Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Första dubbningar av Disneys filmer

Startat av Quasi, 8 augusti 2021 kl. 18:13:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Quasi


Hej :)

Jag hade gärna såå gärna velat se de första dubbningarna utav:

Snövit och de sju dvärgarna
Pinocchio
Alice i Underlandet
Peter Pan
Lady och Lufsen
Pongo och de 101 dalmatinerna
Taran och den magiska kitteln
Oliver och gänget

😍😍😍

Funderade länge varför de hade ett klipp från Lady och Lufsen från "Kalle Ankas jul" som var helt annorlunda mot den man hade sett på VHS.
Trodde först det var nåt särskilt dubbat för just "Kalle Ankas jul".
Nu förstår jag att det är första dubbningen som de fortfarande visar.

På youtube ligger en del klipp från nämnda filmer och det är en sån fröjd att få se dessa.
En hel del från Pinocchio och Snövit.

Har läst att en del första dubbningar bara visades på bio och aldrig släpptes på nåt format.
Att filmerna dubbades om i samband med VHS och DVD-släppen. 
Men de som lagt ut youtubeklippen måste väl på nåt sätt fått tag på bioversionens kopia?
Hur kommer man över en sån kopia?
Handlar det om aktioner, särskilda sällskap eller måste man ha kontakter?

Mvh

Klipp jag gillar ❤️ :

Alice i Underlandet

https://youtu.be/UKm3d02UZ2k

Snövit

https://youtu.be/KV1Q92mZthw



Steffan Rudvall

Citat från: Quasi skrivet  8 augusti 2021 kl. 18:13:27

Hej :)

Jag hade gärna såå gärna velat se de första dubbningarna utav:

Snövit och de sju dvärgarna
Pinocchio
Alice i Underlandet
Peter Pan
Lady och Lufsen
Pongo och de 101 dalmatinerna
Taran och den magiska kitteln
Oliver och gänget

😍😍😍

Funderade länge varför de hade ett klipp från Lady och Lufsen från "Kalle Ankas jul" som var helt annorlunda mot den man hade sett på VHS.
Trodde först det var nåt särskilt dubbat för just "Kalle Ankas jul".
Nu förstår jag att det är första dubbningen som de fortfarande visar.

På youtube ligger en del klipp från nämnda filmer och det är en sån fröjd att få se dessa.
En hel del från Pinocchio och Snövit.

Har läst att en del första dubbningar bara visades på bio och aldrig släpptes på nåt format.
Att filmerna dubbades om i samband med VHS och DVD-släppen. 
Men de som lagt ut youtubeklippen måste väl på nåt sätt fått tag på bioversionens kopia?
Hur kommer man över en sån kopia?
Handlar det om aktioner, särskilda sällskap eller måste man ha kontakter?

Mvh

Klipp jag gillar ❤️ :

Alice i Underlandet

https://youtu.be/UKm3d02UZ2k

Snövit

https://youtu.be/KV1Q92mZthw



Av de du nämner är Oliver och Gänget den enklaste att få tag på. Men då måste man hitta första upplagan av 2002-års utgåva. Alice i underlandet och Pinocchio finns på äldre VHS utgåvor...

Quasi

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 augusti 2021 kl. 18:29:47
Av de du nämner är Oliver och Gänget den enklaste att få tag på. Men då måste man hitta första upplagan av 2002-års utgåva. Alice i underlandet och Pinocchio finns på äldre VHS utgåvor...

Oh wow, vad häftigt!!
Hur vet man vilka som tillhör de äldre VHS-utgåvorna?

Jag trodde att jag hade hittat Oliver och Gänget när den var utlagd på Tradera, men blev lurad.
Det var den andra dubbningen.  :'(

Steffan Rudvall

#3
Citat från: Quasi skrivet  8 augusti 2021 kl. 18:37:58
Oh wow, vad häftigt!!
Hur vet man vilka som tillhör de äldre VHS-utgåvorna?

Jag trodde att jag hade hittat Oliver och Gänget när den var utlagd på Tradera, men blev lurad.
Det var den andra dubbningen.  :'(
Denna VHS utgåva av Pinocchio har originaldubbningen man får dock vara vaksam eftersom att det förekommer vissa som säljer omslaget men med annan kassett inuti.



Dessa VHS utgåvor innehåller originaldubbningen av Alice i Underlandet.




Daniel Hofverberg

Hyr-VHS-utgåvan av Alice i Underlandet lär inte vara så lätt att få tag i - det finns en mycket vilseledande auktion på Tradera nu, men kollar man noga märker man att kassetten tycks vara av senare års upplaga (gissningsvis med omdubben) och att det bara är omslaget som är från hyrutgåvan; således tämligen värdelöst. :(

1990 års köp-VHS borde däremot inte vara jättesvår att hitta åt - jag hittar tyvärr inte åt den på Tradera just nu, men har sett den där flera gånger tidigare; och har även sett den då och då på second hand-affärer i Skellefteå.

