Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disney Klassikerna

Startat av moviefan, 10 juni 2017 kl. 18:48:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Vilka gillar ni mest ? De tidigare filmerna eller dom som är nyare, eller både och ?  Jag gillar mest de tidigare klassikerna, fast de nyare är också bra. Jag är svag för Melody Time, Pank och Fågelfri, Saludos Amigos samt Three Caballeros och nr 10. Likaså Svärdet i Stenen, samt Basil Mus och Familjen Robinsson. Har ni sett 6 Big Hero ? Den har jag inte sett än. Den verkar hyffsat bra. Visst är den inspirerad av Marvel , Och är även lite scifi ?   :D

TonyTonka

Citat från: moviefan skrivet 10 juni 2017 kl. 18:48:06
Vilka gillar ni mest ? De tidigare filmerna eller dom som är nyare, eller både och ?  Jag gillar mest de tidigare klassikerna, fast de nyare är också bra. Jag är svag för Melody Time, Pank och Fågelfri, Saludos Amigos samt Three Caballeros och nr 10. Likaså Svärdet i Stenen, samt Basil Mus och Familjen Robinsson. Har ni sett 6 Big Hero ? Den har jag inte sett än. Den verkar hyffsat bra. Visst är den inspirerad av Marvel , Och är även lite scifi ?   :D

Jag har sett Big Hero 6, en mycket bra film med många känslor. Mycket bra skådespelarinsatser i den svenska dubbningen också. Och ja, den är baserad på en Marvel-serietidning om jag inte missminner mig. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

moviefan

https://en.wikipedia.org/wiki/Gigantic_(2020_film)

Det ska komma en ny film som heter Gigantic. Jag antar den blir nästa klassiker, efter Vaiana.

TrondM

Wreck-it Ralph 2 og Frozen 2 kommer før Gigantic

TBT_STR_QR

Citat från: TrondM skrivet 15 juni 2017 kl. 18:33:14
Wreck-it Ralph 2 og Frozen 2 kommer før Gigantic
Kommer uppföljarna att produceras av samma team som producerade de första filmerna?
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Alexander

Citat från: TBT_STR_QR skrivet 16 juni 2017 kl. 16:07:56
Kommer uppföljarna att produceras av samma team som producerade de första filmerna?

Ja, det kommer det vara för båda.  ;)

TBT_STR_QR

Citat från: Alexander skrivet 16 juni 2017 kl. 16:51:31
Ja, det kommer det vara för båda.  ;)
Med samma budget som för den första?

Finns den någon Disney långfilm som inte har ett lyckligt slut?
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Alexander

#7
Citat från: TBT_STR_QR skrivet 16 juni 2017 kl. 17:44:50
Med samma budget som för den första?

Finns den någon Disney långfilm som inte har ett lyckligt slut?

Ja, båda uppföljarna görs för att visas på bio, och kommer därför ha samma höga budget precis som de första filmerna och de andra senaste Disney filmerna som bl.a Vaiana och Big Hero 6.  :D



De flesta har på något sätt ett lyckligt slut men en Disney film som slutar vemodigt är Micke och Molle.  :'(
Om man bortser från uppföljarna så slutar även Djungelboken och Pocahontas lite sorgligt.

TBT_STR_QR

Citat från: Alexander skrivet 16 juni 2017 kl. 18:18:49
Ja, båda uppföljarna görs för att visas på bio, och kommer därför ha samma höga budget precis som de första filmerna och de andra senaste Disney filmerna som bl.a Vaiana och Big Hero 6.  :D



De flesta har på något sätt ett lyckligt slut men en Disney film som slutar vemodigt är Micke och Molle.  :'(
Om man bortser från uppföljarna så slutar även Djungelboken och Pocahontas lite sorgligt.

Finns det ett skäl varför t.ex Pocahontas 2 eller Lejonkungen 2 släpptes på bio och hade samma budget som deras föregångare?
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

moviefan

Citat från: TBT_STR_QR skrivet 16 juni 2017 kl. 20:51:53
Finns det ett skäl varför t.ex Pocahontas 2 eller Lejonkungen 2 släpptes på bio och hade samma budget som deras föregångare?

