Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 29 februari 2020 kl. 10:12:46
Såg på SF Studios Instagram att barnprogrammet SamSam har fått en egen långfilm som har premiär 20 mars.

Ska du fixa credits till SamSam - Filmen
Den filmen känner jag faktiskt inte till, och det har helt gått mig förbi. Men nu när jag vet om den ska jag givetvis försöka få tag i dubbcredits till den - dessbättre brukar SF Studios vara mycket hjälpsamma. :)

Min ambition är som sagt att försöka få tag i creditlistor till alla svenskdubbade filmer på bio - det är inte alltid jag lyckas, men det kommer alltid vara min ambition. :) Det förutsätter ju dock att jag faktiskt känner till filmerna, och särskilt från mindre distributörer och filmer som inte går upp i norra Sverige händer det i undantagsfall att jag helt missar att filmer får premiär. Men i det här fallet skulle jag väl ändå tro att det bör bli någon form av marknadsföring när det börjar närma sig, så att inte hela premiären hade gått mig förbi, i och med att SF Studios/Svensk Filmindustri inte direkt är någon pytteliten distributör.

Anledningen till att jag just skriver bio är för att det som regel är enklare än creditlistor till filmer som släpps direkt på DVD/Blu-Ray och/eller streamingtjänster, där det ofta är svårare att veta var man ska vända sig och det oftast inte finns pressavdelningar på samma sätt som för filmbolagens bioavdelningar. Självklart försöker jag få tag i creditlistor även till andra releaser, men det lyckas inte alls lika ofta som för just biofilmer - förutom vid Disney, där de inte gör någon skillnad på bio, VHS/DVD/Blu-Ray eller streamingtjänster, då alla releaser och dubbningar behandlas lika och går via samma avdelning.

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 februari 2020 kl. 11:30:37
Min ambition är som sagt att försöka få tag i creditlistor till alla svenskdubbade filmer på bio - det är inte alltid jag lyckas, men det kommer alltid vara min ambition. :) Det förutsätter ju dock att jag faktiskt känner till filmerna, och särskilt från mindre distributörer och filmer som inte går upp i norra Sverige händer det i undantagsfall att jag helt missar att filmer får premiär. Men i det här fallet skulle jag väl ändå tro att det bör bli någon form av marknadsföring när det börjar närma sig, så att inte hela premiären hade gått mig förbi, i och med att SF Studios/Svensk Filmindustri inte direkt är någon pytteliten distributör.
Vi kommer påminna dej om inte annat ;)
Houba !

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  8 januari 2020 kl. 08:09:02
Omdubbningen är gjord med väldigt kort varsel då det inte var meningen från början att Disney ville göra en ny version men blev tvungna.

Kan det ha varit samma situation med Peter Pan? (som också gjordes en månad innan premiären)

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 29 februari 2020 kl. 13:53:11
Vi kommer påminna dej om inte annat ;)
Jag har märkt det... ;)

Men egentligen finns det ingen anledning att fråga om creditlistor till biofilmer från stora filmbolag (Disney, 20th Century Fox eller UIP) som står med på Filmstadens kommandelista - dessa lär jag knappast missa, utan försöker alltid få fram credits till allt eftersom.

Då är det viktigare med påminnelser vad gäller mindre/smalare biofilmer, som inte får samma slags marknadsföring och som det finns en risk att jag kan missa att de går upp på bio - och framförallt sådana från mindre distributörer (Njutafilms/Studio S, TriArt, Noble Entertainment, Folkets Bio, Sandrew Metronome, m.fl.). Ännu viktigare är det med filmer som inte visas på "vanliga" biografer, utan bara på Folkets Bio (eller dylikt), i och med att vi inte har någon sådan biograf i Skellefteå varför jag sannolikt kommer att missa en del sådana filmer. Då är det väldigt värdefullt om jag får veta om dessa, så att jag vet vilka filmer jag ska försöka jaga rätt på dubbcredits till. :)

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 mars 2020 kl. 09:38:15
Jag har märkt det... ;)

Men egentligen finns det ingen anledning att fråga om creditlistor till biofilmer från stora filmbolag (Disney, 20th Century Fox eller UIP) som står med på Filmstadens kommandelista - dessa lär jag knappast missa, utan försöker alltid få fram credits till allt eftersom.

