Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

KM Studio

Startat av Disneyfantasten, 29 mars 2022 kl. 11:46:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

KM Studio i dag är inte lika bra som det var på 90 och 00 - talet.

Idag är Iyuno mycket bättre.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 26 december 2022 kl. 19:55:30KM Studio i dag är inte lika bra som det var på 90 och 00 - talet.

Idag är Iyuno mycket bättre.

1990-talet och 2000-talet om jag får be!

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 december 2022 kl. 19:57:081990-talet och 2000-talet om jag får be!
Men det är inget fel att skriva 00-talet för det är ju 00-talet han menar för jag antar att han pratar om perioden de dubbade åt Disney.

Oskar

Numera dubbar dom nästa allt i Stockholm. KM studio har studio i Stockholm. Det var skillnad på Monica forsbergs tid. Hon tog skådespelare och artister från västkusten och Göteborg och Värmland och Närke m.m och enstaka skådespelare från Stockholm. Jag tycker att KM studio har samma skådespelare från Eurotroll eller lyuno eller Cineast studio numera.

gstone

KM dubbar färe stor filmer nu.

Dom allra flesta som går på dubbas av Iyuno,

KM har inte varit den samma sedna Stefan Berglund slutade regigera för dom.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 december 2022 kl. 20:08:05Men det är inget fel att skriva 00-talet för det är ju 00-talet han menar för jag antar att han pratar om perioden de dubbade åt Disney.

Men icke desto mindre tycker jag det är mycket tydligare och fullständigare att säga 2000-talet, inte minst med tanke på att det finns många olika "00-tal" plus att det är ett helt annat årtusende som dessutom kommit efter 1990-talet!

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 december 2022 kl. 22:45:32Men icke desto mindre tycker jag det är mycket tydligare och fullständigare att säga 2000-talet, inte minst med tanke på att det finns många olika "00-tal" plus att det är ett helt annat årtusende som dessutom kommit efter 1990-talet!
Skriver man 2000-talet kan det dock syfta på mer än bara 00-talet. Men jag förstår vad du menar.
 
Att säga 00-talet är som att säga vilket annat årtal som helst, det syftar oftast på det senaste av dessa om jag säger 60-talet utan att specificera så tolkas det ju som 1960-talet.

Men strunt samma för den här tråden handlar inte om svenska och det viktigaste är ändå att man förstår varandra.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 augusti 2022 kl. 00:40:01Ja, det kan tänkas ha historiska orsaker.

Intressant att notera är ju också att första gången som Kirsten Saabye officiellt crediterades för kreativ ledning var det inte som del av Disney Character Voices International, utan som representant för Egmont Audio Visual A/S. Det är alltså en avdelning inom Egmont Film, så det verkar som att Disneys kreativa nordiska kontor började som del av Egmont Film innan det blev ett dotterbolag till amerikanska Disney Character Voices International, Inc. Och Egmont hade ju sitt huvudkontor i Köpenhamn, varför det "automatiskt" kan ha blivit så att Disneys avdelning hamnade där...

Som jag förstått det så var Farbror Joakim och Knattarna i Jakten på Den Försvunna Lampan (Sverigepre,oär på bio 1991-03-22) den första långfilm som KM dubbade? Och det där med Egmont, det var de som utgav den första VHS-utgåvan som gavs ut våren 1992.

Jag gissar att Buena Vista (som öppnade sin filial i Norden 1992) var huvudanledningen till att Kirsten Saabye blev mer regelbundet inblandad i Disneys produktioner, som var orsaken till att hon var inblandad i Skönheten och Odjuret (Sverigepremiär på bio 1992-11-20, spelades in juni-juli samma år), och även omdubbningen av Peter Pan (som gjordes i samband med nypremiären på bio 1992-07-31, spelades in juni samma år)

I 1991-års dubbning av Filmen om Nalle Puh (som spelades in 1991 och sedan lanserades på TV 1992-06-20) så var Kirsten Saabye också inblandad.

När det gäller kortfilms-dubbningar och TV-serie dubbningar som genomfördes av KM 1989-1991, hur ligger det till med Kirsten Saabye där?

gstone

Har någon mer tänkt på att dom anlitar väldigt många skådespelare som är från Örebro ?

Även folk från Lerbäcks teatern i Närke.

Har dom lokaler någonstans där i närheten ? ???
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Viste ni att Birgitta Fernström är teater lärarinna på en skola nu för tiden ? :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lillefot

Citat från: gstone skrivet 30 januari 2024 kl. 23:47:07Viste ni att Birgitta Fernström är teater lärarinna på en skola nu för tiden ? :D
Det var nytt och intressant att få veta. Då får vi hoppas att hon kan lära ut rolig kunskap till blivande skådespelare. :)

Det påminner lite om hur Bertil Engh också har varit musiklärare.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet 30 januari 2024 kl. 23:48:51Det var nytt och intressant att få veta. Då får vi hoppas att hon kan lära ut rolig kunskap till blivande skådespelare. :)

Det påminner lite om hur Bertil Engh också har varit musiklärare.
Peter Wanngren är också gymnasielärare efter att han slutade dubba.