Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Pippi Långstrump - Starkast i världen (1988)

Startat av Beck, 23 februari 2012 kl. 18:06:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


gstone

Citat från: Gustav Jonsson skrivet  1 juli 2023 kl. 22:32:34Astrid Lindgren själv gillade den inte och jag tror att hon ångrade att hon lät den göras.
Hon ska tydligen ha sagt "Den här du berättar om [The New Adventures...] ... det kom en karl resande från Amerika och han sa att dom absolut ville göra en film om just Pippi. För att för amerikanska barn, sa han, finns det bara våld att titta på och höra om och de behövde vänja sig vid någon som var snäll – och det skulle då vara Pippi. Och då tänkte jag, att om jag kan bättra på våldseländet i Amerika så må det vara hänt. Men jag såg filmen sedan och den var så dålig så"

https://www.astridlindgren.com/sv/film/pippi-langstrump-starkast-i-varlden
>:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: Henrik Karlsson skrivet  3 juli 2023 kl. 20:05:13Så den finns på DVD?
Nej, tryck på citatet så ser du att det tar dig till tråden Konstgjorda bilder.

Oskar

Citat från: gstone skrivet  3 juli 2023 kl. 20:21:48>:(
Varför ska Astrid Lindgren ångra? och filmen är gjord. Jag undrar om det finns intresse om filmen nu.

Oskar

Citat från: gstone skrivet  3 juli 2023 kl. 20:21:48>:(
Är du arg över att inte film har släppt på dvd bluer ray eller streaming tjänster. På loppis och second hand och aktion om man har tur hittar vhs utgåvan på den filmen.

Steffan Rudvall

Citat från: Oskar skrivet  3 juli 2023 kl. 21:52:24Är du arg över att inte film har släppt på dvd bluer ray eller streaming tjänster. På loppis och second hand och aktion om man har tur hittar vhs utgåvan på den filmen.
Jag tolkade hans inlägg som att han är arg för att Astrid Lindgren inte gillade filmen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Gustav Jonsson skrivet  1 juli 2023 kl. 22:32:34Astrid Lindgren själv gillade den inte och jag tror att hon ångrade att hon lät den göras.
Hon ska tydligen ha sagt "Den här du berättar om [The New Adventures...] ... det kom en karl resande från Amerika och han sa att dom absolut ville göra en film om just Pippi. För att för amerikanska barn, sa han, finns det bara våld att titta på och höra om och de behövde vänja sig vid någon som var snäll – och det skulle då vara Pippi. Och då tänkte jag, att om jag kan bättra på våldseländet i Amerika så må det vara hänt. Men jag såg filmen sedan och den var så dålig så"

https://www.astridlindgren.com/sv/film/pippi-langstrump-starkast-i-varlden
Ja, det är ju allmänt känt att Astrid Lindgren var missnöjd - men det var hon ju å andra sidan mot väldigt mycket, så det säger inte så mycket.

Jag tyckte i alla fall om filmen som barn, och minns tydligt att jag efter att ha sett den på bio rentav tyckte bättre om den filmen än svenska Pippi Långstrump. Jag betvivlar att jag skulle tycka detsamma idag om jag såg om den, men icke desto mindre är jag övertygad om att det finns en marknad och målgrupp för Pippi Långstrump - Starkast i världen - trots allt är det nog många som köper vad som helst bara det står Astrid Lindgren på...

Däremot är det ju ett frågetecken hur det ligger till med rättigheterna, men mycket talar väl för att rättigheterna till filmen och dubbningen ligger hos två separata företag. Nog för att SF Studios distribuerar Sony Pictures filmer nuförtiden, men förmodligen är det ändå "täta skott" mellan dessa båda företag så att SF bara distribuerar färdigmastrade filmer som Sony Pictures färdigställt - med andra ord långt ifrån givet att Sony Pictures skulle få rättigheter att använda dubbningen som mest troligt SF äger...

Citat från: Oskar skrivet  3 juli 2023 kl. 21:44:25Jag undrar om det finns intresse om filmen nu.
Jag är som sagt övertygad om att det borde finnas ett intresse för filmen, då i stort sett allt som det står Astrid Lindgren på säljer bra oavsett vad det är för något.

Men i dagens läge när försäljningen av fysiska medier sjunker lär väl ingen våga ta risken att ens försöka ge ut en film från 1988, än mindre en så pass (relativt sett) utskälld sådan. Och när distributörerna inte vågar ge ut filmer sjunker ju också intresset för fysiska medier ännu mer, så det blir i princip en slags självuppfyllande profetia... :(

Goliat


Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet  6 juli 2023 kl. 23:15:51Nej och mycket reklam hade den en sko på en bokstav
Bilden är ju som sagt inte riktig, och den är inte heller postad i den här tråden jag försöker inte lura någon. Bilden är gjort för och upplagd i tråden "Konstgjorda bilder" sen har någon citerat inlägget här och fått folk att tro att det finns en riktig dvd utgåva.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet  6 juli 2023 kl. 23:15:51Nej och mycket reklam hade den en sko på en bokstav
En sko på en bokstav...? Betyder det uttrycket något för alla andra än jag...?

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 juli 2023 kl. 00:30:57En sko på en bokstav...? Betyder det uttrycket något för alla andra än jag...?
Nej, han menar att "L" i Långstrump är en sko i filmens "logotyp".


Gustav Jonsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 juli 2023 kl. 00:34:46Nej, han menar att "L" i Långstrump är en sko i filmens "logotyp".


Men det är inte så det amerikanska typsnittet ser ut.

Elios

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 10 juli 2023 kl. 20:06:12Men det är inte så det amerikanska typsnittet ser ut.
Hade också velat få tag på den.  ::)

Dubintrested

Hur gick det med Ovanliga dubbningar & Goliats arbete med filmen för att lägga ut en?

Goliat

Citat från: Dubinterested skrivet 23 juli 2023 kl. 22:09:04Hur gick det med Ovanliga dubbningar & Goliats arbete med filmen för att lägga ut en?
Det tar tid.