Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 11 september 2020 kl. 21:24:49
Jo, men det har ju knappt släppts någon med svenskdubbad sång i år. Phineas & Ferb: Candace mot Universum lade ju Anders M Olsson upp i Disney + tråden om jag inte minns fel och där fanns ingen sånginstruktör krediterad. Skulle Anders möjligen kunna bekräfta om låtarna i den är dubbade eller ej? Det finns ju utmärkt text i undertexterna jag hittat.

Inte heller Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga har krediterad sånginstruktör, men där är det ju bara Jaja Ding Dong som dubbats.


Dialogregissören för Trolls 2: Värdsturnén krediteras ju som dialog- och sångregissör för Lady och Lufsen (2019), så jag gissar på att han har haft hand om både dialogen och sången även här, men det får jag väl se imorgon.


Det var ju dock majoriteten av låtarna i den första som dubbades, enbart typ 5 låtar som inte dubbades, men de framfördes antingen i eftertexterna eller så var det ingen karaktär som framförde dem (bortsett från The Sound of Silence.

Skulle inga av låtarna ha dubbats undrar man ju varför de tagit in artister för att dubba filmen.

Som sagt får jag bara höra om de dubbats imorrn, men om nu låtarna i Phineas & Ferb: Candace mot Universum dubbats utan angiven sångregissör av samma dubbningsbolag som dubbat Trolls 2: Världturnén, så känns det ju som att de börjat med att anställa samma person för både dialogregi och sångregi oftare och snart bara kommer kalla den rollen för regissör.
Det i särklass vanligaste nuförtiden är att inspelningsteknikern också är regissör (så kallad regisserande tekniker, som det heter internt i branschen), och i så fall kommer hen med största säkerhet också att stå för sångregi. Det är främst vid större biofilmer som man ofta har renodlade regissörer, även om det förstås finns undantag.

Vad gäller Phineas & Ferb: Candace mot Universum så finns det ju bara creditering för "Regissör" där både Robin Rönnbäck och Joakim Jennefors nämns - så svårt att säga om de två har delat på regin av allt, eller om den förstnämnda stått för dialogregi och den sistnämnda för sångregi. Då Robin Rönnbäck huvudsakligen är tekniker till yrket kan man ju förmoda att han i alla fall varit inspelningstekniker.

Men kallar man det bara för "Regissör" är det ju inte så konstigt om creditering för sångregissör/sånginstruktör saknas, då ju begreppet regissör kan innefatta allt - då är det märkligare att som i Trolls 2: Världsturnén bara ha med "Dialogregissör" men inte sångregissör, då det ju i så fall hade varit mer logiskt att bara kalla det "Regissör". Men om du ser filmen får du gärna kolla om sångerna är dubbade, och i så fall får du gärna hålla ögonen öppna på dubbcreditsen under/efter sluttexterna för att se om det finns någon sånginstruktör utsatt där (som bara saknas på dokumentet jag fått). Mest troligt borde dokumentet jag fått från distributören vara identisk med det som visas i själva filmen, men det finns undantag - exempelvis kan det ha varit en äldre version av listan jag fått, där sångregissör saknas.

Anders M Olsson

Citat från: Simon Axelsson skrivet 11 september 2020 kl. 21:24:49
Jo, men det har ju knappt släppts någon med svenskdubbad sång i år. Phineas & Ferb: Candace mot Universum lade ju Anders M Olsson upp i Disney + tråden om jag inte minns fel och där fanns ingen sånginstruktör krediterad. Skulle Anders möjligen kunna bekräfta om låtarna i den är dubbade eller ej? Det finns ju utmärkt text i undertexterna jag hittat.

Ja, alla sångerna i Phineas & Ferb: Candace mot Universum är dubbade och sjungs på svenska.

En intressant notering är att de svenska undertexterna återger sångtexterna exakt som de sjungs. Däremot är det en helt annan översättning av de talade replikerna. Så textningen passar alltså bra för dem som vill se filmen på engelska med svensk text, men mindre bra för dem som vill ha texterna som komplement till dubbningen p.g.a. nedsatt hörsel.

Simon Axelsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 september 2020 kl. 06:42:24
Det i särklass vanligaste nuförtiden är att inspelningsteknikern också är regissör (så kallad regisserande tekniker, som det heter internt i branschen), och i så fall kommer hen med största säkerhet också att stå för sångregi. Det är främst vid större biofilmer som man ofta har renodlade regissörer, även om det förstås finns undantag.

Att inspelningsteknikern ofta står för sång regi visste jag inte, så jag tackar för infon.


Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 september 2020 kl. 06:42:24

Vad gäller Phineas & Ferb: Candace mot Universum så finns det ju bara creditering för "Regissör" där både Robin Rönnbäck och Joakim Jennefors nämns - så svårt att säga om de två har delat på regin av allt, eller om den förstnämnda stått för dialogregi och den sistnämnda för sångregi. Då Robin Rönnbäck huvudsakligen är tekniker till yrket kan man ju förmoda att han i alla fall varit inspelningstekniker.

