Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Hur skulle ni ha gjort det?

Startat av Skokaka, 17 mars 2023 kl. 23:11:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skokaka

Detta är något som jag faktiskt började att tänka på...

Fanns det någon film som ni skulle vilja ändra något i? Antingen så tycker ni att filmen är usel och borde ändras mycket, eller så är det en film som ni gillar, men skulle vilja ändra en del saker i den i hela fall. Det kan bli en lång motivering, så därför tycker jag att det vore bäst att göra en tråd för just det ämnet...

Så, har ni någon motivering för någon film som ni skulle vilja ändra lite eller mycket på? :)

Hey Arnold på svenska

Jag gillar Disney Ringaren i Notre Dame men jag ville ha lite mer mörkare underton som avslutning av filmen och då skulle det ge filmen 5 av 5.
Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Disneyfantasten

Pocahontas 2 Resan Till En Annan Värld: jag skulle först och främst vilja att filmen slutar med att Pocahontas blir med John Smith i slutet istället för John Rolfe, sen finns det också mycket annat i filmen jag skulle vilja ändra, till exempel att alla sånger utom "Men Var Finns Min Väg Någonstans" helt och hållet hade kunnat hoppas över, varken John Rolfe, Mrs Jenkins eller Uttamakorin (stavning?) skulle vara med, men Kungen och Drottningen skulle vara kvar.

Ringaren i Notre Dame 2: först och främst skulle jag vilja bättra på animationen då den är fullständigt gräslig, sen skulle jag vilja ändra stora delar av handlingen då den inte stämmer överens med första filmen, dessutom är skurken Sarousch en väldigt lam skurk, så jag skulle helt enkelt plocka bort honom, men Madeleine och Zephyr skulle vara kvar, alla låtar utom "Just I'm Gonna Love You" kunde hoppas över.

Tom och Jerry Gör Stan Osäker: filmen kunde ha varit mer som kortfilmerna, huvudkaraktärerna hade inte behövt tala, Tant Rik, Hilton, Ferdinand, Dr Äppelkind (+ hans kollegor), Kapten Kurre och Gojan hade kunnat hoppas över helt och hållet, men Rufsen, Fille och Robyn Starling skulle vara kvar, sen skulle alla sånger utom "Friends To The End" helt och hållet hoppas över.

(kommer kanske på fler senare...)

Will Siv

Alldeles för många exempel....

Jag ska lista dom sen.

Lillefot

#4
Bernard och Bianca i Australien skulle jag ha ändrat lite angående både klimaxet och avtoningen. Jag tyckte att filmen slutade ganska abrupt när jag såg den nyligen, detta eftersom vi
Spoiler
får varken se Joey återförenas med sin mamma eller Marahoot med sina ägg
[close]
. Det i kombination med det skämtsamma slutet med Wilbur gjorde att jag kände mig en aning besviken på filmen.

Förutom att lägga till de scenerna hade jag också lagt till en mellanscen, där ödlan Frank lyckas att ta sig ut ännu en gång och nu faktiskt tar nycklarna och låser upp burarna till de andra djuren som McLeach har tillfångatagit. På så sätt hade det funnits potential att ge dem betydelsefulla roller till filmens klimax, istället för att scenen i slutändan inte tillförde så mycket.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Skokaka

Okej, min första film i tanken som jag tänker prata om är Pingvinen och Lyckostenen. Jag tycker dock att det är en bra film, och utav de tre sista filmerna hos Don Bluths egna studio så var denna definitivt bäst. Kanske inte perfekt, men den var utmärkt och slutade studion med en hög ton. Jag skulle dock vilja ändra på en del misstag som att figurerna i bakgrunden inte rör sig, kan faktiskt göra det. Och det händer andra misstag med animationen, men nja, det är inte mycket att klaga på...

