Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Saker ni har svårt att komma över?

Startat av Disneyfantasten, 7 november 2021 kl. 21:34:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 12 februari 2023 kl. 05:20:51Tror du att fysisk media kommer återhämta sig eller så kommer det inte gå att vända tillkaba klockan när det gäller blu ray och DVD utgåvor? Redan nu så är det en väldigt stor broms på utgåvor av äldre serier och Norden lär knappt få nånting jämfört med andra länder som har större marknader eller med svensk ljudspråk i utlänska DVD utgåvor i Europa.
När det gäller äldre filmer och serier är det nog inte realistiskt att mer kommer släppas på DVD eller Blu-Ray, så länge efterfrågan inte kraftigt ökar. Där är nog streaming och digitala köp det bästa man kan hoppas på inom överskådlig tid, för DVD kräver ju en större efterfrågan för att vara lönsamt (då det kostar så pass mycket med mastring, pressning och dylikt); och den bistra sanningen är att det inte är tillräckligt många i Norden som efterfrågar äldre filmer och serier. :(

Det kan förändras, men det kräver attitydförändringar från både konsumenter och distributörer, så det lär inte hända imorgon.

Men jag hoppas att nya filmer och serier ska fortsätta släppas på Blu-Ray, så att fysisk media inte dör ut - för så länge nya filmer ges ut fysiskt så finns det fortfarande hopp. Där finns det vissa orostecken på somliga nya filmer som inte släpps fysiskt (utan bara digitalt), och likaså en del nya filmer som bara släpps på DVD och inte på Blu-Ray. Men så länge de flesta nya filmer fortfarande släpps på Blu-Ray, så är det inte för sent och utvecklingen kan fortfarande vända - men slutar de flesta nya filmer att släppas fysiskt, är goda råd dyra och då är det sannolikt redan för sent...

(För tydlighetens skull: Nu räknar jag inte med filmer som produceras speciellt för streamingtjänster, såsom de sisådär 18 miljoner filmer som Netflix beställt - för sådana har ju nästan aldrig släppts på DVD/Blu-Ray, då ju liksom hela vitsen är att de ska vara exklusiva för en viss tjänst. Utan med "nya filmer" syftar jag alltså på filmer som inte är beställda av en tjänst; så huvudsakligen biovisade filmer men till viss del även filmer som produceras för digitala köp/uthyrning)

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 februari 2023 kl. 12:44:08När det gäller äldre filmer och serier är det nog inte realistiskt att mer kommer släppas på DVD eller Blu-Ray, så länge efterfrågan inte kraftigt ökar. Där är nog streaming och digitala köp det bästa man kan hoppas på inom överskådlig tid, för DVD kräver ju en större efterfrågan för att vara lönsamt (då det kostar så pass mycket med mastring, pressning och dylikt); och den bistra sanningen är att det inte är tillräckligt många i Norden som efterfrågar äldre filmer och serier. :(

Det kan förändras, men det kräver attitydförändringar från både konsumenter och distributörer, så det lär inte hända imorgon.

Men jag hoppas att nya filmer och serier ska fortsätta släppas på Blu-Ray, så att fysisk media inte dör ut - för så länge nya filmer ges ut fysiskt så finns det fortfarande hopp. Där finns det vissa orostecken på somliga nya filmer som inte släpps fysiskt (utan bara digitalt), och likaså en del nya filmer som bara släpps på DVD och inte på Blu-Ray. Men så länge de flesta nya filmer fortfarande släpps på Blu-Ray, så är det inte för sent och utvecklingen kan fortfarande vända - men slutar de flesta nya filmer att släppas fysiskt, är goda råd dyra och då är det sannolikt redan för sent...

