Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Uppdateringar av creditlistor på Dubbningshemsidan

Startat av Disneyfantasten, 24 november 2022 kl. 21:58:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Jag håller med Daniel, tilläggsdubbning hade varit att föredra bara man hade hittat någon som var tillräckligt lik så att det inte skulle märkas att rösterna var utbyta i ett fåtal repliker. Tre minuter tilläggsdubbning kombinerat med originaldubbningen skulle hålla högre kvalitet och klass än vad omdubbningen gör.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 december 2022 kl. 01:44:29Jag håller med Daniel, tilläggsdubbning hade varit att föredra bara man hade hittat någon som var tillräckligt lik så att det inte skulle märkas att rösterna var utbyta i ett fåtal repliker. Tre minuter tilläggsdubbning kombinerat med originaldubbningen skulle hålla högre kvalitet och klass än vad omdubbningen gör.
Precis - även om det inte vore superlätt att hitta tillräckligt lika röster, så borde det inte vara någon oöverstiglig uppgift. Taran hade ju en så pass vanlig röst att han borde vara relativt lätt att ersätta, så utmaningen vore att hitta en voice-match till Jan Blomberg. Han hade ju en ganska säregen röst, men i den här rollen är det ju främst betoning på en kraftig och elak basröst; något som det borde gå att hitta någon annan som klarar av. 1998 borde man ha kunnat få med Mille Schmidt som Krypet, men även om så inte vore fallet så borde det finnas flera skådespelare som kan förställa rösten till en sådan röst. Och Eilonwy hade ju bara en så jättekort replik (något enstaka ord), så att det förmodligen inte märks av alls med en ny röst.

Det hade förstås inte kunnat bli hundraprocentigt, men tillräckligt likt så att man inte stör sig på det nämnvärt. Hellre det än att nöja sig med en omdubb som utan tvekan gjorts med lägre budget än originaldubben.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 november 2022 kl. 22:38:57Tillägg till Shrek Den Tredje (2007);

>Askungen = Mia Hansson

>Törnrosa = Loreen

>Rapunzel = Jennie Jahns
Vat inte Gunila Beckman Rapunzel ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten


gstone

Ska du lägga upp mina credits till  Kung Fu Panda Holiday vid nästa uppdatering ? 
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet  9 december 2022 kl. 00:35:26Jag tror att Disneyfantasten och Willdubguru syftar på scenen kort efter att Taran och Henwen ger sig av från Dallbens hus, där han tittar ner i en damm och fantiserar om att vara en mäktig krigare. Medans Taran då visas i en guldfärgad rustning, hörs en röst säga något i stil med "Skåda Taran, världens mäktigaste krigare".

I omdubbningen är det Dan Bratt som stod för den rollen, och sist jag såg originaldubbningen var det utan tvekan Stephan Karlsén som hördes i scenen.

Gissningsvis har Willdubguru fått de uppgifter via en annan källa, som de inte har skrivit ner. Alternativt kan röstidentifiering ha använts.
Precis den är det jag menade, vi är alltså tre stycken som kommit fram till samma slutsats.

I omdubbningen tycker jag det lät som Kenneth Milldoff, men det skulle också kunna vara Dan Bratt som du säger, bägge dessa herrar har någorlunda lika röster.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 december 2022 kl. 23:51:00Precis, men det var som del av en ordinarie uppdatering då jag inte heller ansåg det tillräckligt akut för att genast lägga ut. Men annars prioriterar jag av förståeliga skäl felaktigheter framför ofullständigheter.

Förstår fortfarande inte vad du har emot fullständiga rollistor, det betyder alltid att de är praktiska och användbara, det betyder alltid att personen som skriver rollistan eller fått hjälp att skriva den eller liknande har gjort sin research ORDENTLIGT och det är en BRA grej!

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 december 2022 kl. 17:01:13Förstår fortfarande inte vad du har emot fullständiga rollistor, det betyder alltid att de är praktiska och användbara, det betyder alltid att personen som skriver rollistan eller fått hjälp att skriva den eller liknande har gjort sin research ORDENTLIGT och det är en BRA grej!
Han har inget emot det, men prioriterar felaktigheter för att det sprider liksom felaktig information vilket ingen vill.

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet  9 december 2022 kl. 00:35:26Jag tror att Disneyfantasten och Willdubguru syftar på scenen kort efter att Taran och Henwen ger sig av från Dallbens hus, där han tittar ner i en damm och fantiserar om att vara en mäktig krigare. Medans Taran då visas i en guldfärgad rustning, hörs en röst säga något i stil med "Skåda Taran, världens mäktigaste krigare".

I omdubbningen är det Dan Bratt som stod för den rollen, och sist jag såg originaldubbningen var det utan tvekan Stephan Karlsén som hördes i scenen.

Gissningsvis har Willdubguru fått de uppgifter via en annan källa, som de inte har skrivit ner. Alternativt kan röstidentifiering ha använts.

