Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Coronaviruset

Startat av gstone, 16 mars 2020 kl. 17:09:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Men finns inte det mer biverkningar när det gäller phfizer vaccinet? Med tanken på att en dålig hosta börjar dyka up med dom andra biverkningarna så är frågan vad som pågår? Är det här en ny biverkning med dom andra?

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 29 april 2021 kl. 13:26:09
Men finns inte det mer biverkningar när det gäller phfizer vaccinet? Med tanken på att en dålig hosta börjar dyka up med dom andra biverkningarna så är frågan vad som pågår? Är det här en ny biverkning med dom andra?
Nej, Pfizer-vaccinet är bland de bästa vad gäller både effektivitet och få biverkningar. Den värsta konstaterade biverkningen där är väl tillfällig ansiktsförlamning (som drabbat ett fåtal personer), vilket onekligen inte låter roligt men åtminstone är övergående. Moderna verkar egentligen ha ännu färre biverkningar, men det är ju inte så många som får Moderna då EU-länderna får in klart minst av det vaccinet.

Det enda vaccin där det verkar finnas risk för permanenta biverkningar är just AstraZenecas vaccin, där det konstaterats att det finns en mycket liten risk för blodproppar med låga nivåer av blodplättar, som man i värsta fall kan dö av. :( Men just nu är det ju bara personer över 65 år som får AstraZenecas vaccin i Sverige, så att alla under 65 får antingen Pfizer eller Moderna (Janssens vaccin, som också är formellt godkänt, är pausad i väntan på EUs utredning om blodproppar).

Citat från: gstone skrivet 28 april 2021 kl. 22:25:24
Jag fick första dosen vaccin idag  :D

Jippe !
Vilket vaccin fick du?

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 april 2021 kl. 13:40:49
Nej, Pfizer-vaccinet är bland de bästa vad gäller både effektivitet och få biverkningar. Den värsta konstaterade biverkningen där är väl tillfällig ansiktsförlamning (som drabbat ett fåtal personer), vilket onekligen inte låter roligt men åtminstone är övergående. Moderna verkar egentligen ha ännu färre biverkningar, men det är ju inte så många som får Moderna då EU-länderna får in klart minst av det vaccinet.

Det enda vaccin där det verkar finnas risk för permanenta biverkningar är just AstraZenecas vaccin, där det konstaterats att det finns en mycket liten risk för blodproppar med låga nivåer av blodplättar, som man i värsta fall kan dö av. :( Men just nu är det ju bara personer över 65 år som får AstraZenecas vaccin i Sverige, så att alla under 65 får antingen Pfizer eller Moderna (Janssens vaccin, som också är formellt godkänt, är pausad i väntan på EUs utredning om blodproppar).
Vilket vaccin fick du?
Läste om situationen i Australien när det gäller vaccin, där så är det tvärtom med åldersgrupperna.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Bubblat i vaccinkön:

- Vilken är den vanligaste biverkningen av Pfizers vaccin?
- Att man pfiser. :)

- Vad kan man se på vårdcentraler där man ger Astra Zenecas vaccin?
- Där finns folk som man kan ze neca till att ta sprutan.  :)

Scoobydoofan1

Runt 1/3 har fåt 1 dos och 1/10 är full vaccinerad mot covid 19. Osäker om det här är en dålig mängd vaccinerade med tanken på andra länder som har en högre mängd av deras invånare vaccinerad mot Covid 19.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  5 maj 2021 kl. 15:48:18
Runt 1/3 har fåt 1 dos och 1/10 är full vaccinerad mot covid 19. Osäker om det här är en dålig mängd vaccinerade med tanken på andra länder som har en högre mängd av deras invånare vaccinerad mot Covid 19.
Det borde vara ganska jämförbart mellan alla EU-länder, då alla EU-länder (plus Norge och Island, som köper in vaccin via Sverige) får tilldelat vaccindoser procentuellt utifrån folkmängden. Därför borde antalet vaccinerade i procent vara ganska lika mellan alla länder.

