Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Nostalgitråden

Startat av moviefan, 1 februari 2022 kl. 20:12:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fred

Citat från: Adam skrivet 27 maj 2022 kl. 18:16:57
När jag ibland lyssnar på 1980-talets musik, trots att jag inte fanns på den tiden, så kan nostalgin slå till även då, eftersom man delvis har hört sådan musik i en del gamla barnprogram (plus vissa gamla Flash-spel, vad jag minns) samt att mina päron såklart är uppvuxna under den eran, och att man därmed, även tack vare dem, fick höra den erans musik f.o.m. att man själv var en liten sprätt.
Här är exempelvis en 80-talslåt som har gjort mig oerhört nostalgisk på sistone:
https://youtu.be/xELTfJ-ZVBc

Radion spelade ganska mycket 80-talsmusik runt millennieskiftet, det årtiondet var närmre i tiden då, så visst kan 80-talsmusik ge mig en nostalgikänsla även om jag är född 1991. Blev chockad när jag för cirka tio år sen upptäckte att Bette Davis Eyes av Kim Carnes var från 1981, trodde den var betydligt nyare än så. Även låtar av Depeche Mode och Pet Shop Boys spelades mycket för 25 år sen därför känner jag igen soundet i deras andra låtar, även de som gjordes innan  jag föddes.

MOA

Citat från: Adam skrivet 27 maj 2022 kl. 18:16:57
När jag ibland lyssnar på 1980-talets musik, trots att jag inte fanns på den tiden, så kan nostalgin slå till även då, eftersom man delvis har hört sådan musik i en del gamla barnprogram (plus vissa gamla Flash-spel, vad jag minns) samt att mina päron såklart är uppvuxna under den eran, och att man därmed, även tack vare dem, fick höra den erans musik f.o.m. att man själv var en liten sprätt.
Här är exempelvis en 80-talslåt som har gjort mig oerhört nostalgisk på sistone:
https://youtu.be/xELTfJ-ZVBc
Lyssnade också på 80-Tals musik och vi har flera skivor. En del låtar e nostalgiska

gstone

Jag minns Hans Wahlgren brukade dubba.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall


gstone

Jag har nostalgi för nät Ewa Fröling brukade dubba.

Jag saknar henne :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.


Lillefot

Det är mycket barndomen gav en som man har glada minnen av, så för att göra det lättare för er så ska jag rada upp de från 1997 till en bit in på 2000-talet:

* Tiden man spenderade framför TV:n med storebroderns Nintendo 64 och Playstation 1. De två konsolerna är den största anledningen till min kärlek för 3D-spel.

* VHS-kasetterna som man kunde se om och om igen, och framstod som riktigt tåliga jämfört med DVD-skivor, som jag hela tiden lyckades repa som barn. Allt från Disneys klassiker samt mindre kända TV-serier och filmer (som många ej har kommit ut på andra format). Tyvärr slängde mina föräldrar nästan alla våra kasetter 2012, önskar att jag hade kunnat hindra det eller åtminstone fått de skänkta till en second-hand butik.

* Vår gamla dator med Windows 98 på. Minns att jag nästan alltid stängde av högtalarna när jag slog på den, operativsystemets startljud skrämde mig med hur högt och kraftfullt det var i både ton och volym. Även minne av att min storebror försökte spela igenom Resident Evil 3, och blev varje gång utan misslyckande dödad av Nemesis, spelets huvudmonster med ett ansikte från mardrömmens land och lila, slemmiga tentakler. Har haft planer att skaffa gamla PC-komponenter och bygga en "ny" retrodator, för att återuppleva minnerna. Men annat har kommit i fokus så det kommer dröja. Tills dess får PCem (en emulator för gammal PC-hårdvara) duga som substitut.

* Lego, massvis med Lego som jag byggde med. Kunde ibland spendera timmar på att leta efter rätt bit till mitt bygge, i våran genomskinliga plastlåda där det förvarades. Gillar Lego än idag, men på grund av brist på utrymme och de höga priserna köper jag inte från de så ofta längre.