Ursäkta att jag frågar, men har du något att säga angående de saker jag nämnt i denna tråd? (om du har du så är du mer än gärna välkommen att göra det, användbara bidrag är det om flera personer oberoende av varandra kommit fram till en och samma slutsats)

I "Toy Story" så har både jag och TonyTonka kommit fram till att Lena Ericsson är rösten till Sids mamma.

På tal om det, i samma film ovannämnd så tycker jag det låter som Uppdragskontroll spelas av Dan Bratt eller Kenneth Milldoff, båda var flitigt aktiva på Sun Studio på den tiden och båda har snarlika röster vilket försvårar röstidentifieringen...

Lillefot

#114
Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 december 2022 kl. 21:00:10Ursäkta att jag frågar, men har du något att säga angående de saker jag nämnt i denna tråd? (om du har du så är du mer än gärna välkommen att göra det, användbara bidrag är det om flera personer oberoende av varandra kommit fram till en och samma slutsats)

I "Toy Story" så har både jag och TonyTonka kommit fram till att Lena Ericsson är rösten till Sids mamma.

På tal om det, i samma film ovannämnd så tycker jag det låter som Uppdragskontroll spelas av Dan Bratt eller Kenneth Milldoff, båda var flitigt aktiva på Sun Studio på den tiden och båda har snarlika röster vilket försvårar röstidentifieringen...
Nja, på de punkterna kan jag inte hjälpa dig så mycket. Dels är Lena Ericsson en av de skådespelarna som jag har väldigt svårt att känna igen enbart på rösten, och dels skulle jag behöva se om Toy Story för att friska upp minnet innan jag kan ge min gissning på rösten hos Uppdragskontroll.

Om jag väl får det gjort borde det dock inte vara så svårt att gissa rätt. Kenneths och Dans röster skiljer sig tillräckligt mycket så att jag kan höra skillnader mellan de.

Slutligen, gällande din punkt kring Taran är jag fortfarande säker att det är Dan Bratt som gör "flodrösten" i omdubbningen. Detta då han också var den inledande berättaren till filmen, en roll som Stephan Karlsén också hade i originaldubbningen. Om du vill, så kan jag fixa ljudklipp från filmen när jag återigen får tillgång till mina Disney DVD:er (då de just nu är kvar hemma hos föräldrarna i Linköping).
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet  9 december 2022 kl. 23:45:26Nja, på de punkterna kan jag inte hjälpa dig så mycket. Dels är Lena Ericsson en av de skådespelarna som jag har väldigt svårt att känna igen enbart på rösten, och dels skulle jag behöva se om Toy Story för att friska upp minnet innan jag kan ge min gissning på rösten hos Uppdragskontroll.

Om jag väl får det gjort borde det dock inte vara så svårt att gissa rätt. Kenneths och Dans röster skiljer sig tillräckligt mycket så att jag kan höra skillnader mellan de.

Slutligen, gällande din punkt kring Taran är jag fortfarande säker att det är Dan Bratt som gör "flodrösten" i omdubbningen. Detta då han också var den inledande berättaren till filmen, en roll som Stephan Karlsén också hade i originaldubbningen. Om du vill, så kan jag fixa ljudklipp från filmen när jag återigen får tillgång till mina Disney DVD:er (då de just nu är kvar hemma hos föräldrarna i Linköping).

Det går absolut bra med ljudklipp, jag kan tyvärr själv inte fixa ljudklipp då jag är så dålig på det och därför underlättar det rejält att andra som kan göra det gör det, det kommer att behövas massor av ljudklipp som kan vara till stor hjälp.

Nu var det i och för sig många mer än bara Toy Story som jag skulle behöva allmän hjälp med, bland annat har jag skrivit massor i denna tråd som jag kan behöva dubbelcheck med, en del har bl.a. TonyTonka och Alexander Lundahl hjälpt till med i andra trådar på forumet!

Jag kan annars skriva ner en lista med röster som jag kan behöva hjälp att fixa ljudklipp med, ju fler som hjälper till med det desto större hjälp är det till, det kallas teamwork och sådant kan vara praktiskt och användbart, när jag väl får min planerade blogg så vill jag gärna ha så fullständiga rollistor som möjligt och då tar jag gärna hjälp av andra, det uppskattas verkligen med bidrag!

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 december 2022 kl. 21:00:10Ursäkta att jag frågar, men har du något att säga angående de saker jag nämnt i denna tråd? (om du har du så är du mer än gärna välkommen att göra det, användbara bidrag är det om flera personer oberoende av varandra kommit fram till en och samma slutsats)

I "Toy Story" så har både jag och TonyTonka kommit fram till att Lena Ericsson är rösten till Sids mamma.

På tal om det, i samma film ovannämnd så tycker jag det låter som Uppdragskontroll spelas av Dan Bratt eller Kenneth Milldoff, båda var flitigt aktiva på Sun Studio på den tiden och båda har snarlika röster vilket försvårar röstidentifieringen...
Vilken karaktär är "Uppdragskontroll", är det roboten på Pizza Planet?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten


Disneyfantasten


Steffan Rudvall