Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Rorschach / Walter Kovacs - Jackie Earle Haley Adrian Veidt / Ozymandias - Matthew Goode
Sally Jupiter / Silk Spectre - Carla Gugino Edward Blake / The Comedian - Jeffrey Dean Morgan
Dan Dreiberg / Nite Owl II - Patrick Wilson Hollis Mason / Gamla Nite Owl - Stephen McHattie
Edgar Jacobi / Moloch - Matt Frewer Janey Slater - Laura Mennell
John McLaughlin - Gary Houston Wally Weaver - Rob LaBelle
President Richard Nixon - Robert Wisden Janet Black - Stephanie Belding

Den brittiska serieförfattaren Alan Moore har blivit känd för en rad kritikerrosade seriealbum, varav ett flertal därefter filmatiserades i form av verk som V för vendetta och From Hell. För många har han dock förblivit mest känd för den korta serietidningen Watchmen i 12 nummer, som han skapade tillsammans med tecknaren Dave Gibbons. Tidningen hade premiär hösten 1985, och gavs senare även ut som en grafisk roman. Under många år ansågs serien närmast omöjlig att filmatisera, och en rad rättighetsproblem har funnits. Men efter många om och men är problemen lösta, och bakom regi står amerikanska Zack Snyder, som tidigare bl.a. legat bakom 300.

Handlingen utspelas i ett alternativt 1985, där Richard Nixon varit president i USA i hela fyra ämbetsperioder och där människor fruktar att det spända läget mellan USA och Sovietunionen snart ska övergå till ett kärnvapenkrig. I denna värld har maskerade superhjältar levt mitt bland människor, men efter regeringsbeslut har det blivit olagligt och superhjältarna har därför tvingats pensioneras. En av dessa är en maskerad och måttligt charmig hjälte vid namn Edward Blake som tidigare kallat sig The Comedian, fram till dess att han blir mördad av en okänd gärningsman. Den fortfarande maskerade Rorschach har tagit lagen i egna händer, och bekämpar nu brottslighet i det fördolda. Han misstänker att någon ger sig på f.d. superhältar, och tar därför kontakt med sina forna kollegor; däribland Laurie (som kallas Silk Spectre) och den strålningsskadade Jon. Men kanske är det mer som står på spel än så...

Jag har tyvärr inte läst serieromanen Watchmen, och hade därför ingenting att jämföra med. Det är nog en nackdel, för jag upplevde filmen som mer än lovligt rörig och jag hade inledningsvis stora svårigheter att hålla isär alla rollfigurer och dess alter egon; än mer att verkligen kunna komma ihåg personligheter. Storyn är i grund och botten också ganska tunn, och det händer inte mycket. I stället har oerhört mycket tid lagts åt att fördjupa sig i karaktärernas bakgrund och personlighet, via bl.a. långa tillbakablickar och tidshopp. Det är inte helt okomplicerat att hänga med i svängarna, men det är å andra sidan ett tveeggat svärd - jag kan inte förneka att det samtidigt gjort att rollfigurerna blivit mångbottnade och dynamiska, och innan filmen är slut har vi fått lära känna de flesta riktigt väl. I en bok är det här säkerligen inget problem, och då finns gott om utrymme att fördjupa de olika karaktärerna utan större svårigheter. Men när man försöker att klämma in lika mycket i en film uppstår problem i och med de olika strukturerna - det blir plottrigt, rörigt och onödigt invecklat.

Då nästan alla filmer inom superhjältegenren är gjorda med glimten i ögat, så är det en trevlig omväxling med en film som tar sig själv på fullt allvar. Här finns inte mycket till humoristiska poänger, utan storyn och miljön är gjord på fullaste allvar. Det är seriöst och känns realistiskt. Och inte minst är det en väldigt mörk och dyster film, som inte lämnar något stort framtidshopp och som känns väldigt tung. Kanske lite för tung för att kunna nå ut till den större publik. Men storyn är intressant och fascinerande, och det är en originell film som inte liknar någon annan film om superhjältar. En hel del nya idéer tas upp, och det här är precis den uppiffning som behövs för att en hittills ganska ensidig genre ska få nytt liv. Watchmen känns trots allt som något helt nytt, och har inte många likheter med exempelvis The Dark Knight eller Spider-Man.

Det är också en ganska djup film, som är både filosofisk och tar upp en del frågor om moral och etik. Klart intressant, men tyvärr tycker jag inte riktigt att sensmoralen riktigt hänger ihop i slutändan och periodvis känns filmen överdrivet filosofisk även när så inte tillför något. Inledningsvis är filmen riktigt intressant, då en fascinerande historia introduceras och filmen har behållit en imponerande film noir-stil. Problemet är bara det att det sen inte händer så mycket mer. Jag satt och väntade på att handlingen skulle ta fart och filmen skulle komma igång på allvar, men något sådant hände aldrig. Det känns lite antiklimaktiskt, och efter riktigt lyckade 40 minuter hamnar fokus istället på fördjupning av karaktärerna hellre än att verkligen fortsätta handlingen.

