allvarlig och gripande. Storyn är visserligen periodvis ganska förutsägbar, men har även en del oväntade vändningar och överraskningar, vilket är positivt. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och där finns inte mycket att orda om. Jag har alltid tyckt mycket bra om Keri Russell, ända sedan tiden med Felicity, och här bevisar hon ännu en gång att hon är en utmärkt skådis. Cheryl Hines och Adrienne Shelly spelar också mycket bra som arbetskompisarna Becky och Dawn, och Jeremy Sisto är övertygande som riktigt vedervärdig man (Jennas man Earl). Förvisso finns det gott om klichéer och ett fåtal logiska luckor, och periodvis blir det lite väl klämkäckt och sentimentalt. Jennas make Earl känns också ganska endimensionell och stereotypisk, men det är mest troligt avsiktligt. Men bristerna uppvägs av hjärta och mycket charm, och det gör att det helt enkelt är omöjligt att inte dras med i och smälta av den intressanta och charmiga filmen. Filmen har dock inte lika mycket humor som jag hade väntat mig, utan det här är snarare en dramakomedi med lika stora delar allvar och humor. Jag hade gärna sett lite mer humor och fler tillfällen att skratta, även om det förstås är en smaksak. Men överlag råder ingen tvekan att de positiva aspekterna överväger de negativa, och även om Waitress troligen inte kommer att gå till historien som ett cinematografiskt mästerverk, så är det en charmig, välgjord, underhållande, rolig och samtidigt svart film. Helt enkelt en mycket bra film som är omöjlig att inte tycka om, och som är väl värd att se både en och två gånger. Adrienne Shellys bortgång kastar förstås en sorglig skugga över Waitress, men det nästan lika tråkiga är att jag misstänker att filmen inte hade fått lika stor uppmärksamhet om hon fortfarande varit i livet... Waitress är hursomhelst en fin hyllning till Adrienne, och gör att jag verkligen blir nyfiken av att se hennes tidigare filmer.

DVD-utgåvan kommer från Fox, och erbjuder bild i anamorfisk Widescreen i formatet 1,85:1. Ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra, åtminstone om man tar i beaktning att det är en independentfilm, som inte direkt gjorts med någon miljarddollarbudget. Den är textad på de fyra skandinaviska språken, samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade, vilket är lite svagt även om det knappast är ovanligt. Den svenska texten håller relativt hög kvalitet, även om enstaka översättningsfel förekommer. Exempelvis har uttrycket "Hold the banana" (Hoppa över bananen) översatts med det lite för bokstavliga "Håll i bananen"... Textningen är i minsta laget, men någorlunda lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man först av den alltid lika irriterande anti-piratpropaganda som bl.a. Fox verkar älska och resten av världen hatar. Den räcker 45 sekunder, och till råga på allt går det inte att vare sig hoppa förbi den eller ens spola på bild. Det är världens längsta sekunder, och är oerhört irriterande. När ska egentligen distributörerna inse att sådan propaganda troligen hellre får motsatt effekt än de haft i åtanke...? Propagandan följs av varningstexter i 10 sekunder, innan en distributörsjingel på 20 sekunder (som går att hoppa förbi) spelas. Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är enkel och stillastående men ganska stilren. Tyvärr finns menyerna bara på engelska. Avsaknad av en enskild språkvalsmeny innan huvudmenyn gör också att man, om man vill se filmen på något annat sätt än på engelska utan text, måste gå in i inställningsmenyn och där välja textning. Knappast det mest användarvänliga sättet, i synnerhet för de som inte kan engelska och därmed kanske inte klarar av att få på svensk text... Ett till irritationsmoment återstår, vilket uppstår när man spelat klart filmen. Då visas nämligen varningstexter på både svenska, norska, danska, finska och engelska - 10 sekunder vardera, och till råga på allt går det inte att hoppa eller spola förbi dessa. Det går inte ens att avbryta genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp. Totalt tar det alltså 50 sekunder, och under tiden går det inte att göra någonting alls. Mycket irriterande. Ska det verkligen vara så svårt för Fox att göra som andra distributörer, och bara visa varningstexten på det språk man valt textning på...?

