Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Professionella röstskådespelare i fandubb

Startat av Richardo, 25 oktober 2018 kl. 14:31:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richardo

Har det något inträffat att professionella röstskådespelare har medverkat i fandubbningar, på svenska eller något annat språk? Med fandubbning menar jag att det är icke-professionella individer som står för mixingen av ljudet.

Daniel Hofverberg

Knäckfrågan i sammanhanget är väl hur du definierar begreppet professionella röstskådespelare...? Syftar du då på någon som någon gång i livet har fått betalt för att medverka som röst (i dubbningar eller andra sammanhang)? Eller menar du skådespelare som brukar medverka i dubbningar mer aktivt?

Beroende på hur brett man definierar professionella röstskådespelare skulle jag tro att det borde ha förekommit någon gång och någonstans, men jag har inga konkreta exempel på rak arm.

Alexander

Inte precis fandub, men Montefjanton tog in Dan Bratt till att göra några repliker som Wabuu på deras kanal.   :)

Richardo

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 oktober 2018 kl. 15:59:27
Eller menar du skådespelare som brukar medverka i dubbningar mer aktivt?
Mer aktiva skådespelare inom dubbning, såsom Mattias Knave, Andreas Nilsson, med mera, d.v.s att man har medverkat i minst 10 olika inslag.

När det gäller fandubbning, menar jag att de aktiva skådespelerarna ska ha medverkat i ett helt avsnitt minst.

Anders

Dick Eriksson ställde upp på att spela in en replik för ett Dragonball-klipp. Det var Ahturos, som jag har träffat ett par gånger, som stod för mixningen.  :)

https://www.youtube.com/watch?v=GSJsWappO1A

Jag har själv haft funderingar på att fråga någon som har röstskådespeleri som yrke att ställa upp i någon av mina egna fandubbningar (i någon minimal roll). Det hade ju varit riktigt coolt!
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Peter

Tre (om inte fler) skådespelare i våra (TFCog.net) fandubbningar figurerar i flera olika professionella produktioner. Daniel Ross har gjort en hel del röster för oss, numer är han mest känd som en viss anka i Mickey & The Road Racers. Även Frank Todaro har gjort flera voiceover-jobb, främst tänker jag på att han fick spela självaste Starscream i Machinimas Transformers-serie nu alldeles nyligen. Men det var inte direkt så att fandubbningarna gjorde dem kända eller gav dem en massa uppdrag, däremot kanske det var en plattform för dem att utvecklas.

Fandubbningarna handlade mest om att ha roligt och göra röster till något man tycker väldigt mycket om, och i detta fallet vårt gemensamma intresse för Transformers.
----
Peter

E

Inte fandubb men Humorgruppen IJUSTWANTTOBECOOL hyrde in Benke Skogholt till att vara berättare i deras video Berättarrösten


https://www.youtube.com/watch?v=vhP81e2Ak6Y

Elios

Citat från: Alexander skrivet 25 oktober 2018 kl. 16:27:30Inte precis fandub, men Montefjanton tog in Dan Bratt till att göra några repliker som Wabuu på deras kanal.  :)
Men också Anja Schmidt.