Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Äldsta dubbningen?

Startat av TonyTonka, 12 oktober 2010 kl. 20:48:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oscar Isaksson

Citat från: Erika skrivet  6 maj 2023 kl. 21:05:42Helt fantastiskt! Tackar så mycket, Oscar. :D
Tillägg: Enligt samtida artiklar från bl. a. Expressen och Arbetet var det Stig Järrel som gjorde rösten till Djävulen i Se upp för Satan!, hittade åt den lilla informationen när jag först sökte på "Se upp för Satan" + "svenskt".
https://tidningar.kb.se/?q=%22SE%20UPP%20F%C3%96R%20SATAN%22%20j%C3%A4rrel&sort=asc
Tack själv! Har själv letat efter vem som var rösten till Djävulen i Se upp för Satan! men tydligen inte tillräckligt. I Nordisk Tonefilms arkiv finns det en påseendekommentar av George Eriksson i Paris inför inköpet av filmen; ("Djävulens" röst - ormens - skulle göras med en svensk röst - t ex Stig Järrel. Jag tror kostnaden kan löna sig)

Oscar Isaksson

#76
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 maj 2023 kl. 21:31:15Wow! Det var minsann ingen liten lista, tack så mycket. :)

Finns någon av dessa bevarade i någon form, som kan gå att få tag i, eller har alla dessa gått förlorade med åren?

Exakt. Den blev mycket längre än vad jag hade räknat när jag postade, har mest bara samlat på mig och fyllt på den utan att riktigt tänka efter. ::) Och förhoppningsvis kommer det en lika lång till inpå hösten.

Önskar framför att att det har varit utskrivet någonstans var de flesta dubbningarna hade sin proveniens, men ICKE!

Tyvärr ser det inte så ljust ut att kunna se dessa filmer, många har som du säger gått förlorade med åren men en del finns bevare i Svenska Filminstitutets arkiv eller som jag säger Fort Knox med murar byggda av byråkrati...

Oscar Isaksson

Jag har uppdaterat de svenska uppgifterna för följande filmer:

KÄRLEK FÖR ÖPPEN RIDÅ

URSKOGENS HERRAR

FRÅN PEARL HARBOUR TILL HIROSHIMA

FARVÄL TILL GÅRDAGEN

SKOGENS UNDER

SMYGANDE GIFT

SISTA PARADISET

Oscar Isaksson

Har uppdaterat svenska uppgifterna för följande filmer:

FILMEN OM ETT GHETTO

KVINNOLÄKAREN BERÄTTAR

BLAND HUVUDJÄGARE PÅ NYA GUINEA

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 12 maj 2023 kl. 16:01:02Jag har uppdaterat de svenska uppgifterna för följande filmer:

KÄRLEK FÖR ÖPPEN RIDÅ

URSKOGENS HERRAR

FRÅN PEARL HARBOUR TILL HIROSHIMA

FARVÄL TILL GÅRDAGEN

SKOGENS UNDER

SMYGANDE GIFT

SISTA PARADISET
Kan du ge länk ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.


gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.