De andra filmerna du efterfrågar - originaldubbningarna av Snövit och de sju dvärgarna, Peter Pan, Lady och Lufsen, Pongo och de 101 dalmatinerna och Taran och den magiska kitteln - har tyvärr aldrig släppts på vare sig VHS eller DVD; utan har bara visats på bio innan respektive film dubbades om. De visades senast 1973 (Snövit), 1984 (Peter Pan), okänt datum men gissningsvis någon gång på 1970-talet (Lady och Lufsen) respektive 1987 (Pongo och valptjuvarna, som filmen hette då).

I fallet med Taran och den magiska kitteln har alla biovisningar varit med originaldubben - den hade biopremiär 1985, och åtminstone på vissa håll i landet minns jag att den gick upp på nytt senare; men det kan jag inte hitta något datum för här och nu. Faktum är att jag inte hittar några uppgifter om någon nypremiär alls, men jag minns tydligt att jag såg den på bio två gånger med åtminstone något års mellanrum - jag ville se om den när jag blivit lite äldre, då jag första gången blev så rädd av filmen att jag inte vågade se klart den, utan gick ut innan filmen var slut...  :-[

Lady och Lufsen ska enligt obekräftade uppgifter också ha släppts på 16 mm-film en gång i tiden med sin gamla dubbning (gissningsvis på 1960- eller 1970-talet), men jag har inte själv lyckats få tag i den och kan därför inte till 100% verifiera det. Av de du nämner är den också svårast att få tag i, för de andra filmerna har det cirkulerat mindre lagliga kopior av på internet lite här och var.

Citat från: Quasi skrivet  8 augusti 2021 kl. 18:37:58
Jag trodde att jag hade hittat Oliver och Gänget när den var utlagd på Tradera, men blev lurad.
Det var den andra dubbningen.  :'(
Jag har råkat ut för samma sak, med en säljare som utgav sig för att sälja originaldubben men som i själva verket var den nyare dubbningen... :(

Problemet är förstås att man ju tyvärr inte kan se på omslaget vilken upplaga det är (under förutsättning att det är 2002 års utgåva), utan det är bara genom de finstilta koderna på själva skivan som man kan se det - vilket inte är så lätt att se om man inte fysiskt har tillgång till skivan.

gstone

Alla är svåra att få tag på,

Några är omölija att få tag i :'( :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 augusti 2021 kl. 18:41:44
Denna VHS utgåva av Pinocchio har originaldubbningen man får dock vara vaksam eftersom att det förekommer vissa som säkjet omslaget men med annan kassett inuti.



Dessa VHS utgåvor innehåller originaldubbningen av Alice i Underlandet.




Säkjet?

Quasi

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 augusti 2021 kl. 18:41:44
Denna VHS utgåva av Pinocchio har originaldubbningen man får dock vara vaksam eftersom att det förekommer vissa som säljer omslaget men med annan kassett inuti.



Dessa VHS utgåvor innehåller originaldubbningen av Alice i Underlandet.






Underbart att få se dessa omslag 😍😍😍😍
Är det något nummer man ska hålla utkik efter för att se att det är rätt kassett?

Quasi

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 augusti 2021 kl. 20:45:45
Hyr-VHS-utgåvan av Alice i Underlandet lär inte vara så lätt att få tag i - det finns en mycket vilseledande auktion på Tradera nu, men kollar man noga märker man att kassetten tycks vara av senare års upplaga (gissningsvis med omdubben) och att det bara är omslaget som är från hyrutgåvan; således tämligen värdelöst. :(

1990 års köp-VHS borde däremot inte vara jättesvår att hitta åt - jag hittar tyvärr inte åt den på Tradera just nu, men har sett den där flera gånger tidigare; och har även sett den då och då på second hand-affärer i Skellefteå.

De andra filmerna du efterfrågar - originaldubbningarna av Snövit och de sju dvärgarna, Peter Pan, Lady och Lufsen, Pongo och de 101 dalmatinerna och Taran och den magiska kitteln - har tyvärr aldrig släppts på vare sig VHS eller DVD; utan har bara visats på bio innan respektive film dubbades om. De visades senast 1973 (Snövit), 1984 (Peter Pan), okänt datum men gissningsvis någon gång på 1970-talet (Lady och Lufsen) respektive 1987 (Pongo och valptjuvarna, som filmen hette då).