LK 2 samt Pocahontas 2 släpptes på dvd/vhs inte på bio.

Alexander

#10
Skillnaden nu med Frost 2 och Röjar Ralf 2 jämfört med tidigare uppföljare som Lejonkungen 2 och Pocahontas 2 är att de inte är gjorda direkt till video.   :)

Precis som moviefan har skrivit hade inte t.ex Lejonkungen 2 eller Pocahontas 2 premiär på bio utan hade det på VHS. De var särskilt gjorda för hemvideomarknaden, vilket innebär att de inte hade samma budget och att det inte var samma produktionsteam som jobbade med de första filmerna. Att göra en film för videopremiär var då på den här tiden en mycket lönsam strategi för Disney.  :)


moviefan

Såg i dag Pocahontas, fast på engelska. Denna klassiker är en given favorit. Vilket språk ser ni filmerna mest på ? Engelskt eller svenskt tal.

Alexander

Citat från: moviefan skrivet 17 juni 2017 kl. 18:08:37
Såg i dag Pocahontas, fast på engelska. Denna klassiker är en given favorit. Vilket språk ser ni filmerna mest på ? Engelskt eller svenskt tal.

Det skiftar.

Till de äldre klassikerna som jag har växt upp har det genom åren mest varit svenska, men nu börjar jag se om dem på engelska. Men ibland skiftar jag till svenska för det är så nostalgiskt.  ;D

De nya klassikerna brukar jag först se på engelska och sen till den andra visningen ta svenska för att se hur den svenska dubbningen är.  :)

moviefan

Citat från: Alexander skrivet 17 juni 2017 kl. 18:43:01
Det skiftar.

Till de äldre klassikerna som jag har växt upp har det genom åren mest varit svenska, men nu börjar jag se om dem på engelska. Men ibland skiftar jag till svenska för det är så nostalgiskt.  ;D

De nya klassikerna brukar jag först se på engelska och sen till den andra visningen ta svenska för att se hur den svenska dubbningen är.  :)

Jag gillar att se både på svenska och engelska. Även Micke och Molle har gulliga engelska röster, den svenska dubben är också bra. Ska ta och se Snövit i original version, och se hur den är.

moviefan


TonyTonka

Citat från: moviefan skrivet 18 november 2017 kl. 14:01:35
Vilka klassiker har ni ?

Nu är det blandat vilka jag har på VHS, DVD och Blu-Ray, men jag har alla klassiker utom Familjen Robinson och Vaiana/Moana. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

moviefan

Köpte senast Robin Hood till min samling.  :D

Alexander

#17
Glädjande att höra att två av de resterande klassikerna iår ska släppas på Blu-ray genom Disneys filmklubb avdelning i USA efter två år av uppehåll.  :D
http://forum.blu-ray.com/showpost.php?p=14577902&postcount=1

Detta är ju det första steget, för att de förhoppningsvis ska kunna komma till Europa och sen Skandinavien.
Det är en lång väg kvar men åtminstone så släpps de i USA.

TrondM

Oi. Det var interessant. Synd Disney Movie Club bare er for personer i USA. Må vel kjøpe denne fra ebay, da.

Richardo

Citat från: TrondM skrivet 11 januari 2018 kl. 11:30:03
Oi. Det var interessant. Synd Disney Movie Club bare er for personer i USA. Må vel kjøpe denne fra ebay, da.

Ganska säker på att de bara menar att filmerna som kombo-pack bara finns i USA, men jag tror att de kommer släppas på blu-ray så småningom.

