Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Skådespelare som skulle passa en viss roll

Startat av Gustav Jonsson, 15 juni 2020 kl. 23:03:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Jag har en ny metod, jag gör såhär att jag tar upp en skådespelare/dubbare/programledare/sångartist/kändis plus personer som inte dubbat förut och vad jag tycker om dem och jag börjar såhär;

Hans Lindgren (1932-2012);

Hans Lindgren var verkligen en riktig legend och hans bra roller enligt mig inkluderar bl.a. berättarrösten i Tjuren Ferdinand, Kaa i Djungelboken, Roquefort i AristoCats, Dinky i Micke och Molle, Dumdum och Sixten i Robin Hood, Glader i omdubbningen av Snövit och De Sju Dvärgarna, Vita Kaninen i omdubbningen av Alice i Underlandet, Smee i omdubbningen av Peter Pan + dess uppföljare, Herr Stork i 1972-års dubbning av Dumbo, Sorken i Nalle Puh, m.fl.

Han var dock inte vidare lyckad som Kalle Anka då han pratade lätt förställt med sin vanliga röst...  :-\

Sen är jag inte heller imponerad av hans prestation som Kanin i Nalle Puh'även om det inte är något stort fel på insatsen i sig... (det har förmodligen med vanesak att göra)

Några roller som han aldrig gjort som jag tror han hade passat bra till är följande;
- Ärlige John ur Pinocchio
- Timothy Mus ur Dumbo (om han använder sin Roquefort-röst)
- Kråkan med halmhatt ur Dumbo
- Filurkatten ur Alice i Underlandet (då han dubbat Sterling Holloway flera gånger)
- piraten Mullins ur Peter Pan
- Kung Stefan ur Törnrosa
- Härolden ur Törnrosa
- Sergeant Rapp ur Pongo och De 101 Dalmatinerna
- Gamen Buzzie ur Djungelboken
- Hit-Hat ur AristoCats
- Sir Väs ur Robin Hood (då han inspirerades av Kaa)
- Piggsvinet ur Micke och Molle (då han dubbade John Fielder i Robin Hood)
- en av Råttigans gangstrar ur Mästerdetektiven Basil Mus
- Fagin ur Oliver och Gänget
- Prästen ur Den Lilla Sjöjungfrun
- Bokhandlaren ur Skönheten och Odjuret
- någon av försäljarna ur Aladdin
- Rafiki ur Lejonkungen
- Kekata ur Pocahontas
- Slinky ur Toy Story
- Mjölnaren ur Ringaren i Notre Dame
- Amfitryon ur Herkules
- Kejsaren ur Mulan
- Flynt eller Mungo ur Tarzan (minns inte vem som var vem av dem)
- Rudy ur Kejsarens Nya Stil (då han dubbade John Fielder i Robin Hood)
- Doppler ur Skattkammarplaneten
- en av Jordekorrarna ur Björnbröder
- någon träsk-innevånare ur Prinsessan och Grodan
- Liten Buse ur Trassel (vet förresten att han vid tidpunkten var dement men iallafall)
- Kaj ur Frost (vet förresten att han inte längre var i livet då men iallafall)
- piggsvinet Reuben ur app-spelet Zootopia Crime Files (samma som ovan)
- gasellen Clarence ur app-spelet Zootopia Crime Files (samma som ovan)
- Undrande Man ur Vaiana (samma som ovan)
(kommer kanske på fler senare...)

Gustav Jonsson


Disneyfantasten

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 18 oktober 2021 kl. 09:41:46
Vad sägs om Martin Ljung som Shere Khan?

Det har aldrig slagit mig förut, men hans röst är ganska lik George Sanders så det skulle mycket möjligt kunna fungera...

gstone

Jag tror att Jasmine Wigartz skulle passat som Bo Peep.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios



Elios


gstone

Citat från: Elios skrivet 27 oktober 2021 kl. 20:25:47
Ja. Så kan man byta ut det mot Jan Jönsson eftersom delar efternamn.  8) ::)
Jag hoppas Jan  Jönsso försätter göra rollen tills han dör.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA


Steffan Rudvall


Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 november 2021 kl. 20:19:35
Vad tror ni om Sten Carlberg som Långben?

Jag är osäker på det, han har väl aldrig dubbat varesig Pinto Colvig eller Bill Farmer förut och så är han heller inte nämnvärt lik varesig Hans Lindgren eller Johan Lindqvist...

Däremot tror jag att Sten Carlberg hade passat som Butter ur "Snövit och De Sju Dvärgarna", piraten med röda polisonger ur "Peter Pan", Kung Stefan ur "Törnrosa", Collien ur "Pongo och De 101 Dalmatinerna", Sir Hector ur "Svärdet i Stenen", Akela ur "Djungelboken", Hit-Hat ur "AristoCats", Kung Richard ur "Robin Hood", en av Råttigans gangstrar ur "Mösterdetektiven Basil Mus" och Kocken Louis ur "Den Lilla Sjöjungfrun"!

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 november 2021 kl. 20:58:52
Jag är osäker på det, han har väl aldrig dubbat varesig Pinto Colvig eller Bill Farmer förut och så är han heller inte nämnvärt lik varesig Hans Lindgren eller Johan Lindqvist...

Däremot tror jag att Sten Carlberg hade passat som Butter ur "Snövit och De Sju Dvärgarna", piraten med röda polisonger ur "Peter Pan", Kung Stefan ur "Törnrosa", Collien ur "Pongo och De 101 Dalmatinerna", Sir Hector ur "Svärdet i Stenen", Akela ur "Djungelboken", Hit-Hat ur "AristoCats", Kung Richard ur "Robin Hood", en av Råttigans gangstrar ur "Mösterdetektiven Basil Mus" och Kocken Louis ur "Den Lilla Sjöjungfrun"!
Han var ju bra på att göra... Hur kan man säga... "korkade röster" så jag tänkte att han möjligtvis skulle kunna ha gjort en godkänd Långben.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 november 2021 kl. 21:08:59
Han var ju bra på att göra... Hur kan man säga... "korkade röster" så jag tänkte att han möjligtvis skulle kunna ha gjort en godkänd Långben.

Du menar Averell Dalton? (han är korkad)

Disneyfantasten

Sedan hade jag hellre haft Sten Carlberg som inhoppare i DuckTales Långfilmen istället för Roger Storm! (då Carlberg har ett röstläge likvärdigt Gunnar Ernblad)

Steffan Rudvall