Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Tusen gånger starkare

Startat av Vize, 24 juni 2021 kl. 14:12:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vize

Okej film, och man fattar storyn, men den har sina brister. Opassande musik, lärare som ställer sig på killarnas sida, ungdomar som använder politiska begrepp (patriellkat). Och Olle som utbrister "Det har inte varit problem med disciplinen i den här klassen förut" när det är det enda som klassen bestått av. Jag såg denna film på bio med min högstadieklass.

Steffan Rudvall

Citat från: Vize skrivet 24 juni 2021 kl. 14:12:54
Okej film, och man fattar storyn, men den har sina brister. Opassande musik, lärare som ställer sig på killarnas sida, ungdomar som använder politiska begrepp (patriellkat). Och Olle som utbrister "Det har inte varit problem med disciplinen i den här klassen förut" när det är det enda som klassen bestått av. Jag såg denna film på bio med min högstadieklass.
Det är väl samma i boken...

Vize

#2
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 juni 2021 kl. 14:14:49
Det är väl samma i boken...
Nja, de har väl tolkat alt modifierat eller lagt till vissa saker för att det ska kännas mer som en film.

Och märkligt hur Mimi och Ludde drar igång direkt lektionen efter att de hotats med inställd klassresa och skolbal och stör det individuella arbetet. Och hur Saga får Olle emot sig när hon säger ifrån.

Fast jag har inte läst boken så jag vet inte om allt som uppdiktas följer bokens innehåll.

MOA

Citat från: Vize skrivet 24 juni 2021 kl. 14:12:54
Okej film, och man fattar storyn, men den har sina brister. Opassande musik, lärare som ställer sig på killarnas sida, ungdomar som använder politiska begrepp (patriellkat). Och Olle som utbrister "Det har inte varit problem med disciplinen i den här klassen förut" när det är det enda som klassen bestått av. Jag såg denna film på bio med min högstadieklass.
Såg denna film i 8:an & bildlärarn kändes lite som en antagonist

Simon Axelsson

Den här filmen minns jag att jag såg med min klass i typ 7:an eller så, dock i ett klassrum då det var kanske 4 år sen eller så som jag såg den. Det jag minns bäst var att jag var sjuk när vi började titta på filmen och därför missade första halvan. I och med att en skoluppgift var kopplad till filmen kände jag mig liksom tvungen att se även den första halvan, så jag letade efter den på internet till mindre lyckat resultat, men då plötsligt hittade jag någonting fantastiskt: Felix recenserar.

Filmen i sig kommer jag typ inte ihåg någonting av och då har jag ändå sett Felix recension igen för inte så länge sen, så jag skulle nog tippa på att filmen är ganska medioker och inte den mest minnesvärda av filmer. Det jag minns bäst av själva filmen är väl att Happy Jankell medverkar i den.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Vize

Citat från: Simon Axelsson skrivet 24 juni 2021 kl. 14:47:42
Den här filmen minns jag att jag såg med min klass i typ 7:an eller så, dock i ett klassrum då det var kanske 4 år sen eller så som jag såg den. Det jag minns bäst var att jag var sjuk när vi började titta på filmen och därför missade första halvan. I och med att en skoluppgift var kopplad till filmen kände jag mig liksom tvungen att se även den första halvan, så jag letade efter den på internet till mindre lyckat resultat, men då plötsligt hittade jag någonting fantastiskt: Felix recenserar.

Filmen i sig kommer jag typ inte ihåg någonting av och då har jag ändå sett Felix recension igen för inte så länge sen, så jag skulle nog tippa på att filmen är ganska medioker och inte den mest minnesvärda av filmer. Det jag minns bäst av själva filmen är väl att Happy Jankell medverkar i den.
Nej den fick dåliga betyg. Svensk ungdomsfilm.

Vize

#6
Citat från: MOA skrivet 24 juni 2021 kl. 14:32:01
Såg denna film i 8:an & bildlärarn kändes lite som en antagonist
Hur kan man ställa sig på killens sida när han förstört tjejens målning?

"Kan du lägga av nån gång?"
"Men han har faktiskt sagt förlåt"
"Vad är det med ditt humör, Linda?"

"Han har förstört min målning, jag skulle ge den till min mamma"
"Men jag tror hon blir glad ändå"
"Regel nummer ett: Inte börja gråta."

Realistiskt. Verkligen.

Maskulismen är så överdriven. Och att alla lärarna beter sig så.

MOA

Citat från: Vize skrivet 24 juni 2021 kl. 15:10:07
Hur kan man ställa sig på killens sida när han förstört tjejens målning?

"Kan du lägga av nån gång?"
"Men han har faktiskt sagt förlåt"
"Vad är det med ditt humör, Linda?"

"Han har förstört min målning, jag skulle ge den till min mamma"
"Men jag tror hon blir glad ändå"
"Regel nummer ett: Inte börja gråta."

Realistiskt. Verkligen.

Maskulismen är så överdriven. Och att alla lärarna beter sig så.
Ja särskilt bildlärarn