Just det! Jag måste ha läst fel i hastigheten, eller bara fokuserat på fel grej.


Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 september 2020 kl. 06:42:24
Men om du ser filmen får du gärna kolla om sångerna är dubbade, och i så fall får du gärna hålla ögonen öppna på dubbcreditsen under/efter sluttexterna för att se om det finns någon sånginstruktör utsatt där (som bara saknas på dokumentet jag fått). Mest troligt borde dokumentet jag fått från distributören vara identisk med det som visas i själva filmen, men det finns undantag - exempelvis kan det ha varit en äldre version av listan jag fått, där sångregissör saknas.

Eftersom att jag ska på filmen om lite drygt sju timmar när jag skriver detta lär jag ju märka rätt fort om sångerna dubbats. Har de det sitter jag gärna kvar under eftertexterna och ser om det finns någon information som saknas på din lista, jag kan även hjälpa till med att identifiera diverse röster för att komplettera creditslistan (ett flertal karaktärer jag har läst om saknar nämligen kreditering).


Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 september 2020 kl. 08:23:15
Ja, alla sångerna i Phineas & Ferb: Candace mot Universum är dubbade och sjungs på svenska.

En intressant notering är att de svenska undertexterna återger sångtexterna exakt som de sjungs. Däremot är det en helt annan översättning av de talade replikerna. Så textningen passar alltså bra för dem som vill se filmen på engelska med svensk text, men mindre bra för dem som vill ha texterna som komplement till dubbningen p.g.a. nedsatt hörsel.

Tack för informationen! Det var ju lite intressant, men kanske inte helt oväntat, jag vill minnas att det ibland brukar vara så att enbart sångtexterna återges perfekt i undertexterna, men inte tal. Som nämnt lovan i detta inlägg stod det ju dock regissör i creditslistan du tilldelade oss och inte dialogregissör som jag tyckte det stod, jag läste som sagt ovan i inlägget fel i hastigheten.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Simon Axelsson

Kom just ut från Trolls 2: Världsturnén. Vissa sånger är dubbade, nån är halvt dubbad, inga rocklåtar har dubbats, det finns ändå ingen utsatt sångregissör.

Kunde identifiera några ytterligare roller än de som krediterats, men de är ytterst få.

De som tagit över i de roller som tilldelats nya röster gör fantastiska jobb.

Det är väl allt jag kan säga utan att behöva byta ämne.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 12 september 2020 kl. 17:28:10
Kom just ut från Trolls 2: Världsturnén. Vissa sånger är dubbade, nån är halvt dubbad, inga rocklåtar har dubbats, det finns ändå ingen utsatt sångregissör.
Var det samma utsatta dubbcredits som på min lista?

Simon Axelsson

"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Sabelöga

Det här har sagt förut men jag skulle vilja ha en creditlista till den norska julkalendern Snöfall som gick i SVT 2018.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 14 september 2020 kl. 01:50:42
Det här har sagt förut men jag skulle vilja ha en creditlista till den norska julkalendern Snöfall som gick i SVT 2018.
Jag mailade Eurotroll om det strax innan sommaren, men har tyvärr inte fått något svar... :(

Får jag inget svar snart, så gör jag ett nytt försök. :)

gstone

Jag önskar credit tills filmen Trubbel som kommer ut i helgen !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 14 september 2020 kl. 13:43:12
Jag önskar credit tills filmen Trubbel som kommer ut i helgen !
Jag har nu mailat till min presskontakt på distributionsbolaget Noble Entertainment, så hoppas jag få svar och förhoppningsvis få creditlista inom de närmaste dagarna. :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 september 2020 kl. 14:54:14
Jag har nu mailat till min presskontakt på distributionsbolaget Noble Entertainment, så hoppas jag få svar och förhoppningsvis få creditlista inom de närmaste dagarna. :)

Hur går det ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Idag har jag fått creditlista till Trubbel, så den kommer ut vid nästa uppdatering av sajten. :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 september 2020 kl. 00:07:38
Idag har jag fått creditlista till Trubbel, så den kommer ut vid nästa uppdatering av sajten. :)

KUl
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Mathilda Gustafsson

Vilka är rösterna i filmen Djuragenterna?
Skulle du kunna fixa credits Daniel?

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 17 september 2020 kl. 15:25:49
Vilka är rösterna i filmen Djuragenterna?
Skulle du kunna fixa credits Daniel?
Jag mailade till distributören Njutafilms för en vecka sedan, men har tyvärr inte fått något svar än. Eller rättare sagt, jag fick ett snabbt svar från marknadschefen som hänvisade till en annan person på företaget; men den personen har sedan inte hört av sig alls... :(