Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disneyfilmer på Blu-ray

Startat av Varsågod, 12 juli 2011 kl. 12:41:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Varsågod

Hej!

Jag har bestämt mig för att inhandla de flesta av Disneyfilmerna på Blu-ray, och skapar den här samlingstråden för att främst diskutera innehåll, skillnader mellan Blu-ray och DVD-utgåvor och skillnader olika Blu-rayutgåvor emellan.
Jag ser gärna att tråden får flera avstickare och sidospår så länge de är relevanta för ämnet och syftar till att vara upplysande.
Än så länge har jag bara inhandlat en handfull filmer, vilket ändå är ganska många med tanke på att jag ännu inte har någon Blu-rayspelare.
Lejonkungen kommer till hösten att släppas på DVD, Blu-ray och 3D Blu-ray.

Synpunkter på utgåvor av olika slag, utgångna som aktuella, mottages tacksamt.

Soscla

Jag har Skönheten & Odjuret (Diamond Edition), Prinsessan & Grodan och Trassel på Blu-ray då också DVD:n ingår, vilket jag tycker är en fin gest av utgivarna, så att man kan låna ut den till folk som inte har Blu-rayspelare. Jag har inte gjort några ingående studier över kvalitetsskillnader mellan DVD och BR, men BR:en är helt klart kristallklar bildkvalitet och en fröjd att vila ögat på. Så inköp av Blu-rayspelare gör du klokt i, alternativt en PS3:a så får man blu-rayspelare och en kraftmaskin när det gäller TV-spel, för den som gillar sånt.
It's so fluffy I'm gonna die!

Elias Prenbo

Okej, nu har alla Disneyklassiker utom Taran och Den Magiska Kitteln och Mästerdetektiven Basil Mus getts ut på Bluray, jag tycker verkligen att de borde komma snart, halva året har gått och jag har inte läst något datum på Disneyania. Det är verkligen både orättvist och oacceptabelt att Disney inte gör såhär. Vet någon när de ska komma ut?

Elias Prenbo

Jag har läst att på Disneyania står det såhär:


2015-01-10: Alla 53 klassiker tillgängliga under 2015
Under 2015 kommer för första gången alla de hittills utgivna 53 numrerade Disneyklassikerna att finnas i handeln samtidigt. Redan är 50 av dem släppta på DVD, och de två återstående (Snövit och Lejonkungen) kommer i februari respektive juni, och den nyaste (Big Hero 6) kommer i juni. De flesta (dock inte alla) kommer även att finnas på Blu-ray.


Skulle tro att det är följande som INTE släpps:
Saludos Amigos
Tre Caballeros
Make Mine Music
Pank och Fågelfri
Melody Time
Ichabod och Herr Paddas Äventyr


Men som sagt hoppas jag att Taran och Den Magiska Kitteln och Mästerdetektiven Basil Mus kommer på Bluray i Sverige snart, nu är året nästan slut och de har fortfarande inte kommit på Blu-ray och det står inget datum på Disneyania. Hur tror ni att det ser ut just nu?


PS: Jag tror att Insidan Ut kommer på DVD och Bluray i Sverige i december.

Elias Prenbo

Ja, i förrgår läste jag på CDON att Insidan Ut kommer på DVD och Bluray 7 december 2015, men varför det fortfarande inte kommit något datum till Taran och Den Magiska Kitteln och Mästerdetektiven Basil Mus är bortom mitt förstånd.

Disneyfantasten

Tidigare idag var jag och kollade i CityGross i Bernstorp, Elgiganten i Trelleborgsvägen och flera möjliga affärer i Mobilia (där DVD/Bluray-skivor säljs), men jag hittade ingen av de som jag saknar (enda undantaget är Frost 2, som jag inte köpte då jag tänker vänta några månader tills priset sänkts)

Vad ska jag göra?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 juni 2020 kl. 23:08:43
Tidigare idag var jag och kollade i CityGross i Bernstorp, Elgiganten i Trelleborgsvägen och flera möjliga affärer i Mobilia (där DVD/Bluray-skivor säljs), men jag hittade ingen av de som jag saknar (enda undantaget är Frost 2, som jag inte köpte då jag tänker vänta några månader tills priset sänkts)

Vad ska jag göra?
Jag vet att du inte gillar nätshopping men man vet ju faktiskt aldrig vad de fysiska butikerna har Jag skulle rekommendera dig att pröva discshop eller någon liknande nätbutik

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 juni 2020 kl. 23:14:53
Jag vet att du inte gillar nätshopping men man vet ju faktiskt aldrig vad de fysiska butikerna har Jag skulle rekommendera dig att pröva discshop eller någon liknande nätbutik

Nja, jag tycker det är lite bökigt att köpa på internet, det är på tok för krångligt för mig helt enkelt...