(För tydlighetens skull: Nu räknar jag inte med filmer som produceras speciellt för streamingtjänster, såsom de sisådär 18 miljoner filmer som Netflix beställt - för sådana har ju nästan aldrig släppts på DVD/Blu-Ray, då ju liksom hela vitsen är att de ska vara exklusiva för en viss tjänst. Utan med "nya filmer" syftar jag alltså på filmer som inte är beställda av en tjänst; så huvudsakligen biovisade filmer men till viss del även filmer som produceras för digitala köp/uthyrning)
Frågan är ens om det kommer ändra sig, som det ser ut så sjunker bara efterfrågan på långsikt och folk blir mer vana vid Streaming, det skulle dock finnas en chans om att dom kanske vänder sig tillbaka till fysisk media om dom inser att det är bättre att ha DVD och Blu ray i bokhyllan istället för att kasta pengar på streamingtjänst där man inte äger det man har på skärmen jämfört med VHS, DVD, och Blu Ray.

gstone

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 11 februari 2023 kl. 10:18:16En sak är att fysisk media dör ut och att streaming tar över. När man kan ha serierna i sin helhet eller en del av den i sin samling så behöver man inte oroa sig eller betala för att ha tillgång till den varje månad. Sanningen är att Fysisk är mycket bättre och streaming har sina dåliga nackdelar, t.e.x så kan serier eller filmer tas bort ifrån streaming tjänsten medan det som är i bokhyllan är kvar där så att man har tillgång till det jämfört med streaming, fysisk så äger man det och behöver inte oroa sig för att ha tillgång medans på streaming så betalar man för att ha tillgång och det man kollar på kan tas bort lätt som en plätt.
Jag är också väldigt väldigt upprörd över det här med fysiska media !

Det känns hemskt rent av domedagsatig :'( :'(

Det är verkligen fruktansvärt !

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA


Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 20 maj 2023 kl. 23:34:05Att Lasse Kronér medverkar i Dumbo

Det är ett av de minsta problemen jag har med den dubbningen, det största jag har är sångtexterna.

gstone

Citat från: MOA skrivet 20 maj 2023 kl. 23:34:05Att Lasse Kronér medverkar i Dumbo
Det är ju en av dom få bra sakerna med dubbningen  ???
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag kom på en sak som jag har väldigt svårt att komma över.

Det är jag aldrig kommer få höra Sandra Caménisch sjunga Evil like Me.

Det gör mig väldigt ledsen.

Det känns som jag och andra dubbnings fan verkligen har gått miste om något där :( :(

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

En sak som jag har väldigt svårt att komma över är att biografen närmast mig som jag ofta går till sluta visas trailers före filmerna >:( >:(

Dom visar fortfarande reklam :(

Mina inga trailers för andra filmer

Väldigt irriterande >:(

Jag frågade varför och dom sa att dom inte tjäna pengar på att visas trailers :( :(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Att Gunnar Ernblad int finns mer :'( :'(
De kommer nog aldrig finnas en lika duktig skådespelare

gstone

Citat från: MOA skrivet 23 maj 2023 kl. 21:37:37Att Gunnar Ernblad int finns mer :'( :'(
De kommer nog aldrig finnas en lika duktig skådespelareJ
Johan Hedenberg ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 23 maj 2023 kl. 21:37:37Att Gunnar Ernblad int finns mer :'( :'(

Samma med Charlie Elvegård, Guy de la Berg, Liza Öhman, med flera. (som liksom Gunnar Ernblad tyvärr gick bort alldeles för tidigt)

MOA

Citat från: gstone skrivet 23 maj 2023 kl. 21:39:11Johan Hedenberg ?
Hoppas han får leva i flera år till,kommer nog aldrig finnas en annan skådespelare som är lik honom heller

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 maj 2023 kl. 21:40:20Samma med Charlie Elvegård, Guy de la Berg, Liza Öhman, med flera. (som liksom Gunnar Ernblad tyvärr gick bort alldeles för tidigt)
Jag var också ett stort fan av  Guy de la Berg,.

Han väldigt många rollistaster jag gillade. ;D

Det är tråkigt att han är död :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag har väldigt svårt att komma över att jag inte har Disney Chanel och Disney Junior länge :(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Christer