TonyTonka

Citat från: TonyTonka skrivet 18 november 2017 kl. 16:50:46
Nu är det blandat vilka jag har på VHS, DVD och Blu-Ray, men jag har alla klassiker utom Familjen Robinson och Vaiana/Moana. :)

Nu saknar jag endast Familjen Robinson för att ha en komplett Disneyklassiker samling. ^^


Är det bara jag som faktiskt föredrar DVD framför Blu-Ray, i alla fall när det kommer till Disneyklassiker innan Lilla Kycklingen? Kanske i och försej bara är nostalgi från min sida, då jag ju är uppvuxen med delvis VHS och delvis DVD. xD
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TrondM

Citat från: Richardo skrivet 11 januari 2018 kl. 12:39:10
Ganska säker på att de bara menar att filmerna som kombo-pack bara finns i USA, men jag tror att de kommer släppas på blu-ray så småningom.

Disney Movie Club har en del eksklusive utgivelser, som det selv etter mange år ikke er mulig å kjøpe i vanlige butikker som f.ex Amazon. Så man må være medlem av Disney Movie Club for å få lov til å kjøpe denne filmen, og man må bo i USA for å få lov til å være medlem av Disney Movie Club.

Jeg håper selvfølgelig at denne utgivelsen også blir gitt ut i andre land, men jeg regner med jeg kjøper den på ebay når noen selger den til en fornuftig pris.

Anders M Olsson

Citat från: TrondM skrivet 11 januari 2018 kl. 14:59:55
Disney Movie Club har en del eksklusive utgivelser, som det selv etter mange år ikke er mulig å kjøpe i vanlige butikker som f.ex Amazon. Så man må være medlem av Disney Movie Club for å få lov til å kjøpe denne filmen, og man må bo i USA for å få lov til å være medlem av Disney Movie Club.

Jeg håper selvfølgelig at denne utgivelsen også blir gitt ut i andre land, men jeg regner med jeg kjøper den på ebay når noen selger den til en fornuftig pris.

Som alternativ till ebay har jag faktiskt köpt en del DMC-utgåvor på Amazon.com eftersom det finns en del privata säljare där ("Amazon Marketplace").

TrondM

Ja, det er sant. Amazon Marketplace er et godt alternativ til eBay.

Alexander

#24
Citat från: Alexander skrivet 11 januari 2018 kl. 08:29:31
Glädjande att höra att två av de resterande klassikerna iår ska släppas på Blu-ray genom Disneys filmklubb avdelning i USA efter två år av uppehåll.  :D
http://forum.blu-ray.com/showpost.php?p=14577902&postcount=1

Detta är ju det första steget, för att de förhoppningsvis ska kunna komma till Europa och sen Skandinavien.
Det är en lång väg kvar men åtminstone så släpps de i USA.

Nu har Saludos Amigos/The three caballeros kommit ut på Blu-Ray i USA.  ;D
Inget bonusmaterial på dem, men båda filmerna är helt oklippta, något som är för första gången i USA för Saludos Amigos .
Kommer inte ihåg om den svenska DVDN av Saludos Amigos är klippt? Nån som vet? :-\

Daniel Hofverberg

Citat från: Alexander skrivet  4 februari 2018 kl. 09:59:17
Nu har Saludos Amigos/The three caballeros kommit ut på Blu-Ray i USA.  ;D
Inget bonusmaterial på dem, men båda filmerna är helt oklippta, något som är för första gången i USA för Saludos Amigos .
Kommer inte ihåg om den svenska DVDN av Saludos Amigos är klippt? Nån som vet? :-\
Den svenska DVD-utgåvan av Saludos Amigos, liksom i stort sett alla andra DVD-utgåvor i världen, är censurerad. I inslaget El Gaucho Goofy har man retuscherat bort en cigarett som Långben röker. I samband med det har även en replik av berättarrösten klippts bort, så att runt 5 - 10 sekunder helt saknas.

Den enda DVD-utgåvan som är orörd är den amerikanska DVD:n Walt & El Grupo, där Saludos Amigos finns med som bonusmaterial i originalskick.

Är den amerikanska Blu-Ray-utgåvan verkligen orörd, med cigarrökningen intakt?

Richardo

Det kan nog bara de som är i USA svara på, såvida inte det står på omslaget någonstans.

