Svartman - Fredrik Gunnarsson Karin - Stina Ekblad
Klara Wallander - Signe Dahlkvist Hans von Enke - Leonard Terfelt
Amanda Wredin - Hedda Stiernstedt Erik Wredin - Tobias Zilliacus
Tore - Christoffer Olofsson Alexia - Karin Franz Körlof
Bea - Malena Engström Linn Hedman - Lena Ringkvist
Oscar - Simon Reithner Ewa - Maria Árnadóttir

En av de mest långvariga svenska filmserierna har varit den om kriminalkommissarien Kurt Wallander, som i nuvarande serie först producerades i 13 avsnitt under en säsong och därefter ytterligare 13 filmer i en andra säsong. Efter ett par års uppehåll har nu någon kommit på idén att återuppta Wallander, genom sex nyproducerade filmer i en (åtminstone enligt uppgift) sista omgång. Den första filmen gick upp på bio, medan de fem sista kommer att släppas direkt på DVD och Blu-Ray. Den tredje filmen har fått titeln Wallander - Sveket, och är nu återigen inte baserad på någon roman utan istället en nyskriven historia.

Den medelålders kvinnan Julia blir mördad i sin egen bostad, och mordet hamnar på film via övervakningskameror. En kort tid senare hittar hennes tonårsdotter Amanda hennes lik i buskar en kort bit ifrån huset. Kurt Wallander och hans team börjar genast att misstänka Julias stenrika make Erik, som dessutom inte har något alibi för mordtillfället. Under tiden blir Erik utpressad av mystiska personer via telefon, som vill ha bra betalt för att inte skvallra. Kollegorna på polisstationen börjar också bekymra sig för Kurts minne, efter att han glömt var han parkerat polisbilen...

Vid det har laget har jag börjat vänja mig vid att Linda Wallander plötsligt återuppstått helt utan förklaring, och då Linda är en så intressant och sympatisk rollfigur är det nog trots allt positivt att hon är tillbaka. Wallander - Sveket har en intressant story, som visserligen inte är alltför nyskapande men som är intressant och fascinerande. Filmen som sådan är hyfsad, men tillhör tyvärr inte någon av de bättre filmerna i serien. Det är engagerande och underhållande, och vi får en viss spänning samtidigt som man bryr sig om i alla fall ett par av rollfigurer. Intresset hålls vid liv, och det är också ganska oförutsägbart. Genom ett föredömligt tempo blir det aldrig segt eller tråkigt.

Men tyvärr blir det heller aldrig helt logiskt, utan i den här filmen förekommer ett flertal logiska luckor. Det är en ganska invecklad historia, och genom många förekommande rollfigurer blir det flertalet som förblir outvecklade. Det finns vissa trovärdighetsproblem, men vad värre är får jag inte själva premissen och omständigheterna kring mordet att hålla ihop logiskt. När sluttexterna börjar rulla återstår ett flertal frågetecken, som vi aldrig får någon egentlig förklaring till. Visst får man veta vem mördaren är och vad som hänt i grova drag, men därutöver återstår många märkligheter och frågetecken. Jag vet ärligt talat inte om jag missat några uppenbara ledtrådar, eller om manusförfattarna klantat till det med ett ologiskt manus. Men med tanke på att de flesta Wallander-filmer knappast brukar vara världens mest lågmälda lutar jag personligen åt det sistnämnda...

Däremot uppskattar jag sidohistorien kring Kurts privatliv, som berör och som faktiskt gör att hans beteende de senaste filmerna nu plötsligt blir mer logiska. Den delen är genomarbetad och trovärdig, och är åtminstone för mig oväntad. Den här gången känns delarna kring privatliven inte alls lika krystade som tidigare, utan är nu i allra högsta grad relevanta. Fast det var kanske inget alltför smart drag att lägga ner så mycket energi på det i just den här fallen, så att själva kriminalfallet istället blivit lidande...

Fotot är snyggt och med ett effektivt bildspråk. Det märks att filmen är mer påkostad än de första säsongerna med Kurt Wallander, med bl.a. betydligt fler utomhusscener och avsevärt färre studiotagningar med uppenbar kuliss. Skådespelarinsatserna är bra. Vi får återigen se Krister Henriksson som Kurt Wallander, och han är riktigt bra och trovärdig i rollen. Charlotta Jonsson gör en bra rollprestation som Linda, även fast det känns lite ovant med henne när man är van vid den numera bortgångna Johanna Sällström i rollen - trots allt är skådespelarbyten nästan alltid av ondo, fastän det inte alls är något fel med Charlottas insats. Signe Dahlkvist är bra som Lindas dotter Klara, och hon spelar riktigt bra samtidigt som hon är söt och charmig. Leonard Terfelt gör dock ett blekt intryck som Lindas man Hans, och att han dessutom måste tillhöra en av de mest intetsägande och endimensionella rollfigurerna någonsin gör knappast saken bättre. Karin Franz Körlof och Christoffer Olofsson är bra som Alexia och Tore, och Hedda Stiernstedt är helt okej som Amanda. Finska Tobias Zilliacus känns dock ganska stel och onaturlig som Erik, och hans beteende känns konstlat - visst kan det tänkas vara avsiktligt för rollfiguren, men ärligt talat känns det inte så.

Wallander - Sveket är en hyfsad film, som är intressant och oförutsägbar men som tyvärr lider av ovanligt många logiska luckor och ett problematiskt manus som jag inte lyckas få att gå ihop. Med Wallander brukar man alltid åtminstone i efterhand förstå vem mördaren är, varför och hur allting gått till; men den här gången är det mycket som inte förklaras alls. Det här är därför inte någon av de bättre Wallander-filmerna, utan tvärtom den svagaste hittills den här säsongen. Jag kan därför inte ge den här mer än en stabil femma i betyg. Det är fortfarande sevärt om man tycker om svenska kriminalare, och har ni sett de tidigare filmerna i serien vill ni förstås inte missa de fyra sista, men det är knappast något man vill se om flera gånger utan snarare värd att hyra på DVD en gång.

Jag har tyvärr inte fått tillgång till DVD-utgåvan för recension, och kan därför inte uttala mig om DVD-produktionen eller eventuellt extramaterial.

Recensionen skriven: 30 maj 2014
Senast uppdaterad: 30 maj 2014