Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Lista över svenska fantasyfilmer

Startat av Grimner, 15 december 2020 kl. 09:14:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Grimner

Jag får ofta höra att det finns mycket få svenska fantasyfilmer, men är så verkligen fallet? Den här tråden tillägnas att göra en fullständig (eller åtminstone så nära som möjligt) lista över alla svenska fantasyfilmer. Ni får gärna komma med egna bidrag ifall ni känner till någonting som saknas från listan.

Att kartlägga svenska fantasyfilmer har visat sig betydligt svårare än skräckfilmer (https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12742), dels för att de troligen är mycket färre och dels för att de inte alltid marknadsförs som sådana (t.ex. anses "Glasblåsarns Barn" bara vara ett drama och "En Häxa i Familjen" bara en vanlig familjefilm. Flera julkalendrar innehåller också tydliga fantasyelement). Filmen måste alltså inte ha marknadsförts som fantasy för att kunna räknas som fantasyfilm.
Min definition för den här listan är "en film som innehåller tydliga övernaturliga element (utan att falla under skräckgenren) eller som bygger på etablerade fantasytroper (t.ex. magi och övernaturliga väsen)".

Bröderna Lejonhjärta (1977)
Den Osynlige (2002)
Cirkeln (2015)
Draug (2018)
En Häxa i Familjen (2000)
Glasblåsarns Barn (1998)
Grymme Grendel i Storanskog (1984)
Gräns (2018)
Hans och Greta (1984)
Huldra: The Lady of the Forest (2020)
Isbjörnskungen (1991) - Norsk-tysk samproduktion
Jul i Kapernaum (1995)
Jätten (2016)
Legenden om Dunneric (2011)
Låt Den Rätte Komma In (2008)
Matulda & Megasen (1975)
Mio min Mio (1984)
Mio min Mio (1987) - Sovjetisk-norsk-brittisk samproduktion
Mästerkatten i Stövlar (1965)
Prins Hatt Under Jorden (1980)
Ronja Rövardotter (1984)
Serverat, Ers Majestät! (1965)
Trollsommar (1980)
Vampyrer (2008)

Kortfilmer:

Allrakäraste Syster (1988)
Den Fattige Glasblåsaren (1977)
Dödens Gudson (2022)
Huldra (2016)
Ingen Rövare Finns i Skogen (1989)
Legend of Dark Rider: The Beginning (2016)
Lilla Teaterkompaniet (1988)
Sagan om Ringen (1971)

Animerade filmer:

Gordon & Paddy (2017)
Loophole - Boogiboos Förbannelse (2003)
Resan till Fjäderkungens Rike (2014) - Dansk samproduktion
Strings (2004) - Dansk-norsk-brittisk samproduktion
Tomtar och Troll: Den Hemliga Kammaren (2008)

TV-serier:

Barda (2007-2013)
Creepschool (2004) - Fransk-kanadensisk samproduktion
Det Finns Folk Som Har Svans (1988)
Dieselråttor och Sjömansmöss (2002)
Dockorna i Spegeln (1991)
Huset Silfvercronas Gåta (1974)
Häxkonstigt (1986)
Matulda och Megasen (1967)
Mormors Magiska Vind (1999)
Mumindalen (1973)
Mumintrollet (1969) - Finsk samproduktion
Mysteriet på Greveholm (1996)
Mysteriet på Greveholm - Grevens Återkomst (2012)
Prins Hatt Under Jorden (1987)
Struten och Farmor och Kulan i Tornet (1991)
Trolltider (1979)
Världarnas Bok (2006)

Lista över svenska science fiction-filmer: https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12740
Lista över svenska skräckfilmer: https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12742
Piratkopiering är inte stöld - det är bevarande!
Stöld innebär förstörelse och förlust. Digital duplicering är skapande, och möjliggör för alla, oavsett bakgrund eller resurser, att ta del av livets mångfald. Det är inte bara etiskt, utan en ren dygd.
Tack till alla som fildelar. Ni är hjältar.