Alexander

#27
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 februari 2018 kl. 11:14:26
Den svenska DVD-utgåvan av Saludos Amigos, liksom i stort sett alla andra DVD-utgåvor i världen, är censurerad. I inslaget El Gaucho Goofy har man retuscherat bort en cigarett som Långben röker. I samband med det har även en replik av berättarrösten klippts bort, så att runt 5 - 10 sekunder helt saknas.

Den enda DVD-utgåvan som är orörd är den amerikanska DVD:n Walt & El Grupo, där Saludos Amigos finns med som bonusmaterial i originalskick.

Är den amerikanska Blu-Ray-utgåvan verkligen orörd, med cigarrökningen intakt?

Enligt rapporterna jag läser så är Långbens cigarettrökning intakt.  :)
http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=301104&page=15

Kan återkomma om jag hittar nåt att den inte är oklippt, men hittils säger alla som har den att filmen ÄR oklippt.   :)

Daniel Hofverberg

Mycket glädjande i så fall, får hoppas att det stämmer.

Tyvärr verkar den här Blu-Ray-utgåvan vara väldigt svår att få tag på än så länge, och jag hittar inte åt den alls vare sig på Amazon eller eBay; eller någon annanstans som kan tänkas skicka till Sverige... :(

Inte heller lyckas jag hitta något om huruvida Blu-Ray-utgåvan är regionsfri, eller om den är låst till region A.

TBT_STR_QR

Varför animerade man cigarettrökningen till att började med, när den censuras nuförtiden?

Jag har svårt att tro att cigarettrökning var något som man tyckte var lämpligt för barn ens på den tiden.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Daniel Hofverberg

Saludos Amigos gjordes ju faktiskt 1942, och inställningar och attityder har ändrats mycket under de gångna 75 åren. Inte för att rökning lär ha ansetts lämpligt för barn ens 1942, men på den tiden var det nog inte många som insåg hur farligt det var.

TBT_STR_QR

Var det samma sak med alkoholen och läkemedel (mediciner)? Jag lär minnas att vissa karaktären i vissa kortfilmer blir humoristiskt alkoholiserade efter ha druckit vissa mängder alkohol och mediciner förekommer t.ex i det avsnitten där Pluto får medicin efter ha blivit ihjäl frusen.

Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

moviefan


Disneyfantasten


Daniel Hofverberg

Liksom alla Blu-Ray-utgåvor.

För att få tag i originaldubben av Alice i Underlandet är det bara 1990 års köp-VHS som gäller, alternativt den gamla hyr-VHS-utgåvan från 1980-talet. Bara man fortfarande har en VHS-video är dock dessbättre 1990 års köputgåva inte alltför svår att få tag på, utan brukar dyka upp lite här och var då och då...

Anders M Olsson

Citat från: moviefan skrivet 25 februari 2018 kl. 16:57:56
https://www.kaptenkrok.se/dvd-disney-klassiker-13-alice-i-underlandet-originalutgava-beg

Har denna dvd utgåva original dubbningen eller omdubbningen ?

Ja, det är lite förvillande att den kallas för "originalutgåva". Det betyder bara att det är den första DVD-utgåvan från februari 1999, och den distribuerades av Warner innan Disney själva tog över ruljansen. Men det är ändå omdubbningen.

Alice i Underlandet måste för övrigt ha varit den allra första av de tecknade klassikerna som gavs ut på DVD i Sverige.

moviefan

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 februari 2018 kl. 11:16:41
Ja, det är lite förvillande att den kallas för "originalutgåva". Det betyder bara att det är den första DVD-utgåvan från februari 1999, och den distribuerades av Warner innan Disney själva tog över ruljansen. Men det är ändå omdubbningen.

Alice i Underlandet måste för övrigt ha varit den allra första av de tecknade klassikerna som gavs ut på DVD i Sverige.

Vilka Disney klassiker tycker ni har bäst original dubb ?  Har någon av Disneys filmer, någonsin getts ut på dvd med original dubben ?

moviefan

#37
Vilka klassiker tycker ni minst om ?  Jag är svag för Peter Pan, Mäster dektetiven Basil Mus, Pank och Fågelfri, Svärdet i Stenen och Familjen Robinsson. 

