Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Idol

Startat av E, 10 september 2018 kl. 15:47:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Väldigt tråkigt och orättvist att Maya Arctaedius åkte ut ikväll... :( Hon var visserligen inte riktigt lika bra som tidigare veckor, men ändå bra och långt ifrån sämst ikväll. Jag tyckte att hon var riktigt bra sångmässigt, medan däremot scenspråket lämnade en hel del övrigt att önska - men i mina ögon är rösten och utstrålningen ändå viktigare än scenspråket.

Fastän jag tycker om Ella Hedström, så hade jag ärligt talat hellre sett att hon hade åkt ut. Hon var inte särskilt bra ikväll - dels hade hon valt en tråkig och okänd låt, dels passade låten inte riktigt hennes röst (och hon fick ingen chans att glänsa med sin fina sångröst) och dels försvann hon tyvärr i mängden då de flesta andra stack ut mer. Dessutom känns hon ganska smal och passar bara för enstaka genrer, varför hon knappast kommer kunna hänga sig kvar alltför länge i tävlingen. Annars tycker jag nog att Mattias Nederman var sämst ikväll, som visserligen var helt okej men som gjorde ett ganska anonymt och lättförglömligt intryck; och med några falska toner här och var. Med någon rättvisa borde det ha varit han och Ella som skulle ha hängt löst ikväll.

Annars var Nadja Holm överlägset bäst ikväll, som var fantastiskt bra och såg ut som att hon aldrig gjort annat än att stå på scen. Fantastisk sångröst, proffsig, naturlig och ett otroligt scenspråk. Hon har alltid varit bra, men gjorde sin bästa insats hittills ikväll. Det kan ärligt talat inte bli så mycket bättre. :)

Näst bäst var Nova Luther, som är helt fantastisk och så oerhört duktig, professionell och charmig. Hon sjöng väldigt bra, hade ett imponerande scenspråk och gjorde en minnesvärd insats; även fast juryn i och för sig har rätt i att hon borde kunna åstadkomma ännu mer utifrån samma låt.

Jag blev också mycket imponerad över Paulina Pancenkov, som jag inte tyckt har varit särskilt bra förut men som blivit bättre och bättre för varje vecka som gått. Ikväll fick hon verkligen glänsa med sin fantastiska sångröst, och gjorde riktigt bra ifrån sig - hennes bästa insats hittills, och efter att hon länge varit tämligen anonym för mig har jag nu verkligen börjat tycka om henne.

Tjejerna är helt klart överlag bättre än killarna i år, men efter att jag länge tyckt att Caspar Camitz varit alldeles för mycket och på gränsen till pajas så har jag faktiskt börjat tycka om honom de senaste veckorna. Han var bra ikväll, och jag hoppas han fortsätter så här. Han tillhör ändå inte någon av mina favoriter, men nu ser jag faktiskt att han kan vara bra bara han lägger manken till.


Vad tyckte ni andra om veckans Idol?

Daniel Hofverberg

Nej, tyvärr verkar det som att tidigare års "tjejslakt" upprepas igen i år... :'(

Jag hade hoppats att det skulle göra skillnad att man numera kan rösta gratis via TV4 Play-appen, men förutom förra veckan när Gabriel mycket rättvist åkte ut har man inte sett många tendenser till det...

Daniel Hofverberg

Jag håller med dig, och det ser onekligen inte helt ljust ut efter fredagens resultat. Men jag hoppas fortfarande på att Nova Luther ska vinna i år, alternativt Nadja Holm - finns det någon rättvisa borde någon av de två vinna...

Förhoppningen är att det möjligen kan bli lite annorlunda resultat nu när man kan rösta gratis via appen, så att man inte måste ringa eller SMSa - i och med att ganska många jag känner tidigare år har struntat i att rösta av ekonomiska eller praktiska skäl, så finns det kanske en liten chans att det kan bli lite mer rättvisa resultat nu när alla kan rösta kostnadsfritt. Det kräver ju visserligen TV4 Play- eller C More-appen, vilket förmodligen utesluter de flesta pensionärer, men förutom de äldsta lär väl relativt många redan ha någon av de apparna installerade.

