Tommy - Christoffer Nordenrot Jurina Slavic - Anna Blomberg
Boman - Andreas Rothlin Svensson Perra - Jörgen Thorsson
Alex - Carl Wallén Bea - Malena Engström
Klara Wallander - Signe Dahlkvist Hans von Enke - Leonard Terfelt
Reine Andersson - Tom Ahlsell Love Andersson - Nina Norén
Ilona Bellgran - Sanna Turesson Åklagare Skogfält - Karin Holmberg

En av de mest långvariga svenska filmserierna har varit den om kriminalkommissarien Kurt Wallander, som i nuvarande serie först producerades i 13 avsnitt under en säsong och därefter ytterligare 13 filmer i en andra säsong. Efter ett par års uppehåll har nu någon kommit på idén att återuppta Wallander, genom sex nyproducerade filmer i en enligt uppgift sista omgång. Den första filmen gick upp på bio, medan de fem sista släpps direkt på DVD och Blu-Ray. Den femte och näst sista filmen har fått titeln Wallander - Mordbrännaren, och är återigen inte baserad på någon roman utan har en nyskriven story av Henning Mankell.

Kurt Wallander har nu blivit diagnostiserad med Alzheimers sjukdom, men han är inte alls lockas av att berätta det för Linda. Den unga mordbrännaren och pyromanen Tommy från Lindby i Skåne har avtjänat fem års fängelsestraff för ett dussintal bränder han anlade som 17-åring, och nu släpps han fri. Han får tills vidare flytta in hos sin syster Gunilla och hennes man Svante, men resten av invånarna är måttligt förtjusta i att ha Tommy boendes i Lindby. Strax därpå börjar Gunilla och Svantes lada att brinna, och allas blickar vänds mot Tommy. När en kioskinnehavare som vägrat att sälja något till Tommy plötsligt dör i en mordbrand blir han av förståeliga skäl huvudmisstänkt, men Kurt tror inte att det är så enkelt. Men när Kurts sjukdom gör sig påmind och han inte längre kan hålla isär händelser blir det allt svårare för honom att hemlighålla diagnosen.

Trots några svackor har den här sista säsongen av Wallander hållit en relativt hög klass, där filmerna känns lite mer påkostade än de första omgångarna. Wallander - Mordbrännaren är inget undantag, utan är en ganska lyckad film. Storyn är inte alltför originell, men är utan tvekan intressant och fascinerande. Historien om den häxjakt som pågår gentemot Tommy är också klart intressant, och något vi trots allt inte sett alltför mycket av tidigare. Resultatet är en helt okej och ganska bra film, men alltför minnesvärt är det inte. Det är engagerande och underhållande, och bitvis blir det även ganska berörande. Tiden går fort, och det blir aldrig segt eller tråkigt utan intresset hålls vid liv på ett effektivt sätt.

Den här gången finns heller inga grövre logiska luckor, utan det mesta håller ihop logiskt och känns hyfsat trovärdigt. Vid det har laget har jag också börjat vänja mig vid att Linda Wallander plötsligt återuppstått utan förklaring, och då Linda är en så intressant och sympatisk rollfigur är det trots allt positivt att hon är tillbaka - fast jag önskar innerligt att manusförfattarna åtminstone kunnat anstränga sig att hitta på någon förklaring till var hon varit under alla dessa år.

Särskilt spännande blir det dock aldrig, och den officiella kategoriseringen thriller känns högst tveksam. Den här gången blir det egentligen aldrig mer än milt spännande i någon enstaka scen, och det känns lite tråkigt - fast samtidigt är det kanske just avsaknaden av spänning som bidrar till att manuset håller ihop bättre, i och med att det så ofta brukar förekomma kompromisser kring logiken i desperata försök att öka spänningen. Däremot har den här filmen blivit ovanligt rörig, och det är en onödigt invecklad historia där det inte är helt lätt att hänga med i vem som egentligen har gjort vad. Hur det gått till i grova drag förstår man, men många av detaljerna är så pass röriga att varken jag eller min medrecensent följde med till fullo.

Däremot uppskattar jag sidohistorien kring Kurts privatliv, som berör och som gör att hans beteende de senaste filmerna nu blir mer logiska. Den delen är genomarbetad och trovärdig, och är den största fördelen med den här filmen. Numera känns delarna kring privatliven inte alls lika krystade som tidigare, utan är nu i allra högsta grad relevanta och intressanta. Däremot känns det lite egendomligt att Kurts minnesproblem tycks komma och gå, och att han periodvis är hur skärpt som helst; men jag har ingen erfarenhet av sådant så det är mycket möjligt att det ändå överensstämmer med verkligheten.

Fotot är snyggt och med ett effektivt bildspråk. Det märks att filmen är mer påkostad än de första säsongerna med Kurt Wallander, med bl.a. betydligt fler utomhusscener och avsevärt färre studiotagningar med uppenbara kulisser. Skådespelarinsatserna är bra. Vi får återigen se Krister Henriksson som Kurt Wallander, och han är riktigt bra och trovärdig i rollen; och i och med Alzheimer-diagnosen får han nu äntligen någonting att bita i som skådespelare. Charlotta Jonsson gör en mycket bra rollprestation som Linda, även fast det känns lite ovant med henne när man fortfarande är van vid den sedan länge bortgångna Johanna Sällström i rollen - trots allt är skådespelarbyten nästan alltid av ondo, fastän det inte alls är något fel med Charlottas fina insats. Signe Dahlkvist är bra som Lindas dotter Klara, och hon spelar riktigt bra samtidigt som hon är söt och charmig. Leonard Terfelt gör dock ett blekt intryck som Lindas man Hans, och att han dessutom måste tillhöra en av de mest intetsägande och endimensionella rollfigurerna som världen någonsin skådat gör knappast saken bättre. Christoffer Nordenrot är bra som Tommy, och dessutom är det intressant att notera dubbningsskådespelaren Andreas Rothlin Svensson i en liten men viktig biroll som Boman - han gör bra ifrån sig, men får i ärlighetens namn inte särskilt mycket att arbeta med.

Wallander - Mordbrännaren är en ganska bra film, som är intressant och engagerande med en intressant handling. Det är tråkigt att kriminalfallet den här gången är mer rörigt och invecklat än det hade behövt vara, och det förekommer några onödiga vändningar och turer för många. Men för att vara ett svenskt kriminaldrama producerad med (relativt) låg budget är filmen ändå lite bättre än väntat. Det är inte speciellt minnesvärt, och förutom just Kurts Alzheimer lär man glömma det mesta ganska snabbt efter att man sett klart den, men det är ändå en fullt sevärd film. Har ni sett de tidigare filmerna i serien vill ni förstås inte missa den här heller, men det är knappast något man vill se om flera gånger utan snarare värd att hyra på DVD en gång. Mitt betyg stannar på en stark sexa, men det är ändå ganska bra och en förhållandevis välgjord film.

Jag har tyvärr inte fått tillgång till DVD- eller Blu-Ray-utgåvan för recension, och kan därför inte uttala mig om DVD-produktionen eller eventuellt extramaterial.

Recensionen skriven: 21 juni 2014
Senast uppdaterad: 21 juni 2014