Disneyfantasten

#38
Citat från: moviefan skrivet 16 april 2018 kl. 16:49:56
Vilka klassiker tycker ni minst om ?

Jag tycker att sådana frågor är tråkiga och onödiga  egentligen och jag gillar inte att prata om vilka filmer man inte gillar (iallafall inte hos Disney och Pixar), men det går väl att göra utan personangrepp...

Jag tycker inte att någon Disneyklassiker är dålig, även om jag tycker minst om Atlantis och Familjen Robinson, i och för sig, det är ju många som placerar dem långt ner på listan och dessa är ju knappast de Disneyklassiker jag skulle tänka på i första taget. De är inte på något sätt dåliga, men faktum kvarstår att jag tycker minst om dem, då de inte känns som helt Disney.

Här är den kompletta listan för mig (den var inte lätt att göra då filmerna är så många, men jag har gjort en utmaning av den, för säkerhetens skull räknar jag både USA-versionen och Europa-versionen):
1. Zootropolis (2016)
2. Snövit och De Sju Dvärgarna (1937)
3. Djungelboken (1967)
4. Frost (2013)
5. Trassel (2010)
6. Den Lilla Sjöjungfrun (1989)
7. Alice i Underlandet (1951)
8. Peter Pan (1953)
9. Törnrosa (1959)
10. Lejonkungen (1994)
11. Aladdin (1992)
12. Skönheten och Odjuret (1991)
13. Prinsessan och Grodan (2009)
14. Vaiana (2016)
15. Dumbo (1941)
16. Micke och Molle (1981)
17. Pongo och De 101 Dalmatinerna (1961)
18. AristoCats (1970)
19. Mästerdetektiven Basil Mus (1986)
20. Robin Hood (1973)
21. Bernard och Bianca i Australien (1990)
22. Askungen (1950)
23. Ringaren i Notre Dame (1996)
24. Pocahontas (1995)
25. Mulan (1998)
26. Tarzan (1999)
27. Herkules (1997)
28. Bambi (1942)
29. Lady och Lufsen (1955)
30. Pinocchio (1940)
31. Björnbröder (2003)
32. Kejsarens Nya Stil (2000)
33. Röjar-Ralf (2012)
34. Big Hero 6 (2014)
35. Dinosaurier (2000)
36. Fantasia (1940)
37. Fantasia 2000 (1999)
38. Taran och Den Magiska Kitteln (1985)
39. Svärdet i Stenen (1963)
40. Oliver och Gänget (1988)
41. Bernard och Bianca (1977)
42. Kogänget (2004)
43. Lilo och Stitch (2002)
44. Skattkammarplaneten (2002)
45. Filmen om Nalle Puh (1977)
46. Nalle Puhs Film Nya Äventyr i Sjumilaskogen (2011)
47. Pank och Fågelfri (1947)
48. Ichabod och Herr Paddas Äventyr (1949)
49. Tre Caballeros (1944)
50. Saludos Amigos (1943)
51. Make Mine Music (1946)
52. Melody Time (1948)
53. Bolt (2008)
54. Vilddjuren (2006)
55. Lilla Kycklingen (2005)
56. Atlantis (2001)
57. Familjen Robinson (2007)

Jag väntar med Ralf röjer på internet: Röjar-Ralf 2 och Frost 2 tills jag sett dem på bio...

Jag kommer att göra ett liknande inlägg i Pixar-tråden! (fast istället då med Pixar-filmerna, förstås!)

moviefan

#39
https://lekmer.se/mulan-specialutgava-disneyklassiker-36-dvd/p/24878?country_override=SE&dfw_tracker=27696-135000&dv_adwords_campaign=352269028&dv_adwords_network=s&dv_adwords_target=pla-404613406290&gclid=Cj0KCQjwodrXBRCzARIsAIU59TK6aqZGDmG-uMFfhdSJiQUiK5JaVAhTqDkD1jT_1YLQcdtKg8oS500aAqzPEALw_wcB

Vad är detta för utgåva av Mulan ? Jag har den med 2 dvd skivor. För övrigt så gillar Jag Mulan skarpt. Den har humor, fin animation, bra story, och bra musik.