Om det fortfarande inte hjälper utan det blir lika orättvis utgång även i år, så borde även TV4 inse att något måste göras åt saken... :(

Daniel Hofverberg

Lite märkligt att Affe valt att hoppa av Idol; i synnerhet efter att han var ovanligt bra förra veckan. Men fastän han varit ganska bra är det ingen jag kommer sakna, om jag ska vara ärlig. Märkligt dock varför han inte verkar ska ersättas av någon annan, för nu är man ju i ofas med en deltagare "för lite" - den enda tidigare gången i Idols historia som någon hoppat av (2010) blev det ju den som senast åkte ut som fick komma tillbaka; så varför inte så nu...? :(

För en gångs skull ett helt rättvist resultat, för Mattias och Niklas var onekligen sämst ikväll. Jag tycker dock att Niklas var lite sämre ikväll, men ser man till säsongen som helhet så känns nog Mattias som ännu svagare (inte minst då Niklas var ovanligt bra just förra veckan); så jag hade varit nöjd med att vem som helst av de två åkte ut. :) Jag tyckte om Mattias från början, men sen sin första audition har han blivit sämre och sämre för varje vecka som gått, vilket onekligen inte är ett gott tecken...

Ikväll tycker jag att Paulina Pancenkov var bäst, och Nadja Holm inte långt därefter. Båda de två var mycket proffsiga, sjöng fantastiskt och hade ett fantastiskt scenspråk. Jag har alltid tyckt om Nadja, men jag blir förvånad över att Paulina - som jag inte tyckte var så märkvärdig från början - har blivit bättre och bättre för varje vecka som gått.

Nova Luther är som vanligt fantastisk, även om jag inte tyckte hennes låtval var världens bästa. Men hon är väldigt proffsig, naturlig, har ett imponerande scenspråk och sjunger fantastiskt. Jag tycker juryn var oförskämt hård mot henne, då hon visserligen var något sämre än tidigare veckor men ändå bättre än de flesta - men likväl verkade juryn hårdare mot henne än mot Mattias...?! Jag var orolig att Nova skulle hänga löst efter juryns orimligt hårda kritik, så jag är glad att svenska folket verkar ha lite vett i alla fall...

Jag tyckte Ella Hedström var lite sämre än vanligt, eller så var det bara låtvalet som var lite tveksamt - trots allt är det ju nästan omöjligt att komma ut i Billie Eilishs nivå, så det blev nästan oundvikligt att hon upplevdes som en blek kopia av originalet. Men hon var ju ändå betydligt bättre än både Niklas och Mattias, så jag är glad att hon inte hängde löst; vilket jag ärligt talat trodde att hon skulle göra...

Jag tyckte inte heller Herman Silow var alltför bra ikväll, trots att han fick så bra kritik av juryn. Jag tyckte han gjorde om låten för mycket, till den grad att det kändes som att misshandla låten; och den ändrade stilen gjorde låten sämre.

Caspar Camitz var helt okej - varken mer eller mindre - men trots att han sjunger bra har jag ärligt talat fortfarande lite svårt för honom. Däremot tyckte jag Simon Karlsson var bra ikväll.

Daniel Hofverberg

Är det någon mer än mig som är chockad över att juryn verkligen valde att använda livbojen på Ella Hedström? Visserligen förtjänade hon verkligen inte att få minst röster eller att åka ut, men samtidigt känns det lite dumt att ha använt livbojen på henne ifall exempelvis Nova eller Nadja (hemska tanke!) skulle åka ut framöver - att då inte ha kvar livbojen känns riskabelt. Det känns lite som att slösa bort livbojen, då Ella ändå inte har en chans att kunna vinna Idol - hon är alldeles för smal och nischad för det, trots att jag tycker om henne.