(jag kanske kan kolla i Elgiganten och MediaMarkt i Svågertorp om två veckor (då det nästa vecka är Midsommar), men om jag inte hittar något av de Disney-filmer jag saknar i min Bluray-samling så vet jag inte vad jag gör)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 juni 2020 kl. 23:22:42
Nja, jag tycker det är lite bökigt att köpa på internet, det är på tok för krångligt för mig helt enkelt...

(jag kanske kan kolla i Elgiganten och MediaMarkt i Svågertorp om två veckor (då det nästa vecka är Midsommar), men om jag inte hittar något av de Disney-filmer jag saknar i min Bluray-samling så vet jag inte vad jag gör)
MediaMarkt i Svågertorp brukar ha ganska lite Disney men jag tror att Elgiganten i Svågertorp har ganska mycket

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 juni 2020 kl. 23:22:42
Nja, jag tycker det är lite bökigt att köpa på internet, det är på tok för krångligt för mig helt enkelt...

Vad är det som är så krångligt med att köpa på nätet? Själv tycker jag att det är mycket enklare att handla på nätet än att jaga runt i olika butiker. Det tar ett par minuter att beställa en film och så har man den hemma i brevlådan efter ett par dagar. Inga bussresor, inget bilkörande, inga fulla parkeringar, ingen trängsel, ingen stress.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 juni 2020 kl. 07:40:39
Vad är det som är så krångligt med att köpa på nätet? Själv tycker jag att det är mycket enklare att handla på nätet än att jaga runt i olika butiker. Det tar ett par minuter att beställa en film och så har man den hemma i brevlådan efter ett par dagar. Inga bussresor, inget bilkörande, inga fulla parkeringar, ingen trängsel, ingen stress.

När man köper saker på nätet får man liksom ingen rast och ingen ro, det kan vara krångligt när man är ovan, dessutom så kan posten ibland hamna fel eller komma på villovägar plus att man också måste vänta, och "ett par* minuter" eller "ett par dagar" är väl ändå att underdriva? (jag skulle snarare säga att det tar många minuter, i värsta fall rentav flera timmar, dessutom skulle jag tro att det tar flera dagar, eller i värsta fall flera veckor eller flera månader eller ett år)

*"Ett par" brukar nämligen ha två betydelse;

- att det är antingen 2, 3 eller 4, men definitivt inte mer än 4

- att det rör sig om en man & kvinna eller hane & hona (som i Noaks ark, han fick nämligen order att rädda ett par av varje art på jorden och föra in i arken inför syndavfloden; en hane och en hona)

Dessutom så har jag varken bil eller körkort (det är mycket ansvar att ha bil, man måste vara koncentrerad vid ratten, dessutom så är det otroligt dyrt också), så jag behöver inte oroa mig över fulla parkeringar...

Dessutom så är det ju bra för kroppen att få motion, att köpa saker fysiskt är pålitligast!  ;) (det är iallafall vad jag tycker, jag känner mig tryggast så)

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 juni 2020 kl. 09:33:42
När man köper saker på nätet får man liksom ingen rast och ingen ro, det kan vara krångligt när man är ovan, dessutom så kan posten ibland hamna fel eller komma på villovägar plus att man också måste vänta, och "ett par* minuter" eller "ett par dagar" är väl ändå att underdriva? (jag skulle snarare säga att det tar många minuter, i värsta fall rentav flera timmar, dessutom skulle jag tro att det tar flera dagar, eller i värsta fall flera veckor eller flera månader eller ett år)

Nu målar du väl ändå f-n på väggen? Om du är ovan vid att beställa på nätet tycker jag du ska testa några gånger. Innan du vet ordet av är du så van att det bara tar dig några minuter att lägga en order. Då kommer du också att se att det går ganska fort att få varorna, i alla fall om du väljer stora och etablerade svenska webbhandlare. Vi talar i alla fall inte om veckor, månader eller år såvida det inte är varor som är slut i lager, men det ser du som regel redan när du lägger ordern.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 juni 2020 kl. 12:40:39
Nu målar du väl ändå f-n på väggen? Om du är ovan vid att beställa på nätet tycker jag du ska testa några gånger. Innan du vet ordet av är du så van att det bara tar dig några minuter att lägga en order. Då kommer du också att se att det går ganska fort att få varorna, i alla fall om du väljer stora och etablerade svenska webbhandlare. Vi talar i alla fall inte om veckor, månader eller år såvida det inte är varor som är slut i lager, men det ser du som regel redan när du lägger ordern.
Jag instämmer. Att lägga beställning på någon etablerad nätbutik går i alla fall mycket fortare än att på något sätt ta sig till en välsorterad fysisk butik (som man ju som regel inte bor granne med), gå in, hitta varan, stå i kö och betala den i kassan. Och handlar man från någon större svensk nätbutik (exempelvis Discshop, CDON eller Ginza) får man vanligtvis varan på 2 - 3 dagar - möjligtvis någon dag till om du bor väldigt långt från butikens lager (framförallt om du är bosatt i norra Norrland, där postgången ofta tar någon dag till jämfört med övriga Sverige). Om den nu inte är slut i lager förstås, men det brukar som sagt framgå redan när man lägger produkten i varukorgen.