Dock är ju Sverige ett avlångt land med stora geografiska avstånd, varför det förstås tar lite längre tid än vissa länder att få vaccindoserna till alla Sveriges hörn. Sveriges upplägg med 21 regioner kan också sakta ner det en aning, då ju vaccinet kommer till Folkhälsomyndigheten som i sin tur skickar ut det till de 21 regionerna, som i sin tur ska skicka ut vaccinet till varje enskild hälsocentral, vaccinationsmottagning, o.s.v. Det kan säkert ta några dagar innan de enskilda vårdcentralerna har fått vaccindoserna, då jag gissar att det åtminstone delvis fraktas via lastbil.

Det kan också skilja lite mellan olika länder hur man rapporterar in siffror och hur ofta statistiken uppdateras, men jag skulle gissa på att alla EU-länder lär använda upp i stort sett alla inkomna vaccindoser inom en vecka. Från början var det ju en del svenska regioner som sparade hälften av alla vaccindoser för att ha till den andra dosen, men nu när vaccinleveranserna är stabila och det kommer in relativt mycket vaccin (772000 doser den här veckan) lär ingen göra det längre.

Goliat

Är det någon här som insjuknat i Covid?

MOA

Citat från: papperskorg skrivet  7 maj 2021 kl. 06:23:20
Är det någon här som insjuknat i Covid?
Jag har klarat mig fast både min farfar & farbror haft Corona

Goliat

Citat från: MOA skrivet  7 maj 2021 kl. 23:37:53
Jag har klarat mig fast både min farfar & farbror haft Corona

Usch då, blev de jättesjuka eller klarade de sig bra ändå?

MOA

Citat från: papperskorg skrivet  9 maj 2021 kl. 17:53:25
Usch då, blev de jättesjuka eller klarade de sig bra ändå?
Båda blev friska fast farfar dog av annan sjukdom

Scoobydoofan1

Citat från: MOA skrivet  9 maj 2021 kl. 21:36:53
Båda blev friska fast farfar dog av annan sjukdom
När vi är ändå på ämnet så har dom smittade med covid 19 ökat över 1 million, det är över 11% av Sveriges befolkning och bara runt 30% har fåt 1 dos av phfizer och 10% har fåt båda doserna. När det gäller numren så ser det inte bra ut när det gäller mängder smittade, också över 15 000 döda snart...... trista nyheter.

gstone

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  9 maj 2021 kl. 22:15:30
När vi är ändå på ämnet så har dom smittade med covid 19 ökat över 1 million, det är över 11% av Sveriges befolkning och bara runt 30% har fåt 1 dos av phfizer och 10% har fåt båda doserna. När det gäller numren så ser det inte bra ut när det gäller mängder smittade, också över 15 000 döda snart...... trista nyheter.

Så filmstaden kommer inte öppna än ? :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Scoobydoofan1

Citat från: gstone skrivet  9 maj 2021 kl. 22:29:17
Så filmstaden kommer inte öppna än ? :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Hur ska jag veta det? jag har inte koll på vad filmstaden eller andra biografer gör när det handlar om att dom ska va öppna eller stängda.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  9 maj 2021 kl. 22:29:17
Så filmstaden kommer inte öppna än ? :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Smittspridningen i Sverige har sjunkit en aning de senaste veckorna, men ligger fortfarande på alldeles för höga nivåer. Så det är väl högst tveksamt, skulle jag vilja säga - min spontana gissning är att de inte kommer våga höja 8-personersgränsen till den 17 maj... :(

Men vi får väl se - tydligen ska besked från regeringen och Folkhälsomyndigheten komma nu på onsdag (12 maj).


Problemet just nu är att många tycka ha blivit leds och slutat att följa restriktioner och rekommendationer - bland annat har det ju rapporterats att allt fler som tidigare jobbat hemifrån nu återgått till att jobba på arbetsplatserna; vilket är ett stort problem då majoriteten av all smittspridning sker på antingen arbetsplatser, i hemmen eller på privata fester.

Det här är en besvärlig situation, för om folk slutat att följa restriktioner hjälper det ju heller inte med fler restriktioner eller nedstängningar - inga restriktioner i världen hjälper om inte befolkningen också respekterar dem... :(