Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Don Bluths filmer

Startat av gstone, 15 januari 2016 kl. 15:34:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zebastian

Jag tycker det är synd att Stanley's magic garden inte finns utgiven alls här i Sverige.

Steffan Rudvall

Citat från: Zebastian skrivet 22 mars 2022 kl. 20:22:28
Jag tycker det är synd att Stanley's magic garden inte finns utgiven alls här i Sverige.
Trollet i parken finns utgiven på VHS i Sverige.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 mars 2022 kl. 20:23:44
Trollet i parken finns utgiven på VHS i Sverige.

Liksom alla Don Bluths filmer.

Men på DVD har bara Resan Till Amerika, Landet För Längesedan, Anastasia och Bartok givits ut...

Sen undrar jag om Titan A.E. givits ut i hemvideoformat i Sverige överhuvudtaget...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 mars 2022 kl. 20:26:41
Sen undrar jag om Titan A.E. givits ut i hemvideoformat i Sverige överhuvudtaget...
Lite udda film den där men den har faktiskt givits ut på både VHS och DVD med svenskt tal här i Sverige.

Erika

Citat från: moviefan skrivet 22 mars 2022 kl. 07:56:58
Håller med om att disneys version är jättebra, fast det hade varit intressant att se hur Don hade gjort. 

Håller med, tydligen skulle den även varit influerad av Jean Cocteaus klassiska filmatisering från 1946. 

Ett annat nedlagt projekt, som kanske hade blivit spännande eller åtminstone intressant, var en filmatisering baserad på den norska folksagan Östan om solen och västan om månen

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 mars 2022 kl. 20:28:03
Lite udda film den där men den har faktiskt givits ut på både VHS och DVD med svenskt tal här i Sverige.

Okej, tack för infon, då vet jag det...

Och jag håller med om att filmen är minst sagt udda, den skiljer sig kraftigt från övriga Don Bluths filmer med sitt tema...

moviefan

Jag gillar musiken i Tummelisa, Anastasia samt Pingvinen och lyckostenen.  Även den i Trollet i Parken är okej.  Vilken Bluth filmmusik gillar ni ? 

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 23 mars 2022 kl. 13:22:17
Jag gillar musiken i Tummelisa, Anastasia samt Pingvinen och lyckostenen.  Även den i Trollet i Parken är okej.  Vilken Bluth filmmusik gillar ni ?

Flera av Don Bluths filmer har bra musik, jag älskar musiken i Resan Till Amerika, Änglahund, Rock-A-Doodle, Tummelisa, Pingvinen och Lyckostenen och Anastasia, sen har även Brisby och NIMHs Hemlighet, Landet För Längesedan och Trollet i Parken bra musik.

Jag har bra musiksmak så jag gillar mycket musik i många animerade storfilmer...

moviefan

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 mars 2022 kl. 13:25:47
Flera av Don Bluths filmer har bra musik, jag älskar musiken i Resan Till Amerika, Änglahund, Rock-A-Doodle, Tummelisa, Pingvinen och Lyckostenen och Anastasia, sen har även Brisby och NIMHs Hemlighet, Landet För Längesedan och Trollet i Parken bra musik.

Jag har bra musiksmak så jag gillar mycket musik i många animerade storfilmer...

Once Upon A December från Anastasia är mycket fin.   :D

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 23 mars 2022 kl. 13:28:02
Once Upon A December från Anastasia är mycket fin.   :D

Håller med, den bästa sången i hela filmen!  :D

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 mars 2022 kl. 13:25:47
Jag har bra musiksmak så jag gillar mycket musik i många animerade storfilmer...

Uhh...
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

moviefan


MOA

Citat från: Lillefot skrivet  6 augusti 2022 kl. 18:59:53Det var ju lite purket.

Trollet i Parken har jag ännu inte inte sett, men då det skiljer så lite i uppladdningsdatum på den och Lucky Luke kan vi nog anta att det är Daniels uppladdning.
Se den int heller

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  6 augusti 2022 kl. 22:26:45Se den int heller
Varför det...? Trollet i parken är en bra film, enligt min ringa åsikt. Och har en väldigt bra dubbning.

Men smaken är som baken, som alltid...

Adam

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 augusti 2022 kl. 01:26:04Varför det...? Trollet i parken är en bra film, enligt min ringa åsikt. Och har en väldigt bra dubbning.

Men smaken är som baken, som alltid...
Jag kan ändå säga att det är Don Bluths sämsta film, utan minsta lilla tvivel. Jag kan också säga att storyn är slö då den innehåller onödigt mycket "fillers", budskapen är stora bakslag som lyder "Om du tjatar om att få det som du vill, så blir det som du vill." (Detta må kanske inte låta så illa först, men låt det verkligen sjunka in. Barn måste lära sig att de inte alltid kan få som de vill och att deras föräldrar måste jobba för att få en inkomst och därmed se till att deras barn får det bra.) och "Om du drömmer så kommer bra saker att ske" (Man kan helt enkelt inte drömma för att exempelvis få A på ett prov, eller att få en bra relation med nära och kära, eller att få ett bra jobb, utan sådant måste man göra sig förtjänt av. Tänk efter, ditt barn kan t.ex inte drömma om att få en riktig hund, för om barnet gör det så blir hen besviken om hen inte får någon sådan i slutändan.).
Kort sagt är filmen hemskt skriven, det finns ingen effektiv moral, och filmen är vid många punkter förvirrande.
Jag vet att jag kom lite off-topic, men allt jag vill ha sagt med detta är enbart för att ge Daniel en inblick i varför folk inte gillar filmen (eller rättare sagt, varför filmen inte fungerar i sin helhet).
Just saying.✌✌
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