Lisa Holgersson - Sadie Shimmin Svedberg - Tom Beard
Martinsson - Tom Hiddleston Nyberg - Richard McCabe
Linda Wallander - Jeany Spark Wetterstedt - Malcolm Tierney
Lars Magnussson - John McEnery Hugo Sandin - Michael Culver
Arne Carlman - Lars Humble Anita Carlman - Jill Baker
Erika Carlman - Alisa Arnah Louise Fredman - Rebecca Ferguson

Författaren Henning Mankells populära böcker om kriminalinspektören Kurt Wallander har resulterat i en mängd filmversioner i Sverige, både sådana baserade på böckerna och sådana med nyskrivna handlingar - ursprungligen med Rolf Lassgård i huvudrollen, innan den senaste serien med Krister Henriksson inleddes. Den mest udda filmatiseringen står dock sannolikt brittiska BBC för, som under hösten 2008 spelade in brittiska filmversioner av tre av Henning Mankells böcker; Villospår (1995), Brandvägg och Steget efter. Samtliga är inspelade i Skåne och ska föreställa svenskar, men på engelska och med huvudsakligen brittiska skådespelare. Först ut på DVD i Skandinavien är Sidetracked, som är den engelska titeln på Villospår, som var den femte romanen i serien och gjordes i svensk TV-version 2001. En lokal bonde tillkallar polisen då han upptäcker en ung tjej ute i en rapsåker som inte vill ge sig av. När Kurt Wallander beger sig dit, så häller tjejen bensin över sig och tänder på. Strax därpå inträffar tre besynnerliga mord, till synes utan större samband - Sveriges f.d. justitieminister, en framgångsrik konsthandlare och en småtjuv. Det enda gemensamma tecken är att alla offren skalperats. Ystad-polisen får en svår utmaning i att lista ut vad sammanhanget är mellan alla brott, och om allt detta har någonting att göra med tjejen på rapsåkern.

När jag första gången hörde talas om planerna på att spela in en brittisk version av Wallander, där engelska skådespelare på engelska ska spela svenskar inspelat i Sverige, så trodde jag att det rörde sig om ett dåligt aprilskämt - det lät helt enkelt för absurt för att kunna vara sant. Men det visade sig faktiskt vara sant, för nu är den första filmen här. Att vänja sig vid att svenska rollfigurer talar engelska med brittiska skådespelare är inte det lättaste, och det känns också minst sagt underligt. Värst blir det med de svenska karaktärsnamnen, som uttalas med rent engelskt uttal - att påstå att det låter konstlat är tidernas största underdrift. Nog borde väl brittiska skådespelare åtminstone kunnat lära sig att uttala namnen någorlunda rätt...? Den märkliga känslan med att svenskar talar engelska kompenseras dock delvis av den höga budgeten. För dessa tre filmer har BBC utgått ifrån en total budget på 7,5 miljoner pund, vilket är mångdubbelt mer än alla svenska filmversioner av Wallander. Det märks att allting blivit mer påkostad, och i synnerhet fotot är periodvis makalöst vackert med effektiv användning av färger och kontraster. Grundstoryn är också intressant, även om jag inte läst originalromanen och såvitt jag kan minnas heller inte sett den svenska TV-versionen av just den här boken. Sådana här kriminaldramer är i stort sett alltid sevärda, och det här är inget undantag. Men ärligt talat blev jag ändå besviken på Wallander - Sidetracked, och jag hade väntat mig betydligt mer när engelsmän (som brukar vara bra på kriminalare) gör filmversion av den här storyn. För det första har det blivit en riktigt seg film, och allting går framåt i sakta mak. Trots en speltid på bara just under 90 minuter, så kändes filmen avsevärt längre än så och jag tvingades anstränga mig för att hålla mig vaken. Det hela blir heller inte bättre av en opassande musik, som snarare har en sövande känsla än en spänningskänsla. Dessutom är grundstoryn ganska rörig, och med många rollfigurer där det inte är helt solklart att komma ihåg vem som egentligen är vem. Kanske beror det här åtminstone delvis på den litterära förlagan, då invecklade handlingar ofta ter sig bättre i bokform än filmform.

Dessutom irriterade jag mig över en del visuella begrepp som regissören tar till, som ofta stannar upp onödigt långa stunder kring närbilder på Wallander och hans team och andra detaljer. Det påminner lite om bl.a. Susanne Biers filmer stilmässigt, men skillnaden är att det inte alls passar in i det här fallet. Det gör att så fort som det blir lite spännande, så stannar spänningen upp då kameran stannar alldeles för länge på detaljer som inte alls borde behövas. Man får nästan känslan av att engelsmännen velat göra en djupare och mer märkvärdig film än vad den egentligen är. Särskilt märkvärdig handling är det trots allt inte, och filmen bör också profileras som kriminaldrama och ingenting annat. En del rollfigurer är också tämligen endimensionella, och av många får vi inget större grepp. Det mest uppenbara exemplet är Wallanders dotter Linda, som fått en väldigt liten roll i den här filmen och egentligen inte tjänar mycket till. För oss i Sverige gör det visserligen inte så jättemycket, då vi som bekant har lärt känna Linda genom olika svenska filmer, men för engelsmännen bör det bli ganska besvärligt. Logiskt sett borde Lindas roll antingen ha tagits bort helt, eller utökats med mer utrymme och ett lite större djup. Även en av familjerna i den här filmen har viktiga roller, men har fått alldeles för lite utrymme. Dessutom finns vissa logiska luckor och trovärdighetsproblem, vilket inte är alltför lyckat. Men även om jag blev besviken, så är Wallander - Sidetracked inte alls en usel film. Grundstoryn är trots allt intressant och genomarbetad, och trots det sega tempot så engagerar man sig ändå i vad som händer. Skådespelarinsatserna är bra, och Kenneth Branagh är faktiskt ganska lyckad som Wallander. Han gör ett lite för stelt intryck, och jag tycker personligen bättre om Krister Henriksson i rollen. Men Kenneth gör absolut en intressant rolltolkning, och även birollerna är genomarbetade. Filmen är välgjord, med bra redigering och snygg ljussättning. Därför blir Wallander - Sidetracked trots allt fullt sevärd, även om det känns minst sagt konstigt att höra svenska rollfigurer tala engelska. Jag skulle inte vilja se om filmen, men den håller åtminstone att ses en gång och betygsmässigt räcker det till en stark fyra. Men jag hade väntat mig så mycket mer av den här, och när ett sådant här proffsteam från England ger sig på en bästsäljande roman, så borde det ha kunnat bli så mycket bättre. Nu tycker jag faktiskt att merparten av de svenska Wallander-filmerna blivit bättre, och med en så mycket större budget och ett multinationellt team borde det verkligen inte behöva bli så.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, vilket i klartext innebär fullskärm på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, vilket får ses som ovanligt bra för en TV-film. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, son direkt följs av huvudmenyn som enbart finns på engelska och är enkel och stilren. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt. Jag hade gärna velat höra lite av regissörens och filmteamets tankar, och hur de egentligen resonerat kring olika aspekter. Men allt sånt är tyvärr bara att glömma. Dock hittar jag inget som tyder på att någon utländsk DVD-utgåva skulle ha något extramaterial, så vi går i alla fall inte miste om någonting.

Recensionen skriven: 24 mars 2009
Senast uppdaterad: 25 mars 2009

Recensionen har lästs 4759 gånger av 2709 personer, sedan den 24 mars 2009