Som extramaterial hittar vi ett kommentatorspår till filmen med huvudrollsinnehavaren Keri Russell och producenten Michael Roiff. Att filmens regissör och manusförfattare inte längre är i livet försvårar förstås kraftigt möjligheterna till att spela in ett intressant kommentatorspår, men det är tydligt att de i alla fall gjort allt de kunnat här. Det är trots allt ett ganska intressant och lärorikt spår, och man hör att Keri och Michael har roligt. Ibland hade det inte skadat med ytterligare en skådis närvarande, men det är trots allt genomarbetat och underhållande. Därefter hittar vi en bakom kulisserna-dokumentär på 10 minuter, som huvudsakligen består av intervjuer med regissören/manusförfattaren Adrienne Shelly samt flertalet skådespelare. Uppenbarligen har de flesta intervjuerna spelats in vid ett senare tillfälle än den med Adrienne, då bl.a. Keri Russell nämner Adriennes bortgång under intervjuerna. Det är ganska intressant, även om lite för stor vikt läggs vid att beskriva de olika karaktärerna - något som inte ger särskilt mycket, när man redan sett filmen. Vidare hittar vi en dokumentär till minne av Adrienne Shelly på fem minuter, som huvudsakligen består av intervjuer med andra inblandade följt av korta arkivklipp. Det är intressant, även om jag hade föredragit djupare information om Adrienne själv, och vad hon tidigare regisserat och medverkat i. Då hon inte är lika känd i Sverige som i USA, så hade det varit värdefullt att få veta mer om henne. Vi hittar även en halvintressant featurette om huvudrollsinnehavaren Keri Russell och hennes rollfigur, och en kortare dokumentär om pajerna i filmen. Vidare återfinns ett kort meddelande på knappt en minut från Keri Russell om Adrienne Shelly Foundation, en stipendiumstiftelse som bildats till minne av Adrienne som bl.a. satsar på att stötta kvinnliga filmskapare. Under andra omständigheter hade det inslaget troligen klassats som reklam, men i det här fallet tycker jag det passar bra. Tyvärr är det alldeles för kort, och jag hade gärna hört lite mer om stiftelsen och vad de sysslar med. Slutligen hittar vi tre avsnitt av utfyllnadsprogrammet In Character With... från den amerikanska långfilmskanalen Fox Movie Channel, om tre av de medverkande (Keri Russell, Cheryl Hines och Nathan Fillion). De räcker vardera ca 3 - 4 minuter, och består av intervjuer med respektive skådis blandat med kortare utdrag ur filmen. Ganska intressant, men då inslagen gjorts som PR inför filmen läggs för stor vikt åt att beskriva skådisarnas respektive rollfigurer. Där tar det roliga slut. Jag saknar en bortklippt scen, som nämns i kommentatorspåret och därmed rimligen borde finnas bevarat, och det hade heller inte skadat med mer djupgående bakom kulisserna-dokumentärer. Men om man betänker att det är svårt att sammanställa och ordna extramaterial då filmens regissör och manusförfattare är bortgången, så är jag trots allt riktigt nöjd med extramaterialet. Utifrån vad jag kunnat läsa mig till, verkar extramaterialet också identiskt med de brittiska och amerikanska DVD-utgåvorna av filmen, så vi går tydligen inte miste om någonting i Skandinavien. Allt extramaterial är textat på svenska och alla andra språk från filmen, inklusive kommentatorspåret. Efter att Fox alltför ofta inte tillhandahållit någon text på bonusmaterial, så är jag mycket glad att de lagt ner tid på att texta allting här.

Recensionen skriven: 3 april 2008
Senast uppdaterad: 3 april 2008

Recensionen har lästs 3615 gånger av 1957 personer, sedan den 3 april 2008