Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Fira när Corona är över?

Startat av Elios, 24 december 2020 kl. 02:13:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Ja hur hade ni egentligen tänkt fira när Coronan är över och vi slipper detta lidande?
Kanske själv ska man supa ner sig så och festa eller kanske ta en segercigarr! 🎅

Lilla My

Kan bli svårt då det garanterat inte kommer vara något definitivt datum när detta är "över".

Men jag kommer ju kunna åka på konserter och teatrar igen, och äntligen få uppleva medeltidsveckan på Visby. Det blir väl mitt sätt att "fira" antar jag.

Fred

Svårt att fira när vi inte vet när det är över. I Tjeckien firade de att Covid var borta, sedan några månader senare hade landet de värsta siffrorna i Europa. Kommer nog inte gå på konsert, festival eller resa utomlands under hela 2021, jag får väl ta en sup hemma eller i skogen när det värsta är över istället.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Oskar

Citat från: gstone skrivet 24 december 2020 kl. 19:21:57
När kan vi gå på bio !!!! >:( >:( ??? ??? ???
Jag tycker att är konstig att köpcentret och andra affärer m.m får har öppet på Corona.
Jag tycker att är konstig att bio och teater och andra kulturer evenemang får har stängt under Corona.
Jag förstår kulturprofiler bl.a Jonas Gardell är arg och förband.

Elios

Citat från: Oskar skrivet 24 december 2020 kl. 19:52:51

Jag förstår kulturprofiler bl.a Jonas Gardell är arg och förband.


Håller med. Är jävligt störigt medans andra får göra saker känns det som.  ???

Elios

Citat från: Dale Oakmont skrivet 24 december 2020 kl. 18:47:24
Svårt att fira när vi inte vet när det är över. I Tjeckien firade de att Covid var borta, sedan några månader senare hade landet de värsta siffrorna i Europa. Kommer nog inte gå på konsert, festival eller resa utomlands under hela 2021, jag får väl ta en sup hemma eller i skogen när det värsta är över istället.

Ja dem tog ju ut segern i förskott då.
Vad menar du är det värsta då?^^

gstone

Citat från: Oskar skrivet 24 december 2020 kl. 19:52:51
Jag tycker att är konstig att köpcentret och andra affärer m.m får har öppet på Corona.
Jag tycker att är konstig att bio och teater och andra kulturer evenemang får har stängt under Corona.
Jag förstår kulturprofiler bl.a Jonas Gardell är arg och förband.

Utan kultur har människor ingen själ, Då är  vi bara som djur ! :'( :'(

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Oskar

Citat från: gstone skrivet 24 december 2020 kl. 21:27:09
Utan kultur har människor ingen själ, Då är  vi bara som djur ! :'( :'(
Jag tyckte synd om kulturlivet får lida nu.
Jag är förbannad på myndigheten hur kulturlivet behandlar under Corona teater och bio och andra kulturer evenemang.

Fred

Citat från: Elios skrivet 24 december 2020 kl. 20:29:16
Ja dem tog ju ut segern i förskott då.
Vad menar du är det värsta då?^^

Vet inte riktigt än, får känna efter medan
tiden går. När jag har tagit vaccinet kanske det är värt att festa.

Elios

Citat från: Dale Oakmont skrivet 25 december 2020 kl. 00:21:56
Vet inte riktigt än, får känna efter medan
tiden går. När jag har tagit vaccinet kanske det är värt att festa.

Många jag känner festar ändå och dem verkar inte bry sig om det hur mycket som helst.  ???

Daniel Hofverberg

Citat från: Oskar skrivet 24 december 2020 kl. 19:52:51
Jag tycker att är konstig att köpcentret och andra affärer m.m får har öppet på Corona.
Jag tycker att är konstig att bio och teater och andra kulturer evenemang får har stängt under Corona.
Jag förstår kulturprofiler bl.a Jonas Gardell är arg och förband.
Det beror på att svensk lagstiftning inte tillåter att stänga köpcentrum och affärer, utan det enda man kommer åt via svensk lag är det som klassas som allmänna sammankomster - vilket då innefattar biografer, teatrar, konserter, demonstrationer, mässor, festivaler, nöjesfält, loppisar och dylikt; men inga ordinarie affärer, köpcentrum, restauranger, kaféer eller liknande. :(

Nu är det ju på gång med en tillfällig pandemilag, för att ge regeringen möjlighet att kunna stänga affärer och också ge möjlighet att kunna anpassa regler för olika allmänna sammankomster, istället för att allt ska "klumpas ihop" till en enda med samma regler för allt. Så förhoppningsvis blir det lite mer rättvist när den lagen träder i kraft, så att det blir möjligt att ge individuella regler för olika evenemang och affärer utan att behöva ha samma regler för allt.

Förhoppningsvis betyder det att biografer och teatrar kan öppna under våren, och att de årliga musikfestivalerna kan arrangeras någorlunda som vanligt i sommar (däribland Trästockfestivalen i Skellefteå, som jag aldrig missar). För trots allt känns det ju absurt att det fram tills nu varit 50 personer (eller just nu 8 personer) på allt som klassas som allmän sammankomst, vare sig det är en lokal på 10 kvadratmeter eller 1000 kvadratmeter; och även för enorma utomhusområden på tusentals kvadratmeter (såsom Liseberg och festivalområden) - samtidigt som obegränsat med människor får trängas i affärer eller på köpcentrum, utan att ens behöva hålla avstånd... :(

Elios

Hoppas allt blir lite lugnare bara och att de flesta vaccinerna hjälper.  ::)

MOA

Citat från: Elios skrivet 29 december 2020 kl. 12:40:10
Hoppas allt blir lite lugnare bara och att de flesta vaccinerna hjälper.  ::)
Ja hoppas