Jag tycker det var fullt rättvist och logiskt att Niklas Hultberg hängde löst, som ärligt talat inte var alltför bra och som sjöng påtagligt falskt mellan varven. Däremot tyckte jag inte att Ella förtjänade att få minst röster, som ändå gjorde bra ifrån sig men som hade valt en alldeles för tråkig låt - en låt som jag gissar inte faller i smaken för majoriteten av de som ser Idol. Tvärtemot vad juryn ansåg tyckte jag faktiskt sämst om Herman Silow ikväll, som jag tyckte kändes överdriven och tillgjord - det blev alldeles för mycket för min del, och han kändes over the top.

Jag tyckte bäst om Nova Luther ikväll, som verkligen är helt fantastisk och gjorde en fenomenal insats i en svår låt. Imponerande scenspråk, fantastisk utstrålning, utmärkt sångröst och känns dessutom proffsig och helt naturlig. Även Nadja Holm var utmärkt, och lyckades faktiskt att göra en (i mitt tycke) förfärligt tråkig och dålig låt ganska bra; vilket är en imponerande bedrift. Paulina Pancenkov var också riktigt bra, även fast jag inte är helt förtjust i att hon saktade ner låten påtagligt jämfört med originalet.

Jag har tyckt att Caspar Camitz varit bra de senaste veckorna, men ikväll var jag inte alltför förtjust i honom - som Nikki också var inne på kändes han slentrianmässig och opersonlig. Jag tyckte att Simon Karlsson var bra på refrängerna, medan han däremot sjöng ganska falskt under verserna.

Daniel Hofverberg

Äntligen har Niklas Hultberg åkt ut! ;D Det var inte en sekund för tidigt, då han sällan varit alltför bra och ärligt talat inte hade förtjänat att ens gå vidare till Kvalveckan (i mitt tycke).

Niklas var inte särskilt bra ikväll heller, även fast det delvis beror på låten han fick tilldelad - det är väl i stort sett bara Måns Zelmerlöw själv som faktiskt kan göra "Heroes" rättvisa, så att försöka göra en rättvis version av den är nästan dömt att misslyckas. Men med detta sagt borde man ändå lyckas bättre än Niklas gjorde, som sjöng påtagligt falskt och dessutom kändes anonym och opersonlig - det blev aldrig mer än en mycket blek kopia av originalet, då han inte ens verkade försöka att göra någon egen tolkning av låten. :(

Helt rättvist att han och Herman Silow hängde löst, då Herman heller inte var så bra. Han sjöng visserligen bra, men jag tyckte han kändes övertaggad och spelade över. Det blev lite för mycket av allt, och så fick han dessutom ingen låt som passar honom särskilt bra - inget fel på låten, men den passar inte Herman särskilt väl; fast å andra sidan är det lite svårt att veta exakt vilka slags låtar som faktiskt passar Herman som känns lite svårdefinierad... Dessutom stör jag mig lite på att Herman envisas med att sjunga på utpräglad brittisk engelska - vilket passar utmärkt för vissa låtar, men inte särskilt bra för andra låtar.

Jag tyckte att Nova Luther var klart bäst ikväll, som var fenomenal och gjorde en svår låt fullständig rättvisa - hon sjöng utmärkt, hade bra scenspråk, kändes naturlig och väldigt proffsig. Det kan ärligt talat inte bli mycket bättre, och jag hittar inget att klaga på alls. :)

Näst bäst var Nadja Holm, som också var utmärkt och gjorde en fantastisk insats med en mycket svårsjungen låt. Att sjunga Beyoncés låtar är ju nästan dömt att misslyckas, och ändå lyckas Nadja göra låten fullständig rättvisa på ett sätt som få hade lyckats med. Dessutom har hon ju en gudomlig sångröst, och kändes naturlig och proffsig. Mycket imponerande!

Ella Hedström är ju helt klart smal och nischad, och passar inte för alltför många olika låtar och musikstilar, men när hon verkligen får en låt som passar henne är hon magisk - som hon också var ikväll, och jag är mycket tacksam att hon satt säkert efter att precis ha fått livbojen; hade varit taskigt om hon åkt ut direkt efter att ha fått livbojen...

