Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ebbe Schön (1929-2022)

Startat av Grimner, 5 augusti 2022 kl. 14:50:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Grimner

Det här har ingenting med dubbning att göra, men jag ville ändå dela den tragiska nyheten någonstans.
Igår kväll, kl. 19:35, gick den legendariske Ebbe Schön bort, 92 år gammal. Han var vida erkänd som inte bara Sveriges, utan världens, ledande expert inom nordisk folktro och mytologi. En fantastisk författare, forskare, föreläsare - och människa! - som ägnade hela sitt liv åt att dela sina enorma kunskaper med omvärlden. Och han tänkte verkligen fortsätta in i det sista: så sent som för ett par månader sedan kom han ut med en ny bok, "Gårdstomtens Tårar", som var menat att vara den första i en trilogi.
Han var min största idol, som inspirerade mig liksom oräkneliga andra att börja studera folktro och mytologi, och det fältet kommer att kännas tomt utan hans visdom.
Vila i frid, Ebbe, och vet att din gärning lever kvar i oss, dina lärjungar. Vi kommer aldrig att glömma dig eller det du gav till världen.

Piratkopiering är inte stöld - det är bevarande!
Stöld innebär förstörelse och förlust. Digital duplicering är skapande, och möjliggör för alla, oavsett bakgrund eller resurser, att ta del av livets mångfald. Det är inte bara etiskt, utan en ren dygd.
Tack till alla som fildelar. Ni är hjältar.

Steffan Rudvall


Erika

Ja, onekligen ledsamt att Ebbe Schön har gått bort. Läste flera av hans böcker när jag var yngre. Vila i frid. :'(

Adam

Jag hade den här dagen lite på känn den senaste tiden.😔
Själv minns jag honom mest från programmet Historieätarna (lett av Erik Haag och Lotta Lundgren, som vi alla vet).
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Lillefot

Mycket tragiskt, han låter vekligen som en passionerad och generös människa utifrån det du skriver. Hoppas asagudarna kan ta väl hand om honom i efterlivet.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Skokaka

Han lät som en underbar och skön person, så det är mycket tråkigt att höra det här. Må han vila i frid, och låt oss hoppas att han har det bra, vart han nu än är... :'(

Hampus.J

Hade Ebbe Schöns dotter som lärare i spanska i gymnasiet. Att hon gillade sagor var ingen skräll direkt. 
In Donaldismo Veritas

Skokaka

Citat från: Hampus.J skrivet  6 augusti 2022 kl. 20:50:08Hade Ebbe Schöns dotter som lärare i spanska i gymnasiet. Att hon gillade sagor var ingen skräll direkt.
Allvarligt? :o Det där vore nice.

Elios

Ingen jag känner till men tråkigt förstås.  :-[ :-[

gstone

Varför ska jag bry mig om han inte dubbat.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Goliat

Citat från: gstone skrivet 14 augusti 2022 kl. 20:40:09Varför ska jag bry mig om han inte dubbat.
Det där var osmakligt skrivet.

Dessutom har han faktiskt talar-rösten i en dokumentär under 2000-talets början om Jan Fridegård (som skrev vikinga/fornnordiska böcker). En viktig filur som bevarar folktro och samlar ihop sagor som annars skulle glömmas bort. Han forskade också i fornnordisk mytologi.

gstone

Citat från: Goliat skrivet 14 augusti 2022 kl. 21:07:14Det där var osmakligt skrivet.

Dessutom har han faktiskt talar-rösten i en dokumentär under 2000-talets början om Jan Fridegård (som skrev vikinga/fornnordiska böcker). En viktig filur som bevarar folktro och samlar ihop sagor som annars skulle glömmas bort. Han forskade också i fornnordisk mytologi.
är han inte en skådspelare.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall


Goliat

Citat från: gstone skrivet 14 augusti 2022 kl. 21:44:12är han inte en skådspelare.
Nej forskare och författare. Men han är med i ett par dokumentärer.