Ett annat problem är att de flesta rollfigurer är ganska osympatiska, och de allra flesta tycker man helt enkelt inte om särskilt mycket. Då är det också närmast oundvikligt att man i slutändan inte bryr sig om utgången i någon högre grad. Den enda sympatiska personen i mina ögon som man faktiskt bryr sig om är Laurie, medan de andra kanske till viss mån är intressanta men definitivt inte är sympatiska. Regissören har dessutom haft en lite väl stor förkärlek i att frossa i våld, vilket resulterat i en del mycket starka våldsscener som känns onödiga för sammanhanget. Missförstå mig inte nu - i en sådan här film måste det givetvis förekomma en hel del våldsscener, men somliga av dessa hade helt enkelt inte behövts utan känns bara som onödigt frossande i obehagliga scener.

Dessutom stör jag mig över en sexscen som är bland det mest töntiga och oengagerande som världen någonsin skådat, och bara känns allmänt poänglös. Men det kanske största problemet med Watchmen är att den är LÅÅÅNG. Med en speltid på 2 timmar 35 minuter lär nog många utom de mest inbitna fansen av seriealbumet få nog, och det händer verkligen inte tillräckligt mycket för att motivera en så lång speltid. Det behövs absolut en del tid för att introducera alla rollfigurer, men här har det gått till överdrift och har resulterat i att filmen vid många tillfällen känns seg. Med en kortare speltid och minst en halvtimme av de mer poänglösa scenerna bortklippta hade Watchmen förmodligen blivit betydligt mer engagerande.

Det här låter inte alltför imponerande, men det finns en anledning till att filmen trots allt fått så bra kritik över världen. Visuellt är det nämligen en både unik och intressant upplevelse, med ett fantastiskt foto och imponerande klippning. Dekor, scenografi och bildspråk håller absoluta toppklass, och det är en riktig fröjd för ögat att se den enorma detaljrikedom som filmteamet uppnått. Actionsekvenserna är också snyggt koreograferade, och tekniskt och visuellt är filmen i det närmaste fulländad. Skådespelarinsatserna är också mycket bra, och alla spelar övertygande och trovärdigt. Svenska Malin Åkerman är suverän i huvudrollen som Laurie, och det är roligt att hon för en gångs skull fått en annan roll än det hon oftast fått spela hittills. Därutöver är också både Jackie Earle Haley, Patrick Wilson och Billy Crudup riktigt bra.

Watchmen är absolut en intressant film, som inte liknar något man tidigare sett och är en fröjd för ögat med foto, effekter och skådespel. Men precis som Zack Snyders tidigare filmer, så har den mer yta än substans. För medan det tekniskt och visuellt är ett mästerverk, så är manuset inte lika bra. Det blir lite för tunt och för segt, och ibland har filmen en tendens att tappa tråden och glömma bort själva grundstoryn. Periodvis är den dock riktigt bra, och rentav riktigt poetisk. Då det finns så många fina sidor hos Watchmen, så kan jag trots allt rekommendera filmen för de flesta. Men jag har svårt att hålla med om alla okritiska lovord som filmen fått, och i slutändan saknade jag något för att kunna känna mig riktigt nöjd. Därför stannar mitt betyg på en sexa, men har man läst serietidningen är det troligt att man skulle ge filmen ett högre betyg än så.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, och ljud i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska nordiska språken och dessutom finns både vanlig engelsk text samt engelska för hörselskadade. Det finns dock ingen svensk text för hörselskadade, men å andra sidan tillhör det ju tyvärr ovanligheterna hos alla distributörer nuförtiden.

När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, som följs av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter dyker huvudmenyn upp, som är rörlig och stilren men dock enbart finns på engelska. Det enda extramaterial som finns är en 16 mm lång minidokumentär om filmens vetenskapliga aspekter och scenografin. Det är ganska intressant, men jag skulle ha velat veta mer om själva produktionen och rollbesättningen. Enligt uppgift har Blu-Ray-utgåvan av filmen betydligt mer extramaterial, men av någon outgrundlig anledning är merparten av det borttaget till DVD-utgåvan. Det extramaterial som finns har dock svensk text, vilket är glädjande.

Recensionen skriven: 20 augusti 2010
Senast uppdaterad: 20 augusti 2010

Recensionen har lästs 3740 gånger av 1913 personer, sedan den 20 augusti 2010