Då är det viktigare med påminnelser vad gäller mindre/smalare biofilmer, som inte får samma slags marknadsföring och som det finns en risk att jag kan missa att de går upp på bio - och framförallt sådana från mindre distributörer (Njutafilms/Studio S, TriArt, Noble Entertainment, Folkets Bio, Sandrew Metronome, m.fl.). Ännu viktigare är det med filmer som inte visas på "vanliga" biografer, utan bara på Folkets Bio (eller dylikt), i och med att vi inte har någon sådan biograf i Skellefteå varför jag sannolikt kommer att missa en del sådana filmer. Då är det väldigt värdefullt om jag får veta om dessa, så att jag vet vilka filmer jag ska försöka jaga rätt på dubbcredits till. :)
Det min vän har du helt rätt i  :)
Houba !

gstone

Jag önskar VÄLDIGT MYCKET credits till Pixars Framåt  GÄRNA INNAN jag ser filmen !

Och  med credits menar jag bara alla röster inte annat folk som jobbar på dubbning sådant är INTE NÖDVÄNDIGT.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  3 mars 2020 kl. 21:16:49
Jag önskar VÄLDIGT MYCKET credits till Pixars Framåt  GÄRNA INNAN jag ser filmen !

Och  med credits menar jag bara alla röster inte annat folk som jobbar på dubbning sådant är INTE NÖDVÄNDIGT.
Jag kommer maila till Disney Character Voices International till helgen, och mer än så kan jag inte göra. :) Så får vi se om jag får creditlista på måndag, eller om det dröjer en månad; eller någonstans mitt emellan... Allt beror förstås på hur upptagna de är, då de givetvis inte prioriterar att skicka ut creditlistor (de måste ju först och främst sköta sitt jobb, d.v.s. samordna, övervaka och skicka ut nya dubbningar till Disney).

Creditlistan blir givetvis en komplett creditlista, och inte ens rösterna (mer än de som redan nämnts) lär man få reda på i förväg; så det spelar ingen som helst roll hur mycket eller lite du bryr dig om övriga inblandade i dubbningarna...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 mars 2020 kl. 21:25:42
Jag kommer maila till Disney Character Voices International till helgen, och mer än så kan jag inte göra. :) Så får vi se om jag får creditlista på måndag, eller om det dröjer en månad; eller någonstans mitt emellan... Allt beror förstås på hur upptagna de är, då de givetvis inte prioriterar att skicka ut creditlistor (de måste ju först och främst sköta sitt jobb, d.v.s. samordna, övervaka och skicka ut nya dubbningar till Disney).

Creditlistan blir givetvis en komplett creditlista, och inte ens rösterna (mer än de som redan nämnts) lär man få reda på i förväg; så det spelar ingen som helst roll hur mycket eller lite du bryr dig om övriga inblandade i dubbningarna...

Jag ser framemot att se creditlistan nästa vecka!  :D (helgen därpå sitter jag på Filmstaden Storgatan och ser filmen, trevligt med Nina Hjelmkvist i den)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 mars 2020 kl. 21:28:32
Jag ser framemot att se creditlistan nästa vecka!  :D (helgen därpå sitter jag på Filmstaden Storgatan och ser filmen, trevligt med Nina Hjelmkvist i den)
Förhoppningsvis... I värsta fall har det tagit över en månad att få creditlistor från Disney Character Voices, men jag hoppas och tror att det ska gå snabbare den här gången.

gstone

Jag skulle verkligen gilla att veta vilka som är dom svenska  rösterna till Splinter och Baron Draxum i Nickelodon serien Rise of the Teenage Mutant Ninja Turtles ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  9 mars 2020 kl. 08:44:19
Undrar om den här filmen kommer dubbas
https://www.moviezine.se/movies/the-secret-garden

SF Films sa till mig att den BARA kommer visas textade !

