Tack till Universal Pictures Nordic för recensionsexemplaret
Seth - Justin Theroux Eva - Malin Åkerman
Karen - Kathryn Hahn Wayne - Joe Lo Truglio
Almond - Lauren Ambrose Rodney - Jordan Peele
Carvin - Alan Alda Deena Schuster - Jessica St. Clair
Rick - Ken Marino Marissa - Michaela Watkins
Kathy - Kerri Kenney-Silver Sherm - Todd Barry

Den amerikanska regissören, producenten och manusförfattaren Judd Apatow blev känd på allvar genom den kultförklarade men alltför kortlivade komediserien Nollor och nördar 1999, och var därefter producenten bakom TV-serien Undeclared (relativt okänd i Sverige, men populär i resten av världen). För långfilmer har han blivit känd som regissör för bl.a. På smällen och The 40 Year Old Virgin samt som producent för bl.a. Supersugen, Dumpad och Bridesmaids. Häromåret regisserade och producerade han den inte fullt lika framgångsrika Funny People, men är nu tillbaka till sin mer lättsamma komiska stil. Den senaste filmen från Judds produktionsbolag har fått titeln Wanderlust, och släpps i Sverige direkt på DVD och Blu-Ray. Bakom regi och manus står David Wain, som tidigare regisserat komedierna Role Models och Wet Hot American Summer, samt de i Sverige hittills ännu inte visade TV-serierna Stella och Childrens Hospital.

George och Linda är ett stressat gift par i 40-årsåldern, som bor i New York. De har precis köpt en ny svindyr enrumslägenhet, som ska vara en god investering. Ekonomiskt klarar de sig, då George har en chefsposition på en finansfirma. Linda har provat många olika yrken, men har nu äntligen hittat sitt område som dokumentärfilmare. Men allt går åt skogen då Georges företag går i konkurs, samtidigt som TV-bolagen inte alls är intresserad av att köpa in Lindas senaste dokumentär. Nu har de inte längre råd med lägenheten, och till sist återstår bara ett alternativ för att komma på fötter - att tills vidare flytta in hos Georges bror Rick och hans fru Marissa, då Rick har ett jobb åt George inom den lukrativa toalettbranschen. Men på vägen dit hamnar de på ett Bed & Breakfast, som drivs av det idylliska kollektivet Elysium. I kollektivet lever en grupp mer eller mindre udda människor - däribland ledaren Seth, den alltid nakna nudistvinodlaren Wayne och den sexuellt äventyrliga Eva - ett minst sagt alternativt liv, där alla delar på allting (inklusive partners) och det inte finns några dörrar alls; inte ens till toaletten. George och Linda blir nyfikna av det annorlunda och stressfria livet som medlemmarna av Elysium lever och bestämmer sig för att tills vidare stanna kvar där, men det tilltalar inte båda två lika mycket...

Oftast brukar man känna igen Judd Apatows karaktäristiska stil i hans produktionsbolags filmer, både de han själv regisserat och de han "bara" varit producent för. På sätt och vis gör man det även här, men Wanderlust känns lite mer tillspetsad än de flesta av Judd Apatows filmer. Storyn är kanske inte världens mest originella, men är intressant och funktionell. Allting håller ihop logiskt, och det finns en röd tråd igenom allt. Men det är också ganska förutsägbart, och några alltför stora överraskningar väntar inte. Det finns också en hel del klichéer, även om det är tydligt att det också är fullt avsiktligt. Jag kan dock inte förneka att det finns ett visst djup och filmen tar upp intressanta ämnen, på ett lättsamt sätt.