Kul replik är: Vad är det med dig, har du aldrig sett en panda häst.  ;D ;D ;D 

Anders M Olsson

#40
Citat från: moviefan skrivet 12 maj 2018 kl. 17:03:37
Vad är detta för utgåva av Mulan ? Jag har den med 2 dvd skivor. För övrigt så gillar Jag Mulan skarpt. Den har humor, fin animation, bra story, och bra musik.

Det tycks vara en ompaketering av 2004 års DVD-utgåva där man bara har tagit med den första av de två skivorna.

Disney verkar ha smugit ut den här versionen på marknaden utan någon speciell kampanj. Man kan väl gissa att den gamla har tagit slut i lager, och för att ersätta den pressar man en ny upplaga så billigt som möjligt...

moviefan

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 maj 2018 kl. 17:50:39
Det tycks vara en ompaketering av 2004 års DVD-utgåva där man bara har tagit med den första av de två skivorna.

Disney tycks ha smugit ut den här versionen på marknaden utan någon speciell kampanj. Man kan väl gissa att den gamla har tagit slut i lager, och för att ersätta den pressar man en ny upplaga så billigt som möjligt...

2 disc utgåvan verkar finnas kvar på Discshop. Utgåvan som jag nämnde ser ut som allra första dvd utgåvan. Är den likadan som 2 disc, när det gäller ljud och bild kvalite ?

Alexander

Citat från: moviefan skrivet 12 maj 2018 kl. 17:03:37
https://lekmer.se/mulan-specialutgava-disneyklassiker-36-dvd/p/24878?country_override=SE&dfw_tracker=27696-135000&dv_adwords_campaign=352269028&dv_adwords_network=s&dv_adwords_target=pla-404613406290&gclid=Cj0KCQjwodrXBRCzARIsAIU59TK6aqZGDmG-uMFfhdSJiQUiK5JaVAhTqDkD1jT_1YLQcdtKg8oS500aAqzPEALw_wcB

Vad är detta för utgåva av Mulan ? Jag har den med 2 dvd skivor. För övrigt så gillar Jag Mulan skarpt. Den har humor, fin animation, bra story, och bra musik.

Kul replik är: Vad är det med dig, har du aldrig sett en panda häst.  ;D ;D ;D

Likadant med den nya 1disc utgåvan av Lilo och Stitch började den här 1-disc utgåvan av Mulan dyka upp under 2016/2017 i butikerna

Alexander

Citat från: moviefan skrivet 12 maj 2018 kl. 17:54:34
2 disc utgåvan verkar finnas kvar på Discshop. Utgåvan som jag nämnde ser ut som allra första dvd utgåvan. Är den likadan som 2 disc, när det gäller ljud och bild kvalite ?

Ja, det är exakt samma utgåva bara att den saknar den andra skivan.

moviefan

Citat från: Alexander skrivet 12 maj 2018 kl. 18:05:39
Likadant med den nya 1disc utgåvan av Lilo och Stitch började den här 1-disc utgåvan av Mulan dyka upp under 2016/2017 i butikerna

Denna utgåva har jag aldrig sett i butik, enbart på just lekmers sida.

Alexander

Citat från: moviefan skrivet 12 maj 2018 kl. 18:07:33
Denna utgåva har jag aldrig sett i butik, enbart på just lekmers sida.

Den är vanlig där jag bor (samma med den nya 1 disc Lilo och Stitch och Mary Poppins utgåvorna) och kan hittas på Hemmakväll, Elgiganten och MediaMarkt.  :)


moviefan

Citat från: Alexander skrivet 12 maj 2018 kl. 18:10:39
Den är vanlig där jag bor (samma med den nya 1 disc Lilo och Stitch och Mary Poppins utgåvorna) och kan hittas på Hemmakväll, Elgiganten och MediaMarkt.  :)

Hur ser nya 1 disc av Lilo och Stich ut ?