För att inte tala om ifall varan inte råkar finnas i den första fysiska butiken du försöker i, så att du måste fara runt till flera olika affärer (inte helt osannolikt i dagens läge, då många fysiska butiker har ett relativt begränsat lager)...

Goliat

Visst är det lätt och smidigt att handla på nätet. Jag ha delar nästan allt på nätet då jag har svårt för att gå i butik.

Det finns lite anledningar dock att ha svårt att handla på nätet, det kan vara allt från att man lider av en ångestsjukdom, tvång, kanske inte har gått över till internetbank, eller kanske inte fått beviljat ett Visa eller Mastercard, kanske blivit lurad tidigare och har fått en rädsla.

Men som sagt, det är smidigt. Så det känns lite hemskt att inte alla har möjligheten eller kan.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 juni 2020 kl. 12:40:39
Nu målar du väl ändå f-n på väggen? Om du är ovan vid att beställa på nätet tycker jag du ska testa några gånger. Innan du vet ordet av är du så van att det bara tar dig några minuter att lägga en order. Då kommer du också att se att det går ganska fort att få varorna, i alla fall om du väljer stora och etablerade svenska webbhandlare. Vi talar i alla fall inte om veckor, månader eller år såvida det inte är varor som är slut i lager, men det ser du som regel redan när du lägger ordern.
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juni 2020 kl. 13:47:20
Jag instämmer. Att lägga beställning på någon etablerad nätbutik går i alla fall mycket fortare än att på något sätt ta sig till en välsorterad fysisk butik (som man ju som regel inte bor granne med), gå in, hitta varan, stå i kö och betala den i kassan. Och handlar man från någon större svensk nätbutik (exempelvis Discshop, CDON eller Ginza) får man vanligtvis varan på 2 - 3 dagar - möjligtvis någon dag till om du bor väldigt långt från butikens lager (framförallt om du är bosatt i norra Norrland, där postgången ofta tar någon dag till jämfört med övriga Sverige). Om den nu inte är slut i lager förstås, men det brukar som sagt framgå redan när man lägger produkten i varukorgen.

För att inte tala om ifall varan inte råkar finnas i den första fysiska butiken du försöker i, så att du måste fara runt till flera olika affärer (inte helt osannolikt i dagens läge, då många fysiska butiker har ett relativt begränsat lager)...
Citat från: lost_t3ckn4t skrivet 14 juni 2020 kl. 16:08:16
Visst är det lätt och smidigt att handla på nätet. Jag ha delar nästan allt på nätet då jag har svårt för att gå i butik.

Det finns lite anledningar dock att ha svårt att handla på nätet, det kan vara allt från att man lider av en ångestsjukdom, tvång, kanske inte har gått över till internetbank, eller kanske inte fått beviljat ett Visa eller Mastercard, kanske blivit lurad tidigare och har fått en rädsla.

Men som sagt, det är smidigt. Så det känns lite hemskt att inte alla har möjligheten eller kan.

Fast det är inte bara det, det kan också vara krångligt att betala via internet med sina kontopengar då det är svårt att hålla räkningen, jag är van vid och känner mig mest bekväm med att betala med kontanter, men börjar sakta ett gå in på kortet... (behöver bli redo innan 2023, det är nämligen då som Sverige blir helt kontantfria)

Dessutom så är det smidigt att köpa vad man hittar i fysiska affärer; det går på bara ett antal minuter! (kanske någon timme, men definitivt inte mer)

Och vad värre är; inte ens Toy Story 4 fanns på Bluray där jag tittade och den gavs ju ut så sent som under jultid vilket var för omkring ett halvår sedan, vad snopet...

Om ni har läst tidigare inlägg här på forumet så vet ni säkerligen redan vilka filmer jag redan har på Bluray och vilka jag vill ha på Bluray...

Just DVD & Bluray tror jag vid det här laget borde vara lättillgängliga...

Mästerdetektiven Basil Mus är väl den enda som jag nog aldrig lär kunna få in till min Bluray-samling (bland de filmer jag vill ha på Bluray alltså), då ingen svensk utgåva verkar vilja komma, är fortfarande irriterad över detta...

Förövrigt så är det bara Disney-filmer som jag vill ha på Bluray (och endast filmer jag valt att utse till "stora favoriter" och inte alla filmer jag tycker om)