Erika

Som sagt, kul initiativ! :)

Ett par exempel till:

Mästerkatten i stövlar (tv-pjäs, 1965)
Prins Hatt under jorden (film, 1980)
Mumintrollet (tv-serie, 1969; samproduktion med Finland)
Mumindalen (julkalender/tv-serie, 1973)
Jul i Kapernaum (julkalender/tv-serie, 1995)
Isbjörnskungen/Kvitebjørn kong Valemon (film, 1991; samproduktion med Norge och Tyskland)
Grymme Grendel i Storanskog (tv-film, 1984)
Den fattige glasblåsaren (kortfilm, 1977)

Grimner

Citat från: Erika skrivet 15 december 2020 kl. 11:28:37
Som sagt, kul initiativ! :)

Ett par exempel till:

Mästerkatten i stövlar (tv-pjäs, 1965)
Prins Hatt under jorden (film, 1980)
Mumintrollet (tv-serie, 1969; samproduktion med Finland)
Mumindalen (julkalender/tv-serie, 1973)
Jul i Kapernaum (julkalender/tv-serie, 1995)
Isbjörnskungen/Kvitebjørn kong Valemon (film, 1991; samproduktion med Norge och Tyskland)
Grymme Grendel i Storanskog (tv-film, 1984)
Den fattige glasblåsaren (kortfilm, 1977)
Tack än en gång för dina tillägg. Kul att se listan växa så snabbt. :D Jag tänkte faktiskt inte på att Mumin-universumet ju är ett fantasyverk.
Synd bara att det är svårt att hitta information om många av dessa filmer online. Har Den Fattige Glasblåsaren förresten någon koppling till Glasblåsarns Barn?
Piratkopiering är inte stöld - det är bevarande!
Stöld innebär förstörelse och förlust. Digital duplicering är skapande, och möjliggör för alla, oavsett bakgrund eller resurser, att ta del av livets mångfald. Det är inte bara etiskt, utan en ren dygd.
Tack till alla som fildelar. Ni är hjältar.

Erika

Citat från: Grimner skrivet 15 december 2020 kl. 11:36:46
Tack än en gång för dina tillägg. Kul att se listan växa så snabbt. :D Jag tänkte faktiskt inte på att Mumin-universumet ju är ett fantasyverk.
Synd bara att det är svårt att hitta information om många av dessa filmer online. Har Den Fattige Glasblåsaren förresten någon koppling till Glasblåsarns Barn?

Nej, den är baserad på en saga som bröderna Grimm har samlat in.

Undrar om även Ingen rövare finns i skogen (1989) räknas? Har för mig den har fantasy-inslag.

Grimner

Citat från: Erika skrivet 15 december 2020 kl. 11:51:40
Nej, den är baserad på en saga som bröderna Grimm har samlat in.

Undrar om även Ingen rövare finns i skogen (1989) räknas? Har för mig den har fantasy-inslag.
Ingen Rövare Finns i Skogen dök i alla fall upp när jag sökte på svenska fantasy-filmer och faller under den kategorin enligt Wikipedia (som dock är väldigt underutvecklat när det kommer till svenska fantasy-produktioner). Av det jag kunde läsa om filmen verkar den inte ha så många övernaturliga inslag, förutom att dockor börjar leva och huvudpersonen krymper... men jag antar att det är tillräckligt för att räknas. Det måste ju faktiskt inte vara "high fantasy" av Tolkien-proportioner. ;D
Piratkopiering är inte stöld - det är bevarande!
Stöld innebär förstörelse och förlust. Digital duplicering är skapande, och möjliggör för alla, oavsett bakgrund eller resurser, att ta del av livets mångfald. Det är inte bara etiskt, utan en ren dygd.
Tack till alla som fildelar. Ni är hjältar.

