Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Mest inkomstbringande Film

Startat av moviefan, 2 februari 2017 kl. 17:36:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richardo

Bör man inte ha i åtanke inflation när man räknar inkomstvärdet?

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  2 februari 2017 kl. 18:40:25
Några Disneyfilmer som det har gått dåligt för är Taran och den magiska kitteln, Bernard och Bianca i Australien, Atlantis, Skattkammarplaneten,  Kogänget, Den gode dinosaurien och Nalle Puhs film -Nya äventyr i Sjumilaskogen.  :-\

Lilla Kycklingen, Vilddjuren och Familjen Robinson floppade också på bio...

Bolt gick det bättre för än dessa tre, även om det inte kom i närheten av filmerna gjorda innan den...

E

#32
Citat från: Alexander skrivet  2 februari 2017 kl. 18:40:25
Några Disneyfilmer som det har gått dåligt för är Taran och den magiska kitteln, Bernard och Bianca i Australien, Atlantis, Skattkammarplaneten,  Kogänget, Den gode dinosaurien och Nalle Puhs film -Nya äventyr i Sjumilaskogen.  :-\

Filmer som Pinocchio, Fantasia,  Bambi, Alice i Underlandet och Törnrosa gick det också dåligt för när de kom på bio för första gången, men har sen under åren blivit mer populärare och är idag ansedda som riktiga klassiker.  ;)
En intressant grej är att Taran och den magiska kitteln och några till av deras 80-tals-filmer gjorde nästan så att Disney gick i KONKURS. Men när Den lilla sjöjungfrun hade premiär så blev dom populära igen ;) Vilken tur att det inte hände :)

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 24 november 2018 kl. 12:31:10
En intressant grej är att Taran och den magiska kitteln och några till av deras 80-tals-filmer gjorde nästan så att Disney gick i KONKURS. Men när Den lilla sjöjungfrun hade premiär så blev dom populära igen ;) Vilken tur att det inte hände :)

Nja, den enda film från 1980-talet som faktiskt blev ett stort fiasko på bio var ju Taran och Den Magiska Kitteln!

Mästerdetektiven Basil Mus och Oliver och Gänget gick det faktiskt bättre för, de var i och för sig inte lika populära som filmerna gjorda innan den ovannämnda filmen, men de var ändå på god väg till att Disney närmade sig Disney-Renässären (där Den Lilla Sjöjungfrun var den första i det slaget, medan Tarzan var den sista)

Sen gick det ju inte så bra för Bernard och Bianca i Australien, som knappt tjänade in något alls, vilket jag tycker är synd...

Sen var ju många filmer från Post-Renässären (2000-2008) stora fiaskon då mörkare filmbolag (ex vis Harry Potter och Sagan om Ringen) var populärare på den tiden (för mig är denna period den mörkaste näst efter Krigsfilmerna) och här var det både Atlantis, Skattkammarplaneten, Kogänget, Lilla Kycklingen och Familjen Robinson som blev stora fiaskon på bio!
(Lilo och Stitch var den populäraste filmen vid den tiden, medan Fantasia 2000, Dinosaurier, Kejsarens Nya Stil och Björnbröder fick det hyfsat bra, när det kommer till Bolt så var fick den bättre än både LK & FR, men filmerna som kom efter den var bättre)

Och för att inte tala om Krigsfilmerna (perioden 1943-1949) där det gjordes rena episodfilmer istället för egentliga långfilmer som före och efter...

Sen blev ju Nalle Puhs Film Nya Äventyr i Sjumilaskogen ett stort fiasko på bio...

Bland Pixar-filmerna gick det sämst för Bilar 2 och Den Gode Dinosaurien...

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 februari 2017 kl. 16:02:22
kan nog bero på att på den tiden när de hade premiär så gjordes inte så många populära filmer
Nu vet inte jag om du BARA syftar på Disneyfilmer men det gjordes faktiskt väldigt många filmer det året som blev populära.

Några exempel är Million Dollar Baby, Notebook, Polarexpressen, Crash, Shrek 2, Finding Neverland, The Terminal mfl

Av dom exemplen så har jag bara sett Shrek 2 och Polarexpressen men dom andra blev också populära när dom hade premiär ;)

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 10 maj 2019 kl. 18:00:15
Nu vet inte jag om du BARA syftar på Disneyfilmer men det gjordes faktiskt väldigt många filmer det året som blev populära.

Några exempel är Million Dollar Baby, Notebook, Polarexpressen, Crash, Shrek 2, Finding Neverland, The Terminal mfl

Av dom exemplen så har jag bara sett Shrek 2 och Polarexpressen men dom andra blev också populära när dom hade premiär ;)

Jag menade bara Disneyfilmer, men borde ha skrivit det, men på den tiden var det iallafall fler populära Pixar-filmer än Disneyklassiker, då alla Pixar-filmer under den perioden varit populära (iallafall Hitta Nemo)

Jag har också bara sett Shrek 2 och Polarexpressen av de filmer du nämner...

Soscla

Endgame är stadigt på väg uppåt! Och det är ju i förlängningen Diseny  ::)
It's so fluffy I'm gonna die!