Det är en ganska rolig film, där jag skrattade ganska ofta åt de tillspetsade och humoristiska situationerna och replikerna. Visst är det överdrivet på många sätt och vis, men det är också överlag riktigt roligt. Vid några tillfällen väntar gapskratt, men annars stannar det ofta vid småfniss eller åtminstone mindre högljudda skratt. Det är överlag ganska intelligent humor, och trots att det delvis handlar om nudister håller filmen sig borta från traditionell "kiss och bajs"-humor; ett mycket välkommet beslut. Allting går fort fram, och det finns många skämt varav de flesta inte lär hinna uppfatta i närheten av alla. Mycket bygger på satir och parodi kring verkliga företeelser och historiska fakta, och därför måste man vara väldigt insatt i det mesta i världen för att förstå alla humoristiska poänger. Det lär de flesta förstås inte vara, och därför är det närmast oundvikligt att många inte alls förstår alla roliga poänger. Det man förstår är överlag roligt, men även jag missade en del av vad som gissningsvis ska föreställa vara skämt - och förstår man sig inte på det, så kommer de scenerna också att kännas både egendomliga och poänglösa. Som exempel innehåller filmen i början en scen där Linda försöker pitcha sin dokumentär till den amerikanska kabel-TV-kanalen HBO; en scen som är vansinnigt rolig om man bara är insatt i HBO och dess program, men som för andra säkerligen ter sig ganska poänglös.

En del av humorn känns dock ganska smaklös, och framförallt hade jag väldigt svårt för en jobbig och inte det minsta rolig scen där George pratar med sig själv i spegeln i vad som känns som en hel evighet. Det är säkert menat att vara kul, men jag förstår i alla fall inte poängen. Även när man inte nödvändigtvis förstår alla humoristiska poänger förblir dock filmen ändå charmig och underhållande, och jag uppskattar att filmen aldrig tar sig själv på alltför stort allvar. Men trots att det huvudsakligen är en komedi finns också en del djupare allvar, varför det fungerar hyggligt även som drama. Filmen lär åtminstone delvis vara menat som en satir på bl.a. kollektiv, och det fungerar också över förväntan.

Men som ni kanske också börjat ana finns det ett "men". Som många satirer och parodier är både storyn och rollfigurerna väldigt tillspetsade och överdrivna. Ibland fungerar det bra, då poängerna går fram på ett effektivt sätt. Men ibland blir det bara alldeles för mycket av allting, och särskilt under filmens andra halva har manusförfattarna åtminstone periodvis överdrivit till bristningsgränsen. Det gör att filmen vid några situationer blir mer påfrestande och pinsam än vad den är rolig, och personligen tycker jag att situationerna och rollfigurerna spetsats till lite för mycket - till den grad att åtminstone jag inte tycker det blir lika roligt längre.

Många av rollfigurerna har också blivit så överdrivna och udda att det är svårt att känna för någon av dem, då karaktärsdragen skruvats några varv för mycket tills de inte längre känns äkta. Det gör att filmen tappar i trovärdighet och ibland rentav kan upplevas lite jobbig att titta på. Det är säkerligen fullt avsiktligt, då filmens satiriska element givetvis kräver att rollfigurerna överdrivs, men för mig fungerar det ändå inte fullt ut. Det är egentligen bara George och Linda som framstår som någorlunda "normala", och som känns riktigt mångbottnade. Båda två går att sympatisera med och man bryr sig om vad som händer, även om George ibland går över gränsen till att bli lite för pinsam och jobbig. Georges bror Rick framstår dock som det mest avskyvärda och osmakliga som världen någonsin skådat, och att påstå att han blivit endimensionell är mycket generöst sagt. Även de flesta av medlemmarna av kollektivet Elysium har blivit tämligen stereotypa och endimensionella, men en del av dem går ändå någorlunda att känna för. Det gäller framförallt Eva, Karen och Carven, medan jag hade betydligt svårare för Seth och Wayne.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt men inte alltför originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra, och både Jennifer Aniston och Paul Rudd är mycket bra i huvudrollerna. Båda två gör trovärdiga och naturliga rollprestationer, som övertygar in i minsta detalj. Malin Åkerman är som vanligt utmärkt som Eva, och den alltid lika talangfulla Kathryn Hahn (mest känd från TV-serien Jordan rättsläkare) är också riktigt bra som Karen. Alan Alda är också bra. Justin Theroux gör en helt okej insats som Seth, men balanserar ibland på gränsen till överspel. Joe Lo Truglio är överlag bra som Wayne, men vid ett par scener går även han över gränsen och spelar över.