I fallet med Taran och den magiska kitteln har alla biovisningar varit med originaldubben - den hade biopremiär 1985, och åtminstone på vissa håll i landet minns jag att den gick upp på nytt senare; men det kan jag inte hitta något datum för här och nu. Faktum är att jag inte hittar några uppgifter om någon nypremiär alls, men jag minns tydligt att jag såg den på bio två gånger med åtminstone något års mellanrum - jag ville se om den när jag blivit lite äldre, då jag första gången blev så rädd av filmen att jag inte vågade se klart den, utan gick ut innan filmen var slut...  :-[

Lady och Lufsen ska enligt obekräftade uppgifter också ha släppts på 16 mm-film en gång i tiden med sin gamla dubbning (gissningsvis på 1960- eller 1970-talet), men jag har inte själv lyckats få tag i den och kan därför inte till 100% verifiera det. Av de du nämner är den också svårast att få tag i, för de andra filmerna har det cirkulerat mindre lagliga kopior av på internet lite här och var.
Jag har råkat ut för samma sak, med en säljare som utgav sig för att sälja originaldubben men som i själva verket var den nyare dubbningen... :(

Problemet är förstås att man ju tyvärr inte kan se på omslaget vilken upplaga det är (under förutsättning att det är 2002 års utgåva), utan det är bara genom de finstilta koderna på själva skivan som man kan se det - vilket inte är så lätt att se om man inte fysiskt har tillgång till skivan.

Tack för all utförlig information ❤️
Tycker också annonsen verkar skum. 🤔
Om man vill bli tagen seriöst så tycker jag man verkligen bör övertyga köparna att det är äkta.
1990-års version antar jag är den med Sanna Nielsen som Alice? Den har jag isåfall redan :)

Jag antar att det är hemliga underjordiska sällskap som får tag på bioversionerna av orignaldubbningen? ;) ;)
Man undrar verkligen hur de får tag på dessa bioversionsrullar. 😁

Vad roligt och läsa det om vilka årtal som filmerna visades typ sista gången på bio. 🤩
Man var verkligen född för sent 😭

Steffan Rudvall

Citat från: Quasi skrivet  9 augusti 2021 kl. 20:21:54
Tack för all utförlig information ❤️
Tycker också annonsen verkar skum. 🤔
Om man vill bli tagen seriöst så tycker jag man verkligen bör övertyga köparna att det är äkta.
1990-års version antar jag är den med Sanna Nielsen som Alice? Den har jag isåfall redan :)

Jag antar att det är hemliga underjordiska sällskap som får tag på bioversionerna av orignaldubbningen? ;) ;)
Man undrar verkligen hur de får tag på dessa bioversionsrullar. 😁

Vad roligt och läsa det om vilka årtal som filmerna visades typ sista gången på bio. 🤩
Man var verkligen född för sent 😭
Nej dubbningen med Sanna Nielsen är från 97.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 augusti 2021 kl. 20:28:58
Nej dubbningen med Sanna Nielsen är från 97.

Eller 98...

Dubbningen bör nog ha spelats in antingen hösten 1997 eller tidigt 1998 eller en kombination av båda...

Sannolikt är det senaste tänkbara inspelningsdatumet januari-februari 1998 och det tidigaste tänkbara är oktober-december 1997...

MOA

Citat från: Quasi skrivet  9 augusti 2021 kl. 20:21:54
Tack för all utförlig information ❤️
Tycker också annonsen verkar skum. 🤔
Om man vill bli tagen seriöst så tycker jag man verkligen bör övertyga köparna att det är äkta.
1990-års version antar jag är den med Sanna Nielsen som Alice? Den har jag isåfall redan :)

Jag antar att det är hemliga underjordiska sällskap som får tag på bioversionerna av orignaldubbningen? ;) ;)
Man undrar verkligen hur de får tag på dessa bioversionsrullar. 😁

Vad roligt och läsa det om vilka årtal som filmerna visades typ sista gången på bio. 🤩
Man var verkligen född för sent 😭
Sanna Nielsen var bara 5 år 1990

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 augusti 2021 kl. 20:53:08
Eller 98...

Dubbningen bör nog ha spelats in antingen hösten 1997 eller tidigt 1998 eller en kombination av båda...

Sannolikt är det senaste tänkbara inspelningsdatumet januari-februari 1998 och det tidigaste tänkbara är oktober-december 1997...
Disneyania säger dock att den VHS utgåvan kom 97...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 augusti 2021 kl. 22:22:17
Disneyania säger dock att den VHS utgåvan kom 97...

Det är gammalt och oäkta, faktum är att VHS-utgåvan är markerad med "prisgrupp" vilket inte är fallet med någon VHS-utgåva som gavs ut 1997 utan allting tyder på att det var först 1998 som VHS-utgåvorna började markeras med prisgrupp!

Det korrekta utgivningsdatumet är mars 1998!  ;)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 augusti 2021 kl. 22:24:48
Det är gammalt och oäkta, faktum är att VHS-utgåvan är markerad med "prisgrupp" vilket inte är fallet med någon VHS-utgåva som gavs ut 1997 utan allting tyder på att det var först 1998 som VHS-utgåvorna började markeras med prisgrupp!

Det korrekta utgivningsdatumet är mars 1998!  ;)
Nu när du säger det så tror jag nog att du har rätt, för jag minns att Musse Piggs Bästa kom i slutet av 1997 och jag har för mig att den hade reklam för Alice i Underlandet.