Paulina Pancenkov var också riktigt bra ikväll, och även om det inte var hennes bästa insats så gjorde hon bra ifrån sig - ett fåtal svajiga toner, men till största delen riktigt bra och dessutom är hon proffsig och har bra scenspråk.

Caspar Camitz tycker jag har börjat bli för mycket, och även fast han sjöng utmärkt så tyckte jag han kändes övertaggad och over the top ikväll. Ibland har hans överspelande passat låten, men det gjorde det inte ikväll, utan blev för mycket av allt.

Simon Karlsson sjöng ganska falskt i den första versen, men sen blev det betydligt bättre varför han överlag var helt okej. Han har gjort bättre ifrån sig förr, men bortsett från den första versionen gjorde han ändå en bra insats.

Daniel Hofverberg

Äntligen har Herman Silow åkt ut - helt rättvist, då han inte alls var på samma nivå rent musikaliskt som de andra kvarvarande deltagarna. Hur sjutton tänkte han egentligen med låtvalet...?! Att sjunga "La vie en rose" i en sådan här tävling måste ju vara på förhand dömt att misslyckas, och jag är tveksam om någon annan än Edith Piaf kan göra låten rättvisa. Dessutom lär ju en låt från 1947 inte direkt vara jättepopulär bland de yngre, som huvudsakligen är de som ser på Idol... Han klarade sig i och för sig bättre än jag hade väntat mig, och hans franska var utan tvekan bra, men ändå inte särskilt imponerande.

Simon Karlsson var heller inte alltför imponerande, då han verkligen inte passar för den här Miriam Bryant-låten; plus att det kändes som att han hade valt fel tonart. Så tyvärr lät det inte alltför vackert, så förståeligt att han hängde löst.

Klart bäst av solonumren ikväll var Nova Luther, som är helt fantastisk och lyckades göra en ganska svår låt fullständig rättvisa - hon både sjunger utmärkt, känns proffsig och naturlig samt har ett imponerande scenspråk. Det kan inte bli mycket bättre.

Näst bäst ikväll tycker jag om Nadja Holm, som inte var riktigt lika bra som vanligt rent sångmässigt - det förekom någon enstaka falsk ton, som man inte är van vid när det gäller henne - men utan tvekan väldigt proffsig och ett bra scenspråk. Paulina Pancenkov var också riktigt bra, där jag inte är alltför förtjust i låten men som ändå gjorde riktigt bra ifrån sig och har en fantastisk sångröst.

Jag börjar bli lite leds på Caspar Camitz, som ju är mycket skicklig rent musikaliskt och alltid sjunger rent men som ärligt talat känns som att han gör samma sak och låter ungefär lika varje vecka; vilken låt han än sjunger. Det är säkert inte medvetet, men det känns som att han spelar över; och jag började tycka att han var farligt nära att misshandla "Killing Me Softly with His Song"... :( Jag har tyckt om Caspar förut, men nu börjar det kännas som att han går på tomgång, då allting känns för lika och han börjar kännas over the top lite för ofta; men tydligen går det hem hos tittarna i alla fall...

Av duetterna var Nova och Caspar utan tvekan bäst, som gjorde en utmärkt insats och har sångröster som verkligen passar ihop och kompletterar varandra på ett lyckat sätt. Nadja och Simon sjöng bra och fick en tacksam låt, men hade inte lika bra samspel och passade inte riktigt ihop musikaliskt.

Daniel Hofverberg

Jag kan inte för mitt liv förstå hur Nadja kunde hänga löst ikväll, men däremot rättvist och välförtjänt att Simon Karlsson åkte ut. Jag har visserligen tyckt om honom, men han är ojämnast av de kvarvarande och har mellan olika veckor varierat mellan halvdan och väldigt bra. ikväll tyckte jag att hans andra framträdande var väldigt bra och berörande, medan det första var allt annat än lyckat... :(

Kvällens bästa framträdande var nog Nadja Holms andra låt, där hon gjorde en fantastisk insats med både otrolig sångröst, scennärvaro och ett berörande framträdande. Och att faktiskt lyckas få en låt från 1963 att kännas modern måste ses som en smärre sensation...! Däremot var hon inte riktigt lika imponerande på sin första låt, om än långt ifrån dålig. Hon är ju alltid oerhört proffsig, och det märks att hon verkligen satsar till 100% på musiken.

