Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Scooby Doo

Startat av TonyTonka, 16 juli 2008 kl. 01:26:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Vilken är den bästa Scooby-Doo tv-serien?

Scooby Doo, Where Are You? (Scooby Doo, Var är du?)
9 (22.5%)
The Scooby-Doo Show
14 (35%)
Scooby-Doo and Scrappy
3 (7.5%)
The New Scooby-Doo Movies
3 (7.5%)
The New Scooby-Doo Mysteries
0 (0%)
The 13 Ghosts of Scooby-Doo
1 (2.5%)
Scooby's All-Star Laff-A-Lympics
0 (0%)
A Pup Named Scooby-Doo (Valpen Scooby-Doo)
1 (2.5%)
What's New Scooby-Doo? (Våran Scooby-Doo)
3 (7.5%)
Scooby-Doo and Shaggy get a Clue (Scooby-Doo och Shaggy spanar vidare)
0 (0%)
Scooby Doo! Mystery Incorperated (Scooby Doo! Mysteriegänget)
5 (12.5%)
The New Scooby-Doo and Scrappy Show
1 (2.5%)

Antal personer som röstat: 38

TonyTonka

jag vill bara seja att jag kan vänta på klippen med Shaggy, Velma, Fred och Daphne, ta god tid på dig!

PS. om det inte tar för lång tid gärna Johan Hedenborg som Shaggy
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Tar fram ämnet igen. har en fråga.

I episoden den svarte riddaren och  scooby får en ledtråd hör jag röster skratta i bakrunden. på dvdn säsong 1.

Varför?

_Alexander_

Citat från: Tonytonka skrivet  3 mars 2009 kl. 19:19:13

I episoden den svarte riddaren och  scooby får en ledtråd hör jag röster skratta i bakrunden. på dvdn säsong 1.
Du ställde dock ingen fråga där. :P

TonyTonka

Har Scooby-Dumm någon gång varit med i Media Dubbs Scooby Doo och i Sun Studio(Våran Scooby Doo) Isåfall vem gör rösten till honom? i Scooby Doo Show är ju Scooby Dee med. Vem spelar henne?

_Alexander_

Varför?
Såja, nu förstår jag. :P
Nån Scooby-expert kan säkert svara bättre än jag, men originalet använder väl sig av ett "laugh-track" om jag inte minns fel, alltså förinspelat skratt, som många sitcoms använder sig av.
Det verkar som svenska dubbningen också har det i första avsnittet, tyvärr, kanske låg det som en del av bakrundsmusiken eller effekterna och inte gick att ta bort?

Det låter hemskt tycker jag när det är tecknat, och förstör stämningen.

Daniel Hofverberg

Varför?
Alla avsnitt av Scooby-Doo - Where are you? har publikskratt i bakgrunden i originalversionen, ungefär på samma sätt som de flesta studioinspelade komediserier. I de allra flesta avsnitt ligger bakgrundsskrattet av någon märklig anledning som del av dialogspåret tillsammans med originalrösterna, och därför försvinner dessa automatiskt när man dubbar serien. Men i enstaka avsnitt ligger istället bakgrundsskrattet som del av M&E-spåret, d.v.s. integrerat med bakgrundsmusik och effektljud - då går det istället inte att ta bort skrattet, utan det bibehålls vid dubbning.

Det är lite märkligt varför Hanna-Barbera producerade avsnitten olika, så att skrattet ibland ligger i M&E-spåret och ibland i dialogspåret. Rent logiskt sett borde ju publikskratt ligga i M&E-spåret, eftersom skratt som regel inte låter olika i olika länder eller på olika språk. Dock håller jag med Alexander att det blir störande i tecknad film, och att det blir mer behagligt utan skrattljud.

Även en del andra äldre Scooby-Doo-serier, exempelvis The New Scooby-Doo Movies, hade samma fenomen vad gäller publikskratten.

Citat från: Tonytonka skrivet  3 mars 2009 kl. 20:41:20
Har Scooby-Dumm någon gång varit med i Media Dubbs Scooby Doo och i Sun Studio(Våran Scooby Doo) Isåfall vem gör rösten till honom? i Scooby Doo Show är ju Scooby Dee med. Vem spelar henne?
Scooby-Dum är med i ett flertal avsnitt av The Scooby-Doo Show som Media Dubb (och/eller Mediadubb International) dubbade. Han är säkert också med i något avsnitt som Sun Studio dubbade av samma serie (som visats på Cartoon Network).

I Våran Scooby-Doo (What's New Scooby-Doo) medverkar Scooby-Dum däremot inte.

Jag vet tyvärr inte vem som gjorde rösten till vare sig Scooby-Dum eller Scooby-Dee. Men i Media Dubbs dubbning bör Scooby-Dee rimligen ha spelats av antingen Annica Smedius eller Malin Berghagen, eftersom det var de enda två kvinnliga skådisar som medverkade i majoriteten av avsnitten. Utifrån hur jag tycks minnas att rösten lät, så gissar jag spontant på Annica - dock var det flera år sen jag såg de här avsnitten, så tolka inte mitt uttalande som någon absolut sanning.

Jag har visserligen en mängd avsnitt av serien inspelade på VHS, men jag har för dålig ordning bland dessa band för att kunna hitta åt just det eller de avsnitt där Scooby-Dee syns till.

Daniel Hofverberg

Bättre sent än aldrig: Här kommer äntligen de efterfrågade ljudklippen på Peter Harryson och Thomas Engelbrektsson som Shaggy samt Annica Smedius och Gizela Rasch som Velma, från Mediadubbs respektive Sun Studios dubbningar. Just de här ljudklippen kommer från Scooby-Doo - Where Are You? respektive Scooby-Doo Show.