Jag frågade SÄRKILT OM DET ! >:( :(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag undrar över rösterna till några karaktär i DuckTales Säsong 2 om Daniel inte tycker det för mycket besvär och om alla avsnitt gått i Sverige skulle jag uppskatta om han kanske kunde kontaktade SDI Media och fråga om dessa röster ?

Dessa är

Gandra Dee

Von Pluring

Violet Sabrewing

Lt. Penumbra

D'jinn

Dom dåtida jularnas ande(Ghost of Christmas Past)

Och Guden Zeus

Fast jag vill ju inte att Daniel ska itererar SDI Media eller Disney Character voice international  :D ;D

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag har röstena till ALLA SÖRE ROLLER i Framåt

Officer Grood är Annie Lundin en svensk Komiker.

Kusse är Fredrik Lexfors ,Grecklin är Ida Langhammer som är en ENTOMRT kända svensk äldre Skådespelerska !!! :) :D

Ville Lightfoot är Daniel Sjöberg som dubbat massor och även gjort en del teater som Broarna i Madison County !

Byggarbetaren Felix görs av Mangus Mark

Officer Spectre är Frida Örn

Ochh Gaxton och Dowdrop är Albin Flanks och Sanna Bråding båda är rätt kända i Sverige ! :D Med Albins CV fult av känsa musialer och Sanna är en rent sagt kändis skulle jag hävda
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 10 mars 2020 kl. 09:00:46
Jag undrar över rösterna till några karaktär i DuckTales Säsong 2 om Daniel inte tycker det för mycket besvär och om alla avsnitt gått i Sverige skulle jag uppskatta om han kanske kunde kontaktade SDI Media och fråga om dessa röster ?

(...)

Fast jag vill ju inte att Daniel ska itererar SDI Media eller Disney Character voice international  :D ;D
Senast jag frågade Disney Character Voices International, så hade de ännu inte fått in någon Contract Inventory Sheet till säsong 2 av DuckTales, vilket de brukar få en tid efter att respektive säsong är färdigdubbad. Jag ska fråga igen snart, och se om de har fått in någon sådan lista än.

SDI Media kan man ju tyvärr inte fråga, då de inte lämnar ut uppgifter till andra än kunden. Jag vill helst också inte behöva be Disney Character Voices att de i sin tur kontaktar SDI Media och frågar om specifika röster, vilket de har gjort ibland men inte verkar jätteförtjusta i.

Så vi får nog vackert vänta lite tills säsongen är färdigdubbad (om den inte redan är det) och Disney har fått in Inventory Sheets (en förteckning över samtliga skådespelare och rollfigurer i en säsong) från SDI Media.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 mars 2020 kl. 09:41:17
Senast jag frågade Disney Character Voices International, så hade de ännu inte fått in någon Contract Inventory Sheet till säsong 2 av DuckTales, vilket de brukar få en tid efter att respektive säsong är färdigdubbad. Jag ska fråga igen snart, och se om de har fått in någon sådan lista än.

SDI Media kan man ju tyvärr inte fråga, då de inte lämnar ut uppgifter till andra än kunden. Jag vill helst också inte behöva be Disney Character Voices att de i sin tur kontaktar SDI Media och frågar om specifika röster, vilket de har gjort ibland men inte verkar jätteförtjusta i.

Så vi får nog vackert vänta lite tills säsongen är färdigdubbad (om den inte redan är det) och Disney har fått in Inventory Sheets (en förteckning över samtliga skådespelare och rollfigurer i en säsong) från SDI Media.

Okej tack för svaret. Jag antar jag kan vänta lite. Förhoppningsvis lärd dom fått en Contract Inventory Sheet vid Juni 2020, Man kan alltid hoppas :D ;), Säsong  tre har i alla release datum  i USA. Vilket t yder på att det var ett GANSKA långt tag sedan andra säsongen slutade gå !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.