Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  8 december 2022 kl. 04:52:10Såg nyss credtlistan för Kometernas jul listar nu fler skådespelare.
Tack, det hade jag missat - inte minst i och med att man inte kan sätta på stillbild när man castar till Chromecast från TV4 Play; då byter den ut bilden mot reklam tills man startar igen, så att man faktiskt inte kan läsa vad som står... :(

Men vem är det som sjunger ledmotivet till Kometernas jul? Det står ju tyvärr fortfarande inte crediterat - rösten låter väldigt bekant, men jag lyckas inte placera in vem det är...

Zebastian

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 december 2022 kl. 15:06:34Tack, det hade jag missat - inte minst i och med att man inte kan sätta på stillbild när man castar till Chromecast från TV4 Play; då byter den ut bilden mot reklam tills man startar igen, så att man faktiskt inte kan läsa vad som står... :(

Men vem är det som sjunger ledmotivet till Kometernas jul? Det står ju tyvärr fortfarande inte crediterat - rösten låter väldigt bekant, men jag lyckas inte placera in vem det är...
Det är säkert Matilda Smedius som sjunger hon sjöng Tinka och tidsresan också

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet  8 december 2022 kl. 19:38:35Det är säkert Matilda Smedius som sjunger hon sjöng Tinka och tidsresan också
Det låter definitivt inte så, i mina ögon (öron)...

Zebastian

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 december 2022 kl. 20:41:51Det låter definitivt inte så, i mina ögon (öron)...
Hur låter hon som sjunger då?

Steffan Rudvall

Citat från: Zebastian skrivet  8 december 2022 kl. 21:08:37Hur låter hon som sjunger då?
Det är inte någon hon som sjunger det är inte en kvinnoröst...

Zebastian

Är det bara jag som tycker att Snöfall och Tinkas juläventyr är ganska lika i handlingen? En människo och en tomtevärd och huvudkaraktärerna visar sig vara barnbarn till tomten

Anders M Olsson

Citat från: Zebastian skrivet  8 december 2022 kl. 19:38:35Det är säkert Matilda Smedius som sjunger hon sjöng Tinka och tidsresan också
I det danska originalet är det en man, Andreas Odbjerg (f. 1987), som sjunger. (Han är för övrigt en av upphovsmännen till sången.)


https://youtu.be/gc5nDRfngqo

Det vore väl ganska konstigt om de skulle ha bytt till en kvinnoröst i den svenska dubbningen?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 december 2022 kl. 06:41:47Det vore väl ganska konstigt om de skulle ha bytt till en kvinnoröst i den svenska dubbningen?
Såvitt jag kan bedöma är det absolut en manlig sångare även i den svenska dubbningen.

Och rösten låter som sagt bekant för mig, men jag lyckas inte placera in honom...

Någon som är bättre än jag på röster, som kan höra vem det är som sjunger? Märkligt att sångaren inte har crediterats i den för övrigt relativt kompletta creditlistan, kan man tycka.

Citat från: Zebastian skrivet  8 december 2022 kl. 21:08:37Hur låter hon som sjunger då?
Hur han som sjunger låter kan du väl höra själv på TV4 Play...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 december 2022 kl. 09:13:51Såvitt jag kan bedöma är det absolut en manlig sångare även i den svenska dubbningen.

Och rösten låter som sagt bekant för mig, men jag lyckas inte placera in honom...

Någon som är bättre än jag på röster, som kan höra vem det är som sjunger? Märkligt att sångaren inte har crediterats i den för övrigt relativt kompletta creditlistan, kan man tycka.
Jag har svårt att tro att han skulle saknas helt från creditslistan. Om det är en av dem som står under övriga röster finns det ett namn som slår mig, nämligen Oskar Nilsson. Dels är han sångare, dels nästan jämnårig med Andreas Odbjerg.


https://youtu.be/ZiHFYEKTnkY

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 december 2022 kl. 15:06:34Tack, det hade jag missat - inte minst i och med att man inte kan sätta på stillbild när man castar till Chromecast från TV4 Play; då byter den ut bilden mot reklam tills man startar igen, så att man faktiskt inte kan läsa vad som står... :(
Även det problemet löser sig om du tankar hem avsnitten istället för att se dem online! :) Just nu verkar svtplay-dl vara det enda programmet som stödjer nerladdning från TV4 Play, men man måste tänka på att använda växeln -P dash för att slippa att videon rycker eller hackar.