De övriga har jag inte hunnit med än, men det kommer förhoppningsvis så småningom.

TonyTonka

Erika

Citat från: Tonytonka skrivet 27 juni 2009 kl. 17:47:05
Är det Kanal 10 eller Transfers på denna auktion

http://www.tradera.com/Scooby-Doo-Den-dynamiska-Scooby-Doo-affaren--auktion_94463144

Går man efter designen ser det ut som någon av Musikservices filmer. Jag kan ha fel, förstås.

TonyTonka

Jag har ett par frågor om Transfers Scooby Doo

1. Hur ser filmerna ut?
2. Hur Ofta finns dom på tradera?

Daniel Hofverberg

Erika har helt rätt. Den där kassetten är utgiven av Musikservice. Den har samma dubbning som Musikservices övriga Scooby-Doo-filmer, där jag tyvärr inte lyckats att känna igen rösterna. Men en mycket vild gissning vore att de kanske är dubbade av Videobolaget.

Det är sällsynt att SF/Media Transfers filmer dyker upp på Tradera, men det har hänt. De gavs endast ut på hyr-VHS, och sådana är mer sällsynta än köpfilmer.

Transfer gav ut ett antal VHS-filmer med Scooby-Doo under 1980-talet, så givetvis varierade framsidorna en del. Det enda alla har gemensamt är att de hade en röd rygg där det står Transfer, och dessutom tror jag att alla eller de flesta hade en röd ram på framsidan. Det Transfer gav ut var för övrigt en del avsnitt av Scooby & Scrappy Doo (serien med halvtimmesavsnitt från 1979, där även Fred, Daphne och Velma medverkar), The New Scooby-Doo Movies plus Scooby-Doo i Hollywood.

Före det gavs även några Scooby-Doo-filmer ut på VHS av Polar Bonnier 1983, med samma dubbning som på Transfers filmer (med Stellan Skarsgård som Scooby). Det rörde sig åtminstone delvis om samma avsnitt som Transfer senare gav ut, men jag tror att de även innehöll unika avsnitt som inte Transfer gav ut.

Mig veterligen är Polar Bonnier och Transfer nästan de enda i Sverige som givit ut halvtimmesserien Scooby & Scrappy Doo (förutom några avsnitt på ett par av Kanal 10s VHS-filmer), och den har väl heller aldrig visats på TV i Sverige i svenskdubbad form (däremot visades den på engelska på Cartoon Network för många år sedan). Det som visats på svenska på TV3 och Cartoon Network är ju bara serien med samma titel med tre paketerade 7-minutersavsnitt från 1980 - 1982.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 juni 2009 kl. 02:20:52

Mig veterligen är Polar Bonnier och Transfer nästan de enda i Sverige som givit ut halvtimmesserien Scooby & Scrappy Doo (förutom några avsnitt på ett par av Kanal 10s VHS-filmer), och den har väl heller aldrig visats på TV i Sverige i svenskdubbad form (däremot visades den på engelska på Cartoon Network för många år sedan). Det som visats på svenska på TV3 och Cartoon Network är ju bara serien med samma titel med tre paketerade 7-minutersavsnitt från 1980 - 1982.

För några år sedan (ca 2005) såg jag faktiskt några svenskdubbade avsnitt av "Scooby & Scrappy Doo" (där även Fred, Velma och Daphne är med) på Cartoon Network. Det var samma röster som i Media Dubbs övriga Scoobydubbningar.

Daniel Hofverberg

Intressant! Det visste jag inte om. Då måste alltså Media Dubb ha dubbat även den serien - man kan fråga sig varför, i och med att det ju var TV3 som beställde Media Dubbs dubbningar, och jag inte kan minnas att den serien någonsin visats på TV3...

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 juni 2009 kl. 02:20:52
Erika har helt rätt. Den där kassetten är utgiven av Musikservice. Den har samma dubbning som Musikservices övriga Scooby-Doo-filmer, där jag tyvärr inte lyckats att känna igen rösterna. Men en mycket vild gissning vore att de kanske är dubbade av Videobolaget.

Det är sällsynt att SF/Media Transfers filmer dyker upp på Tradera, men det har hänt. De gavs endast ut på hyr-VHS, och sådana är mer sällsynta än köpfilmer.

Transfer gav ut ett antal VHS-filmer med Scooby-Doo under 1980-talet, så givetvis varierade framsidorna en del. Det enda alla har gemensamt är att de hade en röd rygg där det står Transfer, och dessutom tror jag att alla eller de flesta hade en röd ram på framsidan. Det Transfer gav ut var för övrigt en del avsnitt av Scooby & Scrappy Doo (serien med halvtimmesavsnitt från 1979, där även Fred, Daphne och Velma medverkar), The New Scooby-Doo Movies plus Scooby-Doo i Hollywood.

Före det gavs även några Scooby-Doo-filmer ut på VHS av Polar Bonnier 1983, med samma dubbning som på Transfers filmer (med Stellan Skarsgård som Scooby). Det rörde sig åtminstone delvis om samma avsnitt som Transfer senare gav ut, men jag tror att de även innehöll unika avsnitt som inte Transfer gav ut.

Jag fick hem den filmen idag. Den här dubben användes där:

Scooby-Doo-filmer  [redigera]
Orignialtitel: The New Scooby-Doo Movies
24 avsnitt
Ursprungligen visad: 1972-1974

Svenska röster  [redigera]
Scooby-Doo - Gunnar Ernblad
Shaggy - Fredrik Dolk
Daphne - Beatrice Järås
Velma - Louise Raeder
Fred - Staffan Hallerstam

Citat ur Wikipedia