Ser man till en samlad bedömning av hela kvällen tycker jag nog istället bäst om Nova Luther, som både sjunger riktigt bra, är proffsig, naturlig och har ett imponerande scenspråk. Dessutom är hon så charmig och naturlig, varför jag har tyckt bäst om henne hela säsongen. Olyckligt att hon kom av sig i början av första låten och missade text, men hon räddade ändå upp situationen på ett bra sätt. Även om hon inte fick till någon riktig höjdarinsats ikväll, så var hon ändå bra på båda låtarna och gjorde allt som gick.

Paulina Pancenkov var riktigt bra på "Feeling Good", medan jag däremot inte riktigt tycker att Sarah Dawn Finer-låten passade henne. Men ser man på själva sångrösten är hon nog bäst av alla i årets Idol, och det är otroligt att hon har blivit så mycket bättre under senare tid - medan jag inte alls hade fastnat för henne under audition eller slutaudition; och även under Kvalveckan och de första fredagsfinalerna kändes hon väldigt anonym... Men hon har som sagt blivit bättre och bättre med tiden, och är nog den som utvecklats mest av alla i år.

Trots att han är väldigt musikalisk börjar jag bli lite leds på Caspar Camitz, som börjar kännas som att han alltid gör samma sak - och som lite för ofta spelar över och "stilar sönder" låtar. Det är säkerligen fullt avsiktligt, men jag har lite svårt för när man börjar närma sig att misshandla lite för många låtar. "When We Were On Fire" var inte särskilt bra, men däremot gjorde han lite bättre ifrån sig på sin andra låt.


För övrigt är det otroligt att det nu är en kille och tre tjejer kvar i tävlingen - det måste vara ganska många år sedan det senast hände så här långt in i tävlingen...? Tyvärr misstänker jag att Caspar likväl kommer att vinna, men jag är i alla fall positivt överraskad över att tre starka och riktigt bra tjejer är kvar till semifinalen - det är mer än jag hade väntat mig under början av hösten, då tjejer åkte ut på löpande band samtidigt som underlägsna killar satt säkert...

Nästa vecka är ju semifinal (vilket med all säkerhet lär innebära Juryns val som tema), så om två veckor blir det final. Det torde väl innebära att det bör bli tre personer i finalen i år (för det vore ju väldigt skumt om två personer ska åka ut nästa vecka, som aldrig hänt förut).

I så fall hoppas jag verkligen att Nova och Nadja går till final, i så fall troligen med Caspar som den tredje personen. :) Själv hoppas jag att Nova vinner i år, då hon känns som den som skulle ha störst nytta av en vinst; i och med att hon upplevs så pass blyg så att hon kanske inte kan ta sig in i musikbranschen lika lätt på egen hand. Men det vore för all del heller inte fel om Nadja vann, så vem som helst av de två känns som värdiga vinnare. :) Men tyvärr befarar jag att det kommer bli Caspar, vilket i så fall vore orättvist... :(

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 21 november 2020 kl. 10:57:33
Men Pär sa ju att dom räknas upp utan inbördes ordning, den som får näst minst röster hänger inte löst varje gång
Jag förstod faktiskt inte riktigt hur Pär menade med sitt något kryptiska uttalande - om alla utom den som åkte ut presenterades utan inbördes ordning, eller om alla utom de två sista presenterades utan inbördes ordning. Men det är mycket möjligt att du har rätt, och att de som hängde löst ikväll inte nödvändigtvis hade näst minst röster.

