Tack till Universal Pictures Nordic för recensionsexemplaret
Patrick - Joel Edgerton Justin - Chris Pratt
Saber - Callan Mulvey Jared - Taylor Kinney
Leon Panetta - James Gandolfini Larry - Édgar Ramírez
Jack - Harold Perrineau Hakim - Fares Fares
Ammar - Reda Kateb John - Scott Adkins
Steve - Mark Duplass Debbie - Jessica Collins

Den amerikanska regissören Kathryn Bigelow har för många blivit mest uppmärksammad genom hennes tidigare äktenskap med regissören James Cameron, men var främst under 1990-talet också känd för en rad actionfilmer. Bland hennes tidigare filmer kan nämnas Point Break, Near Dark och K-19: The Widowmaker, men efter att den sistnämnda filmen floppade hade hon länge svårt att få filmbolag att vilja satsa på henne. Allting förändrades dock i och med succén med hennes Oscarsbelönade independentfilm The Hurt Locker 2009, och nu är Kathryn och manusförfattaren Mark Boal tillbaka med en mer påkostad film. I det verklighetsbaserade dramat Zero Dark Thirty kretsar det kring jakten på al-Qaeda-ledaren Usama Bin Laden. Filmen nominerades till fem Oscars inför Oscarsgalan 2013 för bl.a. bästa film, bästa originalmanus och bästa kvinnliga huvudroll; men vann i slutändan "bara" för bästa ljudredigering. Filmen gick upp på bio i februari 2013, och nu har den släppts på DVD och Blu-Ray.

Jakten på Usama Bin Laden låter inte alltför intressant, i synnerhet då ju alla som inte legat i ide de senaste åren vet hur det hela slutar. Jag var heller inte odelat förtjust i Kathryn Bigelows förra succéfilm The Hurt Locker, och hade därför mina farhågor inför Zero Dark Thirty. Men till min stora överraskning visar det sig vara en mycket bra film, som dessutom är djupare och mer nyanserad än man skulle kunna tro. Filmen tar upp intressanta händelser som är värda att uppmärksamma, och allting har dessutom blivit riktigt engagerande. Intresset hålls vid liv på ett effektivt sätt, och det är fängslande och fascinerande på alla sätt och vis.

Filmen känns också oerhört äkta och autentisk, och jag betvivlar heller inte att det mesta som tas upp i filmen har hänt på riktigt. Den har en intensitet som jag uppskattar, och dessutom känns den inte alls lika svartvit som många andra snarlika amerikanska filmer. Det här är en förhållandevis mångbottnad film med många nyanser, och där ingen - eller åtminstone nästan ingen - är helt ond eller god. Det uppskattar jag, och det bidrar till den autentiska känsla som filmen uppmålar. Trots att utgången förstås är given blir filmen ändå ganska spännande, och den har en nerv och tempo som jag uppskattar.

Under den första halvtimmen störde jag mig på de ganska många riktigt otrevliga tortyrscener som förekommer, och i början känns nästan filmen som en reklamfilm för tortyr. Men ingen kan ju förneka att tortyr av misstänkta terrorister har förekommit (i synnerhet från amerikanskt håll), och manusförfattaren tar heller aldrig tydlig ställning för eller emot. Istället handlar det främst om att presentera fakta och vad som faktiskt har hänt, utan att ta ställning till om det är rätt eller fel. Och det tycker jag är ett smart drag i det här fallet, då det annars lätt hade blivit lite för subjektivt. Det är också trevligt med en amerikansk film med krigsanknytning som för en gångs skull inte alls upplevs patriotisk; något som annars nästan alltid brukar vara fallet.

Maya har blivit en intressant och mångbottnad rollfigur, som känns äkta och som ju dessutom också bygger på en verklig CIA-agent. Det är dessutom en trevlig omväxling med en film med en stark och självständig kvinnlig huvudroll - det tillhör ju sannerligen inte vanligheterna; allra minst vid filmer som utspelas inom CIA eller FBI. Visserligen får man inget tydligt grepp om Mayas drivkraft, men hon känns ändå äkta och är fascinerande. Dock får vi i stort sett inte veta någonting om hennes privatliv, på gott och ont.

Problemet är att filmens stora fokusering på just Maya gör att de flesta andra rollfigurer förblir tämligen endimensionella, och det är bara ett par andra som man ens kommer ihåg namnet på i efterhand. En del av hennes manliga kollegor känns också en smula stereotypa, och dessutom hade jag velat se mer av Jessica som är en i grund och botten intressant rollfigur. Men å andra sidan är det förståeligt att många andra blir endimensionella i en film där allting dels fokuserar på just Maya och dels även har det tydliga målet med just jakten på bin Laden. Det gör ju att rollfigurerna oundvikligen blir mindre viktiga än den övergripande storyn, varför man får lov att acceptera några mindre genomarbetade rollfigurer. Det är även svårt att klaga på resultatet, för det har onekligen blivit en mycket intressant och engagerande film även om man i likhet med undertecknad alltid varit måttligt intresserad av jakten på Bin Ladin eller terrorister.

