Joseph - Mark Wahlberg Bert - Robert Duvall
Vadim Nezhinski - Alex Veadov Freddie - Dominic Colon
Jumbo - Danny Hoch Pavel Lubyarsky - Oleg Taktarov
Marat Buzhayev - Moni Moshonov Michael Solo - Antoni Corone
Kalina Buzhayev - Yelena Solovey Sandra - Maggie Kiley
Tony Musante - Tony Musante Claudia - Claudia Lopez

I slutet av 1980-talet pågick ett större krig på gatorna i New York mellan olika grupper knarklangare, som försökte ta kontrollen över staden. Det gjorde det osäkert för de flesta att gå omkring där, och många blev skadade. Som ett slags löfte att ta över kontrollen och lugna ner befolkningen började New York-polisen att arbeta under sloganen "We own the night". Det är kring dessa verkliga händelser som denna dramathriller kretsar, och därav filmens något kryptiska titel. Filmen i sig är såvitt jag kan avgöra huvudsakligen fiktiv, och fastän kriget var verkligt är ingen av rollfigurerna det. Handlingen kretsar kring 35-åriga Bobby Green, som är föreståndare för en nattklubb i New York-förorten Brooklyn 1988. Han knarkar lite grann, och fastän han själv inte är inblandad i langning, så är han fullt medveten om att klubbens ägare Marat Bujaye är knarklangare och utnyttjar klubben för sina affärer. Bobby bryr sig inte om det, utan har som princip att blunda för allt som sker och inte ifrågasätta något. Tillsammans med sin flickvän Amada lever Bobby ett ganska behagligt liv. Men något ägaren av klubben och de andra i Bobbys omgivning inte vet om är att hans pappa råkar vara polischef i New York, och att hans bror är poliskommissarie. Bobby har ändrat sitt efternamn, och därför vet ingen om hans släktförhållanden - tur för honom, då knarklangare och poliser sällan är goda vänner. Bobbys pappa ber honom en dag att jobba under täckmantel åt polisen, för att få stopp på knarklangningen. Till en början är Bobby inte särskilt angelägen i det, men något händer som förändrar allt...

Det här är inte direkt min favoritgenre, och filmer som kretsar kring knarklangning och kriminella ligor brukar sällan bli lyckade i min åsikt. Jag blev ändå positivt överraskad av filmen, som trots en del brister ändå fungerar ganska väl. Det är en intressant och fängslande historia, och filmen känns äkta och välgjord. Den är inspelad i riktiga miljöer i New York, vilket också hjälper till att höja effekten. Visserligen kan man tycka att miljön ibland känns lite för modern för att kunna utspelas 1988, men oftast är det inga större problem med det. Skådespelarinsatserna är goda, och både Joaquin Phoenix som Bobby och Eva Mendes som Amada gör trovärdiga och bra insatser. Även bland birollerna är det gott ställt, och skådespelarmässigt finns inte mycket att anmärka på. Under förtexterna till filmen visas dessutom autentiska foton från New York-polisen under narkotigakriget 1988, vilket är effektfullt och hjälper till att förmedla rätt känsla. Tyvärr har filmen dock tydliga brister också. Det mest tydliga för mig är att den blivit för lång. Nästan två timmar är för mycket för den här ganska begränsade storyn, och redan efter halva filmen började jag tycka att det blivit lite väl segt. Värre skulle det bli, och mot slutet började jag ha svårt att sitta still i biostolen. Dessutom känns vissa aspekter av handlingen inte särskilt trovärdig, och en del logiska luckor förekommer. Exempelvis kan man ifrågasätta om det verkligen är så enkelt som att byta efternamn för att ingen i en så pass halvliten stad som Brooklyn ska känna igen en. Dessutom är och förblir många av rollfigurerna endimensionella klichéer, och den enda vi får lära känna i någon högre utsträckning är just huvudrollen Bobby. Ungefär halvvägs in i filmen sker också en orealistisk vändning vad gäller huvudrollen Bobby, som vi inte får någon trovärdig förklaring till, vilket gör att storyn börjar kännas ganska krystad. Man kan dessutom undra varför ryska invandrare alltid tycks vara skurkarna i engelskspråkiga filmer... En alltför originell film är det heller inte, och vi har sett liknande storylines på annat håll. Trots bristerna fungerar dock filmen ganska väl, och det är en spännande och intressant film. Väl värd att ses, men jag är osäker om den håller att ses om. Det råder dock ingen tvekan om att filmen absolut förtjänar en svag sexa.

Recensionen skriven: 17 januari 2008
Senast uppdaterad: 18 januari 2008

Recensionen har lästs 3582 gånger av 1935 personer, sedan den 17 januari 2008