Forumnyheter:

Just nu blockerar Gmail alla e-postmeddelanden som skickas från Dubbningshemsidan, inklusive forumet. Vi beklagar detta och gör vårt bästa för att lösa problemet. Om du p.g.a. detta inte får viktiga e-postmeddelanden för att exempelvis nollställa lösenordet eller aktivera ditt konto, vänligen kontakta webbmastern på den alternativa e-postadressen (då inte ens manuella mail till Gmail går fram just nu).

Huvudmeny

Konstgjorda bilder

Startat av Disneyfantasten, 14 september 2021 kl. 20:23:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Racnar

Citat från: Goliat skrivet 17 augusti 2022 kl. 08:15:17Borde den inte hetat "Ljud av musik"?
Jag känner till filmen under namnet The Sound of Music så nej det blir inte ljud av musik

Anders M Olsson

Citat från: Goliat skrivet 17 augusti 2022 kl. 08:15:17Borde den inte hetat "Ljud av musik"?
Nej, om man nu tvunget ska översätta den engelska originaltiteln The Sound of Music ordagrant blir det "Ljudet av musik" i bestämd form.

Sound of Music utan "The" är den svenska titeln. Vi svenskar är väl inte så glada för the, utan dricker hellre kaffe... :)

Goliat

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 augusti 2022 kl. 08:42:40Nej, om man nu tvunget ska översätta den engelska originaltiteln The Sound of Music ordagrant blir det "Ljudet av musik" i bestämd form.

Sound of Music utan "The" är den svenska titeln. Vi svenskar är väl inte så glada för the, utan dricker hellre kaffe... :)
Skulle döpt den till "Klangen av musik" om jag själv fått välja. :P

Racnar

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 augusti 2022 kl. 08:42:40Sound of Music utan "The" är den svenska titeln. Vi svenskar är väl inte så glada för the, utan dricker hellre kaffe... :)
Jag har aldrig förstått mig på människor som stavar te sådär. Det stavas te och inget annat.

Anders M Olsson

Citat från: Racnar skrivet 17 augusti 2022 kl. 09:54:40Jag har aldrig förstått mig på människor som stavar te sådär. Det stavas te och inget annat.
Det är en äldre stavning som faktiskt finns upptagen i SAOB. Jag förmodar att det kommer från franskan där det stavas thé med accent på e:et.