Elios

Kom bara att tänka på denna skittråkiga serie Barda som gick på Barnkanalen för många år sedan. Usch vad dålig den var!!!!

Erika

Kom att tänka på Mio, min Mio har ju även filmats för tv. Visserligen "bara" filmad teater, men ändå! 

Erika

#7
Fler exempel:

Hans och Greta (tv-opera, 1984)
Matulda och Megasen (animerad tv-serie, 1967)
Matulda & Megasen (animerad långfilm från 1975 som är en uppföljare till tv-serien ovan, har även visats som tv-serie)
Serverat, Ers Majestät! (tv-pjäs, 1965)
Häxkonstigt (tv-serie, 1986)
Prins Hatt under jorden (tv-serie, 1987)

Har tyvärr inte lyckats hitta så mycket information om Prins Hatt under jorden (1987), utan i stort sett bara att den sändes som en del av programmet I huvet på Nisse och Sven Wollter var berättare. Jag misstänker dock det rör sig om stillbilder alt. något liknande i stil med tv-serien Häxorna (1988; baserad på Roald Dahls bok) där det mest är filmade miljöer som visas (samt berättaren själv emellanåt). Ett annat alternativ är att den är som Expedition Odysseus (1987), dvs det är en blandning mellan stillbilder, filmade miljöer och berättaren själv som ibland syns i bild.

Kom även att tänka på tv-serien Det finns folk som har svans från 1988 - det är ett tag sedan jag såg den, men vill minnas den innehöll lite övernaturliga inslag.

Tillägg: vi har ju även dockserierna Lilla Teaterkompaniet (1988, om jag minns rätt), Struten och farmor och kulan i tornet (1991) och Dockorna i spegeln (1991). 

Hey Arnold på svenska

Citat från: Erika skrivet  8 februari 2021 kl. 12:32:11
Fler exempel:

Hans och Greta (tv-opera, 1984)
Matulda och Megasen (animerad tv-serie, 1967)
Matulda & Megasen (animerad långfilm från 1975 som är en uppföljare till tv-serien ovan, har även visats som tv-serie)
Serverat, Ers Majestät! (tv-pjäs, 1965)
Häxkonstigt (tv-serie, 1986)
Prins Hatt under jorden (tv-serie, 1987)

Har tyvärr inte lyckats hitta så mycket information om Prins Hatt under jorden (1987), utan i stort sett bara att den sändes som en del av programmet I huvet på Nisse och Sven Wollter var berättare. Jag misstänker dock det rör sig om stillbilder alt. något liknande i stil med tv-serien Häxorna (1988; baserad på Roald Dahls bok) där det mest är filmade miljöer som visas (samt berättaren själv emellanåt). Ett annat alternativ är att den är som Expedition Odysseus (1987), dvs det är en blandning mellan stillbilder, filmade miljöer och berättaren själv som ibland syns i bild.

Kom även att tänka på tv-serien Det finns folk som har svans från 1988 - det är ett tag sedan jag såg den, men vill minnas den innehöll lite övernaturliga inslag.

Tillägg: vi har ju även dockserierna Lilla Teaterkompaniet (1988, om jag minns rätt), Struten och farmor och kulan i tornet (1991) och Dockorna i spegeln (1991).

Ja du mindes rätt för Lilla Teaterkompaniet var från 1988.
Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Goliat

#9
Karin Boyes sista roman man filmatiserade får vi inte glömma, Kallocain, finns på öppna arkivet också. Den innehåller inslag av science fiction.


Inte film utan dockteater som ska ha filmats:
Kirre, Pierre och Kalikolins pipa. Är kanske fantasy? Den filmades som dockteater, tyvärr är det enbart en ljudinspelning som överlevt. Det ska dock finnas ett vhs-band enligt en källa på teatern, efter kontakt för säkert 10 år sedan. Spelades in under 70-80-talet IAF. Exakt när vet jag inte. Kanske inte borde räknas med men svensk författare IAF som skrev boken.