Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Djur stereotyper

Startat av Skokaka, 11 december 2022 kl. 15:55:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 december 2022 kl. 21:51:43Fast musen Timothy skrämmer alla Cirkuselefanterna för att de stöter bort Dumbo när hans mamma är inlåst, han skyddar dock Dumbo och hans mamma.
Precis vad jag tänkte på. Och Dumbo var först blyg när Timothy träffar honom för första gången. (Fast kanske han inte ville visa sina öron istället för att han var rädd för en mus? ???

Steffan Rudvall

Citat från: Skokaka skrivet 11 december 2022 kl. 21:57:37Precis vad jag tänkte på. Och Dumbo var först blyg när Timothy träffar honom för första gången. (Fast kanske han inte ville visa sina öron istället för att han var rädd för en mus? ??? )
Länge sedan jag såg Dumbo, men jag tror det är lite av båda.

Skokaka

En annan djur stereotyp är att kaniner tycker om morötter. Visst äter de morötter i verkligheten, men jag har hört att det är inte riktigt hälsosamt för just kaniner. Är det dödligt för kaniner, eller? ??? Då undrar jag varför Snurre Sprätt fortfarande är okej efter att ha ätit morötter hela tiden...

Steffan Rudvall

Morötter äter de väl inte i det vilda utan det är nog vi människor som har kommit på att de ska äta det...

Skokaka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 december 2022 kl. 23:19:30Morötter äter de väl inte i det vilda utan det är nog vi människor som har kommit på att de ska äta det...
Jag hoppas dock att morötter är inte lika giftiga för kaniner som hur choklad är giftiga för hundar och katter... Kaniner i media borde nu för tiden smaska på något annat då, så att man inte ger dom något som kan orsaka problem...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 december 2022 kl. 23:19:30Morötter äter de väl inte i det vilda utan det är nog vi människor som har kommit på att de ska äta det...

Kaniner gillar att äta morötter, men de bör inte äta för många, det är bra med variation, en bra kost för kaniner är att äta mer än enbart morötter, då de inte bör äta samma sak hela tiden varje gång.

Samma sak med apor (och primater i allmänhet), som människor stereotypar till att de gillar bananer och även om det stämmer så bör de inte äta alltför många eller enbart det hela tiden, det är bra med variation, därför är det bra om apor äter mer än enbart bananer.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 14 december 2022 kl. 23:22:57Jag hoppas dock att morötter är inte lika giftiga för kaniner som hur choklad är giftiga för hundar och katter... Kaniner i media borde nu för tiden smaska på något annat då, så att man inte ger dom något som kan orsaka problem...

Jag tror inte att morötter är giftiga för kaniner. (däremot får de inte äta citrusfrukter)

Jag tror inte det är morötterna som är problemet, utan snarare att de bör äta mer variationerat.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 14 december 2022 kl. 23:16:00En annan djur stereotyp är att kaniner tycker om morötter. Visst äter de morötter i verkligheten, men jag har hört att det är inte riktigt hälsosamt för just kaniner. Är det dödligt för kaniner, eller? ??? Då undrar jag varför Snurre Sprätt fortfarande är okej efter att ha ätit morötter hela tiden...

Det är ju film.

Dessutom tror jag inte agg morötter är dödligt för kaniner, men de bör inte äta för många, det är bra med variationlig kost så att de äter många fler saker än enbart morötter.

Skokaka

I hela fall vad jag har hört så är OST dödligt för hamstrar... Och kanske möss? Även om att möss älskar ost är ännu en stereotyp med djur som älskar att äta något... Detta är som sagt bara något jag har hört.

Lillefot

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 december 2022 kl. 23:45:51Det är ju film.

Dessutom tror jag inte agg morötter är dödligt för kaniner, men de bör inte äta för många, det är bra med variationlig kost så att de äter många fler saker än enbart morötter.
Dödligt är det inte (från vad jag vet), däremot kan deras tänder ta skada om de äter morötter för ofta. Så någon gång lite då och då fungerar bra, men de bör äta som ni säger en varierar kost.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 december 2022 kl. 19:19:30Rävar är också sådana som kan vara både goda och onda. Det finns flera exempel på goda rävar från Disney men även räven i Det vilda djurens flykt är god.
Mickel Räv e en listig skurk
Tails e int så listig men han e int så gammal heller

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 14 december 2022 kl. 23:16:00En annan djur stereotyp är att kaniner tycker om morötter. Visst äter de morötter i verkligheten, men jag har hört att det är inte riktigt hälsosamt för just kaniner. Är det dödligt för kaniner, eller? ??? Då undrar jag varför Snurre Sprätt fortfarande är okej efter att ha ätit morötter hela tiden...
Samma sak med Kanin & Lille Skutt

Disneyfantasten


Disneyfantasten


Fred

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 december 2022 kl. 23:45:51Det är ju film.

Dessutom tror jag inte agg morötter är dödligt för kaniner, men de bör inte äta för många, det är bra med variationlig kost så att de äter många fler saker än enbart morötter.
Folk matar kaniner med morötter hela tiden på grund av dessa missuppfattningar. Hade morötter varit dödligt för kaniner hade vi hört om det oftare.