* När jag fick ett Gamecube av min pappa i födelsedagspresent. Det var paketet som inkluderade Super Mario Sunshine, och var min första alldeles egna spel-konsol. Gav bort konsolen till min Farmor kort efter att vi hade köpt ett Wii.

* Mitt gamla rum från tiden min familj bodde i Tallboda. Väggarna var gula som maskrosor, med en stor affisch som avbildade Nalle Puh som skulle precis ta ett skrovmål. Gillade verkligen Nalle Puh på den tiden (och gör det fortfarande). Sista gången jag gick in dit (kort efter att vi flyttade 2003) så såg allting helt annorlunda ut. Det var tecknet på att ett nytt kapitel skulle börja i livets bok.

* Mormor och Morfars gamla hus som låg i ett villaområde i Oxelösund. Det var ett mycket fint och rymligt hus, med en källare där sovrum, TV-rum och lekrum med ett gult golv gjort av ett material som påminde om mattor fanns. Det fanns även:
** En stor och praktig stereo samt en vinylspelare. Den använde jag flitigt till att spela Markoolios låtar samt ett album från KISS som jag gillade skarpt.
** Hon hade även en bastu precis intill det sköna, klinkerfyllda badrummet nedanför (som var mycket finare än det gröna, gammalmodigt inredda badrummet på våningen över).
** Men bäst av allt var bärbuskarna som växte på tomten. Där spenderade jag många varma sommardagar på att fylla munnen med röda vinbär och krusbär, det fanns verkligen inget godare än det när man var på besök hos de.
* De sålde tyvärr huset några år efter att vi flyttade, till min stora förtvivlan. Nu bor de i en lägenhet närmare centrum i staden, vilket har sina fördelar, men för mig kommer deras hus alltid ha en speciell plats i både hjärtat och hjärnan.

* I skolan fick vi en dag läsa en bok som handlade om en magisk häst, minns tyvärr inte titeln. Det jag dock minns är att jag bad en av mina kompisar konstant rita av den hästen på papper åt mig, så mycket så att hon till slut blev less på det. Jag klandrar henne inte.

* Första besöket på Disneyland Paris, minns inte exakt datum men det var något/några år efter att Studios parken hade byggts och öppnats. Kort och gott var det en magisk upplevelse, förutom några attraktioner som jag verkligen inte gillade (den nu stängda Armageddon-attraktionen ger mig bara kalla kårar).
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

MOA

Nostalgi på hög nivå,har int hört detta sen jag gick i 1:an

https://www.youtube.com/watch?v=rd_5xyekycs



Adam

Appro på nostalgi, någon som känner till, eller kommer ihåg Sagostigen? Gick den för första, och senaste gången runt typ 20 år sedan med familjen. På senare tid har jag havat en enorm längtan till att gå den igen. Huvudproblemet är bara att det är en bra bit att åka för en som bor i Stockholms län (och jag har dessvärre inte heller någon bil eller körkort).







Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Lillefot

Citat från: Adam skrivet  3 augusti 2022 kl. 11:40:16Appro på nostalgi, någon som känner till, eller kommer ihåg Sagostigen? Gick den för första, och senaste gången runt typ 20 år sedan med familjen. På senare tid har jag havat en enorm längtan till att gå den igen. Huvudproblemet är bara att det är en bra bit att åka för en som bor i Stockholms län (och jag har dessvärre inte heller någon bil eller körkort).








Oh ja, Sagostigen är inget man glömmer i första hand. Det är en väldigt fin utomhusaktivitet som passar bra om man har vägarna förbi.

Minns att senaste gången jag var där så gick vi den "fel", alltså började där den egentligen slutade.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Fred

Citat från: Adam skrivet  3 augusti 2022 kl. 11:40:16Appro på nostalgi, någon som känner till, eller kommer ihåg Sagostigen? Gick den för första, och senaste gången runt typ 20 år sedan med familjen. På senare tid har jag havat en enorm längtan till att gå den igen. Huvudproblemet är bara att det är en bra bit att åka för en som bor i Stockholms län (och jag har dessvärre inte heller någon bil eller körkort).








Är från Småland och kände inte till denna.