Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Trolltyg i tomteskogen

Startat av Pigge, 25 december 2011 kl. 17:06:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pigge

Sitter och funderar på vem som gör vem i Trolltyg. Eftersom det bara är 5 röstskådespelare förutom barnens röster så måste ju de göra flera karaktärer var. Nån som har lyckats luska ut vem som är vem?

Tor är ju givet Kjell Bergqvist
Far borde vara Anders Beckman eftersom han sjunger också och låter som honom
Mor är väl Fillie Lyckow
sen tycker jag det börjar bli svårt. Kom gärna med förslag, vore kul att luska lite i detta!

God fortsättning på er alla!

Daniel Hofverberg

Jag skulle också gärna vilja veta vem som spelar vem av skådisarna i Trolltyg i tomteskogen, och det är störande när det bara står utsatt röster i grupp.

Utöver de du nämner är jag hyfsat säker på att Lisa spelas av Ragna Nyblom, och jag tror att hon gör Fjant också.

Personligen tycker jag det låter som att Trollmor (hade hon något namn?) spelas av Fillie Lyckow.

Om creditlistan är komplett och inte saknar några namn, så måste det vara Emelie Düberg som spelar Tina, då det absolut inte är någon av de andra två crediterade kvinnliga skådisarna. Jag lyckas inte att hitta någon information om Emelie på nätet, men jag tycker att det låter som att Tina spelas av en riktig barnskådis (d.v.s. ingen förställd vuxen röst).

Även Tim låter som ett barn, så då är frågan om det är Johan Lindfors eller Anders Åberg...? Jag känner inte till någon av dem, så jag vet inte vem av dem som kan tänkas vara en barnskådis. Namnen är lite för vanliga för att det ska vara realistiskt att Googla på dem, och ingen av dem verkar ha medverkat i någon annan dubbning jag lyckats hitta åt.

Pigge

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_%C3%85berg_%28sk%C3%A5despelare%29

Jag gissar att det är den Anders Åberg som vi talar om. I så fall är Johan barnrösten till Tim.

Farfar är svår att luska ut, det kan vara Anders Beckman men det skulle lika gärna kunna vara Kjell med förställd röst (tänker lite på Söltrut m.m)

Lilla My

Men, fanns det inte en komplett röstlista en gång i tiden? Jag har för mig att jag har läst den nämligen ??? Minns dock inte om det var på internet eller ej.

Pigge

Tror tyvärr inte det finns nån komplett lista, den som finns här på Dubbningshemsidan kommer från mig långt innan filmen släpptes på DVD

Daniel Hofverberg

Jag vill minnas att jag sett någon någorlunda komplett creditlista på nätet förr i tiden, men när jag letade nu lyckades jag inte att hitta åt den; så om det funnits så måste den sidan ha gått upp i rök. Men det kan ha varit i någon tidningsartikel eller så förr i tiden också, så jag är inte alls säker på om det någonsin funnits på nätet.

Tyvärr har ju både SVTs sändningar och DVD-utgåvan exakt samma svenska bildversion med röster i grupp. Den svenska creditlistan är för övrigt lite besynnerlig, då den också listar "Musiker" - vad exakt menas med det, då ju musiken i 99% av fallen ligger i M&E-spåret och tas därifrån...?

Citat från: Pigge skrivet 25 december 2011 kl. 22:16:54
Farfar är svår att luska ut, det kan vara Anders Beckman men det skulle lika gärna kunna vara Kjell med förställd röst (tänker lite på Söltrut m.m)
Personligen lutar jag åt att farfar görs av Kjell Bergqvist med kraftigt förställd röst, men jag är inte hundra.

Då återstår vem som spelar Kostja...?

Pigge

Lisas far kan mycket väl vara Kjell Bergqvist eller möjligtvis Anders Beckman men jag skulle rösta på Kjell.

Fjant borde vara Ragna precis som du skriver Daniel, Fjant låter precis som Norpan :-)

Lilla My

Om jag minns rätt spelades Kostja och farfar av samma person, i alla fall enligt den listan jag läste. Om det är sant eller ej, det vettefan.

Anders

Är det någon som har en någorlunda klar lista över röster till den här filmen? Jag är hyfsat säker på att Ragna Nyblom gör rösten till Lisas mamma, men jag är inte så säker på de övriga.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Daniel Hofverberg

Jag har slagit ihop de båda ämnena om Trolltyg i tomteskogen - det finns ingen anledning till fler än en tråd om samma film.

Anders: En del har vi redan kommit fram till i tråden som nu slagits ihop med din, men någon fullständig lista tror jag inte någon har lyckats hitta åt.

Anders

Det var många svar på så kort tid. :)

Jag såg i alla fall att några roller var utlagda på Wikipedia, men det är dock inte 100% säkert att de stämmer.
Tor: Kjell Bergqvist
Farfar: Kjell Bergqvist
Trollmor: Fillie Lyckow
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Daniel Hofverberg

Ja, att Tor spelas av Kjell Bergqvist är ju helt solklart, och jag hade ju också redan kommit fram till att Trollmor måste vara Fillie Lyckow.

Jag är som sagt också benägen att hålla med Wikipedia om att farfar sannolikt är Kjell Bergqvist, men tyvärr ser jag inte till någon källangivelse till deras uppgifter. Utan någon källa är det ju svårt att värdera sanningshalten hos Wikipedia.

Anders

Jag skulle tro att Lisas far och det skäggiga trollet spelas av samma person. Deras röster låter rätt lika.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Owen Granger

Jag vet att den här tråden är gammal, men jag började fundera över de svenska rösterna i "Trolltyg i tomteskogen" som jag för övrigt tycker är en välgjord och underhållande film med ett intressant urval svenska skådespelare i den svenska versionen.

Efter att ha lyssnat igenom filmen har jag kommit fram till följande:

Tor: Kjell Bergqvist
Lisa: Ragna Nyblom
Tina: Emelie Düberg
Farfar: Kjell Bergqvist
Mor: Fillie Lyckow
Lisas föräldrar: Fillie Lyckow och Kjell Bergqvist
Fjant: Ragna Nyblom
Morsan: Fillie Lyckow

Emelie Düberg heter numera Reuterblad-Düberg i efternamn och är född 1973 enligt hennes CV på Stagepool där även Trolltyg i tomteskogen är listad under hennes tidigare skådespelarjobb så hon borde vara rösten till Tina eftersom hon var i barnålder samma år som filmen visades första gången. Jag tror att det större skäggiga trollet spelas av Kjell Bergqvist. Jag tycker också det låter som att Far och det mindre trollet med hår spelas av samma person. Det kan vara Anders Beckman för Fars röst påminner lite smått om rösten han gjorde till Rasmus Nalle i en tecknad TV-serie, men jag tycker att han verkar ställa om rösten på olika sätt i de flesta sammanhang han dubbar. Anders Beckman sjunger ju även de svenska sångtexterna i Trolltyg i tomteskogen, men hans sångröst låter inte lik någon av karaktärsrösterna i filmen. Den svåraste rösten att identifiera är Onkel Kostja eftersom den är väldigt tillgjord, men enligt wikipedia så ska det vara Anders Beckman.

gstone

Vilka är rösterna i alla spin offs ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.