Fram till och med förra veckan har ju Pär betonat att alla presenteras utan inbördes ordning förutom de två som hänger löst, så då råder det ju ingen tvekan om vad som avses. Men mycket möjligt att de från och med nu inte vill avslöja vem som fått näst minst röster, i och med att det är så få kvar så att det skulle kunna påverka röstningen nästa vecka.

Daniel Hofverberg

Wow! Helt otroligt med två tjejer i final i Idol i år - det innebär alltså att det för första gången på sex års tid faktiskt kommer att bli en tjej som vinner i år. ;D Det var verkligen inte en sekund för tidigt...! Jag har hela hösten trott att Caspar skulle vinna i år, som ju också varit favorittippad - så det var mycket otippat för min del att han skulle åka ut. När det stod mellan han och Paulina sist ikväll trodde jag ärligt talat att utgången var helt given...

Jag tycker inte att Caspar var alltför imponerande ikväll, så jag tycker det är rättvist. Hans första låt tog han sig nog vatten över huvudet med, och då kom han ju också av sig en liten stund. Med den andra låten var han bättre, men jag tycker att han lite för ofta har spelat över och blivit lite för mycket, varför jag tycker det är rättvist att han åkt ut. Han är ju helt klart musikaliskt begåvad, och är ju väldigt originell och udda av sig - och ibland har den här udda stilen passat låtarna perfekt, medan det ibland blivit för mycket av allt och känts som överspel (fastän det nog säkerligen varit helt avsiktligt och inget överspel i traditionell mening). Så för hans del har det varierat så mycket mellan olika låtar, beroende på om låtarna vinner på att ta sig friheter med och "stajla" lite under eller om låtarna vinner på mer traditionella versioner (att sjunga "rakt upp och ned", så att säga)...

Nu kommer det också bli en väldigt spännande och oförutsägbar final, för jag kan faktiskt inte sia om vem som har större chans att vinna av Nadja Holm eller Paulina Pancenkov - de är båda väldigt bra på lite olika sätt, och båda känns mycket professionella och naturliga. :) Fast jag hoppas ändå på att Nadja vinner, då jag nog ändå tycker att hon är aningen vassare - plus att det vore väldigt kul med en vinnare från Piteå, bara sju mil från där jag bor...


Dock tycker jag det var tråkigt och orättvist att Nova Luther åkte ut som första person ikväll, då hon varit min favorit hela hösten och hon var bra även ikväll. Men jag tror att det berodde mycket på låtvalet, då det känns som att hon och Caspar fick de svåraste låtarna av juryn; samtidigt som Paulina fick en låt som visserligen var tekniskt svårsjungen men som ändå passade henne perfekt. Dessutom fick nog Nova den för den stora massan mest okända låten, som också kan ha gjort sitt till... :(

Jag tycker också det var ett tråkigt upplägg att en person skulle behöva åka ut redan efter en låt - plus att det var synd att inte få höra Novas andra låt, som jag tror att hon hade gjort ett strålande jobb med...

Men jag tror ändå att Novas framtid inom musiken är ljus, så jag är inte alltför upprörd ändå, när hon trots allt kommit så långt som till semifinal - och Nadja och Paulina är helt klart värdiga finalister; det kan ingen ta ifrån dem. :)

Nadja har ju varit väldigt bra och professionell hela hösten, och blivit ännu bättre de senaste 3 - 4 veckorna. Då hon ju till råga på allt sagt upp sig från sitt jobb enbart för att vara med i Idol, så var det ju väldigt skönt för hennes skull att hon trots allt gått hela vägen till final... Det känns som att hon verkligen satsar allt, och vill satsa på en musikkarriär till varje pris.

Paulina var jag inte så begeistrad av från början, som under audition, slutaudition och kvalveckan kändes ganska anonym och slätstruken. Men hon har blivit bättre och bättre för varje vecka som gått under hösten, och är väl en av dem som utvecklats mest under Idol-tiden. Nu har hon varit riktigt bra ett antal veckor; och de gånger hon valt eller fått låtar som verkligen passar henne har hon varit helt magisk. Och så har hon nog den tekniskt bästa sångrösten av alla deltagare i år, och verkar klara av precis alla toner, vilket ju heller inte gör saken sämre.

