Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Will Siv och 3 gäster tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: A skrivet 15 oktober 2024 kl. 17:10:27Så han har inte förolämpat mig? ??? Varför skulle det där du förklarar kallas så?
Nej, det är ingen förolämpning.

Ordet är ett fackuttryck som har använts inom typografi och boktryckarkonst sen minst 200 år. Men just p.g.a. att det kan missuppfattas har det under de allra senaste åren rekommenderats att istället använda ordet "ensamrad".

SAOL:
hor|unge substantiv • <särsk. boktr.> utgångsrad överst el. begynnelserad underst på en sida el. spalt

MOA

Citat från: gstone skrivet 15 oktober 2024 kl. 16:48:27räknas denna post som uppmanande till självskadande beteende  ???
Gjorde den när jag var 10 år
Citat från: Lillefot skrivet 15 oktober 2024 kl. 16:46:21Precis den scenen var det jag gjorde en referens till, och tack för det lilla humor-påslaget. :)
En riktig klassiker

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 oktober 2024 kl. 17:29:00Nej, det är ingen förolämpning.

Ordet är ett fackuttryck som har använts inom typografi och boktryckarkonst sen minst 200 år. Men just p.g.a. att det kan missuppfattas har det under de allra senaste åren rekommenderats att istället använda ordet "ensamrad".

SAOL:
hor|unge substantiv • <särsk. boktr.> utgångsrad överst el. begynnelserad underst på en sida el. spalt
Intressant, så Svenska Akademiens Ordlista anser numera att horunge är både en ensam rad överst och nederst på en sida...? När jag gick i skolan fick vi lära oss att horunge var när en ensam rad i ett stycke hamnar längst ned på en sida, medan det heter änka när en ensam rad hamnar längst upp på en sida.

Jag minns tydligt också att läraren visade oss SAOL som bevis för detta, men det var förstås inte direkt igår... Så när avskaffades begreppet änka (i den här innebörden) egentligen...?

A

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 oktober 2024 kl. 20:59:56Intressant, så Svenska Akademiens Ordlista anser numera att horunge är både en ensam rad överst och nederst på en sida...? När jag gick i skolan fick vi lära oss att horunge var när en ensam rad i ett stycke hamnar längst ned på en sida, medan det heter änka när en ensam rad hamnar längst upp på en sida.

Jag minns tydligt också att läraren visade oss SAOL som bevis för detta, men det var förstås inte direkt igår... Så när avskaffades begreppet änka (i den här innebörden) egentligen...?
Varför gick det från änka till horunge? Om han hade sagt att jag skulle ta bort min änka hade jag inte heller förstått men inte trott att han förolämpa mig i alla fall.

MOA

Citat från: A skrivet 15 oktober 2024 kl. 21:18:34Varför gick det från änka till horunge? Om han hade sagt att jag skulle ta bort min änka hade jag inte heller förstått men inte trott att han förolämpa mig i alla fall.
Ja man kan inte vara änka om man inte har ett förhållande, mycket mindre kränkande ord

A

Citat från: MOA skrivet 15 oktober 2024 kl. 21:39:01Ja man kan inte vara änka om man inte har ett förhållande, mycket mindre kränkande ord
Jag har ett förhållande men kan ändå inte vara änka änkling kan jag däremot bli.

MOA

Citat från: A skrivet 15 oktober 2024 kl. 21:50:40Jag har ett förhållande men kan ändå inte vara änka änkling kan jag däremot bli.
Ja ja, lycka till med förhållandet

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 14 oktober 2024 kl. 16:57:53För alla som är självmordsbenägna
Varför tog de bort de gamla apparna? :(

Will Siv

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 oktober 2024 kl. 17:29:00Nej, det är ingen förolämpning.

SAOL:
Har ALDRIG hört det användas så  ???

- what.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 15 oktober 2024 kl. 22:34:39Varför tog de bort de gamla apparna? :(
Ja R.I.P Talking Santa, Gina, Larry & Lila. Hade aldrig dom sistnämnda apparna

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 oktober 2024 kl. 20:59:56Intressant, så Svenska Akademiens Ordlista anser numera att horunge är både en ensam rad överst och nederst på en sida...? När jag gick i skolan fick vi lära oss att horunge var när en ensam rad i ett stycke hamnar längst ned på en sida, medan det heter änka när en ensam rad hamnar längst upp på en sida.

Jag minns tydligt också att läraren visade oss SAOL som bevis för detta, men det var förstås inte direkt igår... Så när avskaffades begreppet änka (i den här innebörden) egentligen...?
Orden "änka" i den betydelsen finns inte i SAOL, och jag kan faktiskt inte ens hitta det i SAOB. Men det är möjligt att det står där någonstans, men väl dolt.

Wikipedia nämner två typer av ensamrader/horungar, enkla respektive dubbla och tillfogar att dubbel ensamrad även kan kallas "änka".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ensamrad

Citat från: Will Siv skrivet 15 oktober 2024 kl. 22:55:59Har ALDRIG hört det användas så  ???
Då är det väl trevligt att du har fått lära dig något nytt! :)

gstone

jag slog mitt knä i skrivbordet :(

Det gjord jätte ont.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Aj! Jag bröt mitt ben kan ambulansen komma? ;)

gstone

Ibland blir MOA jätte arg på mig utan jag fattar varför :-\
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: MOA skrivet 21 oktober 2024 kl. 11:59:06Aj! Jag bröt mitt ben kan ambulansen komma? ;)
Bäst att tilläga att detta bara är en text som jag skrev på Google Översätt. Aldrig brutit något ben i kroppen