Wanderlust är en förhållandevis originell och udda film; en både charmig och underhållande komedi som överlag är riktigt rolig. Men det är också en ganska ojämn film. Bitvis är det vansinnigt roligt och väldigt lyckat, medan det mellan varven går alldeles för långt och blir mer smaklöst än roligt. Det gör det svårt att känna sig helt nöjd över filmen, men trots allt är det en ganska bra film som till största delen lyckas med sitt syfte. Det är inte någon av de bästa filmerna som Judd Apatow har producerat, men heller inte den sämsta. Den känns tyvärr inte alls lika minnesvärd som Dumpad, På smällen eller Supersugen, men är samtidigt heller inte alls utdragen eller seg (såsom Funny People). Kort sagt en bra film, men som saknar något för att jag ska känna mig helt nöjd. Betygsmässigt når den upp till en sjua, men om du inte känner till allt i världen (vem gör det?) bör du förbereda dig på att inte förstå alla humoristiska poänger. Det är också en ganska vågad film, med både frispråkig dialog och en hel del nakenscener, så har du svårt för sådant bör du hålla dig borta.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 1,85:1, och ljudet är i DTS-HD 5.1 på engelska samt några andra språk. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på 14 olika språk, däribland de skandinaviska språken och engelska för hörselskadade; men tyvärr finns ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. När man matar in skivan, möts man av en lite väl utdragen distributörsjingel som tyvärr inte går att hoppa förbi. Därefter visas en språkvalsmeny, som följs av varningstexter på valt språk. Därefter visas en väldigt utdragen hyllningsfilm för att Universal Pictures fyller 100 år, som dessbättre går att hoppa förbi. Sedan visas huvudmenyn, som är rörlig och till största delen språkneutral. Huvudmenyn innehåller ingen text alls, utan istället symboler som man klickar på för de olika funktionerna. Ett beundransvärt initiativ för att få menyn att fungera i alla länder, men ibland blir det inte helt logiskt. Att den traditionella Play-symbolen (en högerriktad grön pil) innebär att spela filmen är förstås logiskt, men för mig är det långt ifrån självklart att en stjärna innebär att komma åt extramaterial. Extramaterialsmenyn har text på engelska. När man sett klart filmen, visas av någon märklig anledning adressen till distributörens svenska filial samt en kort reklamjingel för firman som gjort DVD-mastringen.

Som extramaterial hittar vi först och främst en "bisarr" klippning av filmen på 1 timme 20 minuter, kallad "Bizarro Cut". Det är en alternativ version av filmen med samma handling, men bestående av många alternativa och tidigare bortklippta scener. Många scener som är identiska med den normala versionen är också kraftigt nedklippta i denna alternativa version. Denna version innehåller mycket ny dialog, ny humor och en hel del scener som ansågs för tillspetsade och överdrivna för att hamna i den färdiga filmen. Bitvis är det kul och en del scener är riktigt roliga, men då jag tyckte att den vanliga versionen redan var tillräckligt tillspetsad så hade jag överlag ganska svårt för "Bizarro Cut". Jag har också svårt att tro att särskilt många är tillräckligt intresserade för att orka se en film på 1 timme 20 minuter som handlingsmässigt är i stort sett identisk med den färdiga filmen. Därefter hittar vi ett s.k. gag reel med misslyckade tagningar och improviserade scener. Bitvis är det småkul, men det mesta rör sig om improviserade scener som inte alls finns med i den färdiga filmen, och som jag tyckte var ganska poänglöst. Slutligen finns även ett flertal bortklippta scener, som är hyfsat roliga och intressanta att se på, men som överlag inte tillför särskilt mycket till filmen. Det är därför fullt förståeligt att de klippts bort, även om en scen mellan George och Carvin i mina ögon är tillräckligt intressant och kul för att motivera att ha kvar i den slutliga filmen. Extramaterialet har endast engelsk text, och inga andra språk. Det är tråkigt att inte få svensk text till extramaterialet, men engelsk text är trots allt betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 16 augusti 2012
Senast uppdaterad: 17 augusti 2012

Recensionen har lästs 3588 gånger av 2166 personer, sedan den 16 augusti 2012