Richardo

Citat från: Alexander skrivet 12 maj 2018 kl. 18:06:31
Ja, det är exakt samma utgåva bara att den saknar den andra skivan.

Menar du EXAKT som i att precis ALLT är samma? Inklusive huvudmenyn?

TrondM

Citat från: Richardo skrivet 13 maj 2018 kl. 10:12:48
Menar du EXAKT som i att precis ALLT är samma? Inklusive huvudmenyn?

Det er vanlig at de er bit for bit helt identisk, ja. I noen tilfeller kan platene ha et annet trykk på oversiden, men innholdet er produsert med samme master, og er dermed identisk.

moviefan

#50
Gillar ni Kejsarens Nya Stil ?  Jag minns att den är rolig. Har inte sett den på jättelänge.  Jag gillar även Aristocats och Alice i Underlandet.  Fast jag har inte sett dem på länge heller.

moviefan


Alexander

Citat från: moviefan skrivet 13 januari 2019 kl. 11:55:21
https://www.discshop.se/filmer/dvd/kejsarens_nya_stil_deluxe_edition_2_disc_import_sv_text/P29982

Är det fler klassiker som har givits ut i delux utgåva ?

Ja, även Tarzan och Atlantis-En försvunnen värld gavs ut i 2-disc deluxe sets när de kom ut.

Richardo

Citat från: Alexander skrivet 13 januari 2019 kl. 12:07:12
Ja, även Tarzan och Atlantis-En försvunnen värld gavs ut i 2-disc deluxe sets när de kom ut.

Har de några exklusiva bonus material (ej släppts på annat håll), eller är det bara fodralet?

TrondM

Ja, disse 2-disc collector's editions hadde veldig mye ekstra bonusmateriale, og jeg synes det var veldig synd at de sluttet med dem.

Jeg tror noe av ekstramaterialet har blitt med på blu-ray utgivelsene, men ikke alt.

Hey Arnold på svenska

Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Alexander

Citat från: Richardo skrivet 13 januari 2019 kl. 12:41:46
Har de några exklusiva bonus material (ej släppts på annat håll), eller är det bara fodralet?

Ja, mycket bonusmaterial finns, och en hel del som inte finns på andra utgåvor. För Atlantis är det här den bästa utgåvan av filmen och för Tarzan är det en av de bästa.

gstone

Citat från: moviefan skrivet  6 januari 2019 kl. 10:03:46
Gillar ni Kejsarens Nya Stil ?  Jag minns att den är rolig. Har inte sett den på jättelänge.  Jag gillar även Aristocats och Alice i Underlandet.  Fast jag har inte sett dem på länge heller.

Jag älskar Kejsarens Nya Stil och Aristocats  !!!
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

moviefan

Fick idag hem Pinocchio på bluray, den är mycket bra. Men det finns andra klassiker som är bättre.  ;)

gstone

Citat från: moviefan skrivet 26 juli 2022 kl. 15:35:57
Fick idag hem Pinocchio på bluray, den är mycket bra. Men det finns andra klassiker som är bättre.  ;)

Har du sett det här ?


https://www.youtube.com/watch?v=Tbl5Lbi4xEs
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

moviefan

Idag fick jag hem Svärdet i stenen samt Nalle Puh filmen på bluray.   ;)

Lillefot

Citat från: moviefan skrivet 29 juli 2022 kl. 14:45:26
Idag fick jag hem Svärdet i stenen samt Nalle Puh filmen på bluray.   ;)
Är det en ny Blu-Ray utgåva av Svärdet i Stenen? Annars lär du bli besviken på bildkvalitén.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

BPS

Citat från: Lillefot skrivet 29 juli 2022 kl. 15:34:22
Är det en ny Blu-Ray utgåva av Svärdet i Stenen? Annars lär du bli besviken på bildkvalitén.
Det finns bara en Blu-Ray utgåva så hon blir antagligen besviken då filmen är misshandlad både bild och ljudmässigt i Sverige.

moviefan

Hur många klassiker har ni i er samling ?  Jag kommer att skaffa fler, med tanke på att de har nummer på ryggen. 

