Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Sidan nere?

Startat av TonyTonka, 28 september 2019 kl. 18:58:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Varför har sidan varit nere fram tills idag?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Den som ändå det visste... :(

Tyvärr har alla sajter som legat på samma server, inklusive webbhotellets egna sajt, legat nere under hela fredagen och fram tills lördagseftermiddagen. Serveradministratören har tyvärr inte svarat på mina mail, så jag vet tyvärr lika lite som ni om vad som hänt...

Kanske börjar det vara läge att se sig om efter ett bättre webbhotell, för jag tycker ärligt talat det här var oacceptabelt lång nedtid. Självklart kan ingen server eller webbhotell i världen erbjuda 100-procentig upptid, och missöden kan alltid inträffa, men har det inte varit något enormt haveri så känns över ett dygn som väldigt lång tid i mina ögon... :(

Tyvärr har även mailservern legat nere, så har ni skickat mail under fredagen eller lördag morgon/förmiddag/tidig eftermiddag bör ni skicka om dessa. :)

Anders M Olsson

Naturligtvis kan även seriösa webbhotell råka ut för längre stillestånd, men då måste man vara noga med att gå ut med information om vad som har hänt och när man räknar med att vara uppe igen.

T.ex. kan man ha en helt oberoende webbserver på ett helt annat nät där man fortlöpande kan lägga ut informationen.

Om man av någon anledning inte alls kan kommunicera med sina kunder/användare under själva stilleståndstiden måste i så fall informationen läggas upp i efterhand.

En leverantör som efter ett längre stillestånd bara låtsas som det regnar är uppenbarligen inget att ha.

Elios

Ja jag tyckte också det var skumt.  ::) ???

Elios

Har detta någonsin hänt tidigare?!  :P

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 29 september 2019 kl. 09:08:06
Har detta någonsin hänt tidigare?!  :P
Ja, det har hänt ett par gånger tidigare att alla sajter på samma webbhotell legat nere under en längre period - kanske inte riktigt så här länge, men över 10 - 12 timmar i alla fall.

Men det börjar vara ett tag sen, och de senaste åren har allt fungerat riktigt bra. Det måste vara närmare två år sedan det blev något längre avbrott senast.

Elios

Sidan kommer inte behöva bli tvungen att vara nere pga Corona? Menar om vissa här som håller hand om sidan skulle bli sjuka och inte kunna vara på sin vakt här och ta bort eventuella spammare och hot?^^

Daniel Hofverberg

Sajten i sig kommer inte att stängas ned, men skulle däremot både jag och Erika bli så sjuka att vi inte orkar sitta vid datorn kommer det förstås inte finnas någon som kommer kunna ta bort spaminlägg och hålla koll på forumet. Då kan det i värsta fall bli High Chaparral här inne ett par veckor, om båda vi två skulle bli sjuka samtidigt...

Det förefaller ju dock osannolikt, för de allra flesta som drabbas blir ju bara lindrigt sjuka; varför man förmodligen kommer orka hålla koll i alla fall nån gång per dag.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 mars 2020 kl. 08:33:24
Sajten i sig kommer inte att stängas ned, men skulle däremot både jag och Erika bli så sjuka att vi inte orkar sitta vid datorn kommer det förstås inte finnas någon som kommer kunna ta bort spaminlägg och hålla koll på forumet. Då kan det i värsta fall bli High Chaparral här inne ett par veckor, om båda vi två skulle bli sjuka samtidigt...

Det förefaller ju dock osannolikt, för de allra flesta som drabbas blir ju bara lindrigt sjuka; varför man förmodligen kommer orka hålla koll i alla fall nån gång per dag.

Men än så länge har du inte kännt nåt hoppas jag.  ;D

TonyTonka

Vad hände egentligen med sidan nyss?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet 27 april 2020 kl. 16:55:23
Vad hände egentligen med sidan nyss?  ???
Det undrar jag också men det är iallafall tur att den är tillbaka

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 27 april 2020 kl. 16:55:23
Vad hände egentligen med sidan nyss?  ???
Det är en mycket bra fråga...

Under eftermiddagen fick jag mail av webbhotellet, som säger att de fått klagomål från sin Internet-leverantör (alltså företaget som förser webbhotellet med sin Internet-anslutning) att Dubbningshemsidan använts för att skicka ut ryskspråkigt spam via e-post; och att de kräver svar inom 24 timmar för att inte sajten ska stängas ned.

Jag har tittat, men inte hittat något uppenbart skäl till varför det skulle skickas ut spam från Dubbningshemsidan. Men jag kommer att uppdatera forumprogramvaran till den senaste versionen, i och med att den ska innehålla säkerhetsfixar (vilket förstås antyder att det finns någon form av säkerhetshål i den nuvarande versionen). För säkerhets skull har jag också bytt lösenord till e-postkontot, ifall det är den vägen som spam har skickats ut. Förhoppningsvis godtar webbhotellet dessa förklaringar och åtgärder, fastän jag som sagt inte är säker på hur det har gått till.

Jag lade också märke till att hela sajten och forumet dog helt under ca 15 - 20 minuter i eftermiddags, och ersattes med standardsidor. Jag vet inte varför, men jag kan tänka mig att webbhotellet kanske blev otåliga och valde att inaktivera hela sajten i väntan på att jag skulle svara på e-postmeddelandet... :(

Elios V

Hej. Jag lyckas inte logga in. Det står något fel med cookies.
Hjälp mig!

Mvh Elios

Elios V

Det står följande:

Ett fel har uppstått!
Inloggningen misslyckades. Var vänlig och kontrollera dina cookie-inställningar i webbläsaren.

Hjälp!

Elios V

Jag har provat logga in på flera enheter så kan inte varit något med cookies.

Gäst

Citat från: Elios V skrivet 28 april 2020 kl. 02:39:19
Jag har provat logga in på flera enheter så kan inte varit något med cookies.
Jag får detsamma på min telefon.

/Sabelöga

Simon A

Lyckas inte logga in jag heller, försökt flera gånger om. Vad är problemet egentligen?

Hofverberg

Tyvärr fungerar det inte för någon att logga in just nu.

Igår kväll och natt påbörjade jag uppgraderingen av forumet till den nyaste versionen, och det var tyvärr mycket mer jobb än jag trodde - efter tre timmars intensivt arbete tvingades jag ge upp för natten och gå och lägga mig. Uppgraderingen är alltså bara halvgjord, och förmodligen är det därför det inte går att logga in.

Jag kommer att återuppta arbetet idag, men kan inte lova att jag kommer bli klar idag då det var OERHÖRT mycket jobb som krävdes för den nya versionen - och tyvärr fungerade det inte att göra det hela med automatik, utan jag har tvingats göra alla kodändringar manuellt i varenda fil, genom att söka och ersätta utifrån givna instruktioner... :(

Steffan Rudvall

Jag kan logga in normalt nu

Sabelöga

Houba !

Elios

Tusen tack. Nu är allt som det ska igen.   ;D

Daniel Hofverberg

Nu är äntligen hela uppgraderingen av forumprogramvaran klar, och allt ska fungera som det ska igen. :)

Tydligen kom ju inloggningen igång igen någon gång i förmiddags, även fast jag inte vet exakt vilken fil eller moment som orsakade det - men då jag successivt ändrat i fler och fler filer under hela dagen, så kan det ha förekommit vissa problem även efter det.

Med lite tur ska dock allt funka nu, men det är mycket som kan gå snett vid en så omfattande uppgradering som den här, så säg till om det är något som inte funkar som det ska. :)