Daniel Hofverberg

Äntligen vann "rätt" person i Idol, och jag tycker det var rättvist och logiskt att Nadja Holm vann - en mycket värdig vinnare helt enkelt. Hon är fantastisk med en imponerande utstrålning, oerhört proffsig, bra scenspråk och en fantastisk sångröst. Hon har varit en av mina favoriter hela hösten (tillsammans med Nova), men har blivit ännu bättre på senare tid och känns som en mycket värdig vinnare. :D

Paulina Pancenkov är utan tvekan också väldigt bra, och har gjort mycket bra ifrån sig - plus att hon nog har den bästa sångrösten av alla årets deltagare. Jag uppskattar också att hon alltid är spontan, ärlig och naturlig. Jag tyckte nog också att Paulina gjorde den första låten ikväll, "reprisen" från hotellrummet, lite bättre - den låten passade henne perfekt, och framhävde hennes röst på ett fint sätt. Däremot var Nadja lite bättre på den andra låten, som blev väldigt berörande och gripande.

Men framförallt vinnarlåten gjorde störst skillnad, där Nadja definitivt var bättre. Vinnarlåten kändes lite märklig och ofokuserad med Paulina, och jag kan inte helt sätta fingret på varför - men blev mycket bättre i Nadjas version plus att den också passade Nadja bättre. Jag skulle tro att det nog mycket var vinnarlåten som avgjorde vem som vann, och det har man ju också sett ganska många gånger i Idol att det ofta (om än inte alltid) är personen som klarar av vinnarlåten bättre som också vinner.

Och väldigt roligt att det för en gångs skull är en norrlänning som vunnit Idol; och till råga på allt från Piteå som bara ligger sju mil härifrån... :)


Men jag hade velat veta röstsiffrorna, och hur många som röstade på respektive deltagare. Det har de ju bara avslöjat enstaka gånger i Idol, och det tycker jag borde höra till ren hövlighet att upplysa om efter finalen - på samma sätt som Melodifestivalen alltid avslöjar röstsiffrorna för alla deltävlingar efter finalens slut.

Elios


E

Juryn utryckte sig så konstigt mot Emelie och Rosanna i audition tycker jag. Men dom blir väl säkert mer framgångsrika än dom andra

Jag gillade han Fredrik som sjöng country och många fler

Daniel Hofverberg

Jag tycker att fredagens kvalfinal blev rättvis, och jag är överlag riktigt nöjd med de kvarvarande 13 personerna till fredagsfinalerna av Idol (som börjar nu på fredag). Jag är tacksam att Linus åkte ut i fredags, som helt klart var sämst av de 14 och ärligt talat högst medelmåttig sett till både sångröst, utstrålning och scennärvaro. Jag förstår inte ens hur han kunde få juryns wildcard, då det var flera av de kvarvarande som hellre hade förtjänat wildcard.

Däremot är jag väldigt tacksam över att Sunny Taylor och Emma Petersson Håård fick wildcard, som är väldigt bra - i synnerhet Sunny hade jag faktiskt inte väntat mig att juryn skulle ge wildcard, efter att de gett henne relativt hård kritik.

Mina favoriter i år är nog Amena Alsameai, Annika Wickihalder, Lana Sulhav, Sunny Taylor och Birkir Blær, men Emma Petersson Håård, Jacqline Mossberg Mounkassa och Daut Ajvaz tycker jag också är riktigt bra. :)

Däremot tycker jag verkligen inte om Fredrik Lundman, som visserligen är originell och har bra sångröst, men känns alldeles för smal och repetitiv. Jag tyckte om honom från början, men har nu sedan länge tröttnat på honom då han verkar sjunga alla låtar på exakt samma sätt och utan minsta lilla oförutsägbarhet.