Kanske lite för mycket sånger, förutom om det är meningen att det ska vara en musikal, förstås... Och Drake kan ses som en cliche skurk, då han verkar lite generisk. Han känns som en rip-off av Gaston, Bluto, och Bowser. (Detta påpekas till och med i Loathsome Characters Wiki.) Jag tycker nog att han känns också lite grann som en rip-off av Svarte-Petter... Men eftersom att han är skurken så är det ju såklart meningen att vi inte ska heja på honom. Tycker dock att han har för lite tid på scen, han borde ha fått mer scener. Och att han blir arg på sina medhjälpare och stormfåglarna, även om det är han som får dom att skratta, så tror jag att han bara tycker om att skrika på dom. Han är också rätt envis och ses som en pervert, men som sagt, jag tycker att det passar hos en skurk. Pingvinerna som är på hans sida och stormfåglarna tycker jag borde ha större roller, också. De borde väl tala och ha namn, skulle vara intressant hur det vore då.

Att han är stor och muskulös känns ganska onaturligt, och han ser mer ut som en skurk från en tecknad serie. Men att pingvinerna i filmen har kläder, fingrar och även tänder stör jag inte direkt på så mycket. Det behöver inte vara 100% riktigt, eller hur? Kanske 90%. Det vore som att klaga att Musse Pigg har kläder på sig... Jag tror även att kläderna ä' för att ge dom gulliga utseenden. Men det är inget fel i hela fall på Hubbe, Marina och Rocko. (De två första är till och med i Incredible Characters Wiki. :)) Marina älskar ju Hubbe för den han är, istället för att bli kär över någon bara för att de har muskler.

En del saker i filmen förvirrar mig också. Som till exempel... Hur tog de Hubbe in i båten? Varför börjar Rocko att skratta efter att ha varit arg på Hubbe för att han har ljugit? (Fast jag kunde inte låta bli att skratta med dom i den scenen. ;D) Varför simmade inte leopardsälen direkt efter Hubbe och Rocko, och istället väntade på att Hubbe skulle ta tillbaka sin sten? (Förresten, om det är precis samma leopardsäl som jagade Hubbe tidigare i filmen och som vi senare ser på ubåten som Hubbe sen sparkar till är jag osäker på. De var ju långt bort från Antarktis, så...) Hur Rocko fick en ny scarf. Också hur Drake överlevde fallet och kom tillbaka upp så där fort. Och den mest förvirrande delen: Hur kunde Rocko plötsligt flyga? Visst, det är fint att han faktiskt fick sin dröm till upplevelse, men pingviner kan ju inte flyga och det kom från ingenstans. Det kanske kunde funka om han använde en flygande maskin eller något logiskt, då detta är ju inte direkt en fantasi-film... Om att de har tomteluvor i slutet var väl för att det är kallt där, om man nu undrar varför de har såna i slutet.

Och även om Drake förtjänade det så var hans död lite för brutal... Det hade funkat om han faktiskt föll till sin död, eller om han kanske föll från klippan, och landade rakt i gapet på en späckhuggare. Det hade varit kanske mindre våldsamt?

Men i hela fall, filmen har ju också en bra Svensk dubb, och jag tycker inte att SÅ många saker behöver ändras. Men om den blev som jag beskrev så skulle den kanske bli så bra och fick mer bra kritik? Det är i hela fall bra att den inte fick för mycket dålig kritik...

Det här var min egna tanke om jag hade gjort filmen och ändrat lite saker i den. Tyckte inte att den hade många problem i hela fall. 

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet 18 mars 2023 kl. 02:10:01Bernard och Bianca i Australien skulle jag ha ändrat lite angående både klimaxet och avtoningen. Jag tyckte att filmen slutade ganska abrupt när jag såg den nyligen, detta eftersom vi
Spoiler
får varken se Joey återförenas med sin mamma eller Marahoot med sina ägg
[close]
. Det i kombination med det skämtsamma slutet med Wilbur gjorde att jag kände mig en aning besviken på filmen.

Förutom att lägga till de scenerna hade jag också lagt till en mellanscen, där ödlan Frank lyckas att ta sig ut ännu en gång och nu faktiskt tar nycklarna och låser upp burarna till de andra djuren som McLeach har tillafångatagit. På så sätt hade det funnits potential att ge de betydelsefulla roller till filmens klimax, istället för att scenen i slutändan inte tillförde så mycket.
Jag ÄLSKAR filmen, men nu när du säger det så har jag också märkt det, även jag hade lagt till att djuren som McLeach hade fångat hade befriats, samt att Marahute hade återförenats med sina ägg, samt att Joey hade återförenats med sin mamma plus att Wilbur hade befriats från de nyknäckta ungarna.

