Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Snart slutt for Disney XD?

Startat av TrondM, 4 december 2018 kl. 22:03:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

TrondM

Disney legger ned kanalen Disney XD i Australia og New Zealand 6. januar 2019.

https://community.foxtel.com.au/t5/Foxtel-Announcements/Disney-XD-Channel-Closure/td-p/260727

De har allerede lagt ned i Israel, og i USA har veldig mange av Disney XD seriene blitt flyttet til Disney Channel.

Tror dere kanalen kommer til å legges ned i Norden også i løpet av kort tid (og hva med resten av verden), eller er det lov å håpe at Israel og Australia/New Zealand er unntak?

Daniel Hofverberg

Det låter ju helt klart lite oroväckande, i synnerhet då ju Australien och Nya Zeeland borde vara en ungefär lika stor marknad som Skandinavien...

Framförallt av två skäl känns det som en klar nackdel om det skulle bli verklighet även i Skandinavien. För det första känns det som "trångt" om plats om alla Disney XD-serier ska flytta till Disney Channel. Även om en del serier sänds på båda kanalerna, så finns det ju ändå ett flertal serier som bara sänds på ena kanalen; så om alla Disney XD-program ska flytta till Disney Channel verkar det oundvikligt att utbudet kommer att minska då inte allt kommer att rymmas på bara en kanal. I så fall är det nog en överhängande risk att det blir de lite äldre serierna, som redan nu fått allt mindre utrymme, som lär försvinna helt...

Och för det andra har ju Disney XD i Skandinavien en stor fördel jämfört med Disney Channel, då den kanalen hos i alla fall vissa leverantörer har både svenskt, norskt, danskt och finskt ljudspår; istället för Disney Channel som är uppdelad på tre separata kanaler för Sverige/Finland, Norge och Danmark. Separata kanaler är ju minst sagt problematiskt om man i likhet med undertecknad helst vill ha tillgång till både svenska, norska och danska dubbningarna av alla serier...

Men så länge det inte är fler länder som verkar ha samma planer, så hoppas och tror jag på att Disney XD kommer få vara kvar här och i de flesta andra länder...

Anders M Olsson

#2
Som det nu är har Disney tre hela kanaler, men utnyttjar dem dåligt. Jag skulle mer än gärna kunna tänka mig en reducering till två med några enkla förbättringar:

- Man behöver inte låsa upp en viss kanal till att bara sända en viss programtyp. Ändra t.ex. till Disney 1 och Disney 2 istället för Disney Channel och Disney Junior och utnyttja sändningstiden bättre. Varken Disney XD eller Disney Junior sänder dygnet runt. Disney Junior har sex outnyttjade timmar per dygn som skulle kunna fyllas med innehåll.

- Bort med Star Wars- och Marvel-programmen. Släpp dem istället till andra kanaler. Sådant känns inte alls som att det tillhör "Disneys stall", och det finns säkert många andra kanaler som med glädje skulle ta över.

- Samma avsnitt behöver inte sändas flera gånger samma dag, eller ens samma vecka. Om tablåerna bara var mera utförliga (med både episodnummer och titel) och korrekta (programmen måste börja på utsatt tid, absolut inte före, och helst inte mer än tre minuter efter) skulle det vara lätt att hitta avsnitten ändå. Med dagens inspelningsmöjligheter och playfunktioner behöver man inte nödvändigtvis sitta och passa tv:n på obekväma tider.

- Sänd avsnitten i rätt ordning och på regelbundna tider så att det går att förutse när ett visst avsnitt kommer att sändas.

- Minska kraftigt på tiden för live-action sitcoms. En del av dem är så gräsliga att det inte går att beskriva. Men de har kanske sin publik, så det vore väl fel att ta bort dem helt.

- Öka tiden för arkivmaterial; äldre serier, långfilmer och kortfilmer. Visa alla de gamla tecknade serierna och även riktigt gamla program som Disneyland / Walt Disney Presents m.m.

- Sänd alltid alla program med alla tillgängliga nordiska språk plus engelska och (i förekommande fall) annat originalspråk, både dubbat och textat, så att man har full frihet att välja språk.

- Gör HD-versioner av kanalerna brett tillgängliga hos alla operatörer i de nordiska länderna.

