Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Snobben (Eurotrolls dubbningar)

Startat av TonyTonka, 31 augusti 2008 kl. 21:23:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

#60
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 februari 2011 kl. 19:44:53
Du har rätt i att Sallys röst har en viss likhet med Annika Barklund. På den tiden gjorde hon väl inte många dubbningar så man har inte så mycket att jämföra med, men det känns sannolikt att det är hon.

Jag ska se om jag hittar åt något Anna Gyllenberg gjort som inte är alltför nyligt, men av det hon gjort på senare år lär väl rösten ha förändrats för mycket sedan 1998 för att det ska vara mycket att gå på.

Att döma av andra serier på SVT så kan det säkert tillkomma ytterligare röster bland gästroller i enstaka avsnitt, men de crediterade skådespelarna borde vara alla som gör de större rollerna och medverkar i de flesta avsnitt - SVT brukar oftast ha samma credits för alla avsnitt, så att gästroller som bara varit med i enstaka avsnitt inte sätts ut.

Du skrev ju tidigare att du trodde att det var Lukas Krüger som spelade Lortis och Leonard, och då han är crediterad på listan så känns det väl som ganska sannolikt att det stämmer. Av de crediterade skådisarna, så är det ju bara han och Kim Jonsson (om det nu är en kille) som det kan vara, då man bör kunna utesluta Leo Hallerstam och Sebastian Paulsson.


Jag är bara lite nyfiken, hur vet du att Sebastian Paulsson spelade Linus förresten? det visste inte jag innan jag läste rollistan när den uppdaterades.

Om Lucas Krüger gjorde Lortis, Leonard och Franklin så är jag till 80% säker på att Lucas även gör Dennis i omdubben av Dennis. När gjordes den omdubben förresten? (jag syftar på dubben med Dick Eriksson som Pappan och Johan Wahlström som Herr Nilsson).
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Sebastian Paulsson själv kontaktade mig efter den äldre informationen som syftade på 2001 års VHS-omdubb, och påpekade att det var han som spelade Linus. Så om honom kan vi vara 100% säker.

Tyvärr vet jag inget om när omdubben av Dennis gjordes.

Daniel Hofverberg

Citat från: Tonytonka skrivet 19 februari 2011 kl. 18:36:14
Då jag inte vet hur Anna Gyllenberg låter gissar jag på Annika Barklund. Men om någon kunde göra ett röstprov på Anna Gyllenberg kanske det kunde bli lättare.
Nu har jag till sist lyckats ordna fram ett ljudklipp på vad som borde vara Anna Gyllenberg. Det var inte lätt att hitta åt någonting, då hon oftast spelat så pass små roller att det är svårt att lista ut vilka det är utifrån creditlistorna. Men till sist hittade jag åt hennes roll i Bratz Girls Really Rock (den första tecknade Bratz-filmen) från 2008, där hon hade en lite större roll. Där spelade hon fröken Durge. Karaktärsnamnet verkar inte nämnas under filmens gång, men utifrån bilder på rollfiguren ifråga på nätet är jag ganska säker på att det här ska vara Anna Gyllenberg.

Utifrån det misstänker jag starkt att det är Anna Gyllenberg som spelade Sally i Snobben. Det är ju inte så lätt att avgöra då det gått 10 år mellan dubbningarna, vilket är tillräckligt för att allas röster ska förändras hyfsat mycket, men jag tycker att Sallys röst i Snobben trots allt påminner starkt om Anna Gyllenbergs mer nutida röst.

TonyTonka

#63
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 februari 2011 kl. 02:04:43
Sebastian Paulsson själv kontaktade mig efter den äldre informationen som syftade på 2001 års VHS-omdubb, och påpekade att det var han som spelade Linus. Så om honom kan vi vara 100% säker.

Tyvärr vet jag inget om när omdubben av Dennis gjordes.


ok. Jag tror för övrigt att Annika Barklund (om hon gör Sally alltså) även gör biroller. Även Elina Raeder gör (om jag minns rätt) ett par biroller. Lucas Krüger spelar även Herman i A Charlie Brown Christmas (där har han bara en replik).

Hoppsan, glömde läsa det andra inlägget. Jag håller med om att det låter som att Anna Gyllenberg spelar Sally. Då borde det vara hon som gör birollerna jag syftade på här ovan. Vem kan Annika Barklund och Kim Jonsson då spela om dom nämns under alla avsnitt?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Någon som vet Mary Jos röst i snobben filmen "en dag finner du henne snobben" (eurotrolls tv-dubb) ?jag har inte avsnittet med den dubben.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Om du syftar på Someday you'll find her, Charlie Brown (som såvitt jag kommer ihåg hette En vacker dag hittar du henne, Snobben i Sverige), så finns det avsnittet med på en av DVD:erna som Scanbox släppte för några år sedan. Jag kan se igenom avsnittet när jag får tid, men på rak arm kommer jag inte ihåg vem Mary Jo är - kan du berätta vem hon är och när i avsnittet man lämpligast hör hennes röst, så går det mycket snabbare för mig.