Jag är heller inte särskilt förtjust i Erik Elias Ekström, som visserligen är originell och känns hyfsat säker på scen, men vars sångröst ärligt talat är ganska medioker - och hittills tycker jag inte att originaliteten uppväger den bristfälliga sångrösten...


Vad tycker ni andra om årets nya upplägg, med att man kommer rösta hela veckan? Själv är jag lite kluven till det - jag tycker att det gamla upplägget har fungerat bra, och det känns lite egendomligt med att röstningen avslutas innan man ens har hört deltagarna sjunga; och taskigt för den personen som fått minst röster och inte ens får sjunga när de andra får det... Däremot kan det väl vara logiskt att göra något som gör det mindre viktigt att se på direktsändningen på fredagar, nu när allt fler tittar i efterhand och det blir färre som verkligen ser på direktsändningar. Därigenom kan det ju vara logiskt med en förändring som gör att man kan se programmet vilken dag som helst, och ändå fortfarande kan påverka utgången. Det är möjligt att det, precis som TV4 motiverat det med, även blir mer spännande; men det låter jag vara osagt tills man faktiskt sett det. Kanske det här fungerar bättre än man tror när man faktiskt får se det i verkligheten, men än så länge är jag lite tveksam...

E

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 september 2021 kl. 21:22:54
Jag tycker att fredagens kvalfinal blev rättvis, och jag är överlag riktigt nöjd med de kvarvarande 13 personerna till fredagsfinalerna av Idol (som börjar nu på fredag). Jag är tacksam att Linus åkte ut i fredags, som helt klart var sämst av de 14 och ärligt talat högst medelmåttig sett till både sångröst, utstrålning och scennärvaro. Jag förstår inte ens hur han kunde få juryns wildcard, då det var flera av de kvarvarande som hellre hade förtjänat wildcard.

Däremot är jag väldigt tacksam över att Sunny Taylor och Emma Petersson Håård fick wildcard, som är väldigt bra - i synnerhet Sunny hade jag faktiskt inte väntat mig att juryn skulle ge wildcard, efter att de gett henne relativt hård kritik.

Mina favoriter i år är nog Amena Alsameai, Annika Wickihalder, Lana Sulhav, Sunny Taylor och Birkir Blær, men Emma Petersson Håård, Jacqline Mossberg Mounkassa och Daut Ajvaz tycker jag också är riktigt bra. :)

Däremot tycker jag verkligen inte om Fredrik Lundman, som visserligen är originell och har bra sångröst, men känns alldeles för smal och repetitiv. Jag tyckte om honom från början, men har nu sedan länge tröttnat på honom då han verkar sjunga alla låtar på exakt samma sätt och utan minsta lilla oförutsägbarhet.

Jag är heller inte särskilt förtjust i Erik Elias Ekström, som visserligen är originell och känns hyfsat säker på scen, men vars sångröst ärligt talat är ganska medioker - och hittills tycker jag inte att originaliteten uppväger den bristfälliga sångrösten...


Vad tycker ni andra om årets nya upplägg, med att man kommer rösta hela veckan? Själv är jag lite kluven till det - jag tycker att det gamla upplägget har fungerat bra, och det känns lite egendomligt med att röstningen avslutas innan man ens har hört deltagarna sjunga; och taskigt för den personen som fått minst röster och inte ens får sjunga när de andra får det... Däremot kan det väl vara logiskt att göra något som gör det mindre viktigt att se på direktsändningen på fredagar, nu när allt fler tittar i efterhand och det blir färre som verkligen ser på direktsändningar. Därigenom kan det ju vara logiskt med en förändring som gör att man kan se programmet vilken dag som helst, och ändå fortfarande kan påverka utgången. Det är möjligt att det, precis som TV4 motiverat det med, även blir mer spännande; men det låter jag vara osagt tills man faktiskt sett det. Kanske det här fungerar bättre än man tror när man faktiskt får se det i verkligheten, men än så länge är jag lite tveksam...
Du verkar mest bara heja på tjejer i Idol/Mello varje år