Jag noterade i dag att TV4 Play tycks ha gjort någon ändring så att nerladdning av undertexter inte längre fungerar i svtplay-dl.

Men det går att komma runt. Hämta bara webbadressen till playlist-filen:
svtplay-dl -S --force-subtitle -g "https://www.tv4play.se/program/kometernas-jul/del-9-s%C3%A4song-1/13778803"
Stoppa sen in resultatet av det kommandot som en parameter till ffmpeg och välj ett lämpligt filnamn på srt-filen:
ffmpeg -i "https://vod.streaming.a2d.tv/26305947-e4b4-46a4-a507-fc884c57664e/06ab9a50-774d-11ed-9361-3552c5044eb6_20324554.ism/06ab9a50-774d-11ed-9361-3552c5044eb6_20324554-textstream_swe=1000.m3u8" "kometernas-jul.s01e09.kometernas.jul.del.9-13778803-tv4play.srt"
Beroende på vilken spelare man använder kan den nerladdade srt-filen mycket väl fungera, men den är inte speciellt snygg. Många texter är uppdelade som flera likadana texter efter varandra. Det går att hyfsa filen genom att ta in den i Subtitle Edit och välja Tools / Merge lines with same text...

Obs, viktigt: Ändra Max. milliseconds between lines till någon lågt värde, t.ex. 5 ms och ta bort bocken i Include incrementing lines innan du trycker på OK.

Erika

Jag har också tänkt mycket på vem det är som sjunger ledmotivet till Kometernas jul, och har varit inne på det kan vara t. ex. Adam Portnoff. Nu när Anders nämner Oskar Nilsson så stämmer det ännu bättre, speciellt i Youtube-klippet (tack för klippet, Anders!) hörs det tydligt. 

Tintin

Hittade en video i veckan. Mest inspelningsplatser från Tinka, men även lite från årets julkalendrar.


https://www.youtube.com/watch?v=QxlY7n89oYE

Sabelöga

Citat från: Tintin skrivet 10 december 2022 kl. 13:10:00Hittade en video i veckan. Mest inspelningsplatser från Tinka, men även lite från årets julkalendrar.


https://www.youtube.com/watch?v=QxlY7n89oYE
Coolt  8)
Houba !

Will Siv

#973
Nu har jag sett om hela "Skägget i Brevlådan" ( 2008 ) som kanske var den första ( eller andra ) julkalendern jag såg hela av ( fast jag hade definitivt sett lite av "En Riktigt Jul" från året innan, men vet inte om det var hela serien ).

Och tyvärr känns det som att serien inte riktigt "håller up", den är kanske inte den absolut sämsta kalendern ( fast jag har inte sett så många ), men den måste va bland dom konstigaste ( om ni har sett den så vet ni nog vad jag menar ).

Det jag gillade mest, eller tyckte var mest intressant när jag först såg den var miljön den utspelas i, en futursik stad som måste varit en populär still på 2000-talet, jag tänker även på min favorit film som släpptes samna år.

För gatu scenerna i serien påminner mycket om Axiom.

Och på tal om PIXAR så var det faktiskt överraskande att Fredrik Dolk var med i serien och ironiskt nog spelar han ägaren av en LEKSAKS affär.

Och han är inte den enda dubbaten som är med, berättaren i början och avslutning är Figge Norling och Tomten spelas Stig Grybe.


Vad tyckte ni om den?  ( I fall ni har sett den )

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 december 2022 kl. 08:45:37Om man har den senaste generationen Chromecast ("med Google TV") kan man "vända på steken" och låta Chromecast hämta videon på datorn istället för att casta från datorn. Man delar ut en katalog på datorn där videofilerna finns. Sen installerar man en videospelare på sin Chromecast och spelar videon där.

Det finns förmodligen flera olika videospelare (appar) som fungerar. Jag testade först med VLC för Android, men resultatet blev inte helt lyckat. Varje gång en undertext visades hackade videon till ett kort ögonblick. Sen testade jag med KODI, och det fungerade utan anmärkning. Dock är det inte helt trivialt att koppla KODI till en utdelad resurs i nätverket.
Det låter inte alls ointressant, och som du vet har jag ju Chromecast med Google TV - men hur mycket jag än försöker lyckas jag inte att få KODI att hitta åt någonting i nätverket... :(

Finns det någon guide hur man gör för att gå till väga för att få KODI på Chromecastet att komma åt videofiler på datorn?