Det största problemet med Zero Dark Thirty är att filmen blivit lite i längsta laget, och trots den långa tidsperiod som tas upp är 2 timmar 37 minuter i saftigaste laget. Det är visserligen intressant och en relativt omfattande handling, men det blir ändå lite för mycket av det goda och ibland kan filmen därför upplevas lite seg och utdragen. Det förstärks av att det är en väldigt dialogdriven film, där allting fokuseras på dialog och rollfigurer, och det är inte förrän under filmens sista halvtimme som det förekommer actionscener i egentlig mening. Fram tills dess är det förvisso hela tiden intressant, men några lite väl långa transportsträckor förekommer och filmen hade vunnit på att kortas ner lite grand. De flesta scener som förekommer har utan tvekan sitt syfte och det är väldigt få helt onödiga scener, men några pågår lite för länge som gör att det ibland kan upplevas lite långrandigt.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk med en fin kompromiss mellan intimt och storslaget. Actionscenerna är också snyggt koreograferade och trovärdiga, men under den sista halvtimmen förekommer ett flertal lite för mörka scener där det inte är helt lätt att se vad som händer. På bio gick det ganska bra, förmodligen åtminstone delvis på grund av den mörka och nedsläckta miljön, men på en vanlig TV blir det inte helt oproblematiskt under vissa partier. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och framförallt är Jessica Chastain utmärkt i huvudrollen som Maya. Hon spelar övertygande och trovärdigt in i minsta detalj, och gör en mycket imponerande rollprestation där Oscarsnomineringen var välförtjänt. Jennifer Ehle är också mycket bra som Jessica, och Kyle Chandler är bra som Joseph Bradley. Även i övrigt är det bra skådespelare, och det är dessutom intressant att se svenska Fares Fares i en liten men ganska viktig biroll som Hakim.

Zero Dark Thirty är en mycket bra och minnesvärd film, som hela tiden engagerar och håller intresset vid liv. Det blir också hyfsat spännande trots att ju alla vet vad som kommer att hända, och det är en imponerande bedrift. Dock kan man tycka att filmen blivit en smula för insnöad vid just jakten på bin Ladin, som gör att övriga efterverkningar på terrorattentaten hamnar i skymundan; och bl.a. är det egendomligt att det knappt nämns ett enda ord om Irak-kriget. Det har också blivit en smula för utdraget, och man kan verkligen fråga sig varför det verkar som att nästan alla Oscarsnominerade filmer nuförtiden måste räcka minst två och en halv timme... Men trots bristerna är det en riktigt bra och lyckad film, som är bättre än man skulle kunna tro och dessutom vida överlägsen Kathryns förra film The Hurt Locker. Det här är väl värt att se för de allra flesta, och dessutom en både påkostad och minnesvärd film. Efter att jag såg filmen på bio första gången var jag beredd att ge den en stark sjua, men efter att ha sett om den på Blu-Ray väljer jag nu att höja betyget till en svag åtta.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bredbild i formatet 1,85:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska samt vanlig DTS på franska, italienska, spanska och tyska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på 10 olika språk, däribland de fem nordiska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor, men har ganska tunna kantlinjer vilket gör det lite svårt att läsa texten vid ljusare bakgrunder. Det blir dock inte lika illa som i en del andra fall i och med att texten har en liten (men märkbar) skugga under sig, som gör att det nätt och jämnt går att läsa det mesta. Den svenska textningen håller en hög klass, och jag har inte lyckats upptäcka översättningsfel eller grammatikfel.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av en språkvalsmeny och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och rörlig men som märkligt nog är neutral utan något språk alls. Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att en uppslagen bok innebär scenval och en asterisk (*) innebär bonusmaterial är knappast lika självklart. En annan egendomlig egenhet är att om man lämnar filmen i paus/stillbild mer än några minuter dyker en skärmsläckare upp med en roterande Universal-logga. Det är lite lurigt, för dyker den upp kan man inte längre trycka på Play-knappen för att fortsätta uppspelning utan måste istället trycka på OK-knappen...

Som bonusmaterial hittar vi en bakom kulisserna-dokumentär på knappt fyra minuter vid namn "No Small Feat", som bl.a. består av intervjuer med Kathryn Bigelow och andra inblandade. Det är hyfsat intressant, men alldeles för kortfattat och går inte in på djupet nämnvärt. Därefter hittar vi ett 9 minuter långt inslag om husen där Usama bin Ladin hittades, och återskapandet av den gården till filmen. Det kretsar mycket kring scenografin, men är ganska intressant. I det 6 minuter långa inslaget "Geared Up" kretsar det kring skildringen av Navy SEAL under filmens sista halvtimme, och även om det bitvis är intressant tyckte jag inte att det tillförde speciellt mycket. Till sist hittar vi en 9 minuter lång minidokumentär om huvudrollsinnehavaren Jessica Chastain och hennes rollfigur, och det är hyfsat intressant men med lite för mycket allmänt skryt. Tyvärr har extramaterialet ingen skandinavisk text, men det finns i alla fall engelsk text som är betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 5 juli 2013
Senast uppdaterad: 5 juli 2013

Recensionen har lästs 3716 gånger av 2019 personer, sedan den 5 juli 2013