Daniel Hofverberg

De flesta av dina förslag håller jag med om, förutom följande:

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 december 2018 kl. 05:16:07
- Bort med Star Wars- och Marvel-programmen. Släpp dem istället till andra kanaler. Sådant känns inte alls som att det tillhör "Disneys stall", och det finns säkert många andra kanaler som med glädje skulle ta över.
Men det mesta som Disney-kanalerna sänder som har att göra med Star Wars och Marvel är ju animerade serier, och sådant finns det knappast någon annan uppenbar kanal som kan ta över... I stort sett alla "vanliga" kanaler har ju slutat att sända barnprogram överhuvudtaget sedan ett flertal år tillbaka, dessvärre. Och att Cartoon Network, Boomerang eller Barnkanalen/SVT skulle vilja och få ta över sådana serier är föga troligt.

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 december 2018 kl. 05:16:07
- Minska kraftigt på tiden för live-action sitcoms. En del av dem är så gräsliga att det inte går att beskriva. Men de har kanske sin publik, så det vore väl fel att ta bort dem helt.
Där håller jag inte med dig. Ett par live-actionserier på Disney XD är visserligen inte mycket att hänga i julgranen, men de allra flesta på Disney Channel tycker jag är bra och trevliga.

Den enda live-actionserien som jag verkligen inte tål är Kirby Buckets (som officiellt klassas som en Disney XD-serie, men som i Skandinavien huvudsakligen sänts på Disney Channel), som jag ärligt talat inte kan finna något existensberättigande för. Kanske har jag varit på fel humör när jag provat se serien, men i mina ögon är den inte det minsta rolig, allmänt påfrestande och dessutom sexistisk... :( Dessbättre tror jag inte att den serien sänds alls just nu, så jag hoppas att det fortsätter så.

Vid live-actionserier blir det ju dock ännu viktigare än för övriga serier att det går att välja mellan dubbad version och textad originalversion, och jag hoppas verkligen att Disney överväger att införa liknande system som i Spanien med flera ljudspår och textningsspår - där textningsspåren faktiskt inte bara innehåller dubbcredits utan fullständig textning med samma översättning/dialog som de dubbade versionerna, så att de textspåren kan användas både som komplement till originalljudet och för hörselskadade. Då skulle man kunna slå två flugor i en smäll, och samtidigt öka tillgängligheten för funktionshindrade.

Richardo

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 december 2018 kl. 08:48:43
Den enda live-actionserien som jag verkligen inte tål är Kirby Buckets (som officiellt klassas som en Disney XD-serie, men som i Skandinavien huvudsakligen sänts på Disney Channel), som jag ärligt talat inte kan finna något existensberättigande för. Kanske har jag varit på fel humör när jag provat se serien, men i mina ögon är den inte det minsta rolig, allmänt påfrestande och dessutom sexistisk.

Tja, i princip allt kan härledas tillbaka till antiken, så det finns inte mycket som är existensberättigande i dagens samhälle. Hihi.

Kan utveckla ditt påstående om sexism och ge några exempel? Jag har inte sett serien alls.

Disneyfantasten

#5
Jag har följande förslag till samtliga Disney-kanaler;

>Att de i fortsättningen endast sänder följande serier;
- Bumbibjörnarna
- DuckTales
- Nya Äventyr med Nalle Puh
- Räddningspatrullen
- Luftens Hjältar
- Darkwing Duck
- Långbens Galna Gäng
- Den Lilla Sjöjungfrun
- Raw Toonage
- Bonkers
- Aladdin
- Timon och Pumbaa
- Quack Pack
- Lilla Djungelboken
- Boken om Puh
- Hos Musse
- Musses Klubbhus
- Mina Vänner Tiger och Nalle Puh
- Sofia Den Första
- Lejonvakten
- Elena från Avalor
- Trassel Serien
- Big Hero 6 Serien
(och möjligen även Herkules, Legenden om Tarzan, Goldie och Björn, Lilo och Stitch, Kejsarens Nya Skola, Art Attack, Mupparna, och möjligen någon eller några till...)

(många av deras nya serier är nämligen urusla och totalförstör Disney, exempel på dessa är Hannah Montana, Violetta, Austin och Ally, Doug, Rasten, En Jycke i Klassen, Brandi och Herr Morris, Kim Possible, Ersättarna, Phineas och Ferb, 7D, Jake och Piraterna i Landet Ingenstans, Händige Manny, Små Einsteins, Higglystans Hjältar, JoJos Cirkus, Stanley, Kaninbyn, Firma Fantasiflytt, Djungelhjul, Dr McStuffins, Bikupan, Specialagent Oso, Pjyamashjältarna, Miles från Morgondagen, Valpvänner, Vampyrina, Llyod i Rymden, Pepper Ann, Jimmy Cool, Henry Krammonster, Sheriff Callie, Zou, Mouk, och många fler... Därför tycker jag att de ska bort, de hör inte alls hemma hos det "riktiga" Disney!)

>Att när de sänder Dumbo så ska det vara med 1972-års dubbning!
(då den nya dubbningen är gör filmen helt osebar)

>Att de skapar en egen kanal för Star Wars och Marvels! (det hör inte heller alls hemma hos Disney och behöver en egen kanal)

och säkert mer därtill som jag kanske kommer på senare...

TecknatÄlskare

Kanske är någon ny kanal på ingång i hemlighet?

Disneyfantasten

Citat från: TecknatÄlskare skrivet  5 december 2018 kl. 10:25:19
Kanske är någon ny kanal på ingång i hemlighet?

Isåfall blir det ett steg i rätt riktning...

Anders M Olsson

#8
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 december 2018 kl. 08:48:43
Där håller jag inte med dig. Ett par live-actionserier på Disney XD är visserligen inte mycket att hänga i julgranen, men de allra flesta på Disney Channel tycker jag är bra och trevliga.

Ja, man kan ju inte vara överens om allt.  :)

Nu pratade jag mest om "sitcoms" (jag vet inte om det finns något bättre svenskt ord för det, "situationskomedi" låter lite krystat), inte om live-actionserier i största allmänhet. Det är inte lätt att göra en riktigt bra sitcom, och jag tycker personligen att de flesta som går på Disney Channel är rent ut sagt förfärliga. Skämten är generellt så dåliga att de måste lägga på burkade skratt efter i stort sett varje replik, och det som kanske är lite småroligt på engelska blir inte alls roligt dubbat till svenska, och ändå hör man värsta skrattsalvan i bakgrunden. Det är så vidrigt att jag mår illa!

Men jag ska erkänna att en del av dem blir hyggliga att titta på om man bara kan få se dem med engelskt originalljud och svensk text.

TrondM

Citat från: TecknatÄlskare skrivet  5 december 2018 kl. 10:25:19
Kanske är någon ny kanal på ingång i hemlighet?

Det hadde vært fint, men jeg mistenker at Disney fokuserer på streamingtjenester, og at de tenker de ikke har det samme behovet for TV-kanaler lenger.

Jeg ønsker meg mange av endringene Anders M Olsson foreslår. Men, jeg tror dessverre ikke de er spesielt sannsynlige. Jeg tror vi må innse at primærmålgruppen for kanalene er barn, og når Disney gjør endringer, så vil de prioritere endringer som tiltrekker flere barn til kanalene. Og selv om vi godt kan synes at barn burde like disse programmene, så er nok realiteten at de heller vil se nye programmer, enn programmer som er laget for deres forelde eller besteforeldre. Jeg tror at arkivmateriale passer best på streamingtjenester, og jeg håper virkelig at Disney graver dypt i arkivene når de satser såpass på streamingtjenester som de gjør nå.

Det hadde selvfølgelig vært mulig for Disney, og jeg tror det finnes et marked for det, å sette opp en dedikert kanal for gamle filmer og serier, der målgruppen er voksne. Eller evt. bruke de timene Disney jr. har sendepause. Men, det virker altså ikke som at dette er noe Disney satser på for tiden.


Hvis Disney XD legges ned i norden, så håper jeg Disney bruker båndbredden de frigir til å oppgradere Disney Channel til HD. Når det gjelder programmene, så sender både Disney Channel og Disney XD såpass mye repriser, at det burde gå fint å slå de to kanalene sammen, uten å ta bort noe annet enn repriser. Enkelte programmer kan sikkert også flyttes til Disney Jr. (noen sendes vel der allerede). Men, jeg håper virkelig en sammenslått kanal har lydspor på engelsk og alle nordiske språk. Med "engelsk" mener jeg egentlig "originalspråk", men som Daniel har redegjort for tidligere, så er nok det ekstra usannsynlig.



E

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 december 2018 kl. 10:09:51
Jag har följande förslag till samtliga Disney-kanaler;

>Att de i fortsättningen endast sänder följande serier;
- Bumbibjörnarna
- DuckTales
- Nya Äventyr med Nalle Puh
- Räddningspatrullen
- Luftens Hjältar
- Darkwing Duck
- Långbens Galna Gäng
- Den Lilla Sjöjungfrun
- Raw Toonage
- Bonkers
- Aladdin
- Timon och Pumbaa
- Quack Pack
- Lilla Djungelboken
- Boken om Puh
- Hos Musse
- Musses Klubbhus
- Mina Vänner Tiger och Nalle Puh
- Sofia Den Första
- Lejonvakten
- Elena från Avalor
- Trassel Serien
- Big Hero 6 Serien
(och möjligen även Herkules, Legenden om Tarzan, Goldie och Björn, Lilo och Stitch, Kejsarens Nya Skola, Art Attack, Mupparna, och möjligen någon eller några till...)

(många av deras nya serier är nämligen urusla och totalförstör Disney, exempel på dessa är Hannah Montana, Violetta, Austin och Ally, Doug, Rasten, En Jycke i Klassen, Brandi och Herr Morris, Kim Possible, Ersättarna, Phineas och Ferb, 7D, Jake och Piraterna i Landet Ingenstans, Händige Manny, Små Einsteins, Higglystans Hjältar, JoJos Cirkus, Stanley, Kaninbyn, Firma Fantasiflytt, Djungelhjul, Dr McStuffins, Bikupan, Specialagent Oso, Pjyamashjältarna, Miles från Morgondagen, Valpvänner, Vampyrina, Llyod i Rymden, Pepper Ann, Jimmy Cool, Henry Krammonster, Sheriff Callie, Zou, Mouk, och många fler... Därför tycker jag att de ska bort, de hör inte alls hemma hos det "riktiga" Disney!)

>Att när de sänder Dumbo så ska det vara med 1972-års dubbning!
(då den nya dubbningen är gör filmen helt osebar)

>Att de skapar en egen kanal för Star Wars och Marvels! (det hör inte heller alls hemma hos Disney och behöver en egen kanal)

och säkert mer därtill som jag kanske kommer på senare...
Tekniskt sätt så är inte Jimmy Cool en Disney-Serie. Den visades bara på Disney XD efter att Jetix lagts ner

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  5 december 2018 kl. 16:18:39
Tekniskt sätt så är inte Jimmy Cool en Disney-Serie. Den visades bara på Disney XD efter att Jetix lagts ner

Okej, har nämligen inte så stor koll på den, av den enkla anledningen att jag inte alls gillar den...
(jag valde att inte nämna Fairly Odd Parents eller LazyTown då jag vet att det är Nickelodeon-serier som visats på Disney-kanalerna, är osäker på om Chuggington kommer från Disney, men jag gillar inte dessa tre heller)

Förutom de ovannämnda så är jag överlag inte vidare förtjust i de flesta serier som visats på Nickelodeon och Cartoon Network...

Fråga: Vad är Jexit för något?

E

Jetix var en annan TV-kanal som visade bland annat:


Smurfarna
Totally Spies
Kid vs Kat (har också visats på Disney XD)
Power Rangers
Pokemon
Inspector Gadget
Sonic


Jag tror inte att Chugginton är gjord av Disney eftersom att den i Sverige ingår i Barnens SF Favoriter

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  5 december 2018 kl. 16:31:44
Jetix var en annan TV-kanal som visade bland annat:


Smurfarna
Totally Spies
Kid vs Kat (har också visats på Disney XD)
Power Rangers
Pokemon
Inspector Gadget
Sonic


Jag tror inte att Chugginton är gjord av Disney eftersom att den i Sverige ingår i Barnens SF Favoriter

Av de serierna som du nämnde så gillar jag endast Smurfarna och Inspector Gadget (och kanske till viss del även Sonic), de andra är inget vidare...

E

#14
Jag gillar Totally Spies, Smurfarna, Gadget och Pokemon av de serierna.

Det som jag tycker Disney-kanalerna ska förbättra är att visa lite mer tecknat. Numera visas mest Live-Action och tecknat visas bara ibland