Gerry - Brad Pitt Karin - Mireille Enos
Rachel - Abigail Hargrove Constance - Sterling Jerins
Segen - Daniella Kertesz Kapten Speke - James Badge Dale
Thierry Umutoni - Fana Mokoena Tomas - Fabrizio Zacharee Guido
Jurgen Warmbrunn - Ludi Boeken Gunter Haffner - David Morse
Andrew Fassbach - Elyes Gabel Örlogskapten - David Andrews

Gerry Lane har tidigare jobbat på FN, men har sagt upp sig i och med de alltför många utlandsresorna och för att få mer tid över till sin familj; hans fru Karin och deras döttrar Rachel och Constance. Familjen bor i Philadelphia, men den staden är inte längre som den en gång var. Efter ett påstått utbrott av rabies har allt fler invånare till synes börjat förvandlas till zombies, och alla som de förvandlade biter förvandlas själv till zombies inom några sekunder. Snart är det livsfarligt att bo kvar i staden, och Gerry övertalar sin f.d. chef - FNs vice generalsekreterare Thierry Umutoni - att bli upphämtade och förda i säkerhet. FN hämtar familjen via helikopter, och för de till den amerikanska flottans fartyg utanför New Yorks kust. Där jobbar alla intensivt för att lista ut orsaken till zombieepidemin, för att därigenom kanske lyckas att hitta ett vaccin eller botemedel. Men FN har en baktanke med att hjälpa familjen - de kräver att Gerry ska börja om att jobba för de igen och hjälpa till att stoppa zombieutbrottet; annars kommer de att kasta ut hans fru och döttrar från fartyget. Ytterst motvilligt går Gerry därför med på att följa med ett team virologer till en militärbas i Sydkorea som enligt rapporterna var den första att drabbas av utbrottet.

Det här är ingen alltför originell film, och filmer om zombieattacker av olika slag tillhör väl inte direkt någon bristvara. World War Z ger inga direkta förklaringar, men gör ändå ett tappert försök att erbjuda ett lite större djup än vad som brukar vara fallet. Resultatet är en helt okej film, men som inte når några nya höjder. Vi får inte mycket till introduktion eller karaktärsbeskrivningar, utan vi får bara se några korta scener med familjen som står i centrum innan själva epidemin bryter ut. Det gör alltså att handlingen kommer igång väldigt snabbt, på gott och ont. Det finns inga sega introduktionsinslag i början, men istället blir det lite problematiskt då man inte hinner lära känna någon tillräckligt för att faktiskt bry sig om dem innan själva mardrömmen uppstår. Istället blir det dock en fartfylld och ganska underhållande film, som erbjuder ett visst djup samtidigt som tempot är högt och något händer hela tiden. Det är intensivt, hyfsat spännande och med actionsekvenser där man faktiskt ser vad som händer. Det är överlag engagerande, och intresset hålls vid liv på ett effektivt sätt.

Med tiden hinner också i synnerhet Gerry få en del nyanser, medan hans fru Karin tyvärr blivit mer endimensionell. Jag stör mig också lite på kvinnosynen, då det i stort sett bara är män som "slåss" mot zombiesarna och gör någonting aktivt. Karin har i stort sett bara förpassats till att ta hand om barnen och oroa sig över Gerry. Det är tråkigt, då hon i grund och botten är en intressant rollfigur men har blivit alldeles för passiv och heller inte spelar någon större roll för filmen som sådan. Deras barn har också blivit ganska platta och får inte mycket till utrymme alls. Den här typiskt amerikanska kärnfamiljspropagandan kan också bli lite för mycket, och det hade onekligen varit önskvärt att tona ner detta en smula. Men kommer man över det är det en underhållande och spännande film, och i synnerhet under den sista tredjedelen får filmen också ett större djup än vanligt samtidigt som tempot minskar. Det uppskattar jag, och den sista halvtimmen är riktigt lyckad då det åtminstone till viss del blir berörande.

Men tyvärr känns World War Z alltför utdragen, och då stora delar består av mer eller mindre renodlad action blir det periodvis ganska repetitivt. Två timmar är lite för saftigt för en så pass enkel story, och mellan varven känns det därför ganska segt. Det fungerar bäst i början och slutet, men i mitten blir det alltför utdraget och rentav ganska tråkigt - vid ett par tillfällen fick jag t.o.m. anstränga mig för att inte somna. Det förekommer också ett flertal logiska luckor och trovärdighetsproblem, t.o.m. inom filmens egen premiss, och ska det här fungera måste man därför lyckas att koppla ifrån verkligheten. Det är förvisso inte alls ovanligt för genren, men även zombiefilmer borde kunna gå att hålla ihop logiskt på ett bättre sätt än vad som skett här. Slutet lämnar också en del övrigt att önska, och ger ett lite antiklimaktiskt och ouppklarat intryck; det känns övertydligt att producenterna har planer på en uppföljare.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk tillsammans med mycket imponerande specialeffekter. Skådespelarinsatserna är riktigt bra. Brad Pitt tillhör verkligen inte någon av mina favoritskådisar, men jag måste medge att han gör en oväntat bra rollprestation här och spelar övertygande och trovärdigt. Mireille Enos är mycket bra som Karin, och gör allt som går av den tyvärr inte alltför utmanande rollfiguren. Daniella Kertesz är utmärkt som Segen, och Fana Mokoena gör en stabil och bra rollprestation som Thierry. Sterling Jerins och Abigail Hargrove är bra som Karin och Gerrys båda döttrar, och jag hade verkligen velat se mer av de två; för tyvärr får de inte särskilt mycket att arbeta med här förutom i ett fåtal scener.

Jag såg filmen i 3D-version, men kan tyvärr inte påstå att jag blev särskilt imponerad över 3D-effekterna. Man får en hyfsad djupkänsla och ett fåtal kameraåkningar är häftiga, men längre än så går det tyvärr inte och det är väldigt ont om häftiga effekter. Faktum är att jag nog aldrig sett en film med mindre 3D-effekter än här, och i det här fallet tillför nog 3D-versionen ingenting. Den medför bara nackdelar, då bilden blir lite för mörk med 3D-glasögonen på; för att inte tala om det faktum att det är jobbigt att ha på sig så tunga glasögon (åtminstone med den teknik som används i Skellefteå) under två timmars tid. Har ni möjlighet att välja är 2D-versionen med största sannolikhet att föredra.

World War Z är en helt okej film, som underhåller för stunden samtidigt som den erbjuder ett lite större djup än vad man brukar kunna förvänta sig av genren. Men något större djup finns inte, och såvitt jag kunnat läsa mig till verkar den litterära förlagan betydligt mer filosofiskt lagd än vad filmen gör sken av. Men det är fartfyllt, underhållande och spännande; men tyvärr också lite för utdraget och repetitivt under en del scener. Och trovärdigt är det inte, men å andra sidan tror jag inte att realism är vad filmmakarna försökt sträva efter... Filmen hade haft potential att bli betydligt bättre genom några finslipningar av manuset, och därför känner jag mig lite besviken, men vet man vad man ger sig in i kan World War Z för all del vara sevärd för alla som tycker om den här genren. Mitt betyg stannar på en ganska stark sexa, vilket på intet sätt är dåligt men sämre än vad det borde behöva bli med en så pass intressant premiss.

Recensionen skriven: 11 juli 2013
Senast uppdaterad: 12 juli 2013

Recensionen har lästs 3565 gånger av 1960 personer, sedan den 11 juli 2013