Citat från: Tonytonka skrivet 20 februari 2011 kl. 09:00:09
Vem kan Annika Barklund och Kim Jonsson då spela om dom nämns under alla avsnitt?
Det är en bra fråga. Såvitt jag kommer ihåg finns det väl inga fler fasta kvinnliga rollfigurer, men Annika Barklund kanske bara spelade återkommande gästroller i en del avsnitt. Om hon och Kim Jonsson medverkade i många avsnitt kanske SVT satte ut deras namn, även om de inte gjorde någon fast karaktär i alla avsnitten.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 februari 2011 kl. 23:44:31
Om du syftar på Someday you'll find her, Charlie Brown (som såvitt jag kommer ihåg hette En vacker dag hittar du henne, Snobben i Sverige), så finns det avsnittet med på en av DVD:erna som Scanbox släppte för några år sedan. Jag kan se igenom avsnittet när jag får tid, men på rak arm kommer jag inte ihåg vem Mary Jo är - kan du berätta vem hon är och när i avsnittet man lämpligast hör hennes röst, så går det mycket snabbare för mig.
Det är en bra fråga. Såvitt jag kommer ihåg finns det väl inga fler fasta kvinnliga rollfigurer, men Annika Barklund kanske bara spelade återkommande gästroller i en del avsnitt. Om hon och Kim Jonsson medverkade i många avsnitt kanske SVT satte ut deras namn, även om de inte gjorde någon fast karaktär i alla avsnitten.


Mary Jo är tjejen som Karl blir kär i. Men Linus vinner hennes hjärta i stället. Jag minns inte var man hör henne bäst, men det bör vara mot slutet. Hon ser ut som på bilden jag bifogar
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

jag såg A Charlie Brown Christmas idag och åtminstånde där görs en mindre figur som heter Patty (obs! inte att förväxla med Peppermint Patty som inte ens medverkande) av Anna Gyllenberg. Dock vet jag inte om hon även gör rösten i dom andra kortfilmerna med snobben.

Kan även passa på att säga att Lille Karls Flickvän Peggy Jean i It's Christmastime agian Charlie Brown spelas av Ellen Ekdahl.

Jag stör mig för övrigt på att dom bytt ut Charlie Brown/Lille Karl överallt. Här är några exempel ur A Charlie Brown Christmas

Engelska:

Charlie Brown: Thanks for the christmascard you send me violet
Violet: I didn't send you a christmas card Charlie Brown

Svenska:
Lille Karl: Tack för det jättefina julkortet viola
Viola: Jag har inte skickat något julkort dummer

En annan värre är i slutet

alla barnen: MERRY CHRISTMAS CHARLIE BROWN!

Men på svenska skriker dom i stället GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR. Det gör ju repliken nästan charmlös tycker jag. Själv tycker jag att det låtit bättre med GOD JUL LILLE KARL!
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

#68
vem gör egentligen vem i den äldre dubben där bl.a Urmas Plunt medverkar?

jag såg dubben idag, och jag tror att Göran Häggdal kanske gör rösten som säger ungefär "nu blir det ett nytt avsnitt med snobben, och detta avsnittet heter det är alla hjärtans dag lille karl" och han läser även skyltarna

han som spelar Lille Karl är dock för mörk för att passa som karl i alla fall i filmen "Hjärtligt grattis lille karl".
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

#69
Citat från: Tonytonka skrivet 30 juli 2010 kl. 10:47:33
Nu har jag tagit mig tid att granska rösterna på listan på dubbningshemsidan. Rollistan på sajten verkar gälla två videofilmer. vet inte om det finns fler videofilmer eller om dom visats på andra kanaler. Videofilmerna va:

Du är råttfångaren Snobben / Lycklig resa Snobben! (och kom inte tillbaka)
Det var min bästa födelsedag någonsin Snobben! / Tävla för livet Snobben.

Andra Snobben avsnitt (te.x Det är den stora pumpan snobben) måste vara en äldre dubb av Eurotroll eller något annat bolag. Dessa vet jag i den dubben:

Leo Hallerstam - Karl
Therese Reuterswärd - Gullan
Elina Raeder - Maja / Viola
Lucas Krüger - Lortis / Leonard / Franklin (är inte säker alls på denna)
Ellen Ekdahl - Peppia Pia
Anna Gyllenberg - Sally / Patty(ej Peppiga Pia, inte heller säker att hon gör rollen i alla filmerna)
Sebastian Paulsson - Linus

Annika Barklund kan spela Freida, men jag har inte hundra koll på hennes röst.

Leo Hallerstam låter yngre i ovan nämda dubb (den äldre). Rollistan på sajten avser såvitt jag kan dömma dessa två videofilmer. kan finnas fler. (Det som fick mig misstänksam var att dom vuxna inte pratar i dom gamla filmerna).

Detta vet jag då jag har dom två videofilmerna.

Maria Rydberg (som är ganska uppenbar som Peppiga Pia på dom videofilerna) spelar INTE Peppia Pia i den dubben. Jag gissar att detta rör sig om en äldre dubb från c.a 1996-1999.

För övrigt så såg jag "Rena trolleriet snobben" för ett tag sedan. I det avsnittet tror jag inte att Ellen Ekdahl gör rösten till Peppiga Pia, men är inte säker dock. I alla andra avsnitt jag sett av Eurotrolls dubb medverkar dock Ellen Ekdahl som Peppiga Pia så jag gissar att det endast rörde sig som ett tillfälligt inhopp, förmodligen på grund av av Ellen inte kunde.

Lortis spelas i alla fall av samma kille som spelade Dennis i omdubben av Dennis the Menace.

i A Charlie Brown christmas spelas en kille som heter Herman (Shermy på engelska) av samma kille som gör Lortis.

Ville bara säga att jag skrivit om lite i detta inlägget.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 januari 2011 kl. 01:19:31
Jag har tyvärr ännu inte fått den utlovade creditlistan från Warner (som de lovade att ordna fram från USA för ett tag sedan). Men det råder ingen som helst tvekan om att Peppiga Pia spelas av Elina Raeder och jag är nästan hundra på att lille Karl spelas av Daniel Melén.

Utifrån en första anblick verkar alla nydubbade avsnitt/filmer ha samma röster.

Jag har nu också kollat på den nya DVD-filmen Charlie Brown's Christmas Tales (som släpptes häromveckan), och huvudfilmen är också nydubbad med samma röster. Bonusavsnittet Is This Goodbye, Charlie Brown? på samma DVD har däremot Eurotrolls dubb.

tänkte också fråga hur det går med en utlovade rollistan?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag fick tyvärr aldrig den creditlistan, och min kontaktperson på Warner har tydligen slutat på företaget. Jag har försökt att få tag i någon annan lämplig person på företaget, men har tyvärr inte haft någon tur.

Så just nu ser det tyvärr mörkt ut med credits till Warners utgåvor...

Mysan

Citat från: Tonytonka skrivet 26 juli 2011 kl. 14:32:05
vem gör egentligen vem i den äldre dubben där bl.a Urmas Plunt medverkar?



Det framgår tyvärr inte, namnen på de som dubbar finns utsatta men ej vilka karaktärer de dubbar. Jag tror i allafall att det är Göran Hagvalls röst man hör som berättarröst

Daniel Hofverberg

Tyvärr verkar det som sagt inte finnas bevarat vem som spelar vem av skådespelarna i den dubben, men det är ju knappast speciellt ovanligt vid dubbningar från den här tidsperioden.

Företaget som gjorde dubbningen, Gothenburg Sound AB, finns dock fortfarande kvar även fast de mig veterligen inte gjort dubbningar på många år; så eventuellt kanske de kan tänkas ha kvar någon dokumentation om vem som spelar vem. Men efter så många år (dubbningen bör väl ha gjorts mot slutet av 1980-talet?), så är det väl tyvärr inte alltför sannolikt.

TonyTonka

Tänkte bara fråga, vilka dubbar i den nya snobben filmen "Happniess is a warm blanket Charlie Brown" som enligt säkra källor ska ha släppt på dvd med svenskt tal i april ?
http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?Identifier=322821
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag har tyvärr ännu inte fått recensionsex på den filmen (fastän jag varit utlovad det för flera månader sedan), så jag har inte kunnat se den. Men sannolikheten är nog väldigt stor att det är samma röster som i de andra nydubbningarna av SDI Media/Sun Studio de senaste åren (Charlie Brown's Christmas Tales, m.fl).

Tyvärr verkar Warner vad gäller Snobben bara använda Eurotrolls dubbningar i de fall det finns befintliga sådana, medan SDI Media har fått dubba allting som inte dubbats sedan tidigare.