Disneyfantasten

Några som jag vill nämna som jag tycker kunde ha haft detta;

Peter Pan (1953): jag hade gett Tigerlilja dialog samt att Tingeling och Sjöjungfruna hade gottgjort för Lena.

Törnrosa (1959): tycker det är synd att huvudkaraktären har såpass lite dialog i filmen, så jag hade gett henne ännu mera.

Svärdet i Stenen (1963): tycker synd om ekorrflickan, så jag hade gett henne större roll i filmen.

Djungelboken (1967): jag hade gett Rakscha mer dialog, sen hade jag behållit Rocky (en karaktär som plockades ur filmen).

Lillefot

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 mars 2023 kl. 12:10:53Peter Pan (1953): jag hade gett Tigerlilja dialog samt att Tingeling och Sjöjungfruna hade gottgjort för Lena.
Dialog för Tigerlilja är jag inte helt säker på om det hade behövts, men däremot håller jag fullt med dig om både Tingeling och Sjöjungfrurna.

Lena var trots allt helt omedveten om Tings avundsjuka emot henne (samt att hon inte någonsin såg Peter som en kärlekspartner), och sjöjungfrurna försökte dränka henne för samma anledning. Kort och gott, det var inte direkt trevliga situationer hon utsattes för i Landet Ingenstans.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet 20 mars 2023 kl. 13:15:32Dialog för Tigerlilja är jag inte helt säker på om det hade behövts
Och varför inte det om man nu får fråga?

Lillefot

#10
Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 mars 2023 kl. 13:24:17Och varför inte det om man nu får fråga?
Därför att jag tycker det bidrar till en mystik kring henne som karaktär.

Och dels för att vi får se att indianerna i filmen också kan kommunicera med teckenspråk.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet 20 mars 2023 kl. 13:27:34Därför att jag tycker det bidrar till en mystik kring henne som karaktär.

Och dels för att vi får se att indianerna i filmen också kan kommunicera med teckenspråk.
Jag förstår din poäng, fast jag tycker det är trevligt om karaktärer kan prata också, det kanske inte behöver förekomma dialog hos varenda karaktär, men just Tigerlilja är en av de karaktärer som jag tycker borde förtjäna mer dialog, samma sak med Rakscha som jag nämnde förut, och så vidare.

(däremot tycker jag inte det behövs dialog till exempelvis Toker, då hans kommunikation känns så mycket mer komisk)

Steffan Rudvall

Citat från: Lillefot skrivet 20 mars 2023 kl. 13:27:34Därför att jag tycker det bidrar till en mystik kring henne som karaktär.

Och dels för att vi får se att indianerna i filmen också kan kommunicera med teckenspråk.
Problemet är ju dock att hon är den enda som inte framställs som nidbilden av "indianer" så om man fokuserade lite mer på henne istället för hövdingen, hans män & kvinnan skulle det bli mindre rasism och serotyper i filmen.

Disneyfantasten

Trollet i Parken: Jag tycker personligen inte alls att filmen är så dålig som många hävdar, även om jag förstår (och faktiskt också håller med om) en del kritik som framhävts av många på internet, på YouTube, på detta forum, på en del sidor, av filmkritikerna, osv.

Men jag tycker att animationen är fantastisk, samma med musiken och soundtracket, plus skådespeleriet, men det jag tycker är mest synd med filmen är att den inte slutar så bra, då Stanley förvandlar hela New York till grönska, personligen tycker jag det borde ha räckt med att bara återställa Central Park till sin forna grönska.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 mars 2023 kl. 13:40:12Problemet är ju dock att hon är den enda som inte framställs som nidbilden av "indianer" så om man fokuserade lite mer på henne istället för hövdingen, hans män & kvinnan skulle det bli mindre rasism och stereotyper i filmen.
Det kan jag absolut hålla med om.