Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Frågor om dubbning och röstskådespeleri

Startat av Richardo, 8 maj 2018 kl. 08:08:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Erika skrivet  5 juli 2020 kl. 20:50:25
Magica är bara med i ett avsnitt i säsong 2, om jag minns rätt, så bara en enda röst i KM Studios version.

Var hon inte med i säsong 3 ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: Erika skrivet  5 juli 2020 kl. 20:50:25
Magica är bara med i ett avsnitt i säsong 2, om jag minns rätt, så bara en enda röst i KM Studios version.

I vilka avsnitt spelas Big Bäng av Bertil Engh och Kräng av Anders Öjebo?

Jag vet att Bertil spelat Big Bäng i VHS-filmen Vattenankor men jag frågar för att vara säker...

Någonstans har jag läst att Kräng spelas av Anders Öjebo vid ett tillfälle (iallafall enligt Wikipedia) men jag frågar för att vara säker...

I vilka avsnitt spelas Fru Matilda av Birgitta Fernström? (som enligt Wikipedia ska ha spelat henne)

Erika

Citat från: gstone skrivet  5 juli 2020 kl. 20:52:22
Var hon inte med i säsong 3 ?

Nu blev jag förvirrad... Jag trodde gamla "DuckTales" bestod av två säsonger...

Erika

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 juli 2020 kl. 20:55:41
I vilka avsnitt spelas Big Bäng av Bertil Engh och Kräng av Anders Öjebo?

Jag vet att Bertil spelat Big Bäng i VHS-filmen Vattenankor men jag frågar för att vara säker...

Någonstans har jag läst att Kräng spelas av Anders Öjebo vid ett tillfälle (iallafall enligt Wikipedia) men jag frågar för att vara säker...

I vilka avsnitt spelas Fru Matilda av Birgitta Fernström? (som enligt Wikipedia ska ha spelat henne)

Birgitta Fernström spelar Fru Matilda i ett enda avsnitt, jag minns inte vilket men det är i ett tidigt avsnitt av den andra säsongen.

Det andra har jag tyvärr ingen koll på.

gstone

Citat från: Erika skrivet  5 juli 2020 kl. 21:36:58
Birgitta Fernström spelar Fru Matilda i ett enda avsnitt, jag minns inte vilket men det är i ett tidigt avsnitt av den andra säsongen.

Det andra har jag tyvärr ingen koll på.

Just det säsong 2,3 och 4 slog ihop i Sverige  :D

Jag önskar att Irebe Lindh fortsatte som mamma Busse även när KM dubbade serien :'( :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  5 juli 2020 kl. 21:34:37
Nu blev jag förvirrad... Jag trodde gamla "DuckTales" bestod av två säsonger...
Det gör den också. Officiellt finns bara två säsonger av DuckTales, men vissa källor (däribland Disney+) har delat upp säsong 2 även i en tredje och fjärde säsong. Men egentligen finns mycket riktigt bara två säsonger.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 juli 2020 kl. 22:19:13
Det gör den också. Officiellt finns bara två säsonger av DuckTales, men vissa källor (däribland Disney+) har delat upp säsong 2 även i en tredje och fjärde säsong. Men egentligen finns mycket riktigt bara två säsonger.

IMDB säger annorlunda >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  5 juli 2020 kl. 22:20:00
IMDB säger annorlunda >:(
Det beror helt enkelt på hur man räknar - om man utgår strikt utifrån att en säsong innebär hösten ett år till våren året därpå, eller om man istället utgår ifrån hur serien spelats in. Den spelades in som två säsonger, men sändes i USA som fyra säsonger (om man nu utgår ifrån hösten till våren-principen).

Av de 35 avsnitten som producerats för seriens andra säsong sändes de nämligen ursprungligen i USA utifrån följande:
10 avsnitt sändes mellan november 1988 och mars 1989
18 avsnitt sändes mellan september 1989 och februari 1990
7 avsnitt sändes mellan september 1990 och november 1990

Alla dessa var alltså producerade som en enda säsong och tänkta att sändas så, men sändningarna i USA blev uppskjutna varför sändningarna kom att delas upp i flera års tid.

Så båda sätten att räkna är alltså helt korrekta, beroende på om man utgår ifrån hur serien spelats in eller hur den sändes i USA vid det första visningstillfället.

Men jag föredrar att se det som två säsonger, eftersom jag ser det som mer logiskt att utgå ifrån hur serien faktiskt spelades in.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 juli 2020 kl. 20:55:41
I vilka avsnitt spelas Big Bäng av Bertil Engh och Kräng av Anders Öjebo?

Jag vet att Bertil spelat Big Bäng i VHS-filmen Vattenankor men jag frågar för att vara säker...

Någonstans har jag läst att Kräng spelas av Anders Öjebo vid ett tillfälle (iallafall enligt Wikipedia) men jag frågar för att vara säker...

I vilka avsnitt spelas Fru Matilda av Birgitta Fernström? (som enligt Wikipedia ska ha spelat henne)
Det här är intressant jag har för mig att i början av säsong 2 så är det samma röster som i Media Dubbs dubbning men att i mitten byter det till  Bertil Engh och Anders Öjebo

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 juli 2020 kl. 20:31:32
När det gäller KM Studios version; har Magica spelats av Birgitta Fernström i alla medverkande avsnitt eller har hon haft någon mer röst i något enstaka avsnitt?

Jag förstår varför Birgitta Fernström fick rollen som Magica De Hex. Hon har ju trots allt dubbat June Foray tidagre  ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  7 juli 2020 kl. 15:37:32
Jag förstår varför Birgitta Fernström fick rollen som Magica De Hex. Hon har ju trots allt dubbat June Foray tidagre  ;D

Var då?

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 juli 2020 kl. 20:31:32
När det gäller KM Studios version; har Magica spelats av Birgitta Fernström i alla medverkande avsnitt eller har hon haft någon mer röst i något enstaka avsnitt?

Hon är bara med i ett avsnitt .
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 juli 2020 kl. 22:32:58
Det här är intressant jag har för mig att i början av säsong 2 så är det samma röster som i Media Dubbs dubbning men att i mitten byter det till  Bertil Engh och Anders Öjebo

I avsnitten My Mother The Psychic, The Bride Wore Stripes och Yuppy Ducks så vet jag iallafall att Gunnar Ernblad och Carl-Johan Rehbinder spelade de rollerna, så exakt i vilka avsnitt tog Bertil Engh och Anders Öjebo över de rollerna?

Disneyfantasten