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 30 juli 2022 kl. 08:51:27
Hur många klassiker har ni i er samling ?  Jag kommer att skaffa fler, med tanke på att de har nummer på ryggen.

Hittills har jag de flesta på DVD men saknar Saludos Amigos, Tre Caballeros, Make Mine Music, Melody Time, Ichabod och Herr Paddas Äventyr, Törnrosa, Ringaren i Notre Dame, Atlantis En Försvunnen Värld, Big Hero 6, Zootropolis, Vaiana, Röjar-Ralf Kraschar Internet och Encanto, samt Frost 2 och Raya och Den Sista Draken.

På Bluray har jag iallafall en hel del, däribland många av ovannämnda plus flera därtill.

gstone

Jag tror jag har alla Disney Klassikerna   utom make my music.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

moviefan

https://cdon.se/catalog/search?q=disney+klassiker&taxonomyId=6419

Är det nyutgåvor av klassikerna eller, undrar för att de har engelska omslag.  

Lillefot

#67
Citat från: moviefan skrivet 17 december 2022 kl. 15:11:12https://cdon.se/catalog/search?q=disney+klassiker&taxonomyId=6419

Är det nyutgåvor av klassikerna eller, undrar för att de har engelska omslag. 
I majoriteten av fallen är det endast placeholder-bilder, och då bör du kontrollera beskrivningen.

Om det står "Nordiskt omslag", så är det den infon som gäller.

UPPDATERING: Jag hade tyvärr fel, även om det står "Nordiskt omslag" i beskrivningen så behöver inte det referera till framsidan. Den kan fortfarande vara på engelska.

Jag beställde nämligen hem Bernard och Bianca i Australien, Röd och Nightmare Before Christmas på Bluray från CDON. Och i alla 3 fallen var det den engelska titeln som användes på omslagets framsida och rygg. Inget oförväntat med den tredje, som inte har blivit dubbad. Däremot blev jag förvånad att det var så med de två förstnämda, då alla Disney-filmer som jag har köpt innan dess har alltid använt den svenska titeln när sådan finns.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

moviefan

Fick idag hem Björnbröder på bluray, tycker denna klassiker är fantastiskt bra. Musiken, animationen och handlingen är jättebra. Bluray utgåvan har mycket intressant extramaterial.   ;)

moviefan



https://minbloggblogg.blogg.se/2024/january/fler-filmer-till-min-samling.html

Köpte Peter Pan, Lady och Lufsen, och Pongo och de 101 dalmatinerna till min bluray samling.  ;)

Disneyfantasten

Ska bli intressant att se om Önskan blir numrerad eller inte...

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 juli 2022 kl. 09:05:36Hittills har jag de flesta på DVD men saknar Saludos Amigos, Tre Caballeros, Make Mine Music, Melody Time, Ichabod och Herr Paddas Äventyr, Törnrosa, Ringaren i Notre Dame, Atlantis En Försvunnen Värld, Big Hero 6, Zootropolis, Vaiana, Röjar-Ralf Kraschar Internet och Encanto, samt Frost 2 och Raya och Den Sista Draken.

På Bluray har jag iallafall en hel del, däribland många av ovannämnda plus flera därtill.
Köpte Törnrosa på DVD i Second Hand i höstas, och även Zootropolis köpte jag på DVD året innan har jag för mig.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 januari 2024 kl. 14:37:04Köpte Törnrosa på DVD i Second Hand i höstas, och även Zootropolis köpte jag på DVD året innan har jag för mig.
Hade du inte Zootropolis tidigare? Den är ju trots allt en av dina favoriter...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 januari 2024 kl. 14:40:54Hade du inte Zootropolis tidigare? Den är ju trots allt en av dina favoriter...
Jo, men det tar tid att hitta och handlar även om ekonomi.

Du kanske missförstod mig, jag köpte den på Bluray för jättelängesedan i Elgiganten eller MediaMarkt eller något sånt, sen köpte jag den på DVD i en Second Hand affär 2022 tror jag, jag är storsamlare.