Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Röstskådespelare som slutat dubba

Startat av E, 23 juli 2018 kl. 16:07:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 16 januari 2022 kl. 13:01:25
Nu har vist Yvonne Lombard slutat dubba :'(
Märker du det nu? Hennes senaste dubbning var väl Dinosaurier...

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 januari 2022 kl. 18:56:39
Märker du det nu? Hennes senaste dubbning var väl Dinosaurier...

Det fanns ju alltid en chans att hon skulle kommit tillbaka.

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 16 januari 2022 kl. 13:01:25
Nu har vist Yvonne Lombard slutat dubba :'(
Det var ju faktiskt 20 år sedan Yvonne medverkade i en dubbning senast (ingenting efter Dinosaurier, såvitt jag kan hitta), men svårt att säga huruvida det beror på att hon inte vill eller att hon inte har blivit tillfrågad.

Som med så många andra skådespelare har dubbning knappast någonsin varit något förstahandsval för henne, utan snarare något hon gjort som extraknäck vid några tillfällen.

Citat från: MOA skrivet 16 januari 2022 kl. 14:04:24
Lever hon fortfarande?
Jodå, och åtminstone så sent som hösten 2020 var hon fortfarande yrkesverksam, då hon medverkade i teatern Det stora teaterkalaset på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm - men på grund av pandemin endast förinspelat på video och inte fysiskt i teaterlokalen.

Just nu isolerar hon sig förmodligen ganska mycket på grund av Covid-19 - hon är ju trots allt 92 år gammal, och tillhör därför riskgrupp i allra högsta grad - men förhoppningsvis överlever hon pandemin och hinner medverka i fler produktioner framöver.

Citat från: gstone skrivet 16 januari 2022 kl. 18:57:44
Det fanns ju alltid en chans att hon skulle kommit tillbaka.
Den chansen finns förhoppningsvis än, men just nu när smittspridningen är rekordhög lär hon knappast se fram emot att sitta i en dubbningsstudio...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 juli 2018 kl. 18:45:27
Han skrev det till mig personligen för många år sedan.

Dock har han lämnat en öppning och sagt att om den planerade långfilmen med Fragglarna någonsin blir av (som det varit tal om i många år), så spelar han gärna Gobo Fraggel igen.
Nej, Fragglarna är inte dubbad av KM Studio; jag tror inte ens att de fanns på den tiden. Fragglarna dubbades av Studio Bohus i Kungälv; dansbandet Streaplers skivstudio. Dock regisserades ju dubbningen av Monica Forsberg och ensemblen var ju ungefär samma som i KM Studios dubbningar några år senare.

Ursäkta sent svar men om man ska tro musiksagorna med Dumbo och Alice i Underlandet så förefaller det som att KM faktiskt grundades redan 1984 eftersom bägge dessa spelades in april 1984 vilket står i bägge dessa böckers slut;

www.youtube.com/watch?v=S9rZ8nsCaRE

www.youtube.com/watch?v=TlY4o2W5kNY

Kloppstock

#124
Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 juli 2018 kl. 17:13:23
Även Hans Lindgren, Guy De La Berg, John Harryson, Johannes Brost, Stig Grybe, och många flera...
Du är medveten om att du raddade upp dödsoffer redan 2018 va? ;)

Jag noterar på dubb-wiki att Anders Öjebos senaste dubbning i urval ;) var från 2017, har han gjort något under pandemin?

Staffan Hallerstam måste börja visa livstecken eller så får vi betrakta honom som en död dubbare...

TonyTonka

Citat från: Kloppstock skrivet 29 januari 2022 kl. 22:25:08
Jag noterar på dubb-wiki att Anders Öjebos senaste dubbning i urval ;) var från 2017, har han gjort något under pandemin?


Jo, han är fortfarande aktiv, det är bara jag (det är min wiki) som varit lat. Anders Öjebo är fortfarande rösten till Musse i diverse produktioner till exempel. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: Kloppstock skrivet 29 januari 2022 kl. 22:25:08
Du är medveten om att du raddade upp dödsoffer redan 2018 va? ;)

Vad menar du med det? (jag har gjort det då och då så vad spelar det för roll?)

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 29 januari 2022 kl. 22:34:14
Jo, han är fortfarande aktiv, det är bara jag (det är min wiki) som varit lat. Anders Öjebo är fortfarande rösten till Musse i diverse produktioner till exempel. ^^

Jag kan förstå hur det känns, för jag kan också vara lite halvlat ibland...

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 september 2018 kl. 16:07:10
Har Maria Kihl flyttat till Norge? Det var mer än jag visste...

Gammalt svar men idag fick jag veta att Mia Kihl numera tydligen bor i Spanien, vilket jag fick veta när vi letade kontakt-vägar till olika personer.

Mathilda Gustafsson

Det var längesen Amelie Eiding dubbade har hon slutat?

Steffan Rudvall


gstone

Mikael Persbrandt har slutat dubba och inte bara det han blev arg när han blev till fråga :-\ 
Han svarde

`"JAG GÖR INTE DUBB !!!!!!! och ni har inte råd med mig"

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 19 december 2022 kl. 21:34:14
Mikael Persbrandt har slutat dubba och inte bara det han blev arg när han blev till fråga :-\ 
Han svarde

`"JAG GÖR INTE DUBB !!!!!!! och ni har inte råd med mig"


Han har väl fått hybris antar jag att han skulle vara värd mer än någon annan i dubbningssammanhang kan han ju glömma.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 19 december 2022 kl. 21:34:14
Mikael Persbrandt har slutat dubba och inte bara det han blev arg när han blev till fråga :-\ 
Han svarde

`"JAG GÖR INTE DUBB !!!!!!! och ni har inte råd med mig"

Ärligt talat har Mikael Persbrandt nog aldrig medverkat i dubbning som något förstahandsval, utan bara gjort det när han haft väldigt ont om uppdrag och/eller kunden har erbjudit mer än kollektivavtalets standardlöner för dubbning.

Och tyvärr finns det nog fler som har samma attityd kring att dubbning inte är lika "fint" som annat skådespeleri, fast de flesta är nog smarta nog att inte säga det riktigt rakt ut på det sättet...
(Uttrycker man sig på det där sättet låser man ju in sig i ett hörn, så att det blir svårt att börja tacka ja till dubbningsuppdrag om man i framtiden får ont om jobb och inte blir erbjuden några andra roller - och ärligt talat är det väldigt få skådespelare som kan lita på att de alltid kommer ha säkra inkomster...)