Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Första dubbningar av Disneys filmer

Startat av Quasi, 8 augusti 2021 kl. 18:13:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Quasi

#30
Citat från: TonyTonka skrivet 10 augusti 2021 kl. 01:13:45Peter Pans originaldubbning har jag en kopia av, och av det jag sett hittills är jag inte imponerad.  :-\

Hej :) Om du inte vill ha den kvar så är jag intresserad!⭐️⭐️ Skulle vara såå roligt! 🤩

Quasi

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 augusti 2021 kl. 01:20:06Om den är svår att få tag i eller inte är väl en definitionsfråga, men i alla fall betydligt lättare än 1985 års hyrvideoutgåva. Jag har i alla fall fått tag i 1990 års utgåva utan alltför stor ansträngning, om man säger så. :)
Peter Pan och Taran och den magiska kitteln är så pass nya att de finns bevarade hos både Svenska Filminstitutet och hos Kungliga Biblioteket. Det är egentligen bara avsett för forskning och journalistisk verksamhet, men det är inte omöjligt att någon kan ha fått tag i något den vägen. Vid de övriga är det förmodligen någon som filmat av en bioduk under 1970- och/eller 1980-talet.

Men Lady och Lufsen är som sagt svårare, och där känner jag inte till att någon läckt version har cirkulerat. Den har jag heller aldrig sett i sin helhet med originaldubben, men enligt uppgift ska den alltså ha släppts på 16 mm-film en gång i tiden. Lyckas man få tag i den och har en 16 mm filmprojektor, så är det alltså åtminstone teoretiskt sett möjligt att få tag i den. Men jag har som sagt hittills gått bet, och 16 mm-filmer släpptes aldrig i någon särskilt stor upplaga varför det inte är lätt att få tag i sådana gamla 16 mm-rullar... :(

Swedish Film (som hyr ut filmer till skolor och liknande) ska tydligen ha haft den 16 mm-filmen, men de har numera gjort sig av med alla 16 mm-rullar och ska ha enligt egen utsago ha skänkt dessa till Svenska Filminstitutet. Något sådant nämns dock inte i Svensk Filmdatabas, varför jag bara kan förmoda att de inte har hunnit eller orkat katalogisera det som Swedish Film skänkte än...

Men vad spännande... 🤩🤩


Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 augusti 2021 kl. 01:20:06
Ja, Alice i Underlandet släpptes med originaldubben på köpvideo 1990. Steffan har redan postat omslaget till den, det var den sista bilden i hans inlägg:


Om den är svår att få tag i eller inte är väl en definitionsfråga, men i alla fall betydligt lättare än 1985 års hyrvideoutgåva. Jag har i alla fall fått tag i 1990 års utgåva utan alltför stor ansträngning, om man säger så. :)
Peter Pan och Taran och den magiska kitteln är så pass nya att de finns bevarade hos både Svenska Filminstitutet och hos Kungliga Biblioteket. Det är egentligen bara avsett för forskning och journalistisk verksamhet, men det är inte omöjligt att någon kan ha fått tag i något den vägen. Vid de övriga är det förmodligen någon som filmat av en bioduk under 1970- och/eller 1980-talet.

Men Lady och Lufsen är som sagt svårare, och där känner jag inte till att någon läckt version har cirkulerat. Den har jag heller aldrig sett i sin helhet med originaldubben, men enligt uppgift ska den alltså ha släppts på 16 mm-film en gång i tiden. Lyckas man få tag i den och har en 16 mm filmprojektor, så är det alltså åtminstone teoretiskt sett möjligt att få tag i den. Men jag har som sagt hittills gått bet, och 16 mm-filmer släpptes aldrig i någon särskilt stor upplaga varför det inte är lätt att få tag i sådana gamla 16 mm-rullar... :(

Swedish Film (som hyr ut filmer till skolor och liknande) ska tydligen ha haft den 16 mm-filmen, men de har numera gjort sig av med alla 16 mm-rullar och ska ha enligt egen utsago ha skänkt dessa till Svenska Filminstitutet. Något sådant nämns dock inte i Svensk Filmdatabas, varför jag bara kan förmoda att de inte har hunnit eller orkat katalogisera det som Swedish Film skänkte än...
Som rentav är ganska lätt att få tag i. Även om man köper exemplar från 1994 års utgåva i blindo, så verkar chansen vara ganska stor att få originaldubben.
Skulle vara intressant att få höra taran och den magiska kittel med original dubbningen istället för den nya dubbningen.

TonyTonka

Citat från: Quasi skrivet 10 augusti 2021 kl. 10:35:14
Hej :) Om du inte vill ha den kvar så är jag intresserad!⭐️⭐️ Skulle vara såå roligt! 🤩

Det är en digital kopia, inte en fysisk. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 augusti 2021 kl. 22:31:04
Nu när du säger det så tror jag nog att du har rätt, för jag minns att Musse Piggs Bästa kom i slutet av 1997 och jag har för mig att den hade reklam för Alice i Underlandet.
Med omdubben då

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 10 augusti 2021 kl. 15:19:52
Med omdubben då
Själva VHS utgåvan som man gjorde reklam för innehöll omdubbningen men trailern/